Blogs from Cuba, Central America Caribbean - page 40

Central America Caribbean » Cuba March 17th 2014

Geo: 22.8442, -82.9441Vanmorgen hebben we onze huurauto opgehaald waar we de volgende week mee door Cuba zullen rondreizen. We vertrokken in westelijke richting naar Las Terrazas en eindbestemming van vandaag Vinales nabij Pinar del Rio. De rit op zich was geweldig. Nu zien we eindelijk het echte leven in Cuba. In de dorpjes lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Men rijdt er met bakfietsen, paard en kar en zeer oude auto's en pickups rond.Las Terrazas is een biosfeer met enkele mooie meertjes en helemaal omringd door bossen. We hebben daar wat rondgewandeld, zijn gaan lunchen in een fijn restaurantje en hebben koffie gedronken in een authentieke cubaanse koffiebar. Hier lagen vroeger talrijke koffieplantages maar dat is sterk terug gelopen.Het is hier de gewoonte dat je lifters meeneemt omdat er een tekort aan auto's is. We werden ... read more
Los jasmines

Central America Caribbean » Cuba March 16th 2014

Geo: 23.1168, -82.3886Tot 16u vandaag konden we nog genieten van het paradijselijke eiland Cayo Largo. Dan was het terug per vliegtuig mer Aerogaviota naar Havana. Zowel de luchthaventjes als de vliegtuigen zagen er niet al te modern uit maar we zijn er veilig geraakt. Vooral het ophalen van de bagage in Aeropuerto Baracoa in Havana was hilarisch. De valiezen werden geladen op een soort kruiwagen en die werd in een open garage gereden waar iedereen zijn valiezen er zelf kon afhalen.Een heel contrast was dat wel met het vijfsterrenhotel Melia Habana, waar we de nacht hebben doorgebracht.... read more

Geo: 21.5996, -81.529Dag 1 - donderdag 13We zijn reeds vroeg in de ochtend vertrokken voor een vlucht naar Cayo Largo del Sur, een idyllisch eiland helemaal in het Zuiden van Cuba.De vlucht zou om 7u10 vertrekken vanuit een militaire luchthaven die zowat omgedoopt is tot een toeristisch luchthaventje. We werden voor het eerst geconfronteerd met de stiptheid van de Cubanen. Om 10u25 zijn we vertrokken, zo'n 3u vertraging, zonder veel informatie. De vlucht duurde ongeveer 40 minuten en toen we geland zijn, was het aan het regenen, en daar zijn ze hier duidelijk niet op voorzien. Alles staat hier dan gewoon onder water.Nog een beetje flauw van gisteren, rusten we vandaag een beetje uit in onze mooie bungalow met zicht op de oceaan.De moderne technologie is hier nog niet doorgedrongen. Nog altijd geen wifi gevonden sinds ... read more
Het tweede zwembad
Playa Lindamar
Vanuit kamer 3024

Central America Caribbean » Cuba March 12th 2014

Geo: 23.1168, -82.3886Ons eerste bezoek vandaag was aan de indrukwekkende begraafplaats van Havana, de Cementerio Cristobal Colon. De familiegraven zijn soms echt tempels met beelden.Van het kerkhof zijn we dan gewandeld naar de "Plaza de la Revolucion". Een plaats van geschiedenis, dit is de plaats waar Fidel Castro duizenden toehoorders toesprak met op de achtergrond de beeltenis van Che Guevara. Verder zij we Calle 23 ingeslagen, beter bekend als "La Rampa". Het parkje Coppelia is bekend voor zijn ijsjes, er staan altijd lange rijen aan te schuiven voor een ijsje. Hier werden we weer geconfronteerd met het eigenaardige muntsysteem van Cuba. Als toerist heb je CUC's als munt, cuban convertible men een koers gelijk aan de Amerikaanse dollar. De eigen bevolking heeft echter een andere munt : de Cubaanse peso. Als je hier een ijsje wil, ... read more
Grafmonument
Plaza de la revolucion
Hotel Nacional

Central America Caribbean » Cuba March 11th 2014

Geo: 23.1168, -82.3886Al zelden hebben we zulk een gezellige stad gezien. Het oude Havana bruist van het leven. Smalle straatjes, gezellige pleintjes en dankzij het mooie weer overal leuke terrasjes. Overal hoor je ook muziek met live bands die de Cubaanse ritmes de hele dag doen weerklinken. Wij hebben al erg genoten van onze eerste vakantiedag. We zijn vanochtend vroeg al gaan wandelen langs de Paseo del Prado, dat ons een beetje aan de Ramblas in Barcelona deed denken, tot aan het monument van Maximo Gomez waar de baai van Havana in de zee uitmondt. daar waren vele Cubanen rondjes aan het lopen.We hebben dan verder langs de Malecon gewandeld tussen de baai en de oude stad tot de Plaza de la Cathedral. Daar vlakbij is de Bodeguita del Medio waar Ernest Hemingway zijn mojito ging ... read more
Museo de la Revoluciob
Straten van Havana
Tropicana show

Central America Caribbean » Cuba March 10th 2014

Geo: 23.1168, -82.3886Na al het feestgedruis werden we zondagavond door Piet en Annelies naar het NH hotel in Diegem gevoerd. Ik vind het geweldig op vakantie vertrekken nog in de roes van het verjaardagsfeest.Maandagochtend vroeg zijn we vanuit Zaventem vertrokken naar Havana, via Amsterdam. Dankzij het unieke aanbod van KLM in september hadden we een gratis business upgrade gekregen. Dat is wel veel minder vermoeiend en luxueuzer. Het begint al in de luchthaven, een drankje en een snackje in de lounge, priority checkin, sneller door de douane en prio boarding. Het eten in business was deze keer een menu ontworpen door Sergio Herman en was echt lekker. Met een paar leuke filmkes tussendoor ("The Heat" en "Twelve years a Slave") ging de tijd snel voorbij.En zus, we zijn in de vlucht Brussel-Amsterdam over Battenoord gevlogen, ik ... read more

Central America Caribbean » Cuba » Oeste » La Habana February 25th 2014

Cuba, Cuba, Cuba - lige præcis som vi havde forestillet os! Her er salsa, Amerikaner biler, fantastiske mennesker med en fantastisk livsglæde og appetit, larm, forfalden skønhed, Hemmingway, censur, Che som folkehelt, Fidel og Raoul, cigar, rom, smukke strande i det carabiske hav, øde "motorveje" og ingen særlig skiltning og aldrig har vi set så mange rovfugle og gribbe. Så var der lige citatet fra en ung mand på sin cykeltaxa "Time is not a problem" - så sandt, så sandt ihvertfald på Cuba........men egentlig også ret lærerigt, for os begge eller måske for mange af os.....? På Cuba står alle mennesker i kø til alt og i mange timer (Mad, læge, hospital, penge, offentlige kontor o.s.v) - tag nu feks. den berømte IS cafe (SE foto: UFO lign. arkitektur) her stod folk i kø minimum ... read more

Central America Caribbean » Cuba » Este » Santiago de Cuba February 14th 2014

Santiago de Cuba – The Afro Caribbean part of Cuba – a city of music, history and an edge The road trip to the City is pretty bumpy – reading would make you ill so it’s relax and enjoy the views along with the jolly noise and songs by the African – Cubans who are the majority of folk on the bus. The Landscape is interesting as it’s much more fertile than any other part of Cuba we have seen. There is fresh vegetation everywhere, the land being ploughed, plenty of horse drawn carts and the shanty towns begin to look more like the ones we see in Afro Caribbean islands – made of tin sheeting and colourful. The journey takes just about 2 hours and even though we have arrived half an hour early, we ... read more
1$ a picture -  Santiago
Buskers Santiago style
Le Trova - Music city  Santiago

Central America Caribbean » Cuba » Oeste » Viñales February 13th 2014

Vinales – UNESCO world Heritage Site - The Town of Rocking Chairs & the Land of the Cuban Cigar It’s early to rise; breakfast at 7am, as we have a bus to catch and Pepe takes us in the Taxi laid on by Chez Nous (possibly the family car) to the Viazul Bus Stop opposite the Zoo – which takes about 20 mins for C10. We are grateful & he says he’ll pick us up on our return if we can call him – good service we think. Viazul bus line seems to us to be very efficient, comfortable (reclining seats), has a good baggage handling system to give you peace of mind and starts bang on time at 9am & gets us to Vinales 10 mins late (12.45pm). Partly this is due to the detour ... read more
Rocking chairs Vinales
Craft Market - Vinales
Farm in Valle Ancon Vinales

Central America Caribbean » Cuba » Centro » Trinidad February 13th 2014

Trinidad de Cuba - UNESCO City of colour, culture & music The bus trip to Trinidad takes an hour and a half after a chaotic start at Cienfuegos. We wait and wait along with many other travellers for the ticket office to open. Getting any info from the staff is impossible. In the end, the bus arrives and they let us on with just our ticket confirmation - but only after extracting a CUC for the bags - a definite scam. The landscape en route changes to one with mountains on one side and the sea on the other. Playa de Ancon is the main resort on the southern coast, not that we plan to go there. Despite the warning about overzealous touts (jineteros) we find the crowd waiting at the bus stop pretty mild mannered. ... read more
Mojitos & Lamb Ropa Vieja at Cubita Trinidad
Plaza Mayor Trinidad
Dominoes guys  - Trinidad

Tot: 0.118s; Tpl: 0.007s; cc: 11; qc: 70; dbt: 0.0575s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb