Motorhome reis Albanië en Montenegro - dag 16

Europe » Albania » South » Gjirokaster
June 9th 2016
Published: October 27th 2016

Donderdag 9/06/2016 – ¨Sarandë

Dagexcursie met lokale gids naar 2 Unesco-cultuurmonumenten. De archeologische site van Butrint, in het uiterste zuiden aan de Griekse grens. Het kan zich meten met Griekse archeologische toppers als Olympia en Delfi. Zeer herkenbaar zijn er de resten van een Grieks theater, een Romeins badhuis, Byzantijnse kerk, stadsmuren met poorten. En dit alles op een site.

Het tweede Unesco werelderfgoed dat we bezochten in de bergen is de oude Ottomaanse binnenstad van Gjirokaster met een Byzantijns fort bovenop een stijle heuvel. Onder dictator Hoxha gebruikt als gevangenis en later als wapenmuzeum voor buitgemaakte Italiaanse en Duitse WOII kanonnen. De resten van een US vliegtuigje in 1957 triomfantelijk door het Albanees leger zogezegd als spionagevliegtuig neergehaald, is er nog te zien.

Ook het geboortehuis van Hoxha, ooit muzeum voor zijn persoonlijke verheerlijking, na de pyramidevolksopstand zwaar beschadigd, maar ondertussen wat hersteld, hebben we bezocht.

Wel altijd per mercedes-taxi aan 1EURO de man per rit. Want de hellingen zijn er fors en lang.

Onderweg bezochten we 'the Blue Eye ' een uniek natuurfenomeen. Een kleurrijke onderwaterbron waar per seconde tonnen water uit de diepte naar boven borrelen. Wat verder wordt het water opgehouden door een dam voor een watercentrale en voorziet het Sarande van drinkwater.

Tot: 0.068s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.0307s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb