Blod, svette og tårer

South America » Peru » Cusco
July 31st 2011
Published: June 22nd 2017

Geo: -13.2339, -72.5029

Dette skulle være den hardeste dagen på Inka-stien. Dette var vi forberedt på, og hadde en blandet følelse for hvordan dette skulle gå. Vi skulle stige 1300 høydemeter på 9 km. opp til 4200 moh.Etter at Helge hadde et snev av høydesyke i Cusco (3400 moh) og kun en dag til akklimatiserng var vi spente.

Vi ble vekket av hanegal (helt sant) rett utenfor teltet kl 0530 og pakket ned og gjorde oss klare etter frokost. Camilla fryktet dagen så mye at hun kjøpte hjelp fra bærerne til ryggsekken.

Vi startet med jevn og grei stigning den første seksjonen av 3. tempoet var høyere idag, for vi hadde en lang dag i vente. Helge tok denne lett, men Camilla fikk det litt tungt på slutten (pustevansker).

Etter en god hvile var Camilla i kjempeform for neste økt, og sprudlet der vi gikk oppover. Gruppen var mer samlet nå, så vi tok 2. seksjon (som var bratt) ganske bra.

3. seksjon startet bra, vi kunne se toppen (trodde vi). Det viste seg at det var en falsk topp.
Kreftene begynte å røyne på for Camilla. Hun bet tennene sammen og tok ut det siste med blod, svette og tårer. Med førstehjelp mot høydesyke og oppmuntring av Robinson ble toppen "Dead womens pass" nådd, kl 1300.
Helge følte seg overraskende pigg på toppen og feiret med en boksøl, som han hadde kjøpt lenger ned i gata.
Vi følte det som en stor prestasjon å komme opp, og etter hvil og gruppebildet var det tid for nedstigning til neste camp på 3600 moh.
Denne viste seg å bli tøff for oss begge. Lange, usymetriske trappetrinn gjorde ikke saken lettere med sure ben (Helge sine også😉. Lunsj hadde vi heller ikke spist.
Vi kom til leiren kl 1530 med spagettiben og utmattede.
Camilla tok seg en på øyet rett etter lunsj, for å restituere. Helge var med på kaffen kl 1700.
Etter middag kl 1900, var det rett i soveposen for å gjøre seg klar til neste dag.

Vi vil ikke glemme omgivelsene her heller selv om fokuset var mer på det fysiske.

&context=C4904ee5ADvjVQa1PpcFP4mCbQP4ROy7-WA5q9ACpdWkSNYI-XBzk=

Camilla litt skeptiskCamilla litt skeptisk
Camilla litt skeptisk

Bratte steintrapper

Tot: 0.059s; Tpl: 0.013s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0265s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb