Blogs from Lauca National Park, Arica & Parinacota, Chile, South America - page 3

Will update commentaries later. Only pictures for now. Until then, happy travels and as my friend Fred from the Netherlands says ¨Accept Life as it is¨ or as the Life is good motto ...Do what you like. Like what you do ; )... read more
HWY to Chile
Car that took us from Tacna Peru to Arica Chile
Visa stuff

4th January, Lauca Nacional Park, Arica We were picked up at 7.30am for our day trip to Lauca Nacional Park. We had booked it the day before with our hostel, as it had been recommended to us, although we didnt really know what to expect as we didnt have an itenary. The driver drove round half a dozen hostels to pick up the rest of the group. 1st stop was a motorway!!!! I still dont really know what it was we were supposed to be looking at! But the bus pulled over and we all got out to look at sand! Jake told me there was apparently supposed to be some sort of inca animals drawn into the sand. But I didnt notice any! I hoped the rest of the stops World be better than this! ... read more

Dag 170 - 175. Kl. 12 kom Georg og Marisol og hentet oss paa hostellet. Vi kjorte gamleveien forste stykke av de 140 km opp til Putre, siden vi ikke hadde kjort der tidligere. Veien var smal og steinete, men vi hadde nydelig utsikt mange steder underveis. Vi stoppet og spiste lunsj noen mil for Putre. Da vi kom fram til Chakana, hjalp vi Georg aa baere inn forsyningene de hadde kjopt i Arica. De (stort sett Marisol) kjorer en gang i uken til Arica for aa kjope forsyninger, siden maten er en del rimeligere der enn i Putre. Og utvalget der er mye storre. Vi fikk en annen hytte enn forrige gang vi var der, men den var like godt utstyrt. Etter at vi hadde satt fra oss tingene vaare gikk vi for aa hilse ... read more
Jimmy 2
Marisol og Georg
Vicuna

Ir a San Pedro de Atacama o no ir. Esa es la cuestión.... read more
Para qué vamos a ir a San Pedro
pero si San Pedro es guais...
Ni hablar...

Putre heisst murmelndes Wasser in der Sprache der Aymará. Das sind die eigentlichen Ureinwohner hier. Es leben aber nicht mehr so viele und die Kultur wird immer mehr und mehr vergessen. Hector (der Geartner) und Alvero koennen noch die Sprache und sind auch hier geboren. Sie haben mir auch viel ueber die Doerfer in der Umgebung erzaehlt. Die Aymará sind zu Zeiten Pinochets verfolgt worden und fast alle Doerfer zerstoert worden. Es gibt noch zwei groesser Doerfer. Dies sind das Dorf Parinacota (ca. 100 Einwohner) und Chucuyo (ca. 50 Einwohner). Putre liegt auf 3500 Hoehenmeter und ist ca. 150 km von Arica der naechst groesseren Stadt entfernt. Es gibt hier einen groessen Militaerstuetzpunkt, da Putre die naechst groessere Stadt vor der Grenze zu Bolivien ist. Fast alle Soldaten sind unter dem Wochenende in Arica bei ihren ... read more

Am Freitag den 29. August habe ich fuer die Familie oesterreichisch gekocht. Auch Charlotte und Elke waren da. Ich habe Schnitzel und als Nachspeise natuerlich Kaiserschmarrn aufgetischt. Schon eine Woche davor hatte ich in Arica Abschiedsgeschenke gekauft. Fuer jedes Kind einen Pullover, fuer Edgardo ein Aftershave und einen Rum und fuer Fabiola ein Parfum und einen Sekt. Sie haben sich echt soo gefreut. Unglaublich. Wie sich die Kinder ueber den Pullover gefreut haben, war echt sehr schoen. Fabiola hat auch eine Abschiedsrede gehalten, das war wirklich sehr ruehrend. Yaiza musste ich versprechen wieder zu kommen. :-) Irgendwann werde ich dieses Versprechen auch sicher einloesen. Auch von Dorf kam die Versabschiedung. Alvero hat mir auch noch ein besonders Abschiedsgeschenk gemacht. Er ging mit Charlotte, Elke und mit mir wandern. Ich habe mir naemlich schon die ganze Zeit ... read more
Thaire und ich
Fabiola und ich
Anprobe II

Vandaag veel kilometers en veel indrukken! Vanmorgen onze huurauto opgehaald en meteen doorrijden. We gaan naar het Nationaal Park Lauca, dat zo’n 150 km ten oosten van Arica ligt. Maar eerst natuurlijk de goede afslag nemen, he Sil…. Dan toch op pad richting Boliviaanse grens. Het landschap verandert van ‘zandbergen’ in vulkaantoppen bedekt met sneeuw en ijs (en alle varianten die je kan bedenken tussen ‘zandbergen’ en sneeuw- en ijsvulkanen). Na zo’n 140 km gereden te hebben maken we een tussenstop in Putre, een klein dorp aan het begin van het Nationaal Park Lauca. Hier eten we een heerlijke lunch met geroosterd mais, brood met pikante salsa, groentesoep, gepaneerde scallopina met kaas en spaghetti (Dirk) en lama van het huis met witte rijst (Silvia) en als toetje krijgen we appel met siroop. Heel erg lekker allemaal ... read more
Gigantes de Lluta
'Zandbergen'
Lluta Valley

Dag 68. I dag var vi oppe kl 06, for vi hadde avtalt med guiden at han skulle hente oss kl 07. Da vi kom bort til hovedhuset, hadde Georg allerede laget frokosten klar. Aurelio var da allerede kommet, og satt ved bordet og spiste frokost og drakk kaffe. Kl.07 bar det avgaarde, vi hadde en ganske lang tur foran oss. Vi var ogsaa idag de eneste i bilen utenom guiden. Forste stopp var i en liten landsby hvor det bodde 2 familier. Her fylte vi ut papirene til de to kontrollpostene vi skulle gjennom. Neste stopp var i Guallatire, hvor vi bestilte lunsj til seinere paa dagen. Ogsaa her var det en kirke, som Aurelio gjerne ville vise oss (vi har sett ganske mange kirker etter vi kom til Sor-Amerika, og begynner aa bli litt ... read more
Morgentaake over Reserva Nacional las Vicunas
Et lite stopp paa en av grusveiene
Vannkanal fra sjoene i hoylandet

Dag 67. Guiden Aurelio kom til avtalt tid. De to andre som skulle vaere med paa turen hadde ikke mott opp, saa det ble en dagstur alene med guiden. Etter ca. 1 time kom vi til parken Parque Nacional de Lauca. Vi stoppet og gikk en liten tur, for Aurelio ville vise oss hulene som inkaene brukte aa overnatte i naar de gikk fra La Paz-omraadet i Bolivia til kysten (Arika). I tillegg viste han oss de ulike mosetypene som vicunaene, alpakkaene og lamaene beitet paa. Vi kjorte et stykke videre og tok av til hoyre for saa aa kjore et lite stykke paa grusvei. Dette for aa se paa en gammel "felle" som ble brukt for aa samle vicunaene, slik at de kunne klippe av ullen. Vi kjorte tilbake til hovedveien og hadde etter litt ... read more
Vicuna paa beite
Vicuna"fellen"
Musikk underveis

Dag 66. I dag hadde vi bestemt oss for aa gaa en tur for aa se om kroppene var blitt vant til hoyden. Saa etter frokost la vi paa vei nedover dalen. Da vi hadde gaatt i ca 45 minutter horte vi mye skyting, fra noe Eirik trodde var fra et automatvaapen. Vi saa ingenting, men etter litt diskusjon fram og tilbake bestemte vi oss for aa fortsette nedover mot der skytingen kom fra. Jane folte seg ganske trygg paa at hun ville bli sett i sin knallrode t-skjorte. Da vi kom rundt en sving i dalen, viste det seg at det var politistyrken i omraadet som hadde ovelse i pistolskyting paa blink. Da de saa at vi kom, stoppet all skyting og de ventet til vi var kommet et godt stykke videre for de fortsatte ... read more
Kaktus i blomst
Eirik tar en pause for vi gaar tilbake
Nydelig blomst

Tot: 0.186s; Tpl: 0.008s; cc: 4; qc: 80; dbt: 0.1169s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb