Dag 21: Kaapstad

South Africa's flag
Africa » South Africa » Western Cape » Cape Town
August 2nd 2014
Published: August 2nd 2014

Alweer de laatste dag van onze reis. Dus nog een keer op tijd op, want we gaan een rondje schiereiland doen. Om 9.00 rijden we weg van onze villa richting Hout Bay, het is de bedoeling om daar een ontbijt te nuttigen. We vinden al snel een mini winkelcentrum met een Woolworths, waar ze een prima ontbijt barretje hebben. We plaatsen onze weer aan de grootste tafel en doen de bestelling. We weten het niet zeker, maar het zou kunnen dat deze ober een broer is van de bediende in Swellendam, want ook hij vergist zich in het beleg cq de kleur brood. Maar uiteindelijk komt het toch in orde en blijkt het heerlijk te zijn. Nog even toiletteren en dan op weg via de beroemde Chapman's Peak Drive naar Simon's Town. De Nederlander Simon van der Stel heeft hier voet aan wal gezet. In deze plaats arriveerden de VOC-slaven, later fungeerde het als marinebasis en dat is het nu nog. Speciaal voor de toeristen hebben ze het kleine havengebied aangekleed met wat barretjes en winkeltjes. Na een korte wandeling en een gesprek met de eigenaresse van een plaatselijk winkeltje en een parkeerwachter, want ze kletsen echt overal met ons, zetten we verder koers naar Boulders Beach. Het zou niet zo ver moeten zijn, maar volgens de mannen is het toch iets verder zuid. Na tien minuten rijden merken wij achterin op dat we toch wel redelijk klimmen voor bezoek aan een strand met pinguïns ? Deze mening wordt toch wel gedeeld en onze behendige chauffeur keert de auto op de bergweg voor een ritje terug. En ja hoor, nog geen kilometer buiten Simon's Town staat een bord met 'Pinguïn viewing point' ? Ook dit blijkt een National Park te zijn, dus even betalen voor we naar de pinguïns kunnen kijken. De hoeveelheid komt niet in de buurt van de schatting in ons boek, maar de pinguïns die er lopen zien er toch wel koddig uit. Vooral als ze zich in groepjes in en uit het water begeven; lekker waggelen, even zwemmen, rotsje op, rotsje af, even uitschudden en flapperen met je vleugels. Maar we moeten helaas door, dus laten we de waggelende vogels achter ons en gaan op weg naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop. Eenmaal daar aangekomen is het eerst tijd voor een stokbroodje en een drankje, want het is inmiddels bijna twee uur. Volgens de borden is de wandeling tot de oude vuurtoren heen en terug 1,5 uur, dus we zetten de pas er in, het is toch wel een aardige klim. Onderweg genieten we van het uitzicht en de machtige golven die je stuk hoort slaan op de rotskust en natuurlijk maken we de nodige foto's. Binnen een half uur staan we bij de oude vuurtoren, die eigenlijk te hoog lag om de schepen te waarschuwen, waardoor tientallen jaren later een lagere gebouwd is, als blijkt dat we ook naar deze laatste kunnen wandelen. Ook hier staat weer 1,5 uur heen en terug, maar we besluiten het toch te doen. De wandeling loopt langs de steile oostkant van de rots tot bijna op de punt. Gelukkig hebben ze hier een muurtje gemetseld en dat komt het veiligheidsgevoel wel ten goede. Maar tot onze verbazing vindt een Chinees gezinnetje, met klein meisje, het toch niet ver genoeg, en besluit ook een kijkje te nemen op de smalle rotsen voor het muurtje. Levensmoe? Net als een stoere jongen die we op de terugweg omhoog, boven op de muur bij de hoge vuurtoren zien staan voor een foto. Ongelooflijk! Maar goed... Zoals gewoonlijk lopen we weer sneller dan de gemiddelde toerist en staan we anderhalf uur na aanvang van de eerste wandeling alweer bij de auto voor een kort ritje naar Kaap de Goede Hoop. We stappen uit en vergapen ons aan de reusachtige golven die tegen het meest zuidwestelijke puntje van Afrika aanbeuken. Even een fotoshoot bij het bord en een kijkje op de rotsen. Tot onze afschuw ? zien we daar tussen de rotsen een migratie van duizenden grote pissebedden. Die hadden we nog niet gezien, maar die stonden dan ook niet hoog op ons verlanglijstje?. Plotseling zien we nog enkele zeerobben op een rots vlak bij het strand, ook die hadden we nog niet gezien, dus even vastleggen. Inmiddels is het vier uur en besluiten we terug naar Camps Bay te rijden. Onderweg zien we nog bavianen, struisvogels en blesbokken. Het is een imposant gebied. Langs Kommetjie en Hout Bay komen we om 17.30 weer aan bij de villa, op tijd om even op te frissen en de zonsondergang. Een laatste diner bij Da Luigi in Camps Bay en we sluiten de avond af met een filmpje en een glaasje champagne (cadeautje van de verhuurder, dus even opmaken dan maar?).

19th August 2014

Hallo allemaal, Jullie zijn inmiddels alweer 2,5 week terug van vakantie en wij 1 dag. Vandaar de late reactie omdat wij op de campings geen Wifi hadden. Ik heb net enorm genoten van jullie blog! Karin en Ingrid wat hebben jullie er een werk van gemaakt en jullie hebben ook erg leuk geschreven. Geweldige foto's en te gek dat jullie met beide gezinnen deze mooie herinneringen hebben. Geniet hier nog heel lang over na. Bedankt voor het meereizen in gedachten. Groetjes van Jannie en tot ziens!!!

Tot: 0.09s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 46; dbt: 0.0503s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb