Page 2 of aurinkomieli Travel Blog Posts

Europe » Slovenia May 1st 2013

Työpäivän jälkeen on hyvä ottaa pyörä alle ja ajella hiekkateitä. Muutama kuvanen kertomaan enemmän kuin sanat.... read more

Tiistaina juhlittiin töissä syntymäpäiviä. Pristanissa vietetään kerran kuussa syntymäpäiväjuhlat, joissa sankareina ovat meneillään olevan kuukauden vuosia täyttävät. Huhtikuussa heitä oli noin kymmenen, paikalle jaksoi tulla viisi vuosia täyttävää. Pöydät katettiin ulos. Tarjolla oli kakkua, mehua ja viiniä. Aikamoista näpertelytaitoa osoitti eräs usein talossa vieraileva vanha nainen, joka vapaa-ajallaan virkkailee lahjoja talon syntymäpäiväsankareille. Tällä kertaa teos oli virkattu ja koristeltu pieni nyssäkkä, jonka sisällä oli suklaata. Laulettiin lauluja, yksi monitoimimiehenäkin tunnettu asukas soitti huuliharppua. Vapputraditiona Sloveniassa poltetaan kokkoja. Matea kertoi, että parin kilometrin päässä Slapissa olisi jonkinlaiset juhlat illalla. Lähdettiin tarkistamaan asiaa kävellen. Matka kylään avasi taas ihan uusia pyöräilyreittejä koluttavaksi. Suunnistimme musiikin sek... read more

Europe » Slovenia April 27th 2013

No en lahtenyt Triesteen enka myoskaan lahtenyt kävelemaan mielessa siintaneelle Nanokselle, vaan valloitinpa vuoren! Tutustuin suomalaiseen Heliin, joka on pitanyt majaa Ajdovščinassa tammikuusta lahtien, han on taalla vapaaehtoistyontekijana vuoden. Launtaina viestiteltiin, etta hanen slovenialaisella ystavalla Markolla (kylla, taalla on kavellyt vastaan jo paljon suomalaisella etunimella varustettuja slovenialaisia.. :D) olisi kaytossa auto ja puhetta oli ollut vaelluksesta Predjeman kylan lahistolta lahtevaa polkua pitkin Mali Golakille, joka on vuoren huippu tarkalleen ottaen 1495 metrissa. Selkealla saalla huipulta olisi mahdollista nahda todella kauas, pohjoisen alpit seka myos Slovenian korkeimman vuoren, Triglavin. Sen lisaksi, etta keli muuttuu vuorilla aina nopeasti, ikkunastakin katsottuna saa naytti perin pilviselta. Tartuin silti innosta piukeana haasteeseen, vaikkei min... read more

Europe » Slovenia April 26th 2013

Tyopaivat vierineet nopeaan, loppuviikkoon on mahtunut vanhusryhman vienti paikalliseen jaatelobaariin seka dj:n vierailu iltapaivatansseineen. Vanhusten vienti ihmisten pariin on hyva juttu, jaatelokaynnit ovat kuulemma aina paras hetki kuin myos joka torstai tapahtuvat tanssit. Jaatelolle ei ollut pitka matka, osa pystyi kavelemaan itse ja osa vietiin pyoratuolissa. Eras mielettoman pirteassa kunnossa oleva yli 90 vuotias vanhus halusi valttamatta tarjota minulle jaatelon. Kerta kieltaytyminen ei ollut vaihtoehto, sovittiin, etta maksan sitten seuraavalla kerralla. Vieraanvaraisuudesta kertoo myos se, etta tyopaikkamme talonmies Dobro lainasi minulle maastopyoransa, jolla huristelin viiniviljemien valissa torstain tyopaivan jalkeen. Pyoraa saan lainata jatkossakin, silloin kun huvittaa. Loydettiin Vipavan turisti-info (silmien allahan se koko ajan oli, mutta sokeana ollaan ohi kavel... read more

Europe » Slovenia April 23rd 2013

Paasin kuin paasinkin eilen elementtiini valloittaessani takapihallamme olevaa linnaa. Polku tai paremminkin kivikkoinen tie loytyi sokkeloisten katujen takaa. Matkan varrelta ja ylhaalta avautui huikeat maisemat. Linnan rauniot oli kaikessa jyhkeydessaan jopa hieman hirvittavan nakoiset. Yritin kysella toissa tyokaveriltani Sandilta historiasta, mutta hankaan ei tietanyt. Ehka viela selviaa. Tyopaiva oli paljon selkeampi kuin eilinen, perushoitotoimenpiteiden ja aamupalan syoton jalkeen taas mukaan fysioon ja siita kognitiiviseen terapiaan, jossa mukana oli koira. Harmittelen edelleen etta unohdin ottaa kameran muistikortin mukaan, voin siis vain kuvailla sanoin. Homma meni niin etta vanhukset istuivat ringissa ja yrittivat heittaa paperimyttya koriin. Koira nouti paperipallon maasta ja toi sen avattavaksi vanhukselle. Jokaisessa paperissa oli jokin tietovisamainen kysymys, johon van... read more

Europe » Slovenia April 22nd 2013

Saavuttiin Vipavaan eilen alkuiltapaivasta, matka kesti noin puolitoista tuntia. Bussimatka Ljubljanasta Vipavaan maksoi hieman paalle seitseman euroa. Maisema vaihtui nopeasti kaupungista pieniin vuoristokyliin. Vipavassa loysimme helposti kysymalla majapaikkamme, koulun asuntolan. Vipava on heti kattelyssa tuntunut mukavalta ja majoitus on paljon parempi kuin saatoin kuvitellakaan! Kyla on melko italialaisvaikutteinen, lomassa kiemurtaa joki ja laaksoa ymparoi korkeat karstivuoret. Tanaan kuulin, etta Vipava on tunnettu tuulisuudestaan, sadetta on tullut nyt kaksi paivaa. Toinen tunnettu tekija on laakson viinitilat, Vipavassa niista toimii laakson suurin. Ensimmainen tyopaiva takana. Fiilikset on sanoisinko mielenkiintoiset. Rakennus on vasta kolme vuotta vanha, tilava ja raikas. Tilojen avaruuteen isoista kattoterasseista lahtien on panostettu. Asukkaiden paivissa on aktiviteettia... read more

Europe » Slovenia » Upper Carniola » Ljubljana April 20th 2013

Laskeuduttiin satumaahan. Lieköhän koskaan ollut jo koneen ikkunasta sellaiset maisemat, että tekee mieli hypätä suoraan polulle. Maa on aivan uskomattoman vihreä! Lentokentän vieressä kohosi lumihuippuiset vuoret, ilma muutenkin jo hyvin pitkälle edenneen keväinen (eilen illalla asteita +15, tänään +20). Illalla lentokentältä Ljubljanan keskustaan matkasimme halvimmalla vaihtoehdolla, eli bussilla (4.10 €). Saumatonta yhteistyötä teimme majapaikkojamme etsiessä, Tarja näki lukea kaukaa kadunnimet ja minä läheltä karttaa. Yllätykseksi huomasimme varanneemme kumpikin majoituksen samalta kadulta, lähestulkoon toistemme vierestä! Olen nyt toista iltaa kymmenen hengen sekadormissa. Mukavia ihmisiä täällä. Kielimuuria on moukaroitu oikein urakalla, eiköhän se ala tästä taas harjoituksen myötä murtua. Ljubljana on nätti pieni pääkaupunki, asukkaita vain noin 310 000. Kaupunkia on runnell... read more

Europe » Finland April 18th 2013

Viime vuoden elokuussa aloitin lähihoitajaopinnot aikuisten puolella kaksivuotisena näyttötutkintona. Idea työharjoittelun suorittamisesta ulkomailla syntyi päässäni jossain viime loppuvuoden paikkeilla. Olen matkustellut jonkin verran yhdessä ja itsekseni vuosien aikana, en ole kuitenkaan vielä työskennellyt ulkomailla. Asiat alkoivat järjestyä jouhevasti koulun puolelta, vaihtoehdoista eniten houkutti Slovenia. Slovenia ei ole tuttu maa entuudestaan, mutta kuvat Slovenian luonnon kauneudesta, maan keskeinen sijainti sekä kaapissa talvehtineet vaelluskengät vakuuttivat minut tähän päätökseen. Minua kiinnostaa nähdä kuinka vanhustenhoito toimii muualla Euroopassa ja kuinka selviydyn täysin vieraskielisessä työyhteisössä. Tämän vuoden viimeinen työharjoittelu sekä näyttö tapahtuu kuntoutumisen parissa, sen ollessa ensi ja samalla viimeisen opintovuoteni suuntautumislinja. Näytön annan ... read more

Tot: 0.129s; Tpl: 0.006s; cc: 6; qc: 73; dbt: 0.0852s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb