Blogs from Gansu, China, Asia - page 24

Asia » China » Gansu » Zhangye June 6th 2007

Woensdag 6 juni. Voor vandaag hadden we tickets gekocht voor de bus van 9u30 naar Zhangye. De rit van 150 à 200 km zou vier uur duren, werd ons bij het instappen verzekerd. We zaten al voor 9u op de bus die echter meteen vertrok. We dachten dat we alweer op de vroegere bus zaten, maar dat was uiteindelijk niet zo. Hier in Gansu bleek het busvervoer nog niet zo onder controle van de busmaatschappijen zoals we in de provincies meer naar het oosten wel hadden ervaren. We hadden hier wel opgemerkt dat men veel pogingen deed om alles beter en efficiënter te organiseren. Zo rijdt hier vaak iemand van de busmaatschappij mee totdat de bus de stad verlaat. Tot dan verkoopt hij of zij de tickets van iedereen die onderweg nog instapt. Pas na ... read more
De Muta, één van de vijf pagodes van Zhangye met de elementen als thema.
Aan de buitenkant is het houtwerk de moeite waard.
Aan de binnenkant ook. Logisch voor de 'Houtpagode'.

Asia » China » Gansu » Jiayuguan June 1st 2007

Vrijdag 1 juni. Na een smakelijk en wat later ontbijt dan normaal, vertrokken we om 9u30 voor onze tweede fietstocht. De fietsen die we van een andere fietswinkel hadden gehuurd, bleken niet echt beter dan die van gisteren. Voor de beoogde afstand was het echter wel te doen. We fietsten eerst weer langs het fort, nu langs de oostelijke kant. De weg was tot de ingang van het fort nog in redelijk goede staat maar daarna voorzien van veel gaten en putten. Het ging tot de afslag naar de Zwarte Bergen echter heel licht bergaf zodat we een tijd lang niet moesten trappen. Het enige dat we moesten doen was goed slalommen tussen de putten en af en toe remmen als we deze toch niet konden ontwijken. De weg na de afslag richting Zwarte Bergen ... read more
Al fietsend zagen we al van ver de 'Hangende Muur'.
Een klein fort met wachttoren om de Muur te bewaken.
Wim in actie.

Asia » China » Gansu » Jiayuguan May 28th 2007

Maandag 28 mei. Om 7u30 moesten we opstaan om alles in te pakken en op tijd te zijn voor de bus van 10u10 naar Jiayuguan. Dat lukte ons zo goed dat we zelfs nog mee mochten op de bus van 9u30 die klaarstond om te vertrekken, maar nog niet eens halfvol was. In het gebied van Dunhuang hadden we het uiterst westelijke stuk van de Grote Muur bezichtigd dat nog boven het zand uitsteekt en meer dan 2000 jaar geleden was gebouwd. Nu trokken we in verschillende stappen naar het oosten met diezelfde Muur als leidraad. Via Jiayuguan, Zhangye en Wuwei zouden we in deze provincie eindigen in Lanzhou. Daarna zou de reis richting Beijing gaan. Daar zouden we het laatste stuk van onze reis beginnen met Dirk (broer van Berna) diens vrouw Martine en ... read more
Het theater om de soldaten te vermaken.
De verkleinde versie van de tempel staat voor de ingang.
De hellebaard van Guan Yu (hier van hout) met op de achtergrond taferelen over de vervaardiging en het gebruik ervan.

Asia » China » Gansu » Dunhuang May 25th 2007

Vrijdag 25 mei. Vandaag stond een uitstap van een halve dag op het programma. Om 7u30 stonden we klaar aan het reisbureau en vertrokken we in hetzelfde busje met dezelfde chauffeur als eergisteren. De rit naar onze eerste halte duurde slechts drie kwartier. Yangguan was de tweede pas in dit gebied die toegang bood tot het westen en werd gebouwd in 114 voor Chr. Vanuit deze pas kwam men op de zuidelijke tak van de zijderoute om de Taklamakan heen. Deze pas was toen de enige toegang tot dat stuk van de zijderoute. Van deze pas was slechts één wachttoren over gebleven zodat we meenden dat ons bezoek hier erg kort zou zijn. Op het domein dat toegang gaf tot deze wachttoren, bleek nu een themapark gebouwd in een oude stijl. De bewakers die in ... read more
Filmstad in Tang-stijl met op de achtergrond de grote zandduinen.
Zo moet de poort van de Yangguan pas er hebben uitgezien.
...empty one more cup of wine...

Asia » China » Gansu » Dunhuang May 20th 2007

kabobs 24/7-Jiayuguan and Dunhuang Asia » China » Gansu » Dunhuang By JessicaVarkoMay 20th 2007Obviously dry. Just the facst: Accomodations 100Y, Cab tour of sites 100Y, kabobs and beer 22Y, Would have prefered a guided tour of each site, as it would have enhanced the experience, but oh well. No other Western tourists were sited here. More to come.... ... read more
more of the First Beacon Tower
Jiayuguan Fort
Jiayuguan Fort from another angle

Asia » China » Gansu » Dunhuang May 19th 2007

Vrijdag 18 en zaterdag 19 mei. Omdat we alles nog moesten inpakken, stonden we van ochtend redelijk vroeg op. We wilden ook nog eens goed douchen voor we voor twee dagen de trein opstapten. We waren zoals gewoonlijk vroeg in het station waar het nog niet erg druk was. Geleidelijk aan vulde de wachtzaal zich en ruim op tijd konden we op het perron op. Daar werden er verschillende rijen gevormd. Wij moesten plaatsnemen bij de groep met een ligplaats. De trein zou hier maar eventjes stoppen, zodat men tijdig voorzorgen nam om alles vlot te laten verlopen. De mensen met een ligplaats die hier opstapten, hadden allemaal een plaatsje in dezelfde wagon zodat het toch wat dringen werd om op de trein te geraken. We konden net nog een plaatsje vinden voor onze bagage ... read more
Vanuit de trein en tegen de zon: een stuk van de Grote Muur langs het treinspoor.
In het museum van Dunhuang: een drukplaat uit de 13e eeuw met ernaast een afdruk.
Mooie kleine stenen pilaar uit de 5e eeuw, ook in dat museum.

Asia » China » Gansu » Xiahe May 9th 2007

While in Xiahe on my first visit in May (as indicated by the date on this blog), I went on many walks out and around the edges of town just to explore and also get great views and a different perspective of the impressive Labrang Monastery and the locals' everyday life. In May, much of the area was dry, brown and dusty as the summer rains had not yet arrived. The locals were preparing the dry, infertile-looking soil for the summer crops of rape seed and barley. I wondered how on earth they irrigated effectively, as the Daxia River at this point is little more than a stream. On my recent return visit in July, I have seen those previously dry, barren spaces clothed in green and yellow (rape seed). An amazing transformation! On a number ... read more
Fabulous views down the valley
Lushness of summer
All purpose channel

Asia » China » Gansu » Xiahe May 7th 2007

Surrounding Xiahe are vast areas of grassland used by local nomads as pastures for herds of yak, dzo (bull crossed with female yak), Tibetan cattle, sheep, goats and even pigs. The more famous areas are Sanke (about 13km away), Ganjia (about 34km away) and further away still, Takkar ( famous for its enormous rock formations). Ganjia Grasslands (not a joke, by the way!) were my first choice as they are supposedly less developed/commercialized and they can be combined with a visit to an ancient town, a cave, and a monastery of the less well-known Black Hat Sect of Buddhism to make a great day out. Unfortunately, being Golden Week (May), many of the visitors to Xiahe were already in groups, so I was unable to organize anyone to share the cost of a vehicle. Consequently, I ... read more
Mr Ma- Mr Horse
"Little" Sanke
Golden Carpet

Asia » China » Gansu » Xiahe May 5th 2007

One of my favourite activities whenever I arrive anywhere new, is to wander (often aimlessly) through back streets and up trails to get a feel for the "real life" experiences of the locals. It also affords me many opportunities to meet the locals and at least make an attempt at effective communication! My wanderings in and around Xiahe provided me with innumerable opportunities such as this. In particular, I was trailed by curious groups of children of varying ages (and confidence!) wherever I went. I spent many happy hours conversing with these children, taking photographs and showing them how to use my camera, being led by them into the hills for magnificent views over the town, even introducing them to a game of frisbee in the mosque grounds as their busy parents prepared for the Feast ... read more
Sue & cheeky boys
It's a bit glary!
Take that!

Asia » China » Gansu » Xiahe May 3rd 2007

The present residents of Xiahe consist of about 45% Tibetans, 45% Han Chinese and 10% Hui Muslim, providing an interesting mix. As development continues, with road-widening projects, rumours of an airport, the tearing down of traditional housing and the erecting of ugly, bright new hotels and ever more souvenir shops, it is obvious that this mix is rapidly changing. The local Tibetans and Hui are being squeezed into a smaller and smaller area of town, or, in the case of the Tibetans, being moved further west. Mass resumptions have been common and the displaced people are usually offered "peanuts" as compensation. Very sad, the price of progress. On a brighter note, the people of Xiahe are an engaging and optimistic bunch. Many are philosophical about the changes that have taken place over the past decade or ... read more
Three-wheel taxis
Ash & Haruko
Checking for bargains

Tot: 0.166s; Tpl: 0.007s; cc: 12; qc: 69; dbt: 0.0802s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb