Page 5 of Jaap en Karin Travel Blog Posts

Europe » Finland » Lapland » Iso Syöte February 13th 2016

Vanochtend even iets eerder opstaan, omdat we om 9.30 klaar moeten staan voor ons bezoek aan een traditionele rendierfarm. We gaan naar de farm van Juha Virkkunen, zo'n 25 minuten rijden vanaf Iso Syöte. Zoals gewoonlijk staat de chauffeur inderdaad stipt op tijd voor het hotel, ze weten hier wel wat afspraken maken betekent. Wederom met een uitgebreid ontbijt achter de kiezen stappen we in de bus voor ons laatste dagje in mooi Lapland. De lucht is helderder dan we in deze hele week gehad hebben, dus gelukkig hebben we nog de kans om de omgeving vanaf deze heuveltop te zien. Onderweg zien we zelfs enkele stukjes blauwe lucht, en dat zorgt toch voor een sprankje hoop voor de avond. Wie weet zien we vanavond toch nog het noorderlicht? Om vijf voor tien stappen we uit ... read more

Europe » Finland » Lapland » Iso Syöte February 12th 2016

Een hele vrije dag om zelf in te vullen. Ideaal dat we met onze accommodatie boven op de heuvel staan, zodat de skipiste binnen bereik is. Op deze manier kan iedereen doen wat hij of zij wil. Ingrid, Jaap en ik besluiten om naar het 'pleintje' met winkeltje, restaurantje en ticketshop onder aan de heuvel te wandelen. Lex en Kevin gaan de piste op en de dames en Robin blijven lekker binnen en vermaken zich met een boek of film op de laptop. De wandeling naar beneden is prachtig, vooral omdat we nu eindelijk zicht hebben op de omgeving. Door de vele bewolking en sneeuwval konden we de afgelopen dagen niet echt ver kijken. Er is ook vannacht weer veel sneeuw bijgevallen en het voetpad naar beneden is nog niet geprepareerd, waardoor we door een dikke ... read more

Europe » Finland » Lapland » Iso Syöte February 11th 2016

Door een nieuwe laag sneeuw richting ons ontbijt in het hotel. Het ontbijt is echt zeer uitgebreid, met verschillende soorten brood, muesli, fruit, beleg, gebakken ei, worstjes, koffie, thee, sapjes enz. Dus een goede basis voor onze activiteiten van vandaag. Allereerst een sneeuwschoenwandeling op de Fjell (heuvel) waar ons hotel op staat. Gezien de temperatuur van 1 graad is het voldoende om met twee laagjes kleding op weg te gaan. Zodra je bij deze temperatuur zelf in beweging bent krijg je het snel genoeg warm. We halen ieder een set speciale sneeuwschoenen op en onder leiding van onze humoristische gids Lari zetten we voet in de diepe lagen sneeuw rondom onze verblijfplaats. De omgeving is adembenemend mooi, bomen waar enorm veel sneeuw en ijs op en aan blijft hangen, zoveel dat dit type boom door kan ... read more

Europe » Finland » Lapland » Iso Syöte February 10th 2016

Vanochtend een rustige start, want we hebben de hele dag voor onszelf. Na het ontbijt staan we dan rond elf uur op de skies en skiën naar de ticketshop voor een dagpas. Helaas begint het weer te sneeuwen, maar desalniettemin op pad op deze verlaten pistes. Het is niet te geloven, maar wij zijn inderdaad een van de weinigen, het is dan ook laagseizoen hier. Na enkele afdalingen nemen we pauze in het enige restaurant dat dit gebied rijk is. Een lekker warm drankje voordat we weer een paar afdalingen maken en vervolgens besluiten we de lunch in ons eigen hutje te nemen. Na de lunch is het ook gestopt met sneeuwen en we trekken onze skikleding nog een keer aan en skiën tot vier uur. En ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg, ... read more

Europe » Finland » Lapland » Iso Syöte February 9th 2016

Het is alweer dinsdag en we beginnen de dag met hetzelfde ritueel als gisteren en zitten om 9.30 aan het uitgebreide ontbijt. Aansluitend worden we om 10.30 stipt opgehaald door de taxi om ons naar de huskyfarm te brengen. Het is een tochtje van ongeveer 10 minuten over een behoorlijk besneeuwd wegdek, want er is vannacht veel sneeuw bijgevallen. De chauffeur is duidelijk gewend om onder deze omstandigheden te rijden, want hij rijdt aardig door. Wanneer de taxibus arriveert bij de farm en wij met zijn negenen uitstappen, beginnen de honden als een gek te blaffen. Er staan vijf sledes klaar en elke slee heeft 6 husky's in het span om ons straks over de velden en door de bossen te trekken. We krijgen een korte uitleg over de rem- en stuurtechnieken van de slee, en ... read more

Europe » Finland » Lapland » Iso Syöte February 8th 2016

Om 8.30 wakker schrikken van de wekker en dan horen dat het buiten hard waait en zien dat het regent?. Dat is niet wat we willen, maar we kleden ons vol goede moed aan om om 9.30 lekker te ontbijten in het hotel. We hebben de tijd, want we hoeven ons pas om half twaalf te melden voor de sneeuwscooterintroductie. Onze Finse gids Lari en de eigenaar Remco begeleiden ons naar de kleedruimte waar we allemaal in thermopakken worden gehesen. Een charmante thermobivakmuts en een stoere helm maken het geheel compleet. Na een introductie over de werking van de sneeuwscooter en de te gebruiken tekens om met elkaar te communiceren, mogen we gelijk de daad bij het woord voegen. Robin rijdt alleen en zit achter de gids, Lex en Ingrid, Kevin en Elisa, Karin en Tessa ... read more

Europe » Finland » Lapland » Iso Syöte February 7th 2016

Om 1.45 klaar voor vertrek naar Amsterdam Schiphol. Op de parkeerplaats van AC Nederweert komen we samen met de familie Ten Braak. De reis verloopt zover voorspoedig en om 3.30 uur arriveren we op P3 lang parkeren. We laden bij de pendelbusplaats alle bagage uit, en dat is nogal wat. Iedereen heeft zijn eigen koffer, handbagage, skischoenen en ski's cq. snowboard om mee te nemen. Gelukkig is het maar een paar meter naar de bus?. De achterzijde van de bus is nagenoeg compleet gevuld met onszelf en onze spullen. Bij aankomst in de vertrekhal kunnen we gelijk aansluiten in de rij bij de incheckbalie en binnen een half uur zijn we klaar voor de koffie bij Starbucks. Om 5.15 naar gate 82 voor onze vlucht met Transavia naar Kuusamo. We hebben een half uur vertraging vanwege ... read more
image.

Europe » Netherlands » Limburg » Heythuysen February 5th 2016

Hallo allemaal, Nog 2 dagen en dan zitten we alweer in het vliegtuig voor ons nieuwe avontuur; een week in de Finse sneeuw in Lapland. We verblijven in een plaatsje net onder de poolcirkel; Iso Syöte. Het ligt op een heuvel in het gelijknamige Nationale Park en kijkt uit over het prachtige landschap. De koffers en skispullen zijn bijna gepakt, we hebben er zin in.... read more

Africa » South Africa » Western Cape » Cape Town August 2nd 2014

Alweer de laatste dag van onze reis. Dus nog een keer op tijd op, want we gaan een rondje schiereiland doen. Om 9.00 rijden we weg van onze villa richting Hout Bay, het is de bedoeling om daar een ontbijt te nuttigen. We vinden al snel een mini winkelcentrum met een Woolworths, waar ze een prima ontbijt barretje hebben. We plaatsen onze weer aan de grootste tafel en doen de bestelling. We weten het niet zeker, maar het zou kunnen dat deze ober een broer is van de bediende in Swellendam, want ook hij vergist zich in het beleg cq de kleur brood. Maar uiteindelijk komt het toch in orde en blijkt het heerlijk te zijn. Nog even toiletteren en dan op weg via de beroemde Chapman's Peak Drive naar Simon's Town. De Nederlander Simon van ... read more

Africa » South Africa » Western Cape » Cape Town July 31st 2014

Om 8.30u zitten we met z'n allen weer aan het fantastische ontbijt, geserveerd door de vriendelijke dames van de Gaikou Lodge. Hoewel een aantal van ons inmiddels geen scrambled, fried of ander soortverwant ei kan zien, kunnen een paar het toch niet laten iets van ei met het één of ander te bestellen. Het wordt ook allemaal zo gezellig en mooi opgediend! Vandaag geen achter elkaar aanrennende korhoenders voor het raam, zoals we die gisteren wel tijdens het ontbijt een aantal keren komisch rennend hebben gespot! Wel spotten we ineens de poolboy, druk hengelend met zijn netje in het tot op dat moment voor ons nog onbekende zwembad! Hadden we dat geweten, waren we er gisteren zeker even omheen gaan liggen, al was het maar voor de foto! Maar goed, het terras van onze lodge voldeed ... read more

Tot: 0.095s; Tpl: 0.008s; cc: 10; qc: 67; dbt: 0.0589s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb