Chakana og Putre

Published: December 17th 2008

Dag 170 - 175.

Kl. 12 kom Georg og Marisol og hentet oss paa hostellet. Vi kjorte gamleveien forste stykke av de 140 km opp til Putre, siden vi ikke hadde kjort der tidligere. Veien var smal og steinete, men vi hadde nydelig utsikt mange steder underveis. Vi stoppet og spiste lunsj noen mil for Putre. Da vi kom fram til Chakana, hjalp vi Georg aa baere inn forsyningene de hadde kjopt i Arica. De (stort sett Marisol) kjorer en gang i uken til Arica for aa kjope forsyninger, siden maten er en del rimeligere der enn i Putre. Og utvalget der er mye storre.

Vi fikk en annen hytte enn forrige gang vi var der, men den var like godt utstyrt. Etter at vi hadde satt fra oss tingene vaare gikk vi for aa hilse paa Jimmy. Jimmy er en alpakkagutt paa snart 1 aar, som Georg og Marisol kjopte av naboen - slik at Jimmy ikke skulle ende opp paa middagsbordet. De hadde ogsaa kjopt 2 lamaer, slik at Jimmy hadde selskap.

Det var deilig aa komme tilbake til Chakana, og Putre! Temperaturen var mye hoyere naa - da vi kom var det ca 20 grader. Rundt hyttene var det plantet mange flotte blomster, av gartner og altmuligmann Hector (71 aar). Omraadet var like flott som vi husket.

Til frokost fikk vi enten pannekaker eller speilegg, i tillegg til brod, herlig skinke, ost, salami, yoghurt, frokostblandinger og frukt. Med andre ord - en helt annen frokost enn det vi er blitt vant med her i sor-Amerika.

De dagene vi har vaert i Putre har vi gaatt ut for aa spise lunsj, mens vi har laget og spist middagene sammen med Georg og Marisol.

Mandagen var vi paa postkontoret for aa poste alle julekortene, siden vi ikke hadde faatt tid til aa kjope frimerker i Arica. Vi ble lang i masken da det viste seg at postkontoret kun hadde 8 frimerker...

Tirsdag og onsdag var det helt oveskyet, en del vind og lavere temperatur. I solen, i ly for vinden var det deilig - men straks vi fikk litt vind eller skygge, var det forholdsvis kaldt (dog ikke saa kaldt som hjemme i Bergen for tiden...).

Onsdag etter lunsj tok Marisol oss med paa fjelltur med bil, for aa vise oss de flerfargete fjellene noen mil ovenfor Putre. Etterpaa reiste vi ned til varmekildene for aa ta et varmt bad. Vannet var nydelig varmt, men det var kaldt aa komme ut av bassenget igjen. Forrige gang vi var der var vi helt alene - denne gangen var bassengene fulle av soldater. De hadde avslutningsfest der, med grilling og ol. Det var populaert med turister, og de delte ol broderlig med Eirik.

Det har vaert mange folk paa Chakana, men vi har stort sett kun snakket med de paa kvelden - siden de fleste av de var paa guidete dagsturer. Vi har brukt dagene i Putre til aa gaa smaaturer i omraadet, og aa slappe av.

Siden Marisol maatte tilbake til Arica torsdagen, satt vi og to andre gjester paa med henne. Georg ringte til Ross paa Sunny Days og fikk reservert rom til oss - og Marisol kjorte oss til doren.

Ogsaa denne gangen storkoste vi oss i Putre og paa Chakana. Georg og Marisol er kjempegjestfrie verter!

Tilbake i Arica gikk vi paa postkontoret i sentrum, og fikk endelig sendt julekortene. Vi spiste i sentrum for vi gikk tilbake til hostellet. Vi ble sittende aa snakke med en jente fra Australia utover kvelden.

Eirik og JaneEirik og Jane
Eirik og Jane

Med Taapaca i bakgrunnen.
"Oyet""Oyet"
"Oyet"

Fra bilturen.
VulkaneneVulkanene
Vulkanene

Parinacota til hoyre, 6 343 m.o.h.
BrakerBraker
Braker

Paa veien tilbake plukket vi opp en gammel dame. Dette var baggasjen hennes.
ChakanaChakana
Chakana

Hele hyttetunet. Til vaaren er det 3 hytter til.

Tot: 0.136s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 46; dbt: 0.0841s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb