Mathias og Amalie

Amalie Mathias Gabriel og Charlottes tur til asien

Denne blog vil bruges som en update på vores tur til Asien i 2011-2012 i vores sabbatår.
Så hvis du er familie, ven eller bare interesseret i at rejse, er du mere end velkommen til at følge med herinde, og kommentere eller skrive til os.
Vi vil bestræbe os på at updatere bloggen så ofte som muligt, men vi har ingen anelse om hvor tit det bliver.
Vi håber at bloggen vækker interesse.

Mvh.
Amalie M. Skovengaard og
Mathias J. Thomsen

Asia » China » Shanghai » Jing An May 15th 2012

Det billige og lidt langsomme tog fra Hangzhou satte os af kun et par metrolinier fra vores couchsurfer i Shanghai. Han var dog ikke i byen i hverdagene, og vi ankom en torsdag. Derfor skulle hans kinesiske nabo hente os. Men pga. misforståelser sad vi foran Exit 2 i et stykke tid. Der sad også en anden udlænding, tydeligvis i samme situation som os, ventende på at blive hentet af en eller anden. Lige pludselig kom der en kineser hen til udgangen, og vi håbede virkelig, at det var vores couchsurfers ven, fordi det var ved at blive mørkt. Desværre tog han fat i den anden udlænding, og de smuttede. De nåede dog kun få meter væk før de stoppede og begyndte at tale, hvilket fik dem til at komme tilbage. Kineseren kom hen til os ... read more
Shanghais skyline
Adam
Linedanserinde

Asia » China March 20th 2012

En smule øre i hovedet bevægede vi os for sidste gang ud i Beijing, der i løbet af natten var blevet dækket i det smukkeste, hvide lag sne. Hurtigtoget tog os hurtigt til næste stop: Qufu. En togtur der ville have taget det meste af en dag hvis det var foregået længere inde i landet, men fordi det var ned langs den rige kinesiske kyst, var der installeret hurtigtoge. I Qufu blev vi indlogeret hos vores nye couchsurfer, amerikanske Annie, som arbejdede som engelsklærer på det universitet, hvor hun også boede. Annie fortalte os om alle sine oplevelser bl.a. på universitetet, som ikke helt var som hun havde regnet med. Men i det mindste kunne hun prale af at være ”foreign expert”, hvilket er den titel udenlandske lærere får på skolen. Da de var "foreign expert" ... read more
På kirkegården
Helse-Te
Shopping i Tongli

Asia » China » Beijing March 18th 2012

Beijing Vi blev vækket lidt over 4 og skubbet ud af sovevognen - vi var ankommet til Beijing. Hovedstaden i nord, Kinas øverstbefalende, og på mange måder hjertet og hjernen i Kina. Alle ure i Kina går efter tidszonen i Beijing, og alle befalinger på alle nivauer stammer i sidste instans fra Beijing. Byen virker dog ikke overvældende, da husene ikke er specielt høje, men i stedet ligger på små hyggelige gader kaldet hutonger fyldt med byboere. Da vi ankom havde vi en ide om, at vi ville se flaghejsningen på Tiananmen Square, men der var stadig timer til, at hejsningen skulle finde sted. Vi købte vores togbilletter til Qufu som var vores næste destination og gik ned i metroen som åbnede kl. 5. Vi havde heldigvis lidt mad og vand, så vi valgte en af ... read more
Art District 798
Ostetallerken
Nogle af de mange ure i det interessante museum om ure

Asia » China March 10th 2012

Har du ikke været i Xi'an, har du ikke været i Kina. Og har du ikke set Terracotta-krigerne, så har du ikke set Xi'an. Vi havde fået et skattekort fra vores hostel, og med de mange busser der kørte i Xi'an, var det en leg at finde det. Vi blev budt på varmt vand da vi ankom, og fandt ud af at vi havde fået vores reservation på 2 senge i sovesalen til halv pris fordi det var lavsæson. Vi havde på dette tidspunkt lige købt vores flybilletter hjem, og havde dermed en tidsgrænse på de ting vi gerne ville nå at se i Kina før vi skulle flyve hjem fra Shanghai. Dette betød at vi kun havde 2 dage og 3 nætter i Xi'an, hvoraf den ene var afsat til at besøge Terracotta-krigerne. Første morgen ... read more
Byport til Xi'an
Springvandsshow
Terracotta Warrior

Asia » China » Sichuan March 2nd 2012

Det altid grå Chengdu har 4,2 millioner indbyggere, så får danskere er det en meget stor by. Sammen med det faktum at engelsktalende kinesere i den grad er en sjælenhed, betød at det tog os halvanden time at finde vores nye couchsurfers lejlighed. Da vi så endelig var 5 min fra målet, ringede vores kommende ven og sagde at han lige skulle ordne nogle ting før vi kunne mødes. Vi besluttede at bruge ventetiden på at indtage en sen frokost og gik til den nærmeste åbne restaurant. Her havde de noget der lignede dejlige forårsruller. Det var det bare ikke, i stedet var det noget der smagte af ren wasabi og dermed var uspiseligt. Anden ret vi bestilte viste sig at være en gris, og den sidste ret var så spækket med sichuan-krydderi at vores tunger ... read more
The Liberation Monument
Soeroeverskib i Chongqing
En hemmelig beundrer?

Asia » China » Yunnan February 29th 2012

Uden søvn ankom vi til provinsen Yunnan's største by Kunming. Nattens mørke lå stadig over byen, da hele Kina kører efter Beijing tid. Alligevel myldrede det med liv, og allerede inden vi steg ombord på bussen ind mod centrum havde vi fået morgenmad ved at købe hist og her ved de transportable gadeboder. Trods det at vi ikke så en eneste vesterlandsk turist når vi forlod vores hostel, var selve hostellet fuld af udlændige døgnet rundt, hvilket var ret skægt da Ho Chi Minh City var sidste gang vi havde set mange turister på samme sted. Første morgen kom vi afsted mens solen stod op, og det lovede til at blive en varm dag, da himlen var blå, så langt øjet rakte. Vi fandt en vidunderlig kinesisk park, som vi hurtigt faldt pladask for, hvilket siger ... read more
Morgensultne maager
Mand paa marked
Aften paa haeld i Shaxi

Asia » China » Guangxi February 6th 2012

Udfyldning af arrival cards, et stempel, og så var vi i den hidtil største by på vores rejse. En grænseby ved navn Shenzen vi ikke havde læst om, med et indbyggertal på små 14 milioner. Det første der mødte os var en mand i uniform, der spurgte, ud af den blå luft, om vi skulle til Guilin. Dette var den by som man tager til, for at komme Yangshuo hvor vi havde en reservation over det kinesiske nytår. Lettere overrumplede sagde vi ja, hvormed han pegede i en retning og begyndte at løbe afsted samme vej. Han stoppede ikke længere end 40 m. væk, ved en bod der tilsyneladende solgte busbilletter. Vi slæbte os derhen og sagde tak til manden i uniformen der luntede tilbage til Kinas indgang. 2 herrer bag disken virkede også lidt overrumplede, ... read more
Yangshuo
The year of the Dragon
Moon Hill

Asia » Hong Kong January 20th 2012

Vi ankom til Saigon lufthavn med lokalbus og var der 3 timer for tidligt, hvilket betød at vi var nødt til at vente 1 time på at kunne tjekke ind. Men det gjorde ikke så meget, for vi havde heldigvis forberedt os til en sådan situation ved at købe masser af proviant. Da vi som de første prøvede at tjekke ind, da indcheckning endeligt var åbnet, blev vi genet til side fordi vi ikke havde papirer på en udrejse fra Hong Kong. Og først da jetstar havde fundet nogle papirer på at de lagde al ansvar fra sig, som vi skulle skrive under på, kunne vi checke ind, og komme med flyet, og da vi landede i Singapore, havde lufthavnen stillet computere til rådighed, så vi brugte lige nogle timer på Facebook, som vi var blevet ... read more
Plasticmoenter
Sjove spejle
Victoria Peak

Asia » Vietnam » South Central Coast » Da Nang January 16th 2012

Så var det slut med luksus og tilbage til budget, så vi fandt et lille sødt guest house tæt på den smukke japanske bro i den gamle bydel. Guest houset husede også familien som ejede det og deres souvenirshop som der desværre ikke var så meget salg i. Mest salg var der når det regnede, og folk havde brug for billige paraplyer. For at komme ind til vores værelse måtte vi igennem deres dagligstue, hvor de insisterede på at vi beholdte vores sko på. Når vi skulle ud til badeværelset måtte vi igennem en lille gård som var delvist overdækket og som også fungerede som køkken. Om morgenen når vi vågnede blev vi budt på kaffe og the samt kiks eller bananer. Selve huset lignede mest af alt de gamle huse man kan se rundt omkring ... read more
Liveshow med ladyboy på båd
Lokal dessert nydes i gadekøkken
Udsigt over Dalat og en træt Amalie fra det højeste bjerg i området

Asia » Vietnam January 7th 2012

Hvis man har læst den tredje Harry Potter bog - 'Fangen Fra Azkaban' eller set filmen, så vil man i sin hukommelse måske kunne genkalde sig stemningen, da Hogwarts Ekspressen slukker sin motorer og bliver gennemsøgt af dementorer. Der bliver meget stille i toget, og skygger bevæger sig forbi på ydersiden af de tilregnede og tilduggede ruder, der kun ligner sorte silhuetter i nattens mørke. Sådan føltes det da vi ankom til grænsen mellem Vietnam og Laos i et bjergpas midt om natten i vores sovebus. Selve det at passerer grænsen kan beskrives med en anden film - "No Mans Land". Tågen lå stadigt tykt, som den også gør i starten af denne film, og vi befandt os på land ikke ejet af nogen. Visumet i passet for Laos var stemplet "Departure", og vi gik nu ... read more
Aeldre kvinde
Nissernes hovedbeklaedning
Halong Bay

Tot: 0.425s; Tpl: 0.015s; cc: 13; qc: 85; dbt: 0.1993s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb