Blogs from Guizhou, China, Asia - page 16

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 17th 2007

Zaterdag 17 februari. Vandaag is het de laatste dag van het Oude Jaar volgens de Chinese maankalender, het jaar van de hond. Het is inderdaad nieuwe maan in de nacht van 17 op 18 februari 2007. Vannacht om 24u begint het jaar van het varken. Met zijn 10 graden is het vandaag de koudste dag van ons ganse verblijf in Guizhou. In de voormiddag maken we een korte wandeling naar een nabijgelegen dorp, Ji Lun. Na een klim door de rijstvelden steken we een bergbeek over. Van daar af gaat een pad steil omhoog door een bamboebosje naar het dorp. Onder de drum tower rusten we wat, voor zover dat lukt bij het lawaai van de bommetjes. Bij het afdalen hebben we weer een mooi zicht op het dakenspel van Zhaoxing. ’s Namiddags lopen we ... read more
Aan de bron van Ji Lun worden de groenten gewassen.
Berna, Jenny, Herman en Wim onder in de trommeltoren van Ji Lun.
Op de terugweg krijgen we en goed zicht op de daken van Zhaoxing.

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 16th 2007

Vrijdag 16 februari. Onze verwachtingen liggen niet erg hoog na onze ervaring met de regen van de vorige dag. Spoedig worden we echter verrast door het zonnetje dat door de wolken breekt. We huren opnieuw een minibusje. Deze keer bezoeken we Longtu op 15 km. Longtu ligt in een brede alluviale vlakte, omgeven door steile heuvels en grillige rotspartijen. De hele vlakte ligt vol met bevloeide veldjes, die overwegend geel kleuren door het koolzaad. In Longtu lopen we dadelijk op de eerste drum tower af. Het is typisch voor de drum towers van dit dorp dat de benedenverdiepingen afgesloten zijn met houten planken, terwijl die in Zhaoxing open zijn. Er is een deuropening en binnen is het donker. Er vlak naast ligt een kleine wind- en regenbrug. Het geheel geeft een fotogeniek beeld. Bij de ... read more
Veel dorpen hebben een heiligdom ter ere van Shasui, telkens heel erg sober.
Klein tempeltje, waarschijnlijk ter ere van de voorouders.
Een breed uitwaaierende boom domineert dit pleintje.

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 15th 2007

Donderdag 15 februari. Het regent deze morgen pijpenstelen. Onze gastheer telefoneert voor een minibusje, dat we afhuren. We rijden over de bochtige en hobbelige weg door de mist en de gietende regen naar Diping, op ca. 20 km. We passeren langs Tang'an en een dorpje in de vallei met een zeer lange wind- en regenbrug over de rivier. Wanneer we in Diping aankomen, constateren we dat de 130 jaar oude, beroemde en grootste regen- en windbrug over de rivier Nanjiang volledig is afgebroken. We hadden al gehoord dat hij in september 2004 door een stormvloed beschadigd was. Toch hoopten we dat hij er nog gedeeltelijk zou staan. Nu is alleen de middenpeiler vernieuwd en is er van het houtwerk niets te zien. Rechts van de brug op de heuvel is een toegangspoort met een prachtig ... read more
Speelplaats van de school van Diping.
Klasje, propvol met bankjes.
Waterwiel in werking.

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 14th 2007

Woensdag 14 februari Vandaag is het Valentijnsdag. Als ontbijt nemen we pannenkoeken of vegetarische noedelsoep en daarbij onze onontbeerlijke Nescafé. We vertrekken op aanraden van onze gastvrouw voor een voettocht naar Tang'an, een mooi dorpje met een museum op 7 km de bergen in. We lopen Zhaoxing stroomopwaarts langs de rivier uit. Het maakt niet uit welke oever we nemen, hebben ze ons gezegd. En zo lopen we over de met grote platte blauwe stenen geplaveide paadjes tussen de velden door, het mistige berglandschap in. Ondanks de nevel kunnen we prachtige beelden schieten. Na een kilometer steken we de rivier over naar de linkeroever. We klimmen over steile maar goed begaanbare paadjes de hoogte in langs een bergbeek. Boven ontvouwt zich een weids panorama van kleurrijke terrassen, zover als het oog reikt. We genieten in stille ... read more
Steile hellingen met terrassen in rood, geel en groen.
Tussen de terrassen zijn kleine dijkjes die als weg dienen.
De regen- en windbrug van Tang'an.

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 13th 2007

Dinsdag 13 februari. Vandaag is het in Zhaoxing de ‘Beginning Ceremony of the Rural Tourism Festival of Guizhou'. De Chinese overheid riep 2007 uit als het jaar van de 'the tourist in the village'. Die dag zien we echter niet zoveel toeristen in dit dorp. Die zijn namelijk makkelijk te herkennen aan hun fototoestel of aan een boekje of schriftje in de hand. Een bonte verzameling van traditioneel geklede groepen uit de omliggende dorpen komt samen bij één van de drie toegangspoorten van Zhaoxing. Zij verwachten de gouverneur van de provincie Guizhou. Onder de poort zien we een groep Lusheng-spelers en een groep in bruin indigo geklede mannen. Voor hen staan meisjes met de prachtigste feestkleren en met zware zilveren juwelen, die mooi zijn voor het oog en als klokjes rinkelen bij elke beweging. Aan weerszijden ... read more
Ordelijke opstelling van een deel van de deelnemers die de gouverneur ontvangen aan een van de poorten van Zhaoxing.
Prachtige kleding met fijn belgerinkel bij iedere beweging.
De gasten krijgen in stijl rijstwijn aangeboden in bamboe bekertjes.

Asia » China » Guizhou » Zhaoxing February 12th 2007

Maandag 12 februari. Na het ontbijt ontruimen we de kamers en zet Wim het verslag van onze twee eerste dagen op de weblog. We laten onze valiezen achter in het hotel om vanaf nu verder te trekken met de rugzak. De bus naar Zhaoxing zit overvol: met mensen, met pakken en zakken! Niet alleen de ruimte achter en naast de chauffeur, maar ook de gang tussen de stoelen is volgestouwd. We rijden langs een smalle kronkelende en steile weg de bergen in. Weer zien we ongelooflijk vele rijst- en andere velden en mensen, die op de dijkjes tussen de velden lopen. Aan de rand van de weg staan vierkanten houten Wc-hokjes op palen, met onderaan twee planken om tussen te ... en daaronder een vierkante houten kuip om de ... op te vangen. "Ecologisch verantwoord" zegt ... read more
Transport van varken dat het jaar van het varken niet zal halen.
Groenten worden hier gewassen in het riviertje dat door het dorp loopt.
Ria noemde dit het klein Venetie: leuke straatjes langs het water en vele mooie bruggetjes.

Asia » China » Guizhou » Gaotun February 11th 2007

Zondag 11 februari Na het ontbijt ontmoeten we Herman Corluy uit Antwerpen, die de vorige avond is aangekomen uit Kaili, in de receptiehal van het hotel. We lopen nu met ons vijven naar het busstation. Een slanke vrouwelijke beambte in blauw uniform met bril en paardenstaart brengt ons naar een minibusje in een zijstraat. Omdat het busje naar Gaotun niet vol is, rijdt de chauffeur een paar keren luid toeterend heen en weer door de straat in de hoop om zo nog wat klanten te ronselen en ja ... er stappen nog enkele mensen op en dan rijden we de stad uit en een mistig landschap in. Het is 14 graden. We worden afgezet bij een wegeltje, dat we oplopen en dat ons naar de ingang van het natuurpark leidt. Twee vrouwen vegen de bochtige toegangsweg ... read more
De indrukwekkende natuurlijke brug.
Leuke pagode om even uit te rusten.
Tegel van het voetpad met motief van steentjes.

Asia » China » Guizhou » Liping February 10th 2007

Zaterdag 10 februari Na een heerlijke lange nacht krijgen we een verrukkelijk ontbijt met onder meer ter plaatse in bouillon gekookte noedels, jaozi, baozi en enkele gebakjes en koekjes. In de voormiddag lopen we door de brede straten van Liping op zoek naar de toeristische dienst. Deze blijkt ergens helemaal achterin en in de hoogte te liggen en is moeilijk bereikbaar. Drie jonge vrouwen laten ons binnen in een bloedheet kantoor en bieden ons een 'kramikkele' stoel aan. Ze halen er een verzorgde jongeman bij, die een mondjevol Engels spreekt en verstaat. Wim en Berna proberen eerst informatie te verkrijgen over een dorpje in het district, waar om de zeven jaar een festival gehouden wordt en dat volgens Wu Zheng Ou van het CITS in Kaili de volgende maandag zou beginnen. Niemand blijkt hierover iets te ... read more
Mooie oude winkelstraat met vele gerestaureerde winkels en gebouwen.
Leuk binnenplaatsje om wat uit te rusten of om er een spelletje te kaarten of Majong te spelen.
Haar wassen op de stoep.

Asia » China » Guizhou » Liping February 9th 2007

Vrijdag 9 februari Wim en Berna gaan om 6u45 al tickets voor de bus naar Liping kopen en nog zijn ze niet de eersten. Na het ontbijt maken we ons klaar voor de busreis van ca. 8 uur, die uiteindelijk op 12 uur uitloopt. Eens we buiten de stad zijn, gaat het eerste stuk vlot over een soort snelweg tot vlak voor Kaili. Vanaf dan moeten we over kronkelwegen door de bergen. De weg is in niet al te beste staat. De chauffeur heeft een DVD opgezet met mooie traditionele muziek, gezongen door een jonge vrouw met een hoge stem. Ze staat op een scène met dansers en een trommeltoren op de achtergrond. De reis verloopt niet al te smakelijk. In de bus zitten alle slag van mensen. De man die voor Wim en Berna zit ... read more
In kleine kraampjes op de stoep wordt van alles verkocht.
Op stap met de kleine op de rug of met een kip in een mand.
Het Liping Hotel in Liping: mooie kamers voor een zacht prijsje.

Asia » China » Guizhou » Guiyang February 8th 2007

Donderdag 8 februari Deze morgen staan we op om 6u30 en ontbijten we rustig om 7 uur. Het restaurant is nog quasi leeg. De dienster van de vorige avond met het grappige snoetje, die haar neus opkrult als ze lacht, is weer van dienst. We vertrekken om 9 uur met de bus naar het Qiangling Shan Park, waar een mooi boeddhistisch tempelcomplex boven op de berg ligt. Het is te voet bereikbaar over het Negen Winden Pad met zijn 353 treden. Voor de ingang en in het park zelf wemelt het van het volk. Een man tekent met water figuren in kalligrafie op de grond. Mannen hangen hun vogelkooitjes, waarover een doekje hangt, in de bomen. Een groep vrouwen danst tai-chi terwijl ze zichzelf begeleiden met trommeltjes. Dat is hun vorm van ochtendgymnastiek. Ergens tussen de ... read more
Bejaarden gaan met hun vogeltjes in de kooi naar het park, zo genieten de vogeltjes toch ook van de buitenlucht.
Pieter moet zijn appel verdedigen tegen (en ten slotte delen met) de opdringerige apen.
Een sierlijke Guanying langs de weg naar de tempel.

Tot: 0.169s; Tpl: 0.008s; cc: 11; qc: 69; dbt: 0.0686s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb