Blogs from Turkey, Middle East - page 400

Middle East » Turkey March 23rd 2007

23. mars Etter tre uker i Tyrkia var det på tide å myke opp møre sykkelmuskler med stil, slik det bare kan gjøres her. På deLillo'sk vis tok vi med med en pose med et håndkle i og banket på hos nærmeste tyrkiske bad. Dette er en tradisjonsrik måte å bli gjenfødt på som har eksistert i et par tusen år og tilsynelatende ventet på at sykkelen - og dermed også sykkelturisten - skulle bli oppfunnet slik at noen virkelig skal sette pris på den! Bygningene kjennetegnes fra utsiden ved at takene over de fleste rommene har kupler. İ hamamet i Safranbolu kommer du først inn i rommet under den største kuppelen, der en av de ansatte viser deg til et lite avlukke der du skifter til et tørkle og låser inn sakene dine. Deretter ... read more

Middle East » Turkey » Marmara » Istanbul March 23rd 2007

url='/Videos/2444.html' onclick='dialog("/Videos/2444.html?popped=1","tbvideo",600,600);return false;'The call to prayer at the blue mosque Thıs place ıs mad, massive overload to the senses! Comıng from Bulgarıa (where ıf you approach anyone for dırectıons or anythıng they just turn away, don't even try to understand what you are saying or try to communıcate some kınd of response) turkey ıs a massıve shock. Compared to the hour ıt took me to fınd the hostel ın Bulgarıa because of this, ıt took me the tıme ıt takes to walk to the hostel to get to the hostel - wow! People just called out to me on the street 'hey lady you need help? where you goıng?' and then just gave me perfect dırectıons, even when i wasnt looking puzzled because someone had just given me directions 20 metres back! And then say welcome ... read more
Istanbul overlooking the Bosphorous
The blue mosque at sunset
$1 worth of turkish delight=great big bag mmm

Middle East » Turkey March 22nd 2007

På vegne av Kvines tarmtotter friskmeldes herved et stykk Kvinsk fordøyelse, etter opptil flere dagers langsomt aktiv sykkelmelding. Friskmeldingen sammenfaller med at Svine og Kvine i dag, torsdag 22. mars, ankom byen Safranbolu - en herlig småby med såpass velholdt gammel trehusbebyggelse at den står på FNs verdensarvliste (se hele lista). At byen også har egen lokum-fabrikk, ser ikke ut til å ha påvirket den så meget omtalte fordøyelsen til å utsette friskmeldinga - snarere tvert i mot! For uinvidde og folk uten kunnskaper innen godterihistorie, så er lokum det samme som Turkish Delight - en tradisjonell tyrkisk søtsakdelikatesse kjent helt tilbake fra sultanenes tid. For mer om lokum - se wikipedia: url="http://en.wikip... read more

Torsdag 22. mars Vi sttartet dagen i den lille byen Eskipazar, som for oss bare er byen med et litt merkelig hotell som vi vil huske som Fawlty Towers. Dagens pensum var å bevege seg de fem milene til Safranbolu, en by vi hadde forventninger til. Blant annet fordi de fleste tyrkiske fjes lyser opp i brede smil når vi nevner bynavnet. Vi ble i grunnen ganske skeptiske da vi syklet gjennom nabobyen Karabük, som er et av de verste høl vi har sett. Der ligger Tyrkias største stålverk som spyr ut røyk som legger seg som et klamt smogteppe over omgivelsene. Safranbolu er derimot noe helt annet. Byen fikk sitt særpreg fordi den lå strategisk til på handelsruta mellom innlandet og Svartehavet på 1800-tallet, og beholdt det fordi handelsruta flyttet seg i vår tid. ... read more

Middle East » Turkey March 20th 2007

url='/Videos/2445.html' onclick='dialog("/Videos/2445.html?popped=1","tbvideo",600,600);return false;'prueba First of all I would like to explain you where is this city called Kutahya where I spent a really good Sunday (exact date March 18th 2007). This city is located approximately 70 kilometers to the south of Eskisehir and it takes about one hour to be there. I went with other trainees: Hamdi from Tunisia, Asami from Japan, Nena from Macedonia, Jelena from Serbia and Agata from Poland and of course some AIESECers from Eskisehir. Sadly Adina, Alina and Micky from Romania could not go to this awesome trip because they had to work in their school. (Although you don't believe in Turkey and other muslim countries is mandatory to work on Sundays) Tanya from Russia was in Bursa and Yahia with Menna from Egypt were in Istanbul. The trip started at ... read more
Restaurant in the Castle
Ruins of the Castle
Asami and me

Middle East » Turkey March 20th 2007

Lørdag 17. mars Etter fridagen i Gümüshaciköy hadde vi sett nok av byen, og pakket tohjulingene og fortsatte mot fjellovergangen på 960 m. Været var lettere, og vi kom oss greit over toppen og gjennom et ganske flott, forrevent fjellandskap før veien slapp seg ned til Osmançık, en by på ca 25 000 innbyggere. Stedet virket mye mer aktivt enn forrige by, med et livlig basarområde. Vi fikk med oss noen butterdeigsboller fra en baker og tok lunsjpause i en park vest for sentrum. Litt lenger vest var vi innom en av veikroene som bussen vår hadde stoppet ved 11 dager før. Deja vu, igjen... Videre de neste fire milene holdt vi også et ganske godt driv, men tempoet sank og bananpausene ble hyppigere etterhvert som kilokaloriene rant ut. Vi valgte likevel å fortsette til ... read more
Ti mil til Tosya
Palme ved dagens slutt
Til fots i Tyrkia

Middle East » Turkey March 16th 2007

İ tilfelle noen som er innom denne siden blir nysgjerrig nok til å få lyst til å lese mer lødige reiseskildringer fra regionen, bringer vi her en liste over de bøkene som vi har fått mest ut av etter hvert som avreisen nærmet seg: 1. Neal Ascherson: Svarta havet (orginalens tittel: The Black Sea) Prisbelønnet britisk journalist har her gått grundig til verks og oppsummert regionens kulturhistorie fra antikken og gjennom det 20. århundre. Her har alltid ulike folkeslag møttes, i både fredelig sameksistens og blodige perioder.Europas historie som kolonimakt startet faktisk her, etterhvert som de greske bystatene trengte større matproduksjon enn deres små omland kunne sørge for. Silkeveien begynte også her. 2. Knut Hamsun: I æventyrland (opplevet og drømt i Kaukasien) Trolig Hamsuns eneste bidrag til genren, og sikkert en av hans minst kjente bøker. ... read more

På hviledagen i Amasya ble det kaldere, med lett yr utover formiddagen. Dagen gikk med til trivielle sysler. På torsdag var det fortsatt småkaldt og regnbyger, men på tide å gnage vekk noen av milene mellom oss og İstanbul. Den lite inspirerende værmeldingen bidro til at vi tok en rettere kurs vestover, og fulgte E80 istedetfor en nordligere og mer kronglete rute hvor det trolıg er større høydeforskjeller og mindre veier. Etter sju mil i ganske hard sidevind, hadde vi valget mellom å ta sjansen på at vi ville klare fire mil til, over en fjellovergang på ca 950 moh før det ble mørkt, eller spore opp et hotell i småbyen Gümüşhaçiköy. Vi utsatte ferden over fjellet, og parkerte syklene. Det viste seg å være et greit valg, siden Sten Eriks mage etter hvert fikk symptomer ... read more

Middle East » Turkey » Aegean » Kusadasi March 14th 2007

Zoals vermeld in ons profiel willen we elk jaar met ons vieren de wereld verkennen, dit jaar op het programma Turkije. Voor Turkije heb je niet veel voorbereiding nodig, maar in onze situatie moesten we wel kinderpasjes met foto laten maken, maar dat zal voor ieder kindje wel nodig zijn als je wilt reizen. Uiteraard kan je niet op reis zonder je reis te boeken, wij deden dit bij Neckermann. Meer informatie volgt eenmaal we vetrokken zijn. ... read more

Middle East » Turkey » Aegean » Marmaris March 13th 2007

Marmaris - Fethiye Blue Voyage, "Footprints of the Kings in the Gardens of Lydia" DAY 1 MARMARIS Welcome on board in Marmaris. This is your chance to meet your fellow shipmates and to make yourself feel at home. DAY 2 MARMARIS - EKINCIK (CAUNOS) With an early start your gullet will be cruising towards Ekincik for an exciting day! Ekincik Bay, surrounded by forests and high hills, is one of most beautiful bays in the area and therefore a favorite stop for the Blue Voyagers. Today, at this fantastic bay, you also have the chance to take an optional trip to Dalyan and Caunos. Lunch will be served at Dalyan village. The riverboat will pick you up from the yacht and the cruise down the narrow waterways of the Dalyan River. View the amazing rock tombs, ... read more
Dalyan Iztuzu Beach
Gocek 12 Islands

Tot: 0.165s; Tpl: 0.014s; cc: 8; qc: 81; dbt: 0.0776s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb