Reis naar Costa Rica om ons 25 jarig huwelijk te vieren. Deel 2

Central America Caribbean » Costa Rica
September 11th 2014
Published: September 14th 2014

Donderdag 11 september 5e vakantiedag

De tropische bui die gisteravond zo om 21.00 uur begon stopt pas rond 4.00 uur vanmorgen. Wij worden gewekt zoals we al verwacht hadden met het keiharde geluid van de brulapen. Maar oké, het is bijna 5.00 uur, mooie tijd om op te staan en buiten te gaan kijken. Het is nog erg bewolkt, weinig mooi licht vandaag. We zitten een poosje te kijken en te luisteren en wandelen dan het bos in. Er staan veel kunstwerken langs de paden, eentje is er gesneuveld door een grote tak die er op gewaaid is, we hoorden gisteravond al heel veel lawaai van neervallend spul, dit was er dus een van.

De bijna droogstaande beekjes zijn nu allemaal gevuld en het water stroomt best snel. We kijken rond naar beestjes, als ik me bedenk dat we de deur open hebben laten staan en wandel dan maar terug naar ons huis en ga dan maar meteen koffie zetten. Als ik mijn koffie op heb is Bert nog steeds niet terug, ik ga maar eens kijken wat voor spannends hij gevonden heeft. Het zijn deze keer vooral kreeftjes, een raar beest waar we geen idee van hebben wat het is en we horen allerlei boomkikkers, maar zien ze niet!

We gaan terug naar ons huis en maken een lekker ontbijtje klaar met tosti's en gebakken ei en banaan. We kunnen heerlijk op ons terrasje zitten. Na wat opruimen en toilet maken verzinnen we wat we zullen ondernemen vandaag. We hebben wat verschillende opties. We kiezen ervoor om eerst naar de "Sloth sanctuary" te gaan, een opvang voor gewonde luiaards. Hier moeten we wel een stukje voor rijden, maar we zijn mooi op tijd voor de tour van 10.00 uur!

Het eerste deel van de tour is per kano rondvaren in de delta van de Estrella rivier. Erg leuk, het is weer een prachtig warme zonnige dag, dus lekker om op het water te zijn. De lokale gids wijst allerlei 'wildlife" aan, zoals kaaiman, schildpad, vleermuizen, basilisken, krabben enz. We varen door een paar mooie kreekjes en genieten volop, maar helaas is het uur al weer snel voorbij.

Maar nu komt het bekijken van de sanctuary, eerst gaan we een aantal volwassen exemplaren bekijken, de meesten zijn 2 vingerige luiaards en er zit 1 3 vingerige luiaard bij. De reden dat de luiaards hier zijn is divers, sommige hadden al jong geen moeder meer en dan leert zo'n luiaardenkind niet de technieken om in het wild te overleven. Deze beestjes worden dan ook permanent opgevangen. Ook worden veel luiaards geëlektrocuteerd omdat ze in de hoogspanningskabels klimmen. Er zit er eentje die daardoor zijn linkervoorpoot verloor en daardoor niet meer goed in de bomen kan klimmen. (Gek genoeg komt dat door het verschijnsel zoals fantoompijn, het beestje heeft het gevoel dat de poot er nog is, probeert zich aan een tak vast te klemmen en valt dan alsnog naar beneden omdat er geen poot zit)

Maar er verblijven ook luiaards die door honden zijn aangevallen of aangereden zijn en er zit er zelfs een waarop waarschijnlijk geëxperimenteerd is, alle poten zijn namelijk op exact dezelfde plaats gebroken, scheef aan elkaar gegroeid en bij een poot, zijn de 2 botten zelfs een halve slag gedraaid aan elkaar gegroeid. Hoe dan ook, het oogt niet als een natuurlijke verwonding.

Het is echter wel leuk om de luiaards van zo dicht bij te zien. (Ze hebben zulke leuke koppies.......)

Na de volwassen dieren gaan we de baby luiaards bekijken, deze zijn soms door hun moeder verstoten, soms is de moeder dood gegaan en hebben ze de kleine kunnen redden. Ze zullen echter nooit meer in het wild kunnen leven en dat terwijl ze wel 40 jaar oud kunnen worden. Want alleen de moeder is in staat om de jongen dat te leren wat ze in de natuur nodig hebben.

Het is wel schattig om ze te zien (zoals alle jonge dieren!)

Er verblijven nog een aantal dieren in het sanctuary, dit zijn dieren die een verwonding hebben opgelopen, maar op korte termijn weer uitgeplaatst worden. Bij voorkeur in de omgeving waar ze gevonden zijn, maar als dit niet kan, in de omgeving van het sanctuary, waar een flink uitgestrekt veilig gebied omheen is. Deze dieren zijn (uiteraard!) niet te bezichtigen voor publiek.

We bezoeken nog een stukje van dat bos rondom het sanctuary, hier is een kooi waar de genezen luiaard nog even mag laten zien dat hij in staat is om weer zelfstandig te overleven.

Aan het eind van de tour gaan we uiteraard nog even langs de souvenirshop!

Het volgende wat vandaag op het programma staat is een bezoek aan het jaguar rescuecenter. Helaas blijkt dat daar alleen in de ochtend 2 tours met gidsen zijn en dat je verder niet het centrum kan bezoeken.

We zijn dus te laat helaas. Ons volgende plan was snorkelen bij Uva playa, maar we zien dat er hoge golven zijn en geen andere snorkelaars, we vinden het te tricky om samen te gaan snorkelen in een gebied wat bekend staat om zijn gevaarlijke stromingen.

We rijden dan maar terug naar Congo Bongo nadat we eerst nog wat inkopen hebben gedaan. In ons palm house nemen we wat te drinken, want het is weer loeiheet (volgens meteo een gevoelstemperatuur van 49 graden!!!!)

Daarna gaan we naar het strand, eerst even verkoeling zoeken in het warme water, heerlijk weer duiken door de golven tot ik ineens doodmoe wordt van het trekken door de stroming, hoog tijd om het veilige strand op te zoeken

We blijven nog wat zitten, liggen op het strand, kijkend naar de golven, de ijverige krabbetjes en langs vliegende vogels (helaas weer te laat voor een foto van de pelikanen)

Tegen schemertijd wandelen we terug naar ons huis, waar we weer genieten van een troep brulapen die de bomen boven ons uitgekozen hebben voor hun nachtrust, wat weer gepaard gaat met rondslingeren aan takken, het nodige gebrul en naar beneden kletteren van fruit en bladeren.

's Avonds rijden we naar Manzanillo naar Maxi's restaurant voor ons diner. We nemen een Palmhart salade en vervolgens visfilet met Caraibische saus, met wederom lekkere cocosrijst en bonen en wat koolsalade erbij. Het smaakt ons alweer prima. Het is intussen weer gaan regenen: ja zo'n tropische hoos/ onweersbui. Het gaat zo hard dat zelfs het dak van het restaurant gaat lekken. Gelukkig wordt het aardig droog als wij ons maaltje binnen hebben en weer naar Congo Bongo rijden.

In ons Palm house brengen we de avond door met onder het genot van een wijntje onze blogs bij te werken. We gaan niet al te laat slapen, morgen vroeg wacht weer een mooie tour op ons.

Vrijdag 12 september 6e vakantiedag

We worden 4.30 uur gewekt door de wakker wordende brulapen pal boven ons hoofd. We blijven nog maar even liggen. Om 5.00 uur staan we wel op, we pakken vast zoveel mogelijk in omdat we na onze tour niet veel tijd meer hebben. Vervolgens maken we een ontbijtje klaar met gebakken ei, tosti's, broodje tonijn en koffie. Als we net klaar zijn met eten, staat onze gids Fiorentino al klaar voor onze hike. Hij neemt ons eerst mee met de auto naar zijn eigen huis, waar hij ons rondleidt door zijn eigen tuin en ons allerlei eetbare bomen, struiken e.d. aanwijst. Daarna lopen we een stukje langs de kust tot we het Gandoca Manzanillo refugio nacional bereiken. We moeten dan wel eerst een riviertje oversteken om dit te bereiken, effe de schoenen uit dus en waden maar!

We wandelen nog een klein stukje langs de kust en dan buigen we meer het binnenland in. Al snel zien we allerlei vogels, vlinders, hagedissen, basilisken, diverse mooie grote spinnen en zowaar een aantal Agouti's, een cavia achtig knaagdier. We zien een broedend vogeltje: een Manakin. Leuk hoor. We moeten af en toe een stukje klimmen en al snel gutst het luie zweet eruit :-)

Na nog een stukje lopen, spotten we de eerste kikkertjes eerst een geel bruine, wat hele bruine kikkertjes en vervolgens de eerste helemaal rode gifkikkertjes. Hiervan zien we er uiteindelijk tientallen! We wandelen over allerlei smalle paadjes dwars door de mooiste vegetatie. Dit kan je echt niet vinden zonder een gids. Fiorentino is zelf ook erg enthousiast en probeert zoveel mogelijk interessants aan te wijzen.

De trails waarover we lopen zijn van oudsher paden die door vroegere bewoners van het gebied gebruikt werden voor de jacht, Wij lopen door het binnenland weer in een grote boog terug richting van de kust. Onderweg passeren we een meertje waar kaaimannen (vooral jonkies) en schildpadden rondzwemmen. We wandelen een stukje over een farm en stoppen even bij de eigenaar, daarna komen we al snel bij de kust aan. We bezoeken diverse mooie uitzichtpunten waar we over de mooie branding kunnen uitkijken.

We spotten onderweg nog 2 luiaards een 2 vingerige en een 3 vingerige. De 3 vingerige ligt hoog boven ons in een boom en verroert zich niet. De 2 vingerige zit wat lager en begint zich een stukje te verplaatsen, heel leuk om te zien. We zien nog wat brulapen en dan is het langzamerhand tijd om terug te keren.

Onze tour van 4 uurtjes is inmiddels 5 1/2 uur aan de gang en nadat we weer door het riviertje zijn gewaad, heb ik geen zin meer om mijn warme moeie voeten in mijn bergschoenen te wurmen. Gelukkig gaat het laatste stuk over het strand/ zandweg en heb ik geen schoenen nodig.

Fiorentino brengt ons tot slot weer terug naar Congo Bongo, we hebben echt een fantastische hike achter de rug!!!!!!

Bij de buitendouche spoelen we onze voeten en schoenen schoon, alles zit onder de modder en zand. Daan de eigenaar komt even langs, we vertellen over de tour en verder hoe leuk we Congo Bongo vonden, echt voor herhaling vatbaar en dan het liefst een poosje langer!

We pakken de laatste spullen bij elkaar, nemen nog een broodje en veel te drinken en moeten dan toch echt afscheid nemen van dit weergaloos mooie plekje!

We rijden weer terug langs de mooie Caribische kust richting Limon en moeten dan weer over weg 32 richting binnenland. Het is een druk stuk om te rijden, weer volop grote trucks en vooral het eerste stuk is onaantrekkelijk. Later wordt de natuur wel weer mooi, maar na zo'n prachtige wandeling door zo'n mooi natuurgebied is de drukte niet echt prettig.

Onderweg hebben we een paar buitjes, maar de temperatuur is nog flink hoog, af en toe de airco aan is wel lekker.

Rond 15.00 uur bereiken we Haciënda la Isla. We checken in en maken meteen een praatje met Jean Pierre de Belgische eigenaar, we horen wat mogelijkheden voor tours. We gaan nog even bedenken wat we zullen doen. We installeren ons in onze kamer en dan breekt net weer een tropische bui los met wat onweer.

Goede reden om dan maar lekker op ons terrasje te relaxen met een glaasje wijn ;-)

Vlak voor ons zien we op een blad een minikikkertje zitten (toch nog wat wildlife gespot)

We zijn vorig jaar ook hier op de Haciënda geweest en weten nog hoe uitstekend de maaltijden hier zijn. We eten dus hier op het (overdekte) terras, naast de lagune, waar nog steeds een kaaiman huist.

We eten een heerlijk palmhartsoepje, gevolgd door vis gestoofd in folie, heerlijk gekruid van smaak, met aardappelpuree en lekkere groentemix erbij. Het toetje is super: geflambeerde ananas met ijs erbij. Al met al een lekker maaltje in een prachtige omgeving. Tijdens de maaltijd komen er 2 waterhoen achtige vogels in een boomtak zitten om te slapen. Ze staan op 1 poot recht boven het water waar de kaaiman huist.......

Zaterdag 13 september 7e vakantiedag

We slapen vandaag uit tot 5.30 uur :-) en gaan dan de trail rondom het hotel wandelen. Het regent wel een beetje maar dat mag de pret niet drukken. De hond van het hotel gaat met ons mee aan de wandel. Na een klein stukje lopen spotten we al de eerste blue jeans frog en er volgen er nog veel meer, er zitten er genoeg! De vogels laten het nog een beetje afweten, het is nog te nat. De brulapen laten zich ook horen (volgens ons houden ze niet van regen, dan beginnen ze steeds wat geluid te maken) we zien ze echter niet deze keer. Het gebied rond de haciënda was voorheen voor een groter deel aangelegde tuin, nu mag de natuur zijn gang gaan en mag het weer regenwoud worden!

Na een uurtje wandelen moeten we toch maar eens op gaan schieten, we moeten nog ontbijten en er staat een activiteit om 9.00 uur op het programma.

Vandaag maar weer eens Gallo Pinto, eitjes, maar ook toast met kaas en ham.

Na het ontbijt haasten we ons naar Horquetas, naar José de kikkerman in Frog's heaven. Hij herkent ons nog en weet nog een aantal zaken waar we vorig jaar over spraken.

We kletsen bij en wandelen in tussen naar het gebied met de kikkers. Het is intussen weer helemaal opgeklaard en de zon staat alweer warm te schijnen.

We kunnen mooie foto's maken van diverse soorten kikkers. Jose heeft wat nachtkikkers in een terrarium, die hij eruit haalt zodat we ze goed kunnen zien en fotograferen. Ze zijn allemaal leuk, maar de red eyed trea frogs zijn toch wel de allerleukste. Daarna gaan we op zoek naar de kikkers die overdag actief zijn zoals de blue jeans frogs en de groenzwarte gifkikkers.

Na de rondleiding gaan we op ons eigen houtje verder de tuin verkennen en maken nog veel foto's van nog meer kikkers en allerlei mooie vogels. Ook zien we een luiaard, heel hoog in de boom. Het is heerlijk om hier te zijn. Maar als we er ruim 3 uur zijn geweest wordt het tijd om weer te gaan, we hadden het leuk gevonden om ook nog een night tour over Frog's heaven te maken, maar helaas heeft José vanavond een afspraak elders.

We rijden terug naar de Hacienda en jahoor, het begint weer te regenen. We nemen wat te eten en onze tablets mee naar het prieeltje bij de lagune en brengen daar een paar uur door. Er zitten heel veel vissen in het water: een soort Cycliden en in de boom aan de overkant van het water zitten 2 grote vlinders.

We vermaken ons met foto's bekijken en wat bloggen tot het langzamerhand wat droog wordt, dan gaan we weer op pad en volgen nog een stuk van de trail van de hacienda. Ook nu spotten we wat blue jeans kikkertjes, hagedisjes en als het schemerig is zien we een aantal piepkleine bruine kikkertjes, niet groter dan een duimnagel (en dat zijn dan de volwassen dieren!) We zien nog een Oropendola, een grote bruine vogel met knalgele snavel, die een heel apart, erg herkenbaar geluid maakt. We horen ook een aantal parkiet/ papegaaiachtige vogels en zien nog allerlei kleine vogels zoals kolibrietjes.

Als het helemaal donker is nemen we maar weer intrek op de veranda. Beetje relaxen, beetje rondkijken en dan wat opfrissen voor het eten.

Uiteraard blijven we nogmaals hier om te eten. Vandaag staat er een gember wortelsoepje op het menu, gevolgd door vis met een saus met avocado, en tot slot een "hemels" toetje met koffie, tequila, ijs en ik weet niet wat nog meer, maar lekker!!!!!!!!!

We sluiten af met een bakkie koffie en gaan dan nog een tijdje zitten op onze veranda.

We zien ineens een gordeldier voorbijwandelen, heel leuk. We hebben al na een week zoveel leuke beestjes gezien! Echt genieten dus.

Voor de variatie breekt er maar weer zo'n tropische bui los, jaja, regentijd in het regenwoud :-)

Ja en dan wordt het langzamerhand weer bedtijd!

14th September 2014
Strand bij Congo Bongo

Dat ananastoetje hadden wij ook. Echt heeeerlijk. Leuk dat de kaaiman nog iedere avond aanschuift aan de vlonder. Die vogels boven de kaaiman, zijn dat die 'ronde' vogels? Die zaten er bij ons ook steeds. En Frogs heaven, ja, wat moet ik daarover nog zeggen? Erg leuk om daar rond te wandelen, van alles te proeven, ruiken en zien.
15th September 2014
Strand bij Congo Bongo

Ja. Die toetjes zijn super daar. En die vogels komen 's avonds slapen op de boomtakken boven de lagune.
15th September 2014
Strand bij Congo Bongo

Frogs Heaven is super om te zijn. José herinnerde zich jullie nog!

Tot: 0.065s; Tpl: 0.017s; cc: 7; qc: 27; dbt: 0.0207s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb