Page 11 of Helguth Travel Blog Posts

South America » Peru » Cusco July 31st 2011

Geo: -13.2339, -72.5029Dette skulle være den hardeste dagen på Inka-stien. Dette var vi forberedt på, og hadde en blandet følelse for hvordan dette skulle gå. Vi skulle stige 1300 høydemeter på 9 km. opp til 4200 moh.Etter at Helge hadde et snev av høydesyke i Cusco (3400 moh) og kun en dag til akklimatiserng var vi spente. Vi ble vekket av hanegal (helt sant) rett utenfor teltet kl 0530 og pakket ned og gjorde oss klare etter frokost. Camilla fryktet dagen så mye at hun kjøpte hjelp fra bærerne til ryggsekken.Vi startet med jevn og grei stigning den første seksjonen av 3. tempoet var høyere idag, for vi hadde en lang dag i vente. Helge tok denne lett, men Camilla fikk det litt tungt på slutten (pustevansker).Etter en god hvile var Camilla i kjempeform for neste ... read more
Helge har gjort seg klar til ny økt
Bærerne sammen med gruppa
Camilla er klar

South America » Peru » Cusco July 30th 2011

Geo: -13.2572, -72.2631Vi ble hentet på hotellet tidlig og ble kjørt til Ollantaytambo der fikk vi anledning til å handle inn nødvendige ting som vi ikke hadde med oss, som blant annet gåstaver, hode-lykt, leggvarmere, votter - og en del annet småtteri. . I bussen ble vi kjent med de andre i gruppa vår. Vi var 6 par - 12 pesoner og 2 lokale guider. De andre parene var Mario og Marlene fra Argentina (49 år), Gemma og Peter (30 år) fra England, Eri og Elianne (30 år) fra Nederland, Rosta og Caroline fra Tsjekkia (32 år) og et voksent par fra Frankrike - Fredrik og Annie. Guidene våre var Gerzon og Robinson to unge søte, morsomme karer fra Peru. I tillegg hadde vi med oss 10 portere og 1 kokk. Porterne hadde i oppgave å ... read more
Camilla klar til tur
Venting i Ollantaytambo
Helge lader opp

South America » Peru » Cusco July 29th 2011

Geo: -13.52, -71.99Da har vi kommet til Peru - hvor vi skal være i 11 dager. Peru er det landet fra i fjor som vi virkelig ønsket å se mer av. Etter en kjempefrokost på hotellet tok vi morgenflyet fra Guayaquil til Cusco med stopover i Lima. Fikk smake på 1. klasse, da vi ga bort setene våre til en mor med spedbarn. Flyturen til Cusco er en naturopplevelse i seg selv. Cusco ligger 3000 moh og ligger ved store, store fjell... Det er nesten som å fly gjennom et landskap. Se bilder tatt fra flyet. Vi skal gå inka-trail en fottur på 4 dager i Andesfjellene. Totalt 45 km .. 12000 trappetrinn (opp og ned)… Godt fottøy og varme klær er en forutsetning. Nettene kan bli kalde. Jeg (Camilla) skal leie meg gå-staver. Det kan ... read more
Kjempefrokost i Guayaquil
Massasje på flyplassen
Andesfjellene over Ecuador

South America » Ecuador » West » Guayaquil July 28th 2011

Geo: -2.20382, -79.8975Så var dagen kommet for å reise fra Galapagos etter 3 spennende dager. Ingen av oss hadde lyst til å reise fra dette lille paradiset.. 3 dager var alt for lite og vi har begge lyst til å reise tilbake. Her er det mye spennende og spektakulær natur som vi ikke har fått sett. Men hvem vet ? Kanskje vi kommer tilbake en dag. Taxituren til flyplassen hadde vi en utrolig hyggelig taxisjåfør som stoppet underveis og lot oss få gå en tur i et vulkankrater før vi kjørte videre. Det var et imponerende landskap med fjellstup og vulkansteiner, samtidig som det var grønt og frodig. Tror at taxisjåføren kjente hele øya, da han hilste og tuta på alle både møtende trafikk og folk langs veien… Tilbake på flyplassen som er rimelig primitiv og ... read more
Vulkankrater på Galapagos
Camilla er impoert over naturen
Foran vulkanen

Geo: -0.958105, -90.9651I dag har vi vært på guidet tur til den største av Galapagosyene - Isabella. Turen startet tidlig - kl 0700. Vi kjørte i en rask motorbåt med plass til 17 personer, så den var ikke så veldig stor. Stillehavet viser seg ikke å være så veldig stille. Det var store dønninger - kan tenke meg at det var 6-7 meter høye bølger på det værste, den lille båten vår kjørte fort og det ble en del risting - noe i alle fall Camilla syntes var ubehagelig. Turen tok 2 timer og 20 min og vi var vel glade når vi endelig kom frem… Vi ble omvist i et skilpadde-klekkeri - hvor det var skilpadder i alle størrelser. De klekkes ut og blir sluppet fri i havet etter en tid. Disse skilpaddene var litt ... read more
Her er vi klare
Sjørafting på Stillehavet
Godt humør

South America » Ecuador » Galápagos » Puerto Ayora July 26th 2011

Geo: -0.76254, -90.3358 I dag har vi vært på Tortuga Bay - et naturreservat med en kritthvit lang strand og ville dyr. Vi måtte gå en natursti på 2,5 km for å komme ut på strendene. Vi gikk og vasset langs stranda helt til den andre enden. Her var det ville haviguaner som lå dorske og slappa av overalt. Fargene deres gikk i ett med vulkansteinene. Vi måtte krysse en hel gjeng - sikkert et par hundre stykker som lå tett i tett for å komme ned til badestranda.. Vi var litt skeptiske, for de lå og sperret veien. Vi visste ikke helt hvordan vi skulle gripe situasjonen an, men når vi begynte å gå mot dem, flyttet de seg. De er fredelige dyr som ikke er farlige. De er på land om dagen for å ... read more
Vulkansprekk
Camilla på vei til Tortuga bay
Langs stien

South America » Ecuador » Galápagos » Puerto Ayora July 25th 2011

Geo: -0.73778, -90.3112Under ekvator i Stillehavet, 1000 kilometer fra fastlandet i Ecuador, ligger Galapagosøyene. På Unescos verdensarvliste siden 1978 og med noen unike dyrearter som landiguana, kjempeskilpadde og galapagospingvin.Etter en god natts søvn i Quito, men allikevel litt trøtte - tok vi morgenflyet til Galapagosøyene. En flytur på ca 4 timer inkl mellomlanding. Flyplassen i Galapagos var veldig primitiv. Utendørs med blikktak og ingen bagasjebånd. Her ble koffertene lastet og kjørt med lastebil ut av flyet og vi fikk plukke bagasjen etter at alle var satt opp på rad og rekke. Vi fikk sitte på med en rimelig skranglete “flybuss” som også inkluderte en fergetur med bussbytte til en enda mer skranglete buss. Vi ankom hotellet i Puerto Ayora 14-tiden… Puerto Ayora er byen ... read more
Galapagos
flyplassen
Bagasjebåndet

South America » Ecuador » North » Quito July 24th 2011

Geo: -0.223151, -78.5127Da har i krysset ekvator og har kommet frem til Quito. Vi spiste på en veldig hyggelig Mexicansk restaurant noen kvartaler unna hotellet, Der spiste vi en deilig argentinsk biff.Turen hit gikk ikke helt uten dramatikk. På flyplassen i Medellin ble vi spurt ut av en politimann som ikke kunne noe engelsk. Etter innsjekking så vi at bagasjen vår ble plukket ut og bringt til en narkohund (så at den ikke markerte). Da vi skulle gå til kontrollen ble vi stoppet av samme politimann og bedt om å vente. Det kom en annen politimann som tok oss med til et rom, der vi måtte registrere passene på et skjema. Vi ble bedt om å underskrive. Det viste seg av vi måtte gjennom en "bodysearch". Camilla fryktet at de skulle sjekke henne både her og ... read more
Endelig LAN
Trøtt om morgenen

South America » Colombia » Medellin July 23rd 2011

Geo: 6.23593, -75.5751Lørdag 23. Juli. Vi sto opp tidlig for å reise fra Panama til Medellin i Colombia. Vi hadde en drosjesjåfør som hadde det veldig travelt. Hadde hjerte i halsen opptil flere ganger. Trafikk-kulturen her i Sør Amerika er ikke norsk kjørestandard. Her ligger man helt tett oppi rompa på bilen foran og kjører forbi ved aller første anledning, om det er svinger eller møtende biler er ikke så farlig - fram skal man. Man kan nesten se horna i panna på sjåførene vokse frem! Svært få av de taxiene vi har sittet på med har ikke sikkerhetsbelter, noen har heller ikke speedometer. Vi kom nå i alle fall frem til flyplassen helskinnet. Flyet var i rute og vi landet i Medellin i tide. Her fikk vi nok en r&arin... read more
Utsikt over byen fra hotellet
Trafikkbildet
Katedralen på Plaza Botero

Central America Caribbean » Panama » Colón July 20th 2011

Geo: 9.12152, -79.6922Vi ankom hotellet/resorten i Panama på ettermiddagen. En dag forsinket. Nærmere Paradis tror jeg det må være vanskelig å komme ! Da vi sto opp dro vi rett til flyplassen for å komme med flyet til Panama. Det var ingen garanti for at dette skulle gå. Bestillingen var slettet da vi ikke rakk fighten i går. Hadde noen alternativer i bakhodet. Det viktigste var å rekke Galapagos senere.Det er ikke bare bare i Venezuela. Flyselskapet hadde ingen kontorer, og ingen andre ville ta ansvar for å hjelpe oss. Folk ville bare veksle svart. Vi ventet på innsjekkingen, der ordnet alt seg. Godt å komme seg videre! Vi er midt i regnskogen, her er det luxus de lux. Temperaturen er behagelig - godt og varmt. Her går de ville dyrene og gresser rett utenfor hotellet. ... read more
Camilla blid og fornøyd
Endelig avgårde
Panama City

Tot: 0.137s; Tpl: 0.014s; cc: 14; qc: 64; dbt: 0.0534s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb