Ensimmainen tyoviikko pulkassa!

Europe » Slovenia
April 26th 2013
Published: April 28th 2013

Tyopaikka
Tyopaivat vierineet nopeaan, loppuviikkoon on mahtunut vanhusryhman vienti paikalliseen jaatelobaariin seka dj:n vierailu iltapaivatansseineen. Vanhusten vienti ihmisten pariin on hyva juttu, jaatelokaynnit ovat kuulemma aina paras hetki kuin myos joka torstai tapahtuvat tanssit. Jaatelolle ei ollut pitka matka, osa pystyi kavelemaan itse ja osa vietiin pyoratuolissa. Eras mielettoman pirteassa kunnossa oleva yli 90 vuotias vanhus halusi valttamatta tarjota minulle jaatelon. Kerta kieltaytyminen ei ollut vaihtoehto, sovittiin, etta maksan sitten seuraavalla kerralla.

Vieraanvaraisuudesta kertoo myos se, etta tyopaikkamme talonmies Dobro lainasi minulle maastopyoransa, jolla huristelin viiniviljemien valissa torstain tyopaivan jalkeen. Pyoraa saan lainata jatkossakin, silloin kun huvittaa. Loydettiin Vipavan turisti-info (silmien allahan se koko ajan oli, mutta sokeana ollaan ohi kavelty). Sielta loytyi iso maara karttoja pyorailyyn ja vaeltamiseen. Lahialue on niin taynna huikeita vaihtoehtoja, jotta ei ole mikaan kiire kauemmas, lisaksi tasta johtuen valitsin kuitenkin tehda viikossa viitta paivaa neljan sijaan. Pitaa koluta kauempaa sitten myohemmin.

Perjantaina toimintaterapeutin piti lahtea aikaisemmin kotiin, joten iltapaivasta menimme dementiapuolelle ohjaamaan peleja seka askarteluja. Lahinna yksinkertaista kasillatekemista tehtiin, mielestani sain hyvin ihmisia mukaan ohjaamaani juttuun. Viihdyin tuolla puolella, silla siella oli enemman luova meninki, toisen puolen toimintaterapiassa keskitytaan lahinna peleihin. Tosin nostin siellakin aamupaivasta paperit ja kynat esiin, johan vain oli kolme innoissaan
piirtamassa vaikka elekielella oli ensin niin ettei olisi halunnut kun ei mukamas olisi osannut. Olen ehdottanut myos musiikilla mielikuvamaalausta. Muutoin valilla hairitsee se, etta tiloissa joissa toiminta tapahtuu on televisio tai koko taloon ja joka huoneeseen kuuluva radio hirvittavan isolla. Se on tapa joka hairitsee ei vain itseani mutta myos vanhusten keskittymista.

Kolme paivaa on ollut erittain kuuma, +27. Laakso on kesalla koko Slovenian kuumin alue, paikallisilta olen kuullut, etta lampotiloista johtuen olo kay valilla kesalla sietamattomaksi. Samoin toissa ylakerroksissa iltapaivan aikaan on kuuma, onneksi jokaisessa huoneessa on tilava parveke tai ovi terassille, jotka yleensa luojan kiitos pidetaan auki.

Torstaina sain vaihdettua koulun ylakerrasta majapaikkani alunperin luvattuun erilliseen koulun sivussa olevaan rakennukseen. Nyt on oma terassi/parveke. Tarja majailee viereisessa huoneessa. Omaa nettia ei ole kuulunut, joten kaytan koulun konetta.

Perjantaina tyopaivan jalkeen otettiin arskaa ja illalla lahdettiin etsimaan viinitiloja. Loysimme aika äkkiä yhden, jonka ystavallinen pariskunta tarjosi viinimaistaisten lisaksi kertomuksia viinin teosta.

Julkkikset.. :D

askartelupaskarteluja

Tot: 0.104s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 50; dbt: 0.0567s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb