Blogs from Northern Norway, Norway, Europe - page 33

Europe » Norway » Northern Norway July 24th 2008

Ettersom vi sovnet på hotell i går, våknet vi også på hotell i dag. noe som innebar at vi kunne nyte hotellets frokost. Det var kanskje ikke den største frokostbufeen verden noen sinne har sett, men hverken Eirik eller Jan Sølve er spesielt kravstore, så det var mer enn godt nok for oss. Etter frokost gjorde vi flere forsøk på å få koblet oss til internett via mobiltelefonen til Jan Sølve, men vi fikk det fortsatt ikke til å virke. Etter en stund ga vi opp, og satte oss i bilen i steden. Dagens etappe var ikke spesielt lang. Planen var å komme oss til Bodø, noe som i utgangspunktet bare var et par timers biltur. Underveis passerte vi blandt annet Saltstraumen, og siden vi hadde god tid bestemte vi oss for å ta en stopp ... read more
Saltstraumen
Enda en bro
Flymuseet

Europe » Norway » Northern Norway July 23rd 2008

Etter et par dager med lite bilkjøring var det i dag klart for ny ”kjøredag”. Planen var å kjøre fra Sandnessjøen og videre nordover så langt vi syntes passet. Vi var som vanlig ute av soveposen ca. kl. halv ni, noe vi synes er ”respektabelt tidlig”. Men i alle de fire andre teltene på gressletta der vi lå var det allerede liv da vi stakk hodet ut, så det er mulig folk flest er mer opptatt av å utnytte dagene i ferien enn det vi er. Ikke uventet var det regn i lufta da vi sto opp. Det var riktignok ikke sprutregn, men mer yr-aktig. Frokosten ble derfor inntatt sammen med kaffen inne i teltet. Vi gikk i gang med pakkingen runt klokken ti, og en halv times tid senere var vi klare for avgang. Første ... read more
Vindusvask
Helgelandsbrua
Regntungt

Europe » Norway » Northern Norway July 22nd 2008

Da Jan Sølve våknet i dag tidlig, trodde han først det var strålende sol fra en skyfri himmel, ettersom det var så lyst og fint inne i teltet. Etterhvert gikk det opp for ham at det var mistenkelig kaldt utenfor soveposen, og når han litt senere hørte regndråpene mot teltduken, skjønte han at det var den gule duken i teltet til Eirik som spilte ham et bedrag. Var imidlertid bare litt lett regn, som forsvant igjen like fort som det kom, så innen vi hadde fått stått opp og funnet frem frokosten, var det oppholdsvær igjen. Men siden det fortsatt var nokså kjølig ute, ble dagens første måltid inntatt inne i teltet. Det ble en lang fokost med en minst like lang kopp kaffe etterpå, før vi gikk ut for å ta bilde av kuer. De ... read more
Fluer
Smil til fotografen?
Vega

Europe » Norway » Northern Norway July 21st 2008

Etter en god natts søvn, ble vi vekket av morgensolen sånn i halv åtte tiden. Kikket ut ut av teltet, og været så slett ikke så ille ut. Når vi etterhvert kom oss ordentlig ut av teltet, så vi imidlertid at det gode været Jan Sølve hadde sett nok dessverre var på vikende front. I steden var det relativt lave og mørke skyer som kom sigende fra nord. Vi fikk i oss frokost, og pakket teltet. Planen for første del av dagen var å gå opp til ”hullet i Torgatten” og derfra videre opp på toppen av fjellet. For de av dere som ikke her lokalkjente i Brønnøysund, er Torghatten en ganske høy og markert fjelltopp her oppe. I denne er det et hull som går tvers gjennom fjellet. Dette hullet er ca. 165 meter langt, ... read more
Utsikt fra hullet
Mellommåltid
Vega Havshotell

Europe » Norway » Northern Norway July 20th 2008

Det var i dag den egentlige ferien på mange måter startet. Først i dag skulle vi inn i Nordland, som vel må kunne kalles starten på Nord Norge. Dagen startet med at Tor Andreas stakk hodet inn på soverommet vårt og overleverte resten av hornene fra i går slik at vi kunne ha dem som niste på den videre turen. Deretter spiste vi en god frokost før det var på tide å vinke farvell og sette kurset nordover. Vi var imidlertid ikke helt sikker på hvor dagens tur skulle gå. I utgangspunktet var målet Vega, men vi var usikker på hvor nær kysten vi skulle kjøre på vegen oppover, og vi var også usikre på hvor langt vi kom til å rekke i dag. Vi bestemte for å ta det ett steg av gangen, og Steinkjer ... read more
Fergetur
Torghatten
Tid for arbeid

Europe » Norway » Northern Norway July 19th 2008

Dagens plan var veldig enkel: Kjør fra Oslo til Trondheim. Vi møttes hos Eirik klokken 09, satte GPS’en på Stokkanhaugen i Trondheim, og la ivei oppover E6’en. Å kjøre oppover den veien er kanskje ikke verdens mest spennende opplevelse. Det mest eksjepsonelle var kanskje da vi kom til avkjøringen mot Trysil, og det viste seg at TomTom ville at vi skulle ta av fra E6’en. Jeg var opptattt med å fortelle Eirik om et eller annet, og holdt på å overse TomTom’en som instendig ba meg ta av. Men Eirik ropte ut, og dermed rakk jeg å få vrengt over det hvite sperreområdet og inn på veien mot Trysil. For de av dere som ikke er lokalkjente på veien opp mot Trondheim, betydde denne plutselige manøveren at vi kjørte oppover det som kalles Østerdalen (i steden ... read more
Lunsj
Alvdal

Europe » Norway » Northern Norway July 17th 2008

Når man skal sånn på tur langt hjemmefra, er det jo viktig å stille godt forberedt. Jan Sølve har gått til innkjøp av Lonely Planet Norway, i tillegg til en litt rar bok som heter "Alt du bør vite om Norge". Lonely Planet er vel kjent for de fleste, mens den andre boka har små artikler om interessante ting på forskjellige steder. Det som gjør den litt rar, er at de har valgt å sortere artiklene alfabetisk. Dessverre er det er jo ikke akkurat slik at når man er ute og kjører dukker severdighetene opp i alfabetisk rekkefølge... I tillegg har vi selvfølgelig NAFs veibok. Den har også en litt rar måte å sortere artiklene på, men Eirik har skjønt opplegget, så han får ansvaret for den boken. Ulempen med det er selvfølgelig at Eirik blir ... read more
Inverter

Europe » Norway » Northern Norway July 15th 2008

Planen for turen er omtrent som følger: Vi reiser til Trondheim lørdag 19. juli. Der overnatter vi hos søsteren min før vi på søndagen begynner på den "egentlige" turen nordover. Vi kjører da langs Riksvei 17 (den såkalte kystriksveien, se www.rv17.no for mer info) opp mot Bodø. Hvor lang tid vi kommer til å bruke på det er noe uklart, men fra "kjentfolk" har vi fått antydninger på i underkant av en uke. Dersom vi ser at vi begynner å få dårlig tid, kan vi eventuelt skjære over til E6'en, og rase oppover den i steden. Ikke så fint, men mye kjappere :) Deretter går turen over til Lofoten. Nøyaktig hvor vi skal dra der, og hva vi skal gjøre der, er foreløpig usikkert. Vi har fått mye gode tips av venner og bekjente som har ... read more

Europe » Norway » Northern Norway » Tromsø July 9th 2008

Hi All! Well, what a past 2 weeks it's been I can tell you! Firstly let me apologise for not being in contact any sooner as the internet on the ship went down as we were travelling around Norway. Firstly, I highly recommend a visit to Norway. We're not talking sunbathing on the beach or party-nights but the breathtaking scenery is sure to move the most hardened of people. A glacier in one of the Fjords was an awesome sight. We cruised through this narrow passage-way slowly for the best part of the day, to take in the sights; clear blue skies, snow capped mountains & crystal clear water. One of the stops was Geiranger & a 2 hour trek with my 2 cabin mates enabled me to see the best of the views. The ship ... read more

Europe » Norway » Northern Norway » Lofoten Islands July 7th 2008

Photos from the previous blog are up. I've made it to my end destination... well I'm at the hostel tonight 5km from Svolvær where I neet to be at 9.30am tomorrow to catch my bus to Narvik. Lofoten has of course been amazing despite a cruel northerly wind. Full report to come, here's some photos... Right here goes: So I eventually got to Lofoten from Bodo at 6am after the 1.45am ferry was delayed and delayed until about 3am. The ticket collector at Bodo was looking a bit stressed - apparently the ship was refueling - we could see it across the bay - and I'd already pretty much given up on it by the time it finally came back to port. Still in the meantime I'd got chatting to a Polish cycling couple who were ... read more
Stockfish dinner, my first splurge in ages
The Route 17 ferry sweep (except the one I snuck on for free!)
The view from A

Tot: 0.172s; Tpl: 0.014s; cc: 11; qc: 70; dbt: 0.0924s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb