Reserva Nacional las Vicunas og Salar de Surire

Published: August 26th 2008

Dag 68.

I dag var vi oppe kl 06, for vi hadde avtalt med guiden at han skulle hente oss kl 07. Da vi kom bort til hovedhuset, hadde Georg allerede laget frokosten klar. Aurelio var da allerede kommet, og satt ved bordet og spiste frokost og drakk kaffe.
Kl.07 bar det avgaarde, vi hadde en ganske lang tur foran oss. Vi var ogsaa idag de eneste i bilen utenom guiden. Forste stopp var i en liten landsby hvor det bodde 2 familier. Her fylte vi ut papirene til de to kontrollpostene vi skulle gjennom.

Neste stopp var i Guallatire, hvor vi bestilte lunsj til seinere paa dagen. Ogsaa her var det en kirke, som Aurelio gjerne ville vise oss (vi har sett ganske mange kirker etter vi kom til Sor-Amerika, og begynner aa bli litt lei de). I Guallatire bodde ogsaa bare to familier naa. Det var mange fraflyttete hus der, fra tiden da de fremdeles utvant solv og gull i omraadet. Fra landsbyen var det nydelig utsikt mot den aktive vulkanen, med det samme navnet som landsbyen.

Et lite stykke utenfor stoppet vi for aa se paa stedet hvor de hadde utvunnet solv og gull. Videre derfra kjorte vi til saltsjoen Salar de Sutire. Vi ble satt av slik at vi kunne gaa en tur paa 1,5-2 timer langs strendene. Guiden motte oss ved enden av spasserturen.

Det forste vi motte da vi kom ned til sjoen, var en flokk med vicunaer, hvor den ene var en liten kalv. Hele turen saa vi mange av alle de 3 typene av flamingoer som lever i saltsjoene. Det bloste friskt, men det var deilig med en gaatur. Vi saa ogsaa mange andre typer fugler (maaker, gjess, ender...). Det var vanskelig aa komme naert innpaa flamingoene, for maakene begynte aa skrike alarmerende saa snart de oppdaget oss. Tiden gikk utrolig raskt, med alle inntrykkene. Foltes som vi bare hadde gaatt en halv time...

Vi fortsatte turen til varmekildene som ligger helt ost i saltsjoen. Her var planen at vi skulle bade, men det var for mange folk der synes vi. Dette var de forste andre turistene vi har mott idag.

Vi kjorte tilbake til Guallatire for aa spise sein lunsj. Her fikk vi ogsaa suppe til forrett, som igaar, det var en herlig kyllingsuppe. Til hovedrett fikk vi nok en gang alpakka, men denne gangen fikk vi nakkekotelett - som var mye saftigere. Da vi var ferdig aa spise, spilte guiden og restauranteieren gitar mens de sang. De to andre gjestene, to lastebilsjaaforer, sang med og danset med “servitrisen”. Ganske spesielt,og artig.

Etter lunsjen satte vi nesen “hjemover” mot Putre. Da vi kom tilbake til “ruta 11”, var vi endelig tilbake paa asfalterte veier igjen, etter 400 km paa daarlige grusveier.

Paa kvelden laget Georg herlige pannekaker til oss, med salami og skinke. Det hore ikke saa godt ut, men det smakte utmerket! Georg har mange aar med reising bak seg, og delte gladelig sine erfaringer med oss. Og vi fikk flere tips om ulike stedet til turen vaar videre. Da klokken var 22 var vi fullstendig utslaatt etter en lang dag.

I morgen reiser vi tilbake til Arica, Georg har reservert rom til oss paa Sunny Days. Vi har faatt smaken paa nasjonalparker, saa vi reiser gjerne lenger sor i Chile og Argentina for aa se paa noen av de mange najonalparkene som er der.

Vannkanal fra sjoene i hoylandetVannkanal fra sjoene i hoylandet
Vannkanal fra sjoene i hoylandet

Til Putre og videre til Arica.
Liten kirke i ChoquelimpieLiten kirke i Choquelimpie
Liten kirke i Choquelimpie

Paa dette stedet hvor kirken var bodde det 2 familier. Den ene hadde ansvaret for kirken, og den andre hadde ansvaret for alpakkaene.
Doen tilhorende restauranten i ChoquelimpieDoen tilhorende restauranten i Choquelimpie
Doen tilhorende restauranten i Choquelimpie

Her var det umulig aa trekke ned - det var ikke vann i sisternen, og vannet nede i doen var "bunnfroset". Og som vanlig maatte man sorge for aa ha med dopapir selv.
Den eneste aktive vulkanen i parkeneDen eneste aktive vulkanen i parkene
Den eneste aktive vulkanen i parkene

Vulkanen heter Guallatire, og er 6 060 m. Den ligger rett ved landsbyen hvor vi skulle spise lunsj.
Gammel solv- og gullutvinnings"fabrikk"Gammel solv- og gullutvinnings"fabrikk"
Gammel solv- og gullutvinnings"fabrikk"

Aurelio forklarer Eirik entusiastisk hvordan steinene ble knust mellom kvernsteinene.
Flamingo BolivianoFlamingo Boliviano
Flamingo Boliviano

Ogsaa kalt Flamenco James. Jane kom visst litt for braatt paa..
Gammel landsby ved enden av saltsjoenGammel landsby ved enden av saltsjoen
Gammel landsby ved enden av saltsjoen

Husene ble brukt til overnatting for spanjolene som var paa vei til Arika og havet.
Unge flamingoer Unge flamingoer
Unge flamingoer

Eirik var rask ut av bilen for aa ta bilde, han aalte seg langs bakken til stor begeistring for guiden Aurelio.
Eirik kjenner paa vannet i varmekildenEirik kjenner paa vannet i varmekilden
Eirik kjenner paa vannet i varmekilden

Men konstanterer at det er for varmt.
Lamaer paa vei hjem til landsbyenLamaer paa vei hjem til landsbyen
Lamaer paa vei hjem til landsbyen

Med vulkanen Guallatire i bakgrunnen.
Aurelio og restauranteieren i Guallatire underholder til lunsjAurelio og restauranteieren i Guallatire underholder til lunsj
Aurelio og restauranteieren i Guallatire underholder til lunsj

Og to lastbilsjaaforer som spiste der sang og danset med servitoren.
De fleste steder er det ikke bro over elvene...De fleste steder er det ikke bro over elvene...
De fleste steder er det ikke bro over elvene...

To lastebiler paa vei over elven. Kjort av de to som danset og sang paa restauranten.
Georg lager pannekaker til oss siste kveldenGeorg lager pannekaker til oss siste kvelden
Georg lager pannekaker til oss siste kvelden

Han var dyktig med aa snu pannekakene i luften - selv om det ikke kom med paa bildet.

26th August 2008

Skulle gjerne ha vært der.
Det ser helt fantastisk ut. Gleder meg på deres vegne, Margit og Tor Magne kom akkurat her no. Skal hilse. Klem fra Mamma

Tot: 0.341s; Tpl: 0.016s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.2537s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb