Blogs from Northern Norway, Norway, Europe - page 32

Europe » Norway » Northern Norway July 31st 2008

Ettersom vi nå jo begynner å bli erfarne teltere, hadde vi også denne gangen vært så lure at vi hadde lagt teltet slik at vi slapp å få solen rett på det om morgenen. Allikevel var til og med Jan Sølve oppe før 09 idag. På Stokmarknes Camping slapp man å betale for varmtvannet i dusjen, så både Eirik og Jan Sølve kastet selvfølgelig over dette tilbudet og benyttet sjansen til å få tatt seg en dusj denne morgenen. Jan Sølve benyttet frokosten til også å overføre gårsdagens bilder til datamaskinen, før telt ble pakket og bilen startet. Første punkt på dagens plan var å kjøre tilbake til Melbu. Alt skrytet til disse nordleningene om at det er så så store avstander her oppe er ihvertfall bare tull. Det tar jo kortere tid å kjøre fra ... read more
Hermetikkavdelingen
Kjøpe CD?
Mer museum

Europe » Norway » Northern Norway » Lofoten Islands July 31st 2008

I just want to add a comment about photos, since I will hopefully be able to upload more frequently now. If anyone wants to see any specific photos from the past month that I've mentioned but haven't posted, let me know and I'll see what I can do! Just post a comment and I'll get around to it when I can. I'll try to do a real update tomorrow or in a couple days. Fewer services here in the Lofoten Islands, just small villages for a couple days. Spectacular place though! Mountains come straight out of the sea!... read more

Europe » Norway » Northern Norway » Lofoten Islands July 30th 2008

Ettersom vi i går hadde vært så lure at vi hadde lagt teltet et sted hvor det var skygge på morgenen, var det ikke så ekstremt varmt i teltet i dag tidlig som det har vært de siste dagene. Dermed ble til at vi drøyde til 9 før vi sto opp. Til gjengjeld slapp Eirik å vekke Jan Sølve i dag. Etter at fokosten og kaffen var inntatt, pakket vi som vanlig sakene våre og satte oss i bilen for å starte dagens dont. Først stopp på dagens plan var Svolvær. Der hadde vi sett oss ut en utstilling som het ”Lofoten Nature”, som var en utstilling om Lofotens natur (overraskende nok), med bilder av John Stenersen. Først og fremst var det befriende å endelig gå på en utstilling som ikke handlet om tørrfisk. I steden ... read more
Bro
Restemat

Europe » Norway » Northern Norway » Lofoten Islands July 29th 2008

Ettersom det ble litt sent i går, ble det også en litt sen frokost i dag. Vi begynte da også å diskuere hva som skulle være dagens program, og ble enige om å kjøre til Henningsvær, Kabelvåg og Svolvær. Etter å ha satt oss i bilen og lagt ut på veien igjen, ble det ganske raskt et par stopp for å ta bilde av noen broer. I tillegg ble det en stopp for å se på en av skulpturene i serien som heter ”Skulpturlandskap Nordland”. Dette er en serie kunstverk av forskjellige norske og internasjonale kunstnere som er plassert ut i naturen her og der i fylket. Vi har tidligere gjort et par forsøk på å finne noen slike kunstverk når vi har sett skilt for det langs veien, men begge ganger har vi rett og ... read more
Skulptur
Henningsvær
Fiskesuppe

Europe » Norway » Northern Norway » Bodø July 29th 2008

I'm in a place called Bodø right now. It's at about 67.3 degrees north - yep, north of the Arctic Circle! But that's not why I'm updating. I was on a train for 10 hours today getting here, which was pretty boring except for the fact that we went through a place called Hell. Yep, there was a sign that said 'Welcome to Hell'! But that's still not why I'm updating. I tried some cookies yesterday in Trondheim. They were actually not that great considering they came from a bakery. 4/10. The Hob-Nob equivalents I bought at the grocery store are better. But... that's still not why I'm updating. I HAVE PHOTOS!!! Had to be very selective, but here are a bunch of them! Huzzah!... read more
Lost in the Mist
View from Kristinartindar
That one waterfall

Europe » Norway » Northern Norway » Lofoten Islands July 28th 2008

Ettter intens åpning og lukking av glidelåser i telt og sovepose, samt diverse annen skrampling og ramling, klarte Eirik til slutt å overevise Jan Sølve om at det var på tide å stå opp sånn i halv ni tiden i dag tidlig. Da var det forsåvidt så varmt i teltet at det kanskje var like greit å komme seg ut. Men som vanlig var vi blandt de senste på teltplassen til å gå igang med frokosten. I dag var ”flyttedag” så etter at kaffen var fortært, pakke vi telt og soveposer inn i bilen. Planen var å kjøre ett hakk nordover, sånn omtrent til området rundt Svolvær. På vegen stoppet vi selvfølgelig et par ganger for å ta noen bilder av et par broer, men bortsett fra det var den veien vi nå kjørte på såpass ... read more
Tåke
Rasteplass

Europe » Norway » Northern Norway » Lofoten Islands July 27th 2008

Ettersom gårsdagens plan gikk i vasken, måtte det legges nye planer for dagen i dag. Vi hadde jo allerede betalt for en natt til på Moskenes Camping, så vi fant ut at vi skulle benytte dagen til noen eksursjoner i området her. Planen i dag besto av stedene Flaksnes, Ramberg og Nusfjord. Vi satte først kursen mot Nusfjord. Dette er i følge reklamen et spesielt godt bevart fiksevær, der man har forsøkt å beholde den gamle stemningen og la alt bli ved det gamle. Men så feil kan man ta. Jeg har jo tidligere klaget over at de er så dårlig til å tilpasse seg turismen her oppe. På Nusfjord hadde de tatt det helt den andre veien. Her var det så tilrettelagt for turisme at man ikke så skogen for bare trær (eller byen for ... read more
Bro
Nusfjord

Europe » Norway » Northern Norway » Lofoten Islands July 26th 2008

I følge Yr.no skulle vi i dag våkne til strålende sol fra en skyfri himmel, men det gjorde vi ikke. I steden var det mye av det samme været som vi hadde da vi la oss i går: Lavt skydekke og stadig uttrygt for regn. Vi vi gikk da igang med frokosten, og begynte å diskutere dagens plan. Planen var etterhvert å komme oss ut til Røst, men vi visste ikke når båten gikk, og vi visste ikke om det var noe ledig overnatting der ute. Etterhvert ble vi enige om å ta ned teltet, pakke sammen, og kjøre til fergeleiet på Moskenes, der også turistinfomrasjonen lå. Da burde det være mulig å få noe info om når båtene går, og også eventuell overnatting. Vel fremme fant vi rutetabellen, og den var igrunn veldig enkel: Det ... read more
Reine
Opp mot toppen
Vei

Europe » Norway » Northern Norway » Tromsø July 26th 2008

The Tromso Trip was amazing, It started early Wednesday morning after a 1.5 hr sleep after a massive night at boogies. The adventure began with a 3 hour train trip to Brussels, we had 3 different trains to catch and the second one was delayed by 30 min so we missed our connection and by the time we got to the airport the check in was closed. We raced to the service desk and they gave us temp boarding passes but were definitely not confident of us making the flight. We bolted to security with our luggage we were meant to check in. So we lost a bunch of stuff at security including my leatherman. But after another massive sprint to what felt like the furthest gate possible we made it and the flight had been ... read more
Reece and I
Me
View from tromso bridge

Europe » Norway » Northern Norway » Bodø July 25th 2008

Da vi våknet i dag tidlig var vi glade for at vi hadde valgt innendørs overnatting også denne gangen. Regneværet hadde fortsatt ikke stoppet, og det hadde nok vært en våt morgen om vi hadde valgt telt denne natten. Etter frokost pakket vi bilen, vasket oss ut av hytta, og satte kursen mot Bodø sentrum igjen. Første stopp på dagens program var å finne ut når fergen over til Moskenes går. Vi hadde forsøkt å finne rutetidene ved hjelp av internett på mobilen dagen før, men den eneste vi fant var fra 2003. Det viste seg imidlertid at det ikke hadde skjedd så store forandringer siden den gangen, bortsett fra at det var satt inn en ekstra-ferge som gikk klokken 15. Vi bestemte oss for å sikte inn mot den, men siden det kun var en ... read more
Bodø
Hurtigruta
Fjell

Tot: 0.158s; Tpl: 0.007s; cc: 10; qc: 81; dbt: 0.0912s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb