Peter Sonevang

sonevang

Tanken är att det här ska bli en reseblog. Med stor sannolikhet kommer en del berättelser om dykresor, resor för att se motorsport, familjeresor, jobbresor och förhoppningsvis sköna kombinationer av dem allihop. Syftet med att skriva en blogg är egentligen helt egoistiskt; -att jag själv i framtiden ska kunna titta tillbaka och minnas. Om sedan familj, vänner och övriga bekanta eller vänner jag ännu inte träffat kommer att läsa så är det ju extra roligt.

OBS!
Allt jag skriver kommer att vara ur min egen synvinkel och givetvis med min något speciella humor. Jag kommer att bjuda en hel del på mig själv och mina misstag. Även om mina skildringar mot förmodan skulle råka väcka anstöt hos känsliga personer så är det från min sida helt oavsiktligt. Det går dessutom alltid att lägga till en egen kommentar eller komplettera med en egen bild om så önskas.

Asia » Singapore » Raffles Marina September 24th 2012

Söndag Raceday! Något av Singapore ogillas av mittendelen av kroppen. Dock inget som inte kan motas med en överdos av Imodium. McFrukost och sedan styrdes kosan mot landmärket och vattenhålet Raffles hotel. Det var här som Ngiam Tong Boon år 1915 skapade den rosa tjejdrinken Singapore Sling i hotellets Long Bar. Sedan dess har receptet utvecklats och slingen finns nu i flera varianter och färger. Jag provade en grön Spring Sling, baserad på äppelvodka och Apple Sourz. Rätt OK faktiskt. Dagens spaning är att man slänger alla jordnötsskal direkt på golvet. Det såg inte ut som att de sopades upp varje dag direkt. Nu till själva målet med utflykten till Singapore; Formula 1. På nyheterna kan man se Bernie Ecclestone och någon minister deklarera att de efter tuffa förhandlingar nu förlängt F1-avtalet i Singapore till 2017. ... read more

Asia » Singapore » Raffles Marina September 22nd 2012

Lördag Otroligt nog sov jag väldigt bra i den stenhårda sängen. Mcfrukost och lite senare en stor Pauliner på ett tyskt ölhak. Oktoberfest börjar trots allt idag ;) En lååång dag för att utforska Singapore till fots slutade med att vi smet in, och gick vilse, inne på Ritz-Carltons domäner och fastnade på ett inhägnat område fullt med vakter. Det är tydligen här F1-stjärnorna bor... Nu gällde det att hitta en värdig exit! -Vi bluffade oss ut genom att myndigt stega fram och beställa en limousine som tog oss ut och över till Marina Bay Sands (MBS), de tre byggnaderna med pool på taket över alla tre. Efter en spännande kvalomgång kommer vi nu att se Hamilton och Maldonado(!) i första startled imorgon. Det kan bli spännande... Smått osannolikt fick vi tag i en taxi även ... read more

Asia » Singapore » Little India September 21st 2012

Tidig utcheckning för att leta rätt på tåget till Singapore. Vi passerade Seremban, Pulau Sebang, Gemas, Segamat, Labis och Kluang på vägen ner till Woodlands. Det pågår en mängd byggen längs den norra delen av sträckan och det ser även ut som om de bygger ett spår till. Den södra delen var kantad av övergivna hus och industrier. I en del hus hade småbönder med 5-10 kor flyttat in. När jag skriver det här sitter jag i häktet i Singapores tull. Min ena väska fastnade i röntgenmaskinen. Man får inte ha knark, cigaretter, snus, löstobak eller Cigarrer. Innehavet bedöms dessutom i gram. Jag råkade ha 19st cigarrer med en totalvikt av 250g. Så nu har jag blivit förhörd, upplyst om Singapores alla regelverk och vilka straff man kan vänta om de bryts. I mitt fall skulle ... read more

Torsdag: För att maximera tidsutnyttjandet och få en trevlig avslutning på uppdraget i Penang så åkte Anders och jag över till Long Pine Beach på morgonen och åkte ett par omgångar JET-SKI. Hotellet kör bussar emellan sina tre anläggningar på ön och det är bara att sätta upp sig på en lista så får man åka med. Vår buss fastnade i någon sorts kö, men då hämtade de fram Merca-limo och skjutsade oss istället ;) Dagens spaning är att nästan alla skoterförare vänder jackan bak-och-fram. Behövs säkert när det är 200% fuktighet och 35 grader i skuggan... Efter en fantastisk indisk lunch och utcheckning från Eastern & Oriental bar det sedan iväg till flygplatsen för skuttet över till Kuala Lumpur. Efter kvällsträningen träffade jag Fredrik Ivarsson på hotellet. Vi åkte till KL-tower och käkade i middag ... read more

Asia » Malaysia » Penang » George Town September 19th 2012

Onsdag: Idag besökte vi den fjärde och senaste siten Plexus byggt på Penang, Islandview. Som vi nu börjar bli bortskämda med så höll platschefen med ledningsgrupp i presentationen. Inte så lite James Bond känsla i lokalerna. Mycket imponerande! Vi avrundade med lite Kinamat och tackade för oss. Det var nästan lite vemodigt efter dessa intensiva dagar... Efter lite ombyte så åkte vi till det moderna high end shoppingcentret Gurney, bredvid G-hotel. Otroligt stort och med ett sanslöst utbud av kläder och teknikprylar som vi inte ens har hemma i Sverige. Dagens spaning är de inte beskattar lyxklockor. En Omega DeVille kostar således endast en tredjedel av vad den gör hemma. På det skulle jag dessutom kunna få 8% rabatt ;) Vi besökte även stranden vid Long Pine och bestämde att morgondagen ska tillbringas där i väntan ... read more

Asia » Malaysia » Penang » George Town September 18th 2012

Måndag: Förmiddagen inplanerad som slappardag och lite shopping för att sedan jobba kväll och eftermiddag. Något slappa blev det aldrig riktigt för efter frukosten ville jag plötsligt träna igen. Det blev en rätt kull stationsträning; Simma, torka/sola, styrketräning. Körde detta i tre varv innan det blev dags för lunch. All mat här i Georgetown är fantastisk. En pasta till lunch är inget undantag. Anders kommentar var mitt i prick; -"det är nog lite väl mycket grädde i den här". Det blir med andra ord mer träning... Vi gick även på en liten shoppingtur, både fakemarket och de tre stora shopping malls som ligger längre ner på gatan. Jag hittade en hörna där de lagade mobiltelefoner och lyckades få byta kamera på min Iphone 3. På kvällen blev vi upphämtade av våra värdar för en introduktionsmiddag. Vi ... read more

Asia » Malaysia » Penang » George Town September 17th 2012

Torsdag 13/9 2012 Tillbaka till ENC, fortsatta benchmarkövningar hela dagen med olika funktioner. På kvällen bordade vi snabbtåget till Shanghai. Det var ruskigt likt det Japanska Shinkansen-tåget. Sträckan Nanjing-Shanghai på ca: 30 mil avverkades på 1h 7min! Av någon anledning hade resebyrån bokat rum för rökare så ändring till icke-rökare medförde att vi fick varsin lägenhet med tvättmaskin. Det var bra tajmat eftersom underkläderna började ta slut. På kvällen tog Anders och jag en promenad ner till floden och avslutade med lite kvällsmat på McDonalds. Fredag 14/9 2012: Förväntningarna var stora vid frukosten. Nu skulle vi äntligen få besöka ett företag som kvalificerat sig för Shingo-priset, Autoliv Shanghai. Företagets Vice President, Fabien, tog emot oss. Han visade sig vara en riktig inspirationskälla. Han pratade mycket om vikten av att sätta människan i centrum, inte... read more

Asia » China » Jiangsu » Nanjing September 13th 2012

Onsdag: Rivstart på morgonen med gympass, simning oxh sedan sushi-frukost. Dagens spaning är att i Nanjing möter man ungefär lika många bilar som cyklar och elmoppar. Det är en stor skillnad mot Beijing där man under en dag kunde räkna antalet cyklar på fingrarna. Det har varit en mycket spännande dag på ENC där jag tillbringat den mesta tiden med Enfa Zhu, min motsvarighet där. Jag träffade även platschefen, Lars Lönnstig som hastigast. Efter jobbet blev det en trevlig kinesisk middag med våra värdar. Sedan gick vi längs shoppinggatorna i ett område uppkallat efter Konfucius. Där åkte vi även en liten båttur längs kanalerna. Det är möjligt att det fanns olika guider för olika båtar, men vi fick tag i en mycket vältalig en. Tyvärr pratade hon enbart kinesiska. Vi får hoppas att en bild säger ... read more

Asia » China » Beijing » Mutianyu September 11th 2012

Lördag Avresa lördag morgon skjuts av Helena och Minna till stationen. Dubbeldäckare tåget mot Arlanda. Marcus ringde precis innan Stockholm C och jag hoppade av och blev upphämtad av honom och Bella. Vi åkte hem till Marcus och Betty gjorde frukost åt oss. Jag lånade Marcus kamera och vi kom överens om principbeslutet att jag köper den. Marcus skjutsade sedan ut mig till Arlanda och jag mötte upp med Julia som stod vid automaten och checkade in. Vi lyckades checka in tillsammans men när det kom till att lämna in väskorna blev det problem. Personalen fick syn på Julias handbagage och det visade sig att väskan var för stor för mallen den skulle passa i. Julia stod på sig med motiveringen att hon hade köpt den som kabinväska och fick till sist gå vidare till passkontroll. ... read more

Asia August 25th 2012

Om man är lite smart så kan man passa på att lära sig lite om de länder man besöker på en jobbresa. Det förutsätter även en stor portion nyfikenhet. I Beijing finns det ju en del saker man bara måste se; Kinesiska muren, Den förbjudna staden... I Nanjing verkar det inte bli så mycket tid över men man vet aldrig vad som kan hända I Shanghai blir det ett par dagar. Ska försöka hitta ett hotell på Pudong denna gång. Här finns det mycket att se. I Kuala Lumpur finns ett flertal utflykter som man kan hoppa på. Nu sammanfaller tydligen vår resa med en lokal högtid av något slag, så det kan ju bli spännande. Efter avslutad jobbresa tänkte jag passa på att ta några dagar ledigt för att eventuellt tågluffa till Singapore, där Formula ... read more

Tot: 0.129s; Tpl: 0.006s; cc: 12; qc: 86; dbt: 0.0548s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb