Blogs from Osaka, Osaka, Japan, Asia - page 22

Asia » Japan » Osaka » Osaka January 24th 2008

Oj oj, nu har jag mycket att berätta, har haft en del att stå i så hann inte uppdatera igår. Efter senaste inlägget så vart det meningen att vi skulle gått ut och festa men Jetlagget ägde oss och vi somnade istället, vi lyckades dock gå upp vid en normal tid så nu känner vi oss mer vid liv. Onsdagsmorgonen började med frukost på hotellet och sedan stegade vi ut i regnet, jag köpte genast ett genomskinligt paraply a'la Lost in Translation som jag bar runt på hela dagen utan att använda förutom för att posa lite när tillfällena gavs =). Vårat första mål för dagen var lite äkta turistande, vi drog oss till Osakas slott som var en myyycket vacker byggnad men samtidigt så var det en typisk turistfälla och upplevelsen var väl inte riktigt ... read more
drick gront the, mycket!
nano sover gott
osaka slott

Asia » Japan » Osaka » Osaka January 24th 2008

Dagen började med att vi bestämde oss för att inte äta frukost på hotellet utan ge oss ut och försöka hitta ett Kaitensushiya. Så vi tog Hankyuusen till Umeda, bytte till Midosujisen och gick av vid Namba. Eftersom vi inte ätit på väldigt länge var det ett väldigt moloket gäng som letade efter maten. Till slut orkade vi inte utan gick bara och letade efter något ätbart. Hittade en liten restaurang som hetter Omiyage och som såg rätt okey ut. Vi gick in och satte oss, vilket inte var det lättare då stolarna var så små att såg ut som sådana där små barnstolar man hade och lekte te-set. Nåväl, tog upp menyn som var... bara massa kanjitecken och inga bilder. Jättesvårt. Samtidigt som man hade en liten lätt baksmälla gick tanten i affären och skrek ... read more
Here be Nazis.
Schoolgirls.
Skyddsvakter.

Asia » Japan » Osaka » Osaka January 23rd 2008

09.10 Vaknat och ätit frukost. Idag åt i en annan restaurang, Crystal Hall, som inte var lika fin alls som den igår. Men men. Tittade på japanska nyheter också. Det snöade väldigt mycket i Kantou. Vilket jag fick ett mail som bekräftade från Kanako i Tokyo. Skönt att det inte snöar här men dock regnar det lite. Hoppas det inte blir värre. Nu ska vi iväg till Osaka Castle som är på bild här bredvid. Börjar vänja sig lite vid tunnelbanesystemt nu. Känns bra. Upptäckte igår att man kunde få massage på hotellet. En timme för 6000 yen som är ungefär 375kr. Låter ganska nice. Men dock kunde man få det mellan tiderna 20.00-26.00. Hmm...? Ja, så åkte vi iväg till Osaka Castle. Gick rätt lätt att hitta. Försökte köpa mobiltelefon på vägen men gick dåligt. ... read more
Regn.
Osaka Castle.

Asia » Japan » Osaka » Osaka January 22nd 2008

Jaha, då var man redan inne på sin andra dag i Japan, morgonen gick fort förbi, vårat första steg denna morgonen var att gå till frukostbuffén för att skaffa en stabil start på morgonen, Simon hade läst att man skulle ha på sig tofflor till matsalen, det skulle till och med vara artigt och eftersom det kändes som vi varit allt annat än just det så bestämde vi oss för att prova. När vi väl kom till matsalen så märkte vi dock att vi var de enda där iklädda tofflor. Damn, failed, jävla simon. Frukosten var sjukt värd dock, men som Vincent påpekade så gjorde vi säkert många sjukt vidriga regelbrott medans vi åt den, vi blandade mat hejvilt och dessutom så var vi inspanade av varenda japan i matsalen, tur att man är van ;). ... read more
aldrig tofflor igen!
frukosten var grym
grym i say!

Asia » Japan » Osaka » Osaka January 21st 2008

03.13 Simon: "Är ni också klarvakna...?" Vincent och Simon: "Ja..." Dygsnrytmen är lite rubbad. Men då går man upp. Man har ju en galet vackert nattutsikt över Osaka, Baileys, japansk TV och tidningar. Kan ju inte bli bättre. Eller jo... om dom började servera frukosten nu... Ska äta BAIKINGU-asagohan. Alltså buffe-frukost. Vet inte riktigt vad vikingar har med buffe att göra men... dom åt säkert mycket. Picture over Osaka railway network. Vi bor vid Shin Fukushima ungefär. Den som lyckas hitta det får en kaka. 08.06 Morgonen förflöt med kanji-pluggande, bloggskrivande och mer japansk TV. Först var jag och Simon nere vid receptionen och beställe Frukost-biljetter på japanska och det gick jättebra. Sen åkte vi upp till våning 19 och intog den. Det fanns en hel del att välja på, visste inte var hälften var men ... read more
Osaka by Day
Osaka by Night
03.20 AM

Asia » Japan » Osaka » Osaka January 20th 2008

08.32 När jag steg upp ur sängen imorse så var det för sista gången på väldigt länge. (Kommer inte sakna den jobbiga madrassen, men ska antagligen inte säga så mycket förrän jag vet hur sängarna i Japan blir.) För det är idag det börjar. Om några timmar ska jag släpa min stora resväska till spårvagnen och åka över till David för att med hans syster och deras trogna Volvo 740 ta oss till flygplatsen. Sen bär det iväg till landet med samurajer på varje gata och storögda superhjälteflickor som räddar världen till höger och vänster.... eller hur var det nu? 11.03 På Landvetter. Möter Simon, checkar in, tar en liten Kilkenny och sätter oss till slut på planet. Inget speciellt att berätta, kort flyg till Helsinki. I Finland sitter vi bredvid några japaner. Tänkte en kort ... read more
Japaner, japaner, japaner.
Safety on board.
Flygplansmiddag.

Asia » Japan » Osaka » Osaka » Shinsaibashi January 7th 2008

As promised here are the last few things that happened while I was in Nara and Osaka Japan before coming back home. Nara first: The next day was our full day in Nara (after going to see the big Buddha). We got up early and walked down to the Museum. It was really interesting and the first section that we saw had something to do with a big cultural event that happens at a certain Temple in Nara. They gave the history and scrolls and pictures and variety of other things. Really had us think about the fact that America is so young and we don't have any traditions at all similar to what we were looking over. Some other parts of the museum had some old pottery and clay figures that were excavated back around ... read more
Jeff playing video games!
Osaka Castle
Welcome to Osaka!

Asia » Japan » Osaka » Osaka January 6th 2008

Chiaki and I got up Monday and met our friend Megumi at Kuzuha mall and had lunch at Chiaki's sushi restaurant. Chiaki works at a kaiten sushi place; which means that all the sushi goes around on a conveyor belt and you grab a plate as it goes past you. There are different prices for different plates. It was delicious and a very good start to the long day was was ahead of me. I say that in a good way. Megumi and I headed out to Osaka for the day. We mostly stuck around Namba. She took me around to all the busy places where we saw long lines for he takoyaki and we also saw the kuidore clown. He is situated out along one of the main roads and is a bit of a ... read more
Osaka
More Dotembori
Tonidaraku

Asia » Japan » Osaka » Osaka » Shinsaibashi January 5th 2008

So i havent written much, and wont write much, in fact this may be my LAST entry! Ill write more once I get back! Ill be leaving for the airport today and with the time change, Ill make up some time too. But anyways, From Nara, me and Jeff made it to Osaka! Very cool place. We were able to see the Osaka Castle and do some other things. Very cool! Will have to add pics later. Then we went one place for lunch while in Osaka and I got SICK! I mean sick! I mean, I didnt even finish my meal, I had to go back and it took hours before I felt "normal". So thats where I am right now, I ate something today but it was kinda painful and Im pretty weak. Right ... read more

Asia » Japan » Osaka » Osaka December 11th 2007

The lights and sounds are unmistakably Christmas. Christmas concert at the mall, ornaments, lights, -- everywhere you look reminds you that Christmas is coming. However, I feel like Japan celebrates Christmas devoid of emotion, spirituality and definitely none of the warm and fuzzy feel of the season. Christmas is already in the air in most countries around the world; in Japan Christmas is a mere visual experience, which is not bad at all. Considering Japan is not a Christian nation, I’ll still give them an A+ for beautifying or trying to light up the occasion. Most importantly, the occasion is a good excuse for Japanese and foreigners like me to party and drink ---- alcohol, being the most universal symbol of Christmas, hehehehe? A good place to drink at this particular season is the outdoor German ... read more
Umeda Christmas tree
German ornaments
hot wine anyone?

Tot: 0.144s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 85; dbt: 0.0688s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb