Blogs from South, Albania, Europe - page 3

Europe » Albania » South » Sarandë September 30th 2016

We wake up this morning with the ship in the process of anchoring off Sarande, Albania. Our first port of call was supposed to be Ephesus, Turkey, but the political unrest in that country prompted Holland America to switch to Sarande. Sarande is actually just across the bay from Corfu, Greece. The town (and Albania as a whole) is still transitioning to a democracy from the tight-fisted communist rule that ended in 1990. Sarande would dearly love to become the next Corfu. It boasts a rich cultural history and beautiful beaches and natural settings. What is lacking are the facilities and culture shift needed to support rich North American tourists such as ourselves in the style to which we are accustomed. We have selected a tour that focuses on the archeological history of the area. After ... read more
Greek/Roman ruins
Greek/Roman amphitheatre
Intrepid explorers

Europe » Albania » South » Sarandë August 13th 2016

The time had finally come. I've been needing a break from travelling for some time now - I just needed to stop for a while. And so I rented out my own apartment for seven days in the beachside town of Ksamil in Albania's deep south. I had been getting more and more snappy every day; every little thing - if it was annoying, then it was pissing me off. This included the bus down to Saranda from Berat. For a start, I found out that the journey would take six hours rather than the four hours Google Maps said it would take and I soon discovered why. It literally stopped everywhere for everyone and the driver seemed to be a transporter of goods as well as one of people as one dude put an entire ... read more
Roman Baths, Butrint
Water From The Blue Eye Spring
View From The Hostel, Sarande

Europe » Albania » South » Vlorë June 15th 2016

Woensdag 15/06/2016 – Voré – 183km Verplaatsing doorheen het gebergte naar Voré, zo een 15km ten westen van Tirana. Wel een grote omweg gemaakt om niet doorheen het centrum van Tirana en over een bergpas met weeral smalle slechte weg te hoeven. Doorheen de kleinere steden is al mizerie genoeg. Altijd ergens markt, met alle gevolgen vandien. Chaos overal. Dubbel parkerende auto's, massa volk kriskras laverend doorheen het verkeer. Niemand schijnt te werken. Mannen zitten op een hoopje bij elkaar. Koffie, glas water. Verkoopstalletjes langs alle kanten. Alles op een hoop gegooid. Altijd blij als we er door geraken. Onderweg nogal wat verloederde, verlaten oude industriesites gezien. Behalve wat wegenonderhoud met de schop, hoeden van vee langs de weg, is er geen werk. Wel chauffeurs van alles en nog wat. Openbaar vervoer wordt gedaan met anonieme ... read more
Onderweg naar Vorë - gemotoriseerd transport

Europe » Albania » South June 13th 2016

Maandag 13/06/2016 -Pogradec Gisteren geen internet, want geen electriciteit. Vandaag gelukkig ok. Maar het weer valt nu tegen. Onweer en stevige regen. Dus de regenjakjes en paraplu's moeten mee op busexcursie met lokale gids naar Korcë en Voskopojë. Hoofdzakelijk historische Orthodoxe kerken. Allen dringend aan restauratie toe, want gedurende 50 jaar deden ze dienst als opslagplaatsen, en de oorspronkelijke magnifieke fresco's zijn zwaar beschadigd en bekrast met namen van lieven en datums. Fotograferen niet toegelaten. Gepland bezoek aan muzeum ging niet door, want 's maandags gesloten. Dat had men kunnen weten. Dan maar sightseeing vanuit de bus. 's Namiddags kwam de zon er wat door, maar dan zaten we weeral zwaar en uitgebreid Albanisch te tafelen. Alles veel te veel, kost toch niet veel voor ons. Doggybag dus. De zwerfhonden zullen het appre... read more
Korcë - Kathedraal

Europe » Albania » South June 12th 2016

Zondag 12/06/2016 – verplaatsing naar Pogradec – 110 km Bewogen rit verder door het gebergte. Constant boven de 1000m. Op papier korte rit naar het meer van Ohrid. Onderweg terug geen tegenliggers, soms koeien en geiten in de kant. Eens een mannetje met een hooimijt op sleeptouw. Dichterbij zagen we toch de kop van de ezel die eigenlijk alle werk deed. Ook mannetjes met stok op ezel. Individueel transportmiddel in de bergen. Dus zelfde soort weg als gisteren. Het kon alleen maar verbeteren, hoe dichter we terug in de bewoonde wereld kwamen, dachten we zo. Plots werden we getrakteerd op wat in de verte een brede nieuwe baan leek. Een baan in aanleg, misschien 10jaar geleden begonnen. Maar geen werken meer. Wel een vlakke brede opgehoogde rechte baan. In steenslag. En putten. Niet te ontwijken diepe ... read more
Op weg naar Pogradec - oogsten
Op weg naar Pogradec - lijkt een nieuwe rechte weg
Op weg naar Pogradec - owee geen verharding

Europe » Albania » South June 11th 2016

Zaterdag 11/06/2016 –Verplaatsing tot Leskovik – 167 km Spectaculaire rit de bergen in. De aanloop, met nieuwe weliswaar smalle asfaltwegen, beloofde veel goeds. Maar dat bleef niet duren. De laatste 100 km op de slechtste weg die we ooit gereden hebben. Afwisselend hobbelige asfalt met gaten, en kiezelweg met putten waar ooit een hobbelige laag asfalt overlag. Geen 50 meter rechtdoor en stijgingen 10 à 15%. Eigenlijk een éénspoor weg. Gelukkig weinig of geen tegenliggers. Behalve een paar ezels. Niet iedereen is gek genoeg zich op zulke wegen te begeven. Maar de bergzichten zijn supermooi. Tenminste als men er kon van genieten. Door zo gespannen te rijden voelde mijn nek aan alsof er een stok doorstak. Behalve een afgebroken vergrendeling van de TV-schuif, en grote rommel in de frigo, aangekomen zonder schade. We staan hier op ... read more
op weg naar Leskovik

Europe » Albania » South » Gjirokaster June 9th 2016

Donderdag 9/06/2016 – ¨Sarandë Dagexcursie met lokale gids naar 2 Unesco-cultuurmonumenten. De archeologische site van Butrint, in het uiterste zuiden aan de Griekse grens. Het kan zich meten met Griekse archeologische toppers als Olympia en Delfi. Zeer herkenbaar zijn er de resten van een Grieks theater, een Romeins badhuis, Byzantijnse kerk, stadsmuren met poorten. En dit alles op een site. Het tweede Unesco werelderfgoed dat we bezochten in de bergen is de oude Ottomaanse binnenstad van Gjirokaster met een Byzantijns fort bovenop een stijle heuvel. Onder dictator Hoxha gebruikt als gevangenis en later als wapenmuzeum voor buitgemaakte Italiaanse en Duitse WOII kanonnen. De resten van een US vliegtuigje in 1957 triomfantelijk door het Albanees leger zogezegd als spionagevliegtuig neergehaald, is er nog te zien. Ook het geboortehuis van Hoxha, ooit muzeum v... read more
Butrint - Archeologische site

Europe » Albania » South » Sarandë June 8th 2016

Woensdag 8/06/2016 – Sarandë Vandaag welgekomen rustdag. Wat luieren en boekenlees in de schaduw, want in de zon is het te heet voor ons. Morgen om 8:00u vertrekt de bus. Dan is het hier ook al behoorlijk warm. Zelfde tijdszone als de onze, maar uiterst oostelijk. Om 20.30u is het hier al donker. Wat betreft de Albanese keuken. Dat valt zeer mee. Lijkt op Italiaans en Grieks. Pizza is overal verkrijgbaar. Meestal vis. Forel, zeebaars,....Frisse slaatjes met feta kaas, tatziki, olijven, etc. Byrek, een soort bladerdeeg gevuld met allerlei, spinazie, aubergine, lams. Zeemzoet gebak met noten overgoten met honing. Gelateria's genoeg. Weten nooit wat kiezen. Wel allemaal lekker. Geen McDonald's, want kwaliteit lokaal vlees voldoet niet aan hun standards. Maar dat zal ons worst wezen.... read more
Rustdag in Sarandë

Europe » Albania » South » Sarandë June 7th 2016

Dinsdag 7/06/2016 – Verplaatsing naar Sarandë (83km) Stevige mooie bergrit langs de kust. De afdaling van de Llogara-pas tot zeeniveau is spectaculair en deed ons denken aan de Trollstigen in Noorwegen. Daarna gaat het konstant op en af door het kustgebergte. Gelukkig bijna geen verkeer. Een loslopend varken en een solitaire ezel waren wel even te ontwijken. Alsook een kudde geiten geleid door een hond. Alles letterlijk dan. Sarandë is de meest toeristische stad van Albanië aan de Ionische zee in het uiterste zuiden. Veel hoogbouw hotels staan in de steiger. Hopelijk gaan ze niet de zelfde kant op als de Spaanse Costa's. We staan hier voor een paar dagen op de parking van Mediterrane Hotel.... read more
Tussenstop in Himarë
Onderweg in de bergen
parking van Mediterrane Hotel - Sarandë

Europe » Albania » South » Vlorë June 6th 2016

Maandag 6/06/16 – Verplaatsing naar de Llogara-pas (158km) – 1027 hoog Viervaksweg tot Fier. Lijkt op onze autostrades. Alhoewel, je komt er fietsers en ezelskarren tegen, ook overstekende voetgangers en fietsers die daarvoor meterhoge berm- en middenstrook afrasteringen moeten overklimmen. Onder de schaduw van een brug werd ons een spartelend konijn te koop aangeboden. We konden er wel niet stoppen. Dan moesten we door Vloré, 2de grootste havenstad van Albanië, en dan begint de mizerie van het Albanees verkeer. Temeer dat de weg die we moesten nemen aan de haven totaal afgesloten was. Geen wegwijzers voor omleiding. Iedereen weet hier toch de weg. Behalve onze gps. Die stuurde ons steeds terug, ook door straten die geen straten meer zijn. Wel opeenvolgende putten van een halve meter. Toen we nog eens totaal vast reden en F uitstapte ... read more
Llogara Pass - Plaatselijke neering
onderweg naar Llogara pas

Tot: 0.213s; Tpl: 0.006s; cc: 10; qc: 69; dbt: 0.1205s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb