Aurinkomieli

aurinkomieli

Passi, rinkka ja kamera. Matkustamisesta pitävän itäsuomalaisen naisen terveisiä maailmalta sanoin ja kuvin.

Europe » Norway July 30th 2013

Ottassa vietetyn leirintäalueyön jälkeen lähdimme ylös vuorille, Rondanen kansallispuistoon. Rondane on Norjan ensimmäinen kansallispuisto ja siellä elää tuhatpäinen joukko suojeltuja villiporoja. Jaksaa edelleen hämmästyttää miten uskomattoman erilaista maastoa Norjasta löytyy näin lyhyiden välimatkojen sisältä, niin kuin nytkin, Rondane poikkesi hyvin selkeästi Jotunheimenista ja Jostedalsbreesta. Maisema ylhäällä oli Lappimaista puutonta maastoa höystettynä paritonnisilla kivijärkäleillä. Ottasta lähtevä tie on yksi helpoimpia kulkureittejä Rondanen kansallispuistoon, ylhäältä olevalta parkkipaikalta aloitettiin reilun tunnin mittainen kävely hyvää hiekkatietä pitkin Rondvassbuun, josta löytyi samanmoinen miehitetty turistimaja kuin Gjendesheimistä. Varusteet mietitytti taas alkuunsa, sillä hieman kauempana näkyviä vuoria peitti aamupäivästä raskaanoloiset pilvet, eikä minulla ollu... read more

Europe » Norway July 28th 2013

Jostedalsbreen jälkeen poikkesimme hieman omasta reitistämme, sillä tavattiin Ilkka ja Kirsti, jotka olivat pyöräilemässä Norjassa samaan aikaan. Matka jatkui kuulumisten vaihdon jälkeen kohti pohjoisempia vuonoja. Saavuimme jälleen yhden hienon ajon jälkeen Geirangerin kylään, jonka edestä avautuu näkymä Unescon maailmanperintäluetteloon kuuluvaan Geirangervuonoon. Kaunishan se on kuin mikä ja sitä mieltä ovat tietysti muutkin. Sadat risteilijät saapuvat tänne yhden kesän aikana tehden pienestä kylästä suositun ja tunnetun turistikohteen. Kylässä asuu vain parisataa henkeä. Pysähdyimme Geirangerissa lähinnä haukkaamaan purtavaa ja kokeilemaan nettiyhteyttä alhaalla kylässä olevan leirintäalueen pihalla. Hinnat olivat jo niin hirveitä mökeille ja kaikki varattuja, että päätimme suosiolla lähteä ajamaan eteenpäin. Noin 15 km kylästä eteenpäin (mielenkiintoista serpentiinitietäkin no... read more

Europe » Norway » Eastern Norway » Lom July 27th 2013

Vaelluksen jälkeisenä aamuna lähti mielellään taas ajamaan. Gjendesheimistä matka kävi yhdeksi Norjan kauneimmista ajoista tituleeratun Sognefjellet-maisematien halki. Reitti kulki koko osan näyttävissä maisemissa, mutta kohokohta oli Pohjois-Euroopan korkein maantieosuus Norjan jylhimpien vuorten välissä. Parhaimmillaan tie kiemurteli 1434 metrin korkeudessa. Tie nro 55 on käytössä toukokuusta lokakuuhun, toukokuun alusta maantietä reunustaa kymmenmetriset lumimuurit. Voi vaan kuvitella kuinka ankaria talvet täällä ovat. Niin monessa kohtaa maisema on kaunista, etenkin näin kesäisin, mutta asumisen mielekkyyttä kylmän aikaan ei voisi välttämättä mieltää samalla tavalla. Monesti ollaan nähty tien vieressä menevä vanha kärrypolku, ehkä se kuinka täällä on edetty ennen tekee näistä karun kauniista paikoista vieläkin kiehtovampia. Maisematie oli 108 km pituinen, jonka jälkeen käännyim... read more

Europe » Norway » Western Norway July 26th 2013

Uskomattoman upean ajon jälkeen (tie 51 Fagernes-Gjendesheim), saavuttiin norjalaisten sekä aivan varmasti kaikkien ulkoilmafanaatikkojen rakastamaan luonnon omaan leikkikenttään, Jotunheimenin kansallispuistoon. Rakastettu ehkä eniten siksi, että täällä sijaitsevat Norjan korkeimmat huiput. Jotunheimen on Norjan kansantarinoissa paikka jossa jättiläiset asuvat. En ihmettele yhtään, että nämä näkymät innoittavat kertomaan tarinoita haltioista, peikoista, jättiläisistä. Maisemat ovat sanalla sanoen huikeat. Aloitimme Besseggenin, yhden Norjan suosituimpiin vaelluksiin kuuluvan reitin, aamupäivästä ottamalla lautan Gjendesheimin parkkialueen vierestä Gjende-järveä pitkin Memurubulle. Vaelluksen Beseggenille olisi pystynyt aloittamaan myös Gjendesheimin parkkipaikalta, mutta koska reitti ei ole rengasreitti, päätimme, että kävelemme polun toisin päin (näin loppua kohden ei tarvitsisi pit... read more

Europe » Norway July 24th 2013

Hiphei, Tukholmasta tultu kovalla kyydillä, saman päivän aikana 450 km. Ollaan tällä hetkellä asettauduttu Norjan puolelle Magnoriin leirintäalueelle. Matkamme sai jo alkuunsa varsin mystisiä, mutta onnekkaita piirteitä: Vesteråsin kohdalla pyörä hajosi Bilteman pihaan! Tarkoituksena oli käydä ostamassa ylimääräiset takavalot, mutta pakon edessä piti ostaa pyörään uusi akku, sillä moottori vaan päätti, ettei enää inahdakaan. Mikä käsittämätön munkki, että näin kävi juuri tässä kohtaa eikä tulevilla vuoristoteillä tai keskellä ei mitään! Jaksaa ihmetyttää ja naurattaa… Matkustamisen yllätyksellisyys on aina kiehtonut, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja siltikään koskaan ei ole jäänyt vielä oikeasti pulaan. Nytkin asian osasi ottaa huvittuneen rennosti ja katsella mihin tilanne kehittyy. Homma näyttää taas pelaavan ja toivotaan ettei pyörään tule muita ongelmia matkan aikana. Monestak... read more

Europe » Slovenia May 23rd 2013

Kamnik, vaellus Stahovicasta Velika Planinalle (1666 m), Bled, Vintgar Gorge, Vrsic pass 1611 m, Trento, Soca, Lipica, Skocjanska Jame, Kroatian Istria... Tekemistä ja kokemista on siis riittänyt myös tälle lomaviikolle, jonka aikana olemme ajelleet mieheni kanssa Sloveniaa ristiin rastiin autolla, sekä poikkenneet auringon perässä rajan yli Kroatiassa. Lomaviikko alkaa olla nyt lopuillaan ja paluu kotiin tapahtuu huomenna hyvin monen uuden idean ja inspiroitumisen voimin!... read more

Europe » Slovenia May 16th 2013

Maanantaina iltapäivästä vuorossa oli perinteinen bingo, pääsin taas onnettareksi yhden vanhuksen pelissä valitsemalla kupongit. Jouduin pahoittelemaan, sillä tällä kertaa en tuonut onnea. Aina yhtä jännitystä tiivistävä iltapäivä ja vanhuksille tärkeä peli. Maanantaina loppupäivästä tapasin ensimmäistä kertaa Slovenian pään opettajan Irenan. Tiistaina koiraterapiassa kaksi koiraa kouluttajineen kävi terapoimassa vanhuksia. Kukin kynnelle kykenevä sai taluttaa koiraa avustettuna yhdessä ohjaajan kanssa, oli taas mielenkiintoista nähdä mikä vaikutus eläimillä on. Ne jotka ei normaalisti jaksa pitkälle, kävelivät koiran innoittamana huomattavan pitkiä matkoja. Tärkeänä osana oli myös koiran kosketus. Iltapäivästä kokosimme porukkaa tietovisailemaan. Keskiviikkona vanhukset tekivät itse hedelmäsekoituksen kuorimalla sekä pilkkomalla erilaisia hedelmiä. Tämä oli todella suosittu virike... read more

Europe » Slovenia May 10th 2013

Perjantaina kävimme tutustumassa kahteen erilaiseen kohteeseen: Dutovljessa mielenterveyskuntoutujien asuntolaan sekä Ajdovscinassa kehitysvammaisten nuorten työpajaan. Käynnit olivat todella hyviä ja toivat silmien eteen sen mitä työ onnistuneena ja sydämellä tehtynä voi olla. Dutovljessa toiminta käsitti kaikkea mitä vaan kuvitella saattaa, heillä oli mm. palkattuna taiteilija ohjaamassa asukkaita maalauksesta savitöihin, teoksia olikin joka puolella esillä. Lisäksi näimme erilaista aktiviteettia puutöihin, käsitöihin, kokkaukseen, laventelin viljelyyn sekä muihin terapiaryhmiin liittyen. Jopa naapurimaissa esiintymässä käyvä asukkaiden oma teatteriryhmä ja tietenkin talossa asteleva iso terapiakoira kuuluivat pakettiin. Vaikka rakennus oli vanha niin se oli maalattu ja koristelu ihmisten taideteoksin. Suurimmalla osalla näistä asukkaista ei ole perhettä, kukaan ei tule vierailemaan, s... read more

Europe » Slovenia May 9th 2013

Vaikka aika on vilahtanut nopeasti, lähtö koulusta tänne tuntuu todella kaukaiselta, huomenna jo kolme työviikkoa. Huomenna on myös se päivä kun hyvästelen Tarjan, itse jatkan töissä ensi viikon puolelle. Torstai-iltana pakkaan itse rinkan. Kyllä on monenlaista kerennyt mahtua tähänkin viikkoon. Maanantaina pidimme kevyen esitelmän Suomesta vanhuksille, se meni enemmän kuin hyvin. Porukkaa oli aulan täydeltä, Mateja tulkkasi meidän englannin kuulijoille, vanhukset jaksoivat pommittaa innostuneena kysymyksillään ja lopuksi saimme raikuvat aplodit. Jälkeenpäin meiltä olisi vaadittu vielä isompaa esitelmää koko hoitohenkilökunnalle, mutta hyvin suurella todennäköisyydellä emme kerkeä sellaista huomenna pitämään. Saattaahan se nakittua minulle ensi viikkoon, saas nähdä. Mielestämme pääasia tällaisen esityksen pito nimenomaan vanhuksille. Esityksen jälkeen seurasi lisää esityksiä, kun päiv... read more

Europe » Slovenia » Istria » Piran May 5th 2013

Tänä viikonloppuna päädyin bussilla rannikolle. Niemen nokassa oleva Piranin vanhakaupunki osoittautui muodostelmaksi keskiaikaista arkkitehtuuria ja kapeita venetsialaistyylisiä kujia. Kaupungissa on useampi historiallisesti merkittävä nähtävyys, kaupunki on myös säveltäjä Giuseppe Tartinin syntymäpaikka. Tältä viikonlopulta en halunnut juuri mitään sen suurempaa, kuin vaihtaa maisemaa, kävellä rauhassa ja vähän kuvailla. Mielikuva siitä, että olin paremminkin Italiassa kuin Sloveniassa, vahvistui viimeistään, kun ruokailuani sävytti yhtäkkiä terassin täydeltä ahtaneet italialaiset. Kaikkea sitä eläytyvän puheen sorinaa ihastuneen huvittuneena seuratessani, tunsin olevani kuin päähenkilö yhdestä puhkikatsotusta elokuvasta (terveisiä vaan Sintulle!). Hostellissa neljän hengen dormissa nukuin maagiset yhdentoista tunnin yöunet. En edes muista milloin olisin viimeksi nukkunut niin... read more

Tot: 0.145s; Tpl: 0.006s; cc: 11; qc: 89; dbt: 0.092s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb