Reis naar Costa Rica om ons 25 jarig huwelijk te vieren. Deel 1

Central America Caribbean » Costa Rica
September 2nd 2014
Published: September 11th 2014

Rondreis Costa Rica

25 jaar getrouwd: Mooie reden om een mooie reis te maken!

Vorig jaar ontdekten we al een prachtig plekje in Costa Rica en dit voorjaar besloten we dat dit een prima plekje is om 25 jarig huwelijk te vieren dus maar weer contact gezocht met Edventure om een leuke reis samen te stellen.

We vertrekken zondag 7 september en verwachten 26 september weer thuis aan te komen!

Dit jaar ga ik in tegenstelling tot voorgaande jaren alleen nog maar dit reisblog bijhouden en stop met de papieren versie. Om allebei goed bij te houden kost teveel vakantietijd. Deze digitale versie zal dus wat uitgebreider worden en ik zal meer afleveringen maken met nog meer foto's.

REIS-SCHEMA

• 15-----21 sept----------Tambor-----------------Tango Mar
• 16-----22 sept----------Tambor-----------------Tango Mar
• 17-----23 sept----------Tambor-----------------Tango Mar
• 18-----24 sept----------San Jose---------------Trapp Country Inn
• 19-----25 sept----------Vertrek vanuit San Jose via Panama-Stad naar Nederland
• 20-----26 sept----------Aankomst Schiphol

Het is nu een kwestie van dagen aftellen en vooral vast veel voorpret hebben! Langzaamaan eens bedenken wat we mee willen nemen en bedenken wat we voor die tijd nog moeten doen enzovoort. Er groeit langzaam een stapeltje spullen, die straks ingepakt gaan worden, hier en daar moet nog wat aangeschaft worden, geheugenkaartjes voor de camera's, voldoende accu's en dat soort zaken.

Zondag 7 september 1e vakantiedag

We starten de dag met het inpakken van de laatste spullen, nog wat ruimen in huis, de laatste zaken regelen (oeps, bijna vergeten de pinpassen op "wereld" te zetten, dat is toch wel handig als we eens wat centen nodig hebben😉

Om 9.45 vertrekken we richting Bert's collega die ons naar Schiphol brengt. Op Schiphol gaan we eerst naar de bagagedrop off, om onze backpacks in te checken. Daarna wat dollars scoren, wat inkopen doen en dan langzamerhand naar de gate. Het instappen duurt lang en dan moeten we natuurlijk nog extra wachten voor vertrek en uiteraard vertrekken we vanaf de Polderbaan dus eerst nog een stief kwartiertje taxiën.

Maar dan gaan we toch eindelijk de lucht in richting Panama, voorlopig 10 uur vliegen. Aan boord wat filmpjes kijken, een poging doen om mijn Spaans wat op te halen in conversaties met mijn Costa Ricaanse buurvrouw. Verder wat lezen, naar buiten kijken of de vluchtgegevens bekijken (is het nog ver?)

Het laatste stuk vliegen is prachtig! Tientallen boten wachtend voor het Panamakanaal en dan het Kanaal zelf en de moderne skyline van Panama: Prachtig!

Uiteindelijk landen we een paar minuten na de geplande tijd en oh wat een heerlijkheid geen douaneformaliteiten zoals in de USA, maar gewoon doorlopen naar de volgende gate! We hebben wat tijd om een beetje rond te wandelen, het is best een flink grote luchthaven. Er zijn volop winkeltjes en het is er gezellig druk, we wandelen wat rond en bekijken de boel.

Om even na 18.00 gaan we naar de gate en daar wordt al snel begonnen met boarden, helaas moeten alle e-boardingpassen vervangen worden door papieren: ja en dat kost tijd, vooral omdat praktisch iedereen zo'n E-geval heeft.

We vertrekken daardoor een aantal minuten te laat, maar aangezien we ipv 1 uur en 20 minuten er maar een uur over vliegen, landen we toch nog een kwartier te vroeg op San Jose.

We zaten voor in het vliegtuig en zijn dan ook als eersten bij de douane, die al snel de benodigde stempels in ons paspoort zet, de backpacks rollen vlotjes van de band, de douanemensen bij de bagage kijken wat ongeïnteresseerd naar de voorbijgaande mens en zo staan we op de geplande aankomsttijd al buiten!

We zien meteen al iemand staan met een bordje met onze naam erop en al snel zitten we in de taxi naar ons hotel. Door het rustige zondagavond verkeer zijn we al met 20 minuten bij hotel Bougainvillea. Hier worden we heel hartelijk ontvangen, krijgen ons infopakket van Edventure en daarna worden we naar onze mooie grote kamer gebracht.

Er is en mooi balkon bij met uitzicht over de voortuin van het hotel en er staan een paar heerlijke stoelen. We regelen wat te drinken bij de bar en zitten dan nog een tijdje bij te komen op ons balkon. Nederlandse tijd is het al weer bijna ochtend en we hebben een superlange reis achter ons. Tijd om onze bedjes op te zoeken!

Maandag 08 september 2e vakantiedag

Na een niet al te beste nachtrust zijn we vroeg wakker en starten dan maar eerst met een bakkie, handig zo'n koffiezettertje op je kamer. Buiten worden de vogels ook al wakker en na wat toilet maken besluiten we eerst een wandeling te maken door de mooie en grote tuin!

Het is bijna een park te noemen zo groot en staat vol met bomen, bromelia's orchideeën en andere planten. Er zijn allerlei slingerpaadjes, begroeide muurtjes en zelfs een uitkijktoren. We zien talloze vogels waaronder een mooi kolibrietje, vlinders, eekhoorns en ander klein spul. Echt heerlijk om rond te wandelen. Ook zitten we een tijdje boven op de uitkijktoren vogels te spotten. Kortom een geweldige start van de dag, wat is het hier mooi!

Het wordt langzaamaan tijd voor een ontbijtje, Jammie, Gallo Pinto als ontbijt: het Costa Ricaanse gerecht van rijst en zwarte bonen. Natuurlijk scrambled eggs erbij, gebakken banaan en heel veel overheerlijk vers fruit (vooral die ananas) Koffie erbij en een lekker fruitsapje maakt het maaltje compleet.

Intussen kijken we uit over een ander deel van de tuinen zien we vogels van een schaal fruit eten, even later zien we ook onze huurauto aankomen.

Van het ontbijt gaan we dus meteen door de papieren in orde maken en al snel hebben we de sleutels van onze witte Daihatsu Bego in handen.

We moeten nog wel even inpakken en uitchecken en dan zijn we klaar voor het volgende avontuur!

Via een steil bochtig weggetje bereiken we al na een paar kilometer de grote doorgaande weg ( de 32) en tuffen we richting Caribische kust. Na een aantal kilometers rijden we Braulio Carrillo National Park binnen, een prachtig uitgestrekt natuurgebied waar de snelweg dwars doorheen loopt. We rijden door een tunnel en daarna begint de lange afdaling naar de kustgebieden. San Jose en het vliegveld liggen op het centrale plateau op zo'n 1200 meter hoogte. Langs de kant van de weg een groene vegetatie (vaak met enorme bladeren, die armelui's paraplu worden genoemd) Heel mooi allemaal.

*Tijdens onze vakantie regent het zoveel dat er op deze weg zoveel aardverschuivingen zijn dat er honderden mensen uit hun auto's geëvacueerd moeten worden en de weg een week afgesloten wordt*

Bij Guapiles zijn we uit het NP en vervolgen de weg verder richting Siguirres. Bert ziet onderweg dat een vrachtwagen hard afremt voor een overstekend gordeldiertje. Ook de rest remt af en gelukkig zien we het beestje veilig de overkant bereiken.

Na Siguirres rijden we verder naar Limon, in dit gebied zijn veel bananenplantages en ook veel bananencoöperaties en dichter bij Limon zien we veel containeroverslagbedrijven. Dit omdat Limon een vrachthaven heeft, we zien dan ook heel veel van die grote Amerikaanse trucks rijden.

Na Limon slaan we af in zuidelijke richting en rijden verder langs de kust. Op zee zien we donkere wolken en we stoppen dan om wat foto's te maken. Als we even op het strand gelopen hebben begint het hard te waaien, bladeren vliegen over de weg en er vallen links en rechts van die hele grote palmbladeren naar beneden. We zoeken maar snel de auto op, voor er een kokosnoot op ons valt. Als we net weer onder weg zijn begint het ook te regenen. Dit duurt niet lang, al snel is het droog, het was echt een plaatselijke bui. Via Cahuita bereiken we nu snel Puerto Viejo de Talamanca een druk Caribisch plaatsje en net buiten het centrum bevindt zich ons hotel Azania Lodge. Het is wel grappig, eerst horen we allemaal waarschuwingen: doe dit niet, doe zus niet en dat mag niet.....en dan is het tijd voor ons welkomstdrankje!

We krijgen een leuke lodge in een mooi aangelegde tuin. Na de bagage daar neergezet te hebben wandelen we een rondje tuin, lopen daarna verder naar het strand. Hier blijven we een poosje, de kust is mooi, in de branding zijn surfers bezig en er zijn allerlei vogels te zien! Als we ons genoeg vermaakt hebben steken we de weg weer over naar ons hotel en nemen dan een verfrissende duik in het zwembad. Het is de hele dag toch zo'n 30 graden geweest.

Na het zwemmen gaan we een poosje op onze veranda relaxen, s' avonds eten we heerlijk in het restaurant van het hotel. Vooraf neemt Bert salade met palmhart en ik neem guacamole met zelfgebakken nachochips. Als hoofdgerecht hebben we vis met een looksaus, rijst met cocos (hoezo Caribisch) en groentes. Bert waagt zich nog aan een toetje met crêpes en (uiteraard) banaan en chocola. Ik krijg ook een lepel dus proef er toch maar wat van!

Daarna relaxen we nog even bij onze lodge tot het bedtijd is!

Dinsdag 09 september 3e vakantiedag

We zijn al weer vroeg wakker en tegen 5.00 ben ik het zat in mijn bed, kleed me snel aan en ga buiten kijken. Het is nog erg schemerig en ik zie vleermuizen vliegen. Het duurt maar een paar minuten en dan is de schemer voorbij en helemaal licht geworden. Bert is dan ook buiten en samen lopen we naar het strand waar de zee er heel mooi uitziet in de vroege ochtend kleuren. Na 10 minuten zien we de zon -uit- de zee zakken, ook met mooie kleuren totdat de zon zo hoog gekomen is dat het roodachtige licht weg is en de zon fel staat te schijnen.

We wandelen nog een stukje langs het strand, zien talloze vogels overvliegen vooral zwaluwen, een groepje gieren staat ruzie te maken om wie als eerste in een kokosnoot mag pikken en de krabbetjes maken hun sporen in het zand.

Wij wandelen terug naar onze lodge en gaan dan met tablets een poosje in de tuin zitten om wat dagboekwerk bij te houden. Om 7.30 kunnen we ontbijten, lekker weer de nodige gallo pinto, eieren en vers fruit!

Na het ontbijt zoeken we snel onze spullen bij elkaar en vertrekken dan naar Cahuita NP. Dat is een stukje van ongeveer 15 km rijden. We moeten ons melden bij de entree en natuurlijk entree betalen. Terwijl Bert de tickets krijgt, krijg ik complimenten voor mijn goede Spaans (haha, ik had in mijn beste Spaans gevraagd, hoe gaat het met u, nadat hij mij vroeg hoe het met me ging) De dame van de tickets wijst Bert inmiddels een witte slang aan, die ergens tussen een balustrade zit, de oude huid van het beestje zit een stukje verderop tussen de spijlen. Leuk begin van onze hike!

We moeten nog een klein stukje rijden naar een parkeerplaats en dan kunnen we gaan wandelen. De thermometer wijst inmiddels al de 30 graden aan, we hebben dus flink gesmeerd met zonnebrandcrème!

Cahuita NP is een park bestaand uit regenwoud wat doorloopt tot de Caraïbische zee, daarnaast hoort ook een stuk van de zee erbij met koraalriffen. Wij beperken ons tot het gedeelte op het land.

Al snel nadat we gestart zijn spotten we het eerste wildlife, in de boom boven ons zie ik een groep brulapen. Eentje zit op een tak waar ook een grote Iguana op zit, maar de brulaap gaat wel voor dat beest opzij! Rondom ons fladderen de mooiste vlinders, rood-zwarte, knaloranje enz. En op het pad voor ons zien we een Morpho vlinder aan afgevallen fruit snoepen, een Morpho heeft knalblauwe vleugels en is flink groot, hij kan wel 10 tot 12 centimeter groot zijn.

Ook zien we volop andere insecten, hele grote zwarte krekels met rode voelsprieten, flinke spinnen, sprinkhanen en dergelijke. Verder zien we veel hagedissen, basilisken en kleine leguanen.

Een groot gedeelte van de wandeling gaat via een pad waar wat schaduw is van bomen met doorkijkjes naar de kust, soms lopen we vlak langs het water en daar waar geen schaduw is, is het af en toe echt heet!

We kijken constant om ons heen, omhoog en omlaag of we nog wat beesten zien of mooie planten, ja er is genoeg te zien. Het is echt heel mooi. Ook op de zee zien we veel vogels: af en toe vliegt er een groep pelikanen over, op een aantal paaltjes in zee zitten diverse meeuwen en fregatvogels en op het strand scharrelen kleine steltlopers rond.

Waar je ook stil staat en naar de grond kijkt zie je honderden kleine heremietkreeftjes bewegen in schelpen van allerlei kleuren, vormen en afmetingen.

Er valt ook volop te genieten van mooie bloemen, paddenstoelen (we zagen iets wat leek op een mandarijnschil, bij nog eens goed kijken bleken het dus paddenstoelen te zijn)

Na +/- 3 uur gelopen te hebben bereiken we Puento Cahuita, vanuit dit punt kan er gesnorkeld worden over het koraalrif. Maar dat mag alleen in georganiseerde tours. Het is op dit punt erg druk, we vertrekken maar weer snel.

We wandelen dezelfde weg weer terug, na een klein stukje lopen horen we geluiden en zien we een troep neusbeertjes (Coati's del Mundo) ze steken het pad over en verdwijnen in de struiken, waar we nog wel wat schimmen van ze zien. Mooie beestjes!

We wandelen de terugweg wel iets sneller dan de heenweg, we blijven iets minder stilstaan :-) Maar de moeie voeten hebben inmiddels wel zin in wat rust en wij hebben genoeg zon op onze bol gehad. We zoeken de auto op en Bert ziet dan net een grote tak naar beneden vallen op een punt waar we net nog liepen. Een parkwachter loopt erheen en als wij weg rijden zien we dat hij omhoog staat te kijken. We zien dan ook weer een groep brulapen en stappen maar weer even uit. Een aap zit laag in een boom en komt dan even snel op de grond om dan weer met een noodvaart de boom in te klimmen. Wat er precies aan de hand is weten we niet, maar het had wel iets met die tak te maken!

We rijden weg en zien dan nog een zwarte roofvogel, een havik, op een uitstekende tak zitten. En dan is het tijd om het park te verlaten. Onderweg bezoeken we nog een supermarktje om wat drinken in te slaan. Vervolgens zoeken we onze lodge op om even bij te komen, af te koelen, en vocht aan te vullen.

Het begint te bewolken en we besluiten naar het strand te gaan, daar ligt al een deel van het strand in de schaduw omdat de zon hier vroeg onder gaat. Maar het is heerlijk om er even te liggen en kijken naar surfers zwemmers, wandelaars, vogels enzovoort.

De zon gaat aan de andere kant van het land onder, maar hier zijn nog wel de mooie zonsondergang kleuren te bewonderen. Het wordt nu snel donker en we wandelen terug naar onze lodge.

We eten weer in hetzelfde restaurant, Bert kiest vandaag voor biefstuk en ik hou het op calamares. We sluiten de dag relaxend op onze veranda af!

Woensdag 10 september 4e vakantiedag

We staan weer lekker vroeg op om te genieten van het aanbreken van de dag, het is nog stil en dan komt langzaam alles tot leven, na een rondje tuin, wandelen we door naar het strand, het is op dit moment redelijk bewolkt, maar de zonsopgang is toch mooi om te zien.

Omdat het nog een poosje duurt tot we kunnen ontbijten gaan we eerst nog maar wat schrijven in onze blogs. We hebben erg slecht internet, alles duurt dus uren!

Om 7.30 kunnen we ontbijten en genieten van het inmiddels "gewone" recept Gallo Pinto eieren en vers fruit. Na het eten gaan we ons boeltje inpakken want we verkassen naar een adresje nog een stukje zuidelijker richting Panamese grens.

Het is maar een 1/2 uurtje rijden, maar de natuur is hier veel mooier we zijn dan ook in het Gandoca Manzanillo park. Vlak voor het plaatsje Manzanillo zien we de afslag naar Congo Bongo, waar we de komende nacht verblijven. We zullen vragen of we de auto vast hier mogen parkeren dan gaan we te voet de omgeving verkennen.

Al snel blijkt dat ons huisje al klaar is en mogen we er gelijk in. Daan de eigenaar (een Amsterdammer) leidt ons rond en we maken een gezellig praatje. Het huisje (het Palm House) is superleuk en ligt in een echt verschrikkelijk mooi stuk bos. Vroeger was het een cacaoplantage, de eigenaars hebben het weer mooi aangelegd met behoud van de prachtige woudreuzen. Verspreid over het terrein staan een aantal huizen die verhuurd worden. Elk huis heeft zijn eigen keuken, terras met bbq, overdekte veranda en liggen zover van elkaar dat je niemand anders ziet. Echt fantastisch!

Als we de bagage neergezet hebben gaan we eerst maar eens een bakkie zetten en zitten lekker op ons terras, midden in de natuur. Zelfs zo genieten we al van vogels en vlinders en het geluid van brulapen op de achtergrond. Toch gaan we maar wat doen, we wandelen eerst over een pad naar de zee. Dit pad is niet langer dan een 500 meter, maar wij hebben er natuurlijk weer úúren voor nodig omdat we onderweg een groep brulapen zien, een toekan hoog in een boom en sporen van allerlei beesten. Ook zien we een roofvogel iets van de grond afpakken en ermee naar een boom vliegen waar het slachtoffer wordt verorberd.

Uiteindelijk komen we op het strand aan, waar we besluiten om eerst richting Manzanilla te wandelen, we lopen langs de vloedlijn en soms door het best warme water. Het is weer een warme dag met ruim 30 graden en volgens meteo een gevoelstemperatuur van 41 graden!

De kust is mooi en we zien diverse strandvogels rond lopen en vliegen. We steken een riviertje, die uitkomt in zee, over en zijn dan al in Manzanillo een dorpje dat vrij toeristisch is, maar weinig voorstelt. We lopen dus al snel weer terug tot het pad naar Congo Bongo, en gaan daar heerlijk zwemmen, nou ja spartelen in de golven. De stroming is aardig sterk en ook de golven maken dat je snel weer richting strand wordt geduwd met soms kopje onder gaan. We blijven veiligheidshalve dan ook maar vlak langs de kant, het is toch wel leuk. En het zeewater heeft ook badwatertemperaturen :-)

Als we uitgezwommen zijn vermaken we ons nog een tijdje met zonnebaden en uitkijken over de zee. Niet te lang, we hoeven ook weer geen kreeften te worden.

We gaan terug naar ons Palm house, maar ook nu kost het weer veel tijd, we spotten een luiaard, die zeer relaxed op zijn kop in een vertakking van een boom hangt, zien spechtachtige vogels langs bomen klimmen, ze weten flinke sprinkhanen te vangen.

Ook horen we weer de nodige brulapen. Nadat we nog een roepende roofvogel hebben gefotografeerd en langzaamaan aangevallen worden door de muggen zoeken we in ons huis de douche op, om daarna wat met Deet te sprayen. We zitten met een glas wijn op ons terras wat te bloggen als er een grote troep brulapen in de bomen rondom ons huis komen. Deze bomen hangen vol met vruchten en tijdens het plukken komt er nogal eens wat naar beneden vallen en aangezien de bomen meer dan 50 meter hoog zijn, komt dat dus met een klap naar beneden. Natuurlijk worden er weer genoeg MBtjes doorgejaagd met foto's en films.

In het begin van de avond overleggen we nog even met Daan de eigenaar over de mogelijkheden hier in de omgeving, waarna we naar het dorp rijden voor wat boodschappen.

Het restaurant wat we op het oog hadden, blijkt gesloten, we eten dan bij Maxi in het dorp. Intussen begint het te waaien en gaat het regenen en onweert het in de verte.

Als voorgerecht nemen we een ceviche met vis en daarna Red Snapper met Caribische saus, cocosrijst en koolsalade. Overheerlijk!!!!!

In ons Palm huis zitten we lekker op de veranda, wel met gezelschap van wat fladderaars, maar de fan houdt het meeste op afstand. Af en toe valt er een bui regen en het onweer komt wat dichterbij. Soms schrikken de brulapen wakker en geven dan een brul weg. In het bos horen we van alles naar beneden vallen, dat klinkt af en toe wel wat eng. Maar goed we hebben een redelijk dak boven ons hoofd.

Straks lekker slapen tot we ongetwijfeld door de brulapen gewekt gaan worden! Maar eerst krijgen we een echt tropische hoosbui te verwerken.

Voor de geïnteresseerden: Ik kan op dit moment alleen foto's via mijn telefoon in dit blog zetten. Foto's van mijn camera volgen later!

Weer een beetje terug in Costa Rica
Hoi Marja en Bert, het duurde even voordat ik jullie weblog had gevonden, maar had zo meteen heel wat te lezen! De brulapen, vlinders, planten, temperatuur, tropische regenbui, vroeg opstaan, gallo pinto: allemaal zó herkenbaar. Leuk om weer even terug te zijn. Vandaag naar Haciënda la Isla!
Palm house met rechtsboven een brulaap

Vervolg
Ik was nog niet klaar, maar liep helemaal vast. Wat zullen jullie lekker eten vanavond! Kijk je nog even of de kaaiman (of is het een krokodil) aan de vlonder komt liggen en of die grote 'ronde' vogels vanaf de tak komen toekijken? Heel veel plezier nog!
Palm house met rechtsboven een brulaap

Ik had hetzelfde gevoel met het lezen van jouw blogspot. Inderdaad vanmiddag naar Haciënda la Isla
Zo begon het 25 jaar geleden op 15 september 1989

25 jaar!
Van harte gefeliciteerd met jullie 25-jarig huwelijk. Dat moeten wij nog maar zien te halen? We wensen jullie nog een mooie dag. Dat zal wel lukken in zo'n mooi tropisch land.
Zo begon het 25 jaar geleden op 15 september 1989

Dank je wel. Wij zijn de dag net begonnen met kijken naar kolibries, tanagers, toekans, papegaaitjes en ara's vlak voor ons neus. We gaan er een mooie dag van maken!

gefeliciteerd!!
Hallo Marja en Bert Gefeliciteerd met jullie 25 jarig huwelijk. Leuk om jullie blog te lezen. Ziet er mooi uit hoor! Geniet er maar lekker van. Groetjes en liefs Cris en Marjan

Bedankt, Cris en Marjan

Tot: 0.113s; Tpl: 0.041s; cc: 7; qc: 29; dbt: 0.0331s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb