Weer naar huis, maar wel voorin het vliegtuig

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » North Island » Auckland
May 3rd 2017
Published: February 1st 2018

De vakantie zit er in Nieuw-Zeeland dan op, maar dat wil niet zeggen dat de vakantie al over is, want een van de hoogtepunten moet nog komen. De volgende ochtend gaat Robbert nog een paar uur spotten, voordat we inchecken bij Thai voor onze vlucht naar Bangkok. En dat is in de business class, dus dat wordt feest. Alvorens aan boord te gaan mogen we onze tijd doden in de Air New Zealand Lounge, waar we worden getrakteerd op een uitstekend warm en koud buffet. Veel mensen zitten om 11 uur al aan de drank. Dan is het tijd om eens al eerste aan boord te gaan en we worden hartelijk begroet door een stewardess. We zitten 2-2-2 met steeds een breed gangpad ertussen. We zitten net als we al een glas champagne worden aangeboden. Niet veel later krijgen we een uitgebreide menukaart met keuzes uit verschillende gerechten per gang. Iedere rij stoelen heeft zijn eigen steward(ess) en aangezien de cabine maar half gevuld is komt dat neer op 1 per 5 personen. Dat is nog eens persoonlijke service. Voor we opstijgen worden onze etenskeuzes opgenomen en niet lang nadat we koers naar Australië hebben gezet krijgen we wat te drinken en een hapje te eten. De stoelen zijn voortreffelijk en kunnen geheel elektronisch bijna plat. Als het tijd voor het diner is wordt voor ons de tafel uitgeklapt en gedekt met een wit tafelkleed. Dan verschijnt het diner op porselein, iedere gang apart. Een Thais voorgerecht (allerlei hapjes), het hoofdgerecht (heerlijke zalm) en tenslotte een heerlijk toetje. Het verschil in comfort en eten met economy is groot, ook al betaal je voor business class 4 tot 5 keer zoveel. Het leuke is dat wij voor deze enkele reis maar 28 euro per persoon neertellen aan belastingen. Natuurlijk hebben we alles te danken aan United Airlines, die zo vriendelijk was om per ongeluk de mijlen in Robbert’s account te verdubbelen.

We vliegen van Brisbane via Darwin over Australie, waarbij we de uitgestrektheid en desolaatheid van het land onder ons voorbij zien gaan. Via allerlei Indonesische eilanden vliegen we langs Brunei en Maleisie. Hier ontrafelt tegen het vallen van de duisternis een prachtig schouwspel van onweersbuien. Halverwege de vlucht van 10.30 uur bestellen we nog een tussendoortje en twee uur voor de landing krijgen we een tweede diner geserveerd, wat niet onder doet voor het eerste. De Thai staat in alle klassen goed bekend, maar we kunnen ze in business een dikke pluim geven, zeker door de persoonlijke service. Een ding is zeker, je komt een stuk uitgeruster aan als je business vliegt en het is jammer dat de vlucht voorbij is. We landen in het donker in Bangkok, waar we zeer snel door de immigratie gaan en onze baggage is doorgelabled naar Amsterdam. Ook de shuttle van het hotel komt snel opdagen, het is even wennen aan de hitte en vochtigheid. Het hotel is simpel en schoon, prima voor een nachtje tussen vluchten door.

De volgende ochtend zijn we al ruim van te voren op het vliegveld om te ontbijten in de lounge van Thai. Er is genoeg te eten, maar het kan niet tippen aan wat er in Auckland werd aangeboden. We wisselen nog een keer van lounge, waar het wat rustiger is. Dan is het tijd om aan boord te gaan van de 777 die ons naar Zurich zal brengen. De business stoelen van de Thai waren al iets gedateerd, die van Swiss zijn pas een jaar oud. Hier zit je 2-2-2 of 2-2-1. Wij zitten voorin de cabine naast elkaar. Deze stoelen kunnen wel helemaal plat schuiven, waardoor je een echt bed hebt. Ook hier krijgen we een glas champagne bij binnenkomst en worden ook onze menukeuzes opgenomen. De cabine zit nagenoeg vol en in tegenstelling tot bij de Thai wordt hier wel met karretjes bediend. Het entertainmentsysteem is ook een stuk nieuwer en beschikt over heel wat meer keuzes. Op deze vlucht krijgen we een heel uitgebreid 4 gangen diner wat uitstekend smaakt. Tegen het einde van de vlucht nog een kleine maaltijd. De crew is wat losser dan bij de Thai en heeft er duidelijk zin in. Aan drinken komen we niet te kort, om het kwartier krijgen we bijgevuld. Boven India vliegen we lange tijd zeer dicht naast een 777 van Eva Air en in Europa zien we vele vliegtuigen richting Azië vliegen. Hoe verder we komen, hoe drukker het wordt en soms scheert er een ander vliegtuig dicht onder ons door. We dalen mooi over de besneeuwde Alpen en landen op tijd in Zurich. De lounge van Swiss stelt niet zoveel voor en na een uur kunnen we aan boord van de A319 van Swiss. We zijn de enigen in de Business class en krijgen zelfs nu nog een complete maaltijd geserveerd. Helaas zit het erop, hopelijk kunnen we dit nog eens overdoen in de toekomst. Het was in ieder geval een mooie afsluiter van een schitterende reis door Nieuw-Zeeland.

1st February 2018

?
Ziet er heel wat beter uit dan Firas heeft meegemaakt in de 757 van Air Lingus. Heb de verslagen met veel plezier gelezen.

Tot: 0.228s; Tpl: 0.02s; cc: 12; qc: 42; dbt: 0.1645s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb