Race Day

September 24th 2012
Published: September 24th 2012

Söndag

Raceday!

Något av Singapore ogillas av mittendelen av kroppen. Dock inget som inte kan motas med en överdos av Imodium. McFrukost och sedan styrdes kosan mot landmärket och vattenhålet Raffles hotel. Det var här som Ngiam Tong Boon år 1915 skapade den rosa tjejdrinken Singapore Sling i hotellets Long Bar. Sedan dess har receptet utvecklats och slingen finns nu i flera varianter och färger. Jag provade en grön Spring Sling, baserad på äppelvodka och Apple Sourz. Rätt OK faktiskt. Dagens spaning är att man slänger alla jordnötsskal direkt på golvet. Det såg inte ut som att de sopades upp varje dag direkt.

Nu till själva målet med utflykten till Singapore; Formula 1. På nyheterna kan man se Bernie Ecclestone och någon minister deklarera att de efter tuffa förhandlingar nu förlängt F1-avtalet i Singapore till 2017. Ministern gav en lång utläggning på hur de hade resonerat kring miljardaffären. När det var Bernies tur att kommentera sa han kort "we don't race for free". 😉 Vilket även återspeglades i merchandise priserna. En T-shirt kostar ca: 500 spänn(!) En del grejer var dock riktigt prisvärda. Den bärbara Fan Vision tex visade sig riktigt användbar. Fredrik och jag kompletterade den med
en audiosplit och kunde sedan följa allt som hände med video och ljud från BBC samt flera kanaler med livedata. Det blev ett mycket spännande race; -Två gånger fick de ta fram säkerhetsbilen. Hamilton ledde klart men fick ett haveri på växellådan, vilket gjorde att Vettel enkelt kunde kontrollera resten av loppet. Inte helt oväntat gav hydrauliken upp på Maldonados bil och även han fick bryta. Vi kunde se redan på fredagen hur han överkörde utrustningen... Schumacher körde bokstavligen över Vergne. De klev ur bilarna oskadda båda två och Schumi bad direkt om ursäkt. Han menade sedan att bilen inte uppförde sig normalt men han kommer nu att bestraffas med 10 platsers nedflyttningar i Japan. Tvåa efter Vettel blev Jenson Button och trea Fernando Alonso. Efter sedvanligt alkoholmissbruk med champagne fick vi tillåtelse att gå runt på banan. Jag tror att vi gick halva sträckan ungefär, tills vi kommit över Anderson Bridge. Här var det konsert med Katy Perry, något som ingick i våra biljetter.

En mycket bra avslutning på äventyret!

Tack till er som följt med på min Asienresa via bloggen och kommenterat den. Tack även för alla SMS och facebookinlägg, Vibersamtal osv, de gör resan lite
mindre ensam.

På återseende.~��

Tot: 0.16s; Tpl: 0.013s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0918s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb