Blogs from Brittany , France, Europe - page 2

Europe » France » Brittany » Locmariaquer July 21st 2020

Dinsdag 21/07/2020 – Locmariaquer Van La Foret Fouesnant naar Locmariaquer in de Golfe du Morbihan bekend om zijn indrukwekkende prehistorische monumenten, zoals de alombekende Alignements van Carnac. Die lieten we even links liggen, vanwege de verwachtte overvloed aan bezoekers. We zagen ze trouwens al eens 45jaar geleden toen nog zonder massatoerisme. Het is hier nu wel hoogseizoen, en het wordt warm. 30° onderweg. Zo heet moet het voor ons niet worden. Maar we zitten er nu wel mee. Voor onze laatste dagen selecteerden we een verblijf op een camping vlak aan zee in Locmariaquer. Normaal zou die nu 'complet' geweest zijn, en hadden ons op alternatieven voorzien. Bleek niet nodig. Wel strenge coronamaatregelen, met achterlaten van contactgegevens en akkoordverklaring van de 'Acte d'engagement sanitaire'.... read more
Concarneau - Ville Close
Kergo - Vieux Passage - juist over de brug

Europe » France » Brittany » La Foret-Fouesnant July 20th 2020

Maandag 20/07/2020 – La Fôret Fouesnant Korte verplaatsing van Camaret-sur-mer naar het pitoreske La Fôret Fouesnant, deelgemeente van Concarneau (onder Quimper). We genoten de vorige twee dagen van het mooie weer op een camping op Camaret, waar plots de coronamaatregelen verstrengd werden. Mondmaskers overal verplicht in openbare gebouwen en winkels. Ingangen gescheiden van uitgangen. Voor ons niet gelaten. We blijven voorzichtig, en laten de restaurants maar voor een andere keer. We gaan niet verhongeren. Wat opviel waren de talrijke Franse kampeerders met splinternieuwe tenten. Opengooi tenten voor de jongeren maar ook grote tunneltenten voor hele families. Geeft misschien een veiliger gevoel in deze Coronatijden. Toch nog plaatsen genoeg tot nu toe. Vandaag staan we met slechts 2 MH's voor een nachtje gratis op enorme verder lege gemeentelijke parkingplaats voorbehouden voor Mo... read more
Camaret-sur-mer - Battle of the Atlantic
Alignements Mégalitique de Lagathar

Europe » France » Brittany » Camaret-sur-Mer July 17th 2020

Vandaag verplaatsing van Saint-Pol-de Léon naar Camaret-sur-mer, een prachtig schiereilandje vlak onder Brest. We staan op een camping palend aan de Plage de Trez Rouz, een prachtig strandje omzoomd door rotspartijen geologisch gevormd tengevolge van de opeenvolgende klimaatveranderingen van de laatste 500.000 jaar. (tenminste volgens het informatiepaneel van de 'Réserve Naturelle Régionale' terplaatse). Onderweg deden we de 'Calvaire Route', dwars door deze uithoek van Bretagne, langs heuvelende landschappen en kleine dorpen, waar sinds de middeleeuwen plaatselijke pastoors er een wedloop van maakten om de best gebeeldhouwde calvaries aan hun kerken in stripverhaal uit te beelden. We konden ze spijtig genoeg niet allemaal zien. Toch deden we een uitgebreide stop in Sizum.... read more
Camaret-sur-mer
Sizum

Europe » France » Brittany » Saint-Pol-de-Leon July 15th 2020

Woensdag 15/07/2020 Gisteren namen we weer een rustdag. Mag wel op onze leeftijd. Het weer was er ook niet naar. Zwaarbewolkt en dus zeer rustig op ons mooi plaatsje. Groot verschil met maandag toen we hier aankwamen. Had het schitterend weer en een brugdag er iets mee te maken, of voeren de overzet boten niet uit op Quatorze Juillet ? De parking hier bleef wel grotendeels leeg. Waar zaten al de Fransen nu ? Dus vandaag verplaatsing naar Saint-Pol de Léon, langs de Côte de Granit Rose met tussenstops in Trégastel, Saint-Michel en Grève (!) en Plouézoc'h in de baai van Morlaix. We vonden opnieuw een prachtige staanplaats op de Aire Communal de Camping Car, aan de baai van Saint-Pol. Toen we aankwamen stonden we nog vlak aan zee. Enkele uren later, is bijna alle water ... read more
Tregastel
Menhir de St Uzec - 8m hoog
Saint-Michel en Grève

Europe » France » Brittany » Paimpol July 13th 2020

Verplaatsing naar Ploubazlanec. Nooit van gehoord. Een naam die ergens het eind van de wereld suggereert in Bretagne. Zal dat even tegenvallen. Vanaf daar, de Pointe de l'Arcouest vertrekken veerboten naar Îsle de Bréhat. Een autovrij eilandje van 3.5km lang en 1,5km breed. Wie zou daar nu ook nog naartoe willen, dachten wij. En of we ons misrekend hadden. Bij het naderen van die plaats, stonden al die smalle straatjes vol geparkeerd langs beide kanten, zodanig dat een MH nog nauwelijks door kon. Eindelijk aangekomen bij onze geselecteerde 2** camping stond er al een bordje, 'Complet – sauf réservations' ! Lap, weeral ! En Claire van onze gps, maar continu zeuren : 'Maak een U-bocht'. We konden nauwelijks vooruit ! Dus Fran telkens maar uitstappen, om te zorgen dat ik de ingeklapte spiegels van al die ... read more
Cap Frehel

Europe » France » Brittany » Saint-Malo July 12th 2020

Met de fiets, bezoek aan Saint-Malo. Een kuststad met een roerige geschiedenis, die een bezoek eigenlijk meer dan waard is. De stad staat op een granieten rotspunt en de huizen zijn gebouwd van graniet. De oude 'ville close' lijkt daardoor wat grauw en onaantastbaar. Dat het dat niet was bleek in 1944 toen de stad door een geallieerd bombardement voor 80% werd verwoest. Met gebruikmaking van het puin heeft men de ville close weer opgebouwd in de stijl van de 18de eeuw die nu ingenomen is door winkels, restaurants en (te) veel toeristen. Het is er bijna aanschuiven door de straatjes. Eigenlijk niet zo veilig in deze coronatijden. Na bijna een uur wachten op onze bestelde crèpes flambées aan een afgeschermd buitentafeltje, waren we het gewoel zowat beu, en maakten we dat we er terug weg ... read more
Saint-Malo  - Bassin Vauban
Saint-Malo - Vestingsmuren van Vauban
Saint-Malo

Europe » France » Brittany » Cancale July 11th 2020

Vandaag verplaatsing van Beauvoir naar Saint Malo, Bretagne dus. Langs kleine kustwegen en granietstenen huizen. Uitgebreide tussenstop in Cancale. Het stadje dat leeft van de oesterteelt. De drukte valt op. Waarschijnlijk het begin van de vakantie van veel Fransen. Quatorze Juillet komt er aan. Aan de haven zitten alle terrasjes vol. Het is aanschuiven aan de talrijke oesterstandjes. Proeven is dus een must. Een schoteltje van 12 met een halve citroen in het midden. Een wit wijntje in een kartonnen bekertje kan ook. Nogal ongemakkelijk om dit alles zonder morsen ter plaatse te proeven wegens gebrek aan enig meubilair. De lege oesterschalen mag je terplaatse weggooien. De meeuwen zijn er nog blij mee ook. Saint Malo begon met een tegenvaller. Druk verkeer, en op de geselecteerde camping konden we niet op. Complet ! We kregen wel ... read more
Menhir du champ Dolent
Cancale - Le Port
Cancale - de haven

Europe » France » Brittany » Rennes September 20th 2019

Agnes didn’t have to teach on Tuesday, for some reason, she only teaches four days a week, so she got us out the door on time. We headed to Vannes, and along the way, we saw signs for Carnac...and realized that we had time to stop...Who knew that the Arthurian legends involve this part of France as well. Thousands of stones in rows (stone alignments), dolmens (stone tombs) and tumuli (burial mounds)...apparently chipped and carved and placed in rows in one of the largest such collections in the world...date from 3300 BCE and possibly from 4500 BCE (according to Wikipedia)...One of the more charming modern myths is a version that Merlin turned a Roman legion into stone. We were smart enough to have lunch BEFORE everything closed about 1 pm...and then eventually, headed to our next ... read more

Europe » France » Brittany » Vannes September 18th 2019

OMG! What a hassle!!! What a learning curve to be on the road again, for three months, with a car! And learning to use this site! RENTAL CAR: Thank goodness, Bill knows how to drive a stick shift...so do I, but he is the only authorized driver. We managed to circle the airport only twice before we understood the wonderfully, courteous voice on the GPS which says, Please turn right, Please turn left...Somehow, we didn’t understand the A/C...whether on or off, it spewed HOT AIR...eventually we contacted SIXT (rental company) and the problem seems to have been operator error. Organization: historically, we try to pack minimally. However, this trip is three months and we anticipate some cold weather, meaning we packed more than normal, but still within our two bags plus one. But, we were not ... read more

Europe » France » Brittany » Dinan September 11th 2019

Ce blog sera un blog court... pourquoi ? parce que sur notre route nous n'avons eu qu'une seule visite intéressante tant au point de vue promenade dans la ville qu'au point de vue photos... Par contre le blog suivant qui vous mènera vers un lieu incontournable de la Bretagne sera plus fourni en photos, le pourquoi de séparer les deux visites et lieux !!! Nous quittons donc le camping de St Quai Portrieux où la vue nous a enchanté... Une petite dernière donc au lever du soleil et avant notre départ pour Dinan... Nous trouvons facilement à nous garer gratuitement presqu'à l'entrée de la ville... un peu de marche et nous y serons... La cité de Dinan fut fondée en l’an 1000, par les seigneurs de Dinan. Elle se composait d’un hameau, d’un pont sur la ... read more
...
le vieux pont sur le port de Dinan
Dinan

Tot: 0.115s; Tpl: 0.007s; cc: 7; qc: 74; dbt: 0.0733s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb