Narskuilua vähän siellä ja täällä

Finland's flag
Europe » Finland » Southwest Finland
June 6th 2010
Published: June 10th 2010

21.-22.5. Uittamo

Vietettiin perjantai-iltaa harvinaisesti vain yhden poitsulin kanssa. Lare oli mennyt Kokemäelle mummulle yökylään. Nuoriso juhli rannalla, onneksi sen ikäisiä jotka lähtivät ajoissa kotiin. Nätti ilta. Mahtavatko ne paviljongissa tanssaavat lainkaan tietää, kuinka hyvältä se paikka näyttää meren puolelta?

Lauantaina käytiin ajelulla Ruissalon rannoilla, ihan vaan veneilyn ilosta. Kivan näköisiä rantoja!

29.-30.5. Nauvo

Sateisesta säästä huolimatta aateltiin että pitää sitä nyt johonkin lähteä. Oli ollut tarkoitus mennä perjantaina Iniöön mökille, mutta kun siitä oli sään takia luovuttu, päädyttiin sitten grillaamaan Runosmäessä parsaa ja koekäyttämään mummun uutta ruohonleikkuria.

Lauantaina sitten tummia sadepilviä uhaten suunnattiin kohti Nauvoa. Ehditiin ihailla maisemia, mutta sitten se rankkasade iski. Onneks oli pressu ehditty laittaa päälle.

Oltiin Nauvossa viimeks viisi vuotta sitten, toukokuun viimeisellä viikolla. Oltiin matkalla Espoosta Ruotsiin Merilokilla, aloittamassa sitä pitkää matkaa, jonka seurauksena Merilokki on nyt Sardiniassa. Lare oli 8 kuukautta vanha. Satama oli silloin ihan autio. Saatiin koko naisten sauna meille käyttöön. Illan mittaan yksi moottorivene ilmaantui laituriin mukanaan joku varpajaisporukka. Se toinen mummu Kokemäeltä ajeli autolla katsomaan meitä.

Nyt siellä oli purjeveneitä enemmänkin. Tuntui hiukan hassulta pienemmällä veneellä ajella rannemaksi. Mutta laiturin tyvessä oli hieno pongauspaikka, kaikki kävelivät ohi. Kun oli rantauduttu, Lare totes spontaanisti "nonni, nyt kyllä lähdetään ravinteliin!". Joten - suuntasimme rantapizzeriaan. Sillä aikaa alkoi sataa kuin saavista. Pojat pistelivät pizzaa ja tuntuivat olevan sitä mieltä, että tätä tässä on odotettu, Satamaelämää.

Viidessä vuodessa pääkatu oli reipastunut siinä mielessä, että toisellakin puolella oli pieni satama, kaupan naapuriin oli ilmaantunut Alko ja huoltamon kahvila näytti eloisalta. Toisen puolen satamassakin oli "ravinteli", käytiin siellä jälkiruualla. Iltapalaksi ostettiin rannasta savukalaa.

Illalla saunottiin. Pohdiskeltiin miksi siellä oli yli 30 purjevenettä, eli purkkaria ja vain puolen tusinaa moottorivenettä. Kai se on se kun moottoriveneellä ehtii illaksi kotiin, purkkarilla ei. Kai me oltiin siellä, kun meissä kuitenkin on se purkkariasenne, että ei tarvi mennä yöksi kotiin, jos voi ja on mukava jäädä. Onhan se vieläkin, vaikka Narsku on niin kiva, että jos puhutaan menemisestä Veneelle, niin kyllä se on se... purkkari.

Sunnuntai olikin sitten kaunis! Mentiin katsomaan kirkkoa. Se on hieno, kaunis ja keskiaikaiset maalaukset ovat aika huiseja. Lare pongaili että missä se Mörkö siellä on, se löytyi läheltä kuoria kattoholvista.

Syötiin jälleen savukalaa, kun sitä nyt kerrankin sai, myös lounaaksi. Aurinko paistoi, oli kiva laiskotella. Pojat tekivät majaa patjoista etuhyttiin.

Lokoisan iltapäivän päälle lähdettiin kotiin. Nyt päästiin ihailemaan maisemia koko matka.

6.6. Iniö

Mentiin lauantaina illalla nukkumaan veneeseen. Kirkas ilta, nuorisoa mekkaloi Hirvensalon puolella. Ilma kylmeni kokoajan, Tupu korjas pressua ja Juha luki Tupun gradua. Piti lopettaa kun sormet alkoi olla kohmeessa. Pojat tekivät pesän etuhyttiin.

Yö oli KYLMÄ, onneksi Lare oli makuupussissa ja Henkka puettu villahousu/fliis-yhdistelmään ja peitelty huolella. Tiiviissä kasassa tarkeni.

Aamulla aikaisin Juha lähti hakemaan Pirkko-mummua ja yhdeksän aikaan oltiin menossa jo mökille päin. Oltiin lykätty reissua sunnuntaihin, kun oli niin kova pohjoistuuli. Kohtalisesti puhalsi edelleen ja aallokkoakin oli. Juha oli tyytyväinen kun pääsi kokeilemaan Narskua niilläkin keleillä, avoimemmilla paikoilla mummu ja miniä pitelivät penkistä kiinni ja pohtivat kauankohan tätä kestää... Mutta aurinkoista oli, ja parissa tunnissa päästiin mökille.

Siellä oli ihan niin kaunista ja rauhallista kuin ennenkin. Lare esitteli varmuuden vuoksi Pirkko-mummulle paikat (mummua hiukan hämmästytti kun oma ulkkari esitellään nähtävyytenä). Juotiin aamupäiväkahvit ylhäällä kalliolla.

Sitten vietettiin aikaa onnellisesti tekemättä kauheesti yhtään mitään... Hemppuloitiin suorastaan. Oli niin nätti ilma, mukana oli ihan hyvää ruokaa, pojat leikki kiltisti, naapureita ja mökkituttujakin nähtiin.

Henkka nukahti suorastaan suorilta jaloilta Narskuun, kun seitsämän aikaan lähdettiin kotiinpäin. Kotimatka meni leppoisasti.

Tot: 0.077s; Tpl: 0.014s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0396s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb