Ljubljana

Europe » Slovenia » Upper Carniola » Ljubljana
April 20th 2013
Published: April 21st 2013

Lohikäärmesillalta
Laskeuduttiin satumaahan. Lieköhän koskaan ollut jo koneen ikkunasta sellaiset maisemat, että tekee mieli hypätä suoraan polulle. Maa on aivan uskomattoman vihreä! Lentokentän vieressä kohosi lumihuippuiset vuoret, ilma muutenkin jo hyvin pitkälle edenneen keväinen (eilen illalla asteita +15, tänään +20).

Illalla lentokentältä Ljubljanan keskustaan matkasimme halvimmalla vaihtoehdolla, eli bussilla (4.10 €). Saumatonta yhteistyötä teimme majapaikkojamme etsiessä, Tarja näki lukea kaukaa kadunnimet ja minä läheltä karttaa. Yllätykseksi huomasimme varanneemme kumpikin majoituksen samalta kadulta, lähestulkoon toistemme vierestä! Olen nyt toista iltaa kymmenen hengen sekadormissa. Mukavia ihmisiä täällä. Kielimuuria on moukaroitu oikein urakalla, eiköhän se ala tästä taas harjoituksen myötä murtua.

Ljubljana on nätti pieni pääkaupunki, asukkaita vain noin 310 000. Kaupunkia on runnellut määnjäristykset kuin sodatkin. Tunnelma on välitön ja matkaajia näyttää riittävän ennen sesonkiakin. Vanhaa kaupunkia kolusin tänään yli puolet päivästä: räpsin kuvia Prešerenin aukiolla, kävelin kyseisen herran luomaa kolmoissiltaa joka suunnasta, kiipesin mäen päällä sijaitsevalle Ljubljanan linnalle ja söin turistihinnoin maustettua pastaa Ljubljanica-joella. Päivä riitti mainiosti tässäkin kaupungissa minulle, enempää en viihtyisi. Haluan jo päästä kosketukseen sen kanssa mitä näin koneen ikkunasta. Ei liene tule yllätyksenä, että kaikista parhaiten nautin olostani Ljubljanan isossa Tivoli-puistossa, jossa oli kilometreittäin hiekkapolkuja hyvin vanhojen puiden ja vihreyden lomassa, lintuja sekä tuttavuutta tekeviä oravia.

Huomiseksi olen katsonut bussiaikatauluja Vipavaan. Hyvin näyttää kulkevan sunnuntaista huolimatta. Illalla meitä tervehtimään pitäisi tulla Postojnasta opettaja Irena. Työt alkaa maanantaina kahdeksalta, mielenkiinnolla odotetaan.

Hääparit laittavat lukkoja kiinni siltaan ikuisen rakkauden merkiksi.

Kestävää kehitystä. Sukeltajat onkivat rautaromua Ljubjanica-joesta.

Upea ulkoilmanäyttely ympäri Sloveniaa otetuista kuvista Tivoli-puistossa.

Suosittu ajanviete Tivoli-puistossa.

Matkamenninkäinen odottaa jo seuraavaa kohdetta.

Tot: 0.082s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 51; dbt: 0.0442s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb