Page 14 of Helguth Travel Blog Posts

South America » Peru » Puno July 4th 2010

Geo: -15.84, -70.0309Vi reiste fra Cusco tidlig søndag morgen. Foran oss lå 10 timers busstur til Puna ved Titicaca-sjøen (verdens høyest beliggende innsjø) med guide underveis. Vi hadde 5 stopp underveis hvor vi bl.a. var innom landsby med gedigen, flott katedral, og en ny og flott indianer-ruin-by, samt et inka-museum. Bussturen gjennom Andesfjellene bød på masse flott og storslagen natur. Oppi fjellene lever folket i pakt med naturen, dyrker marken og har sine mange kuer, lamaer og sauer som beiter rundt. Husene de bor i er rimelg primitive, stort sett bare bygget opp av steinblokker. Folket ser iallefall ut som at de har det bra. Vi kjørte også gjennom et par landsbyer underveis, her var det lite tegn til rikdom og luksus, mye halvferdige hus og søppel, slum og fattigdom, tror ikke det er et sted ... read more
Ruiner fra Inkatempel
Camilla inne i Inkabyen
Passet mellom Cusco og Punu

South America » Peru July 3rd 2010

Geo: -13.1628, -72.5158Vi sto tidlig opp lørdag morgen (0515) for å reise fra Cusco (3400 moh) til Macchu Picchu (MP) (2400 moh) (Macchu Picchu - direkte oversatt: store fjell). Vi tok tog og buss for å komme dit. Turen tok ca 4 timer hver vei og var en spennende reise gjennom fjell- og jordbrukslandskap. Mektige fjelltopper som virkelig ruver. Det er utrolig grønt og frodig her oppe i fjellene.. Vi kjørte så og si rett gjennom bondegårder, hvor bonden var ute i åkeren og pløyde med oksen sin og sauer og kuer gkk og gresset rett ved siden av toget. Toget gikk i sneglefart så vi fikk virkelig føle livet på pulsen, Det var nesten som å reise 100 år tilbake i tid. Siste etappe opp til MP gikk med buss. Det var en busstur rett ... read more
Toget til Machu Pichu med vinduer i taket
Machu Pichu
Helge og fjell

South America » Peru » Cusco July 2nd 2010

Geo: -13.5195, -71.9836Vi dro fra hotellet i Lima tidlig i dag kl 0700 for å ta flyet til Cuzco. Det var en fantastisk flytur, vi fløy så og si rett over fjelltoppene. Det var som å fly rett over bakken.. Det var et utrolig og spektakulært skue. På flyplassen ble vi tatt i mot av en representant fra hotellet. Skjønner nå hvordan de kongelige har det. Han visste ikke hva godt han skulle gjøre for oss.Ved ankomst til hotellet ble vi servert koka-te og han fortalte om byen og de utflukter vi bør ta. Han snakket rimelig godt engelsk (ikke alle som gjør det) så det gikk greit å kommunisere. Her i Cuzco skinner sola og det er behagelig temperatur. 20 grader og tørr luft. Men nettene blir kalde. Cuzco ligger 3400 meter over havet, så ... read more
Cuszco - torget
Lokale helter
Alpakka, kone og oss

South America » Peru » Lima June 30th 2010

Geo: -12.051, -77.0352Vi ankom Lima i går ved midnatt. Tok en taxi til hotellet gjennom skumle gater på nattetid, kan vel si at vi IKKE hadde gått på egenhånd i de gatene. Der gikk det gutte-gjenger som ikke så helt tamme ut. Taxisjåføren prøvde å lure oss og skulle ha 40 dollar for turen (normalt koster den 20 dollar). Helge ble sinna på taximannen, og til slutt gikk han ned i pris,. Ikke så artig å føle at noen skal lure deg, samt prøve å komme med gode argumenter når kommunikasjonen går i spansk. Lima er hovedstaden i Peru, med 8,5 mill innbyggere. Det er en stor og uoversiktlig by med mye trafikk og støy. Vi "kjøpte" en taxi som kjørte oss rundt på de steder som er verdt å se, bla. indianer-markedet. Så nå har ... read more
Katedralen i Lima
Plassen hvor hotellet vårt ligger
Masse fine butikker

South America » Ecuador June 27th 2010

Geo: -0.203172, -78.4949Vi har nå endelig kommet frem til Quito i Equador ! Vi har vært på reisefot i 24 timer, pga forsinkelser og omdirigeringer. Det har vært en lang reise, først innom London, så til Madrid og så over Atlantern... Men, nå er vi dønn slitne og skal sove. Klokka her er nå 2310. Vi ligger 7 timer etter Norge. Quito ligger 2800 m over havet, så vi fikk litt høydefølelse. Følte meg som en full sjømann når vi gikk ut av flyet. Nå skal det bli godt med en natts søvn - så skal vi ut å utforske byen i morgen.Dag 1... Vi sto opp ved ti-tiden og dro rett til byen. Her er det mange inntrykk og fordøye. Quito er en utrolig vakker by, 2800 moh, som ligger inneklemt i Andezfjellene. Det er ... read more
Helge med et ben i sør og et ben i nord
Suvernier og teppebutikker er det mye av
Camilla og selger-jenta

Europe » United Kingdom » England » Greater London June 26th 2010

Geo: 51.4682, -0.419294Stopover hvor vi fikk med oss en VM-kamp og satt vekkerklokka på 0400. Fly gikk fra Heathrow kl 0620. ... read more
Utsikt fra hotelvindu på Heathrow

Europe » Norway June 26th 2010

Geo: 59.7474, 10.3958I dag 22.06 er det 4 dager igjen til vi reiser på vår drømmereise til Sør Amerika. Sommerfuglene i magen begynner å flakse rundt kjenner jeg. Det blir min første reise som er sååå langt unna. Tiden nå frem til avreise har gått så altfor fort og jeg sitter nå å tenker over ALT jeg har å gjøre før vi reiser. Pakke, vaske, rydde, bake knekkebrød (jeg har cøliaki, så jeg må ha med egen bakst), ordne med ditt og ordne med datt + at jeg har 1000 ting å gjøre på jobb innen fredag. Jeg må skrive en liste over hva jeg skal pakke, ha med meg - og en liste over hva jeg har å gjøre... Hjeeeelp ! men - det skal nok gå bra, jeg er en ganske god organisator, må ... read more

Tot: 0.118s; Tpl: 0.006s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0725s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb