Blogs from Italy, Europe - page 2

Europe » Italy » Liguria » Cinque Terre June 13th 2019

A three hour drive to the hills just inland from the five coastal towns that make up Cinque Terre. We drove for 15 minutes to Telegrafo where we started a walk down to Riomaggiore, a beautiful scenic walk down to the sea dropping over 500 metres through rocky paths and steps through vineyards and churchyards and eventually making it to the end (well apart from the hike back uphill before dark at 9pm) A beautiful town stretching up the hillsides in the bay with multi coloured housing. Next day we drove to La Spezia to catch the train which went to all of the Cinque Terre towns. We went to Monterosso del Mare and after a wander round, hiked from there to the next town of Vernazza where we met Steve and Julie, old friends from ... read more
View towards Riamaggiore
beach at Monterosso al Mare
Vernazza near the end of our walk

Europe » Italy » Tuscany » Volterra June 13th 2019

13/6/2019 -Volterra Korte verplaatsing van San Gimignani naar Volterra. Een aangrenzend stadje op 35km door de Toscaanse heuvels. Smal en bochtig, met prachtige uitzichten. Spijtig zonder veel mogelijkheden om ergens te stoppen voor een uitkijk op deze landschappen. Zoals bij de andere stadjes, zie je het silhouet van Volterra al van ver opduiken. Op een hoge heuvel, want oorspronkelijk ook gebouwd door de Etrusken , en later door de Romeinen en de Middeleeuwse 'de Medici's' aangevuld tot deze mooie nagelaten erfenis aan stadswallen, amfitheater en prachtige gebouwen. Mooi bewaard, net en gezellig. Zonder de horden toeristen die we al eerder overal zagen. Misschien geraken die oversize bussen niet zo gemakkelijk tot hier. Het busje waar wij het met deden geraaakte net door de historische toegangspoort en nipt door de smalle straatjes. Kaartjes waren bij de chauffeur ... read more
Volterra

Europe » Italy » Tuscany » San Gimignano June 11th 2019

11/6/2019 – San Gimignano Deze middag korte verplaatsing van Siena naar San Gimignano. Prachtig ommuurd Middeleeuws stadje met de 14 torens. Bovenop de hoogste top van een heuvelachtig gebied omgeven door wijn- en olijfgaarden. Gesticht hoe kan het hier anders door de Etrusken een paar eeuwen voor onze tijdrekening. Ooit was het zo rijk dat er 72 van die torens hier bijeen stonden. Prestige projecten, tevens woon- en verdedigingstorens van concurerende Middeleeuwse families rijk geworden van de safraanhandel. Nu leven ze er van de toeristen dagelijks met busladingen aangevoerd.... read more
San Gimignano

Europe » Italy » Tuscany » Siena June 9th 2019

9/6/2019 – Sienna Pinksterenzondag. Verplaatsing van Passignano naar Sienna. Siena schrijven ze hier. +- 90 km hoofdzakelijk langs een gratis autostrade. Gratis wil hier zeggen 'in slechte staat'. Kan dus nog erger dan bij ons. Op de middag stonden we dus al op onze nieuwe stek op een weeral prijzige camping. 35.50 € per dag, low season price, maar alles inbegrepen. Gratis douchen, gratis elektriek, gratis wifi, gratis zwembad, restaurant ter plaatse, en busstop naar het historisch centrum van Siena op 150 m. Omdat het zondagsdienst was slechts om het uur een bus. Die van 13.50 konden we nog net tegenhouden. Moderne bus ook. Airco en Italiaanse aankondiging van elke volgende stop. Met de kaart in de hand met aanduiding van de terminus waar we moesten afstappen een makkie. We zagen het centrum naderen en weer ... read more
Siena

Europe » Italy » Umbria » Passignano sul Trasimeno June 6th 2019

6/6/2019 – Lago Trasimeno Verplaatsing naar Passignano sul Trasimeno. Oud vissersdorpje aan het Trasimeno meer in Umbria, streek ten oosten van Toscane, land van Etruskische en Romeinse beschaving. Ook geboorteland van Annibal en San Francisco. Die van Assisi. De relatieve koelte van het meer is een aangename verandering. De camping waar we staan is 'ANWB Aanbevolen'. Dus NL sleurhutten zijn hier genoeg. De wasjes hangen aan de lijn. Wij nemen onze vuile was mee naar huis. We zullen zo onze geplande 3 rustdagen wel aangenaam volkrijgen.... read more
Passignano sul Trasimeno - Camping Kursaal

Europe » Italy » Tuscany » Arezzo June 5th 2019

5/6/2019 – Arezzo In de vroege namiddag verplaatsing van Firenze naar Arezzo. Een prachtig goed bewaard Middeleeuws stadje op mensenmaat. Hier geen toeristenmassa's. Wel chique winkels. Volgens de boekjes oorspronkelijk gesticht op een heuvel door de Etrusken in de 7e eeuw voor Chr. Nu nog volledig omringd door de middeleeuwse omwalling. Vermoeidend om in rond te wandelen wegens de stijle hellingen. Om naar de Duomo te gaan, kan je een reeks roltrappen gebruiken, zoals in een shopping center, maar dan gedeeltelijk in open lucht. De prachtige gebouwen en de typische straatjes dienden regelmatig als decor in heel wat filmscènes zoals in de film 'La Vita é bella'. Goed om weten, maar té lang geleden om er mij iets van te herinneren.... read more
Arezzo

Europe » Italy » Tuscany » Florence June 3rd 2019

3/6/2019 – Firenze Gisteren, zondag namiddag verplaatsten we ons van Lucca naar Florence, Firenze dus, naar een nogal prijzige camping even buiten de stad. Vandaag maandag trokken we met de shuttle bus van camping naar het historische centrum van Firenze. We werden gedropt aan een pleintje langs de Arno op zo een 2km van de Ponte Vecchio, dé brug in Firenze die men gezien moet hebben met directe toegang tot het centrum. Wat een stad ! De de Medici's hebben hier goed geboerd. Wat een pracht aan historische gebouwen langs de smalle straatjes van het centrum. Palazzo's en omvangrijke historische gebouwen staan in de weg om de rijk versierde kerken en de Duomo in zijn geheel te fotograferen. Dat is het enige dat we kunnen proberen. Bezoeken kan, maar, mits veel tijd en goesting om de ... read more
Firenze

Europe » Italy » Tuscany » Lucca June 1st 2019

1/6/2019 – Lucca Verplaatsing naar Lucca. We bezochten het prachtige middeleeuws stadje met de fiets vanop onze camperplaats even buiten de stad. Het historische stadje werd gesticht door de Etrusken die het volledig ommuurden vanaf 180 v.Chr. De huidige goedbewaarde vestingsmuren dateren van de 16e eeuw : 4 km lang, 12 meter hoog en aan de basis 12 meter breed. Boven op de 'Mura', nu een 4km lang fiets- en wandelpad rondom de stad die slechts toegankelijk is langs 6 monumentale toegangspoorten.... read more
Lucca - Kathedraal
Lucca - detail van toren
Lucca - Basiliek van San Frediano

Europe » Italy » Tuscany » Pisa May 31st 2019

31/05/2019 – Pisa Alhoewel we hier al eens waren 2 jaar geleden, kunnen we toch niet anders dan nog eens te gaan kijken of die toren nog wel scheef staat. We waren er weeral niet alleen. Toch altijd nog indrukwekkend dit 'Piazza del Miracoli' en de massa toeristen die er raar staan te doen.... read more
Pisa - Piazza del Miracoli
Pisa - ligweide
Pisa - de Duomo

Europe » Italy » Emilia-Romagna » Ferrara May 31st 2019

Off to Medalena near Ferrara to Chris & Shelagh’s new pad, a wonderful house with lovely grounds and a pool. Chris was back in the UK for a few days so Shelagh greeted us as we arrived. The sun was shining so we headed into Port Garibaldi for lunch and a walk around - a nice relaxing way to start to get to know the area. We also went to the local national park where there were flamingos aplenty on the water. Next day we were to pick up Chris from Bologna airport and on the way went into Ferrara as the 1000 Miglia - the most famous car rally in Italy - happened to be using the town as a stop before heading on that evening https://1000miglia.it/events/1000-miglia-2019/1000-miglia-2019-route/?lang=en Led in by Ferraris of various ages paying ... read more
Shelagh & Sue
1000 Miglia

Tot: 1.985s; Tpl: 0.04s; cc: 12; qc: 74; dbt: 0.0492s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 2; ; mem: 1.5mb