Page 4 of WouterSnijders Travel Blog Posts

North America » United States » California » San Francisco September 3rd 2013

Vandaag heb ik een wandeling gemaakt door het oostelijk deel van het centrum van San Fransisco: het Financial District, China Town, North Beach, en Telegraph en Russian Hills. Ik ben begonnen op Union Square, het centrale plein midden in het centrum van San Francisco waar rondomheen een hoop uitgaansgelegenheden en dure winkels zijn te vinden; het is het commerciële hart van de stad. Ondanks dat het verkeer er aan alle kanten langs gaat, heerst er op het granieten plein zelf een relatief serene rust. Er staat een erezuil die toegewijd is aan Commander Dewey, de grootste Amerikaanse oorlogsheld uit de Spaans-Amerikaanse oorlog, die de Filippijnen wist te veroveren door met een half dozijn schepen de volledige Spaanse vloot en troepenmacht uit te schakelen, zonder dat daarbij ook maar één Amerikaanse soldaat om het leven kwam (er ... read more
Transamerica Pyramid
Redwood Park
Jackson Square

North America » United States » California » San Francisco September 2nd 2013

Vandaag was het eindelijk zover: mijn eerste reis naar Amerika! Een volle maand naar Californië en het Zuid-Westen, meteen ook mijn langste reis tot nu toe. Tijdens de vlucht had ik voor het eerst in vele jaren bij een dagvlucht een raamplaats, wat schitterende uitzichten bood over Groot Brittannië, Groenland, Canada en natuurlijk de westerlijke staten van de VS. Ik ben de hele 11-uur durende vlucht wakker geweest en heb toch maar 2 films gezien. Het toestel landde rond het middaguur op San Francisco, maar al met al was ik pas tegen 14:00 bij het hotel en rond 15:00 klaar voor een eerste kennismaking met de stad. Mijn hotel voor de eerste nacht ligt net 50 meter ten zuiden van Market Street, de belangrijkste straat in het centrum van San Francisco die hordes volk aantrekt en ... read more
Moscone Center
Yerba Buena Park, richting MoMA
Firetruck

Asia » India » Rajasthan » Jodhpur October 30th 2012

De dag in Jodhpur begon met een tocht door de woestijnachtige omgeving per jeep. Lekker crossen over slechte wegen waar de bus in een wandeltempo overheen was gereden, hoewel de chauffeur van de jeep waar ik in zat wel de Captain Slow van het stel was. Onderweg werden we vaak toegejuicht en achterna gerend door de lokale jeugd, vaak erg leuk maar één keer sloegen ze naar ons en probeerden ze mij uit de jeep te trekken (zonder veel succes). Dat accepteerde de chauffeur niet, die trapte meteen op de rem en ging achter de jongens aan die maakten dat ze wegkwamen. Kwajongensstreken zijn dus ook een wereldwijd fenomeen... Het kwam ook voor dat zowel kinderen als volwassenen hun hand ophielden en ordinair om geld vroegen ('money, money´). Dit is zowiezo een heel veel voorkomend verschijnsel ... read more

Vandaag was een echte reisdag, en een saaie bovendien. De afstand tussen Jaipur en Jodhpur is niet groot maar de weg heel slecht en de bus is ook niet bepaald high-tech dus het ging allemaal erg traag. We zijn van 08.30u tot 19.00u onderweg geweest om een afstand van zo’n 250km te overbruggen. Het landschap was niet bijzonder boeiend, we reden de hele rit door een soort van droog steppe/semi-savannah gebied, niet echt woestijn maar er was niet veel meer dan een eentonig graslandschap te zien met hier en daar een struik of boom en af en toe een paar boerderijen of een slaperig dorpje. Er waren onderweg enkele fotomomenten met de lokale bevolking maar deze maakten de lange rit niet goed. Ik ben er wel achtergekomen wat de ´oplossing´ is als een local bezwaart maakt ... read more

Asia » India » Rajasthan » Jaipur October 30th 2012

We zijn de dag in Jaipur begonnen met een bezoek aan het Amber fort, een gigantisch fort net buiten de stad. Dit bereikten we na een knotsgekke rit per riksja door de drukke straten in en rondom Jaipur. Hierbij bevestigde de tuktuk chauffeur ook wat ik in Delhi al vermoedde: “In India there is only one traffic rule: there are no traffic rules.” Zelfs of je links of rechts van de weg rijdt lijkt hier vaak een kwestie van persoonlijke voorkeur. Bij het fort bleek dat er een grote processie bezig was in verband met het Festival of Lights. Men bezocht massaal de tempel die in het fort zat om de goden te bedanken voor alle voorspoed van het afgelopen jaar en om meer van hetzelfde te vragen voor het komende jaar – dit festival is ... read more

Vandaag was feitelijk een kennismakingsdag, en meteen de eerste reisdag waarin we van Delhi naar Jaipur reden. Sommige mensen hadden elkaar al gevonden tijdens de vlucht maar ik had niet veel meer kunnen doen dan iedereen de avond ervoor de hand te schudden. We zijn een gezelschap van 13 man inclusief reisleider, met 6 vrouwen en 7 mannen. Er zijn drie stelletjes, een vader en zoon en vijf singles. Afgezien van de noordelijke provincies is heel Nederland zo´n beetje vertegenwoordigd en er is één Vlaamse. Qua leeftijden is het een min of meer gelijk verspreid in de leeftijdscategorie 30 tot 60 met 4 man van rond mijn leeftijd en beroepen variërend van fabrieksarbeider tot DJ/jongerenwerker tot bestuurlijk ambtenaar. De reisleider begeleidt al 13 jaar reizen over de hele wereld bij Djoser en is als hij dit ... read more

Asia » India » National Capital Territory » New Delhi October 30th 2012

Ik ben de dag begonnen bij het Nationaal Museum. Dit is het meest vooraanstaande museum over de geschiedenis van India. Het biedt een brede verzameling aan voorwerpen (aarderwerk, textiel, schilderijen, beelden, gebruiksvoorwerpen) uit de vele verschillende periodes en regios van India’s rijke geschiedenis, maar de context is vrij minimaal. Alleen de Harappa periode, de vroegste op het Indische subcontinent die tijdsgenoot was van o.a. Sumer en Egypte, de oudste beschavingen uit het Midden-Oosten (en deze onderhielden ook alledrie handelscontacten met elkaar) werd echt goed gepresenteerd. Het is gelukkig ook deze periode die mijn grootste interesse heeft. Na het museum ben ik naar het Purala Qila gegaan. Dit is een fort gebouwd door een Afghaanse krijgsheer die Delhi vroeg in de Mughal periode had ingenomen. Enkele jaren later wisten de Mughal het te heroveren maar dus niet ... read more

Asia » India » National Capital Territory » New Delhi October 19th 2012

Ik ben als eerste naar de Jama Mashid moskee gegaan. Op zich een fraaie moskee, hoewel relatief klein voor de belangrijkste moskee van een (deels) Islamitisch land en lang niet zo mooi of indrukwekkend als veel andere exemplaren die ik heb bezocht (Istanbul, Cairo, Muscat, Kuala Lumpur). In de grote moskee van Oman bijvoorbeeld is de vloer zo strak gepoleist is dat je een hockeypuck met gemak van de ene naar totaal de andere kant van het gigantische complex zou kunnen schieten en je kunt er van de vloer eten. In de Jama Mashid moet je eigenlijk niet zonder dikke sokken rondlopen als je geen eeltvoeten hebt (schoenen zijn uiteraard taboe) en deze kunnen daarna meteen in de was. Deze moskee heeft het toerisme volkomen geaccepteerd en ervoor gekozen om deze inkomstenbron flink uit te buiten. ... read more

Asia » India » National Capital Territory » Delhi October 19th 2012

De eerste dag in Delhi heb ik het heel rustig aan gedaan, temeer omdat ik weet dat het tempo als straks de Djoserreis begint flink opgeschroefd gaat worden dus ik relax lekker zolang het nog kan. Ik had ook enigszins last van jetlag, het duurde uiteindelijk tot ver na vijven lokale tijd voordat ik sliep. Daardoor was ik natuurlijk laat wakker en heb ik alleen 's middags de omgeving van mijn hotel, Old Delhi, kunnen verkennen. De meeste hotels die online te boeken zijn zitten in New Delhi, in een relatief (naar Indische begrippen) schone, rustige en moderne omgeving. Ik heb echter bewust gekozen om deze eerste paar dagen in Old Delhi te verblijven, om dat ook eens een keer mee te maken: deze wijk voldoet echt aan het stereotype beeld dat de meeste mensen hebben ... read more
Bazaar
Hal voor publieke audienties
Vergane glorie

Asia » India » National Capital Territory » Delhi October 19th 2012

Na een paar reizen naar Zuid-Amerika is een vlucht naar India van 7 uur niet echt intimiderend meer. De vlucht was 90 minuten voor vertrek met 3 stoelen was overboekt en ik kreeg uiteindelijk de laatste stoel toegewezen;een groepje van drie andere IBPers bleef helaas staan. Eenmaal aan boord volgde er een flinke stoelendans want allerlei mensen die bij elkaar wouden zitten zaten dat niet, en aan het eind van het verhaal eindigde ik zonder erom gevraagd te hebben in een Economy Comfort stoel – een goed begin van de reis! De vlucht verliep daarna rustig, afgezien van wat lichte turbulentie boven de Caucasus en Hindu Kush maar dat was te verwachten. Bij aankomst in Delhi bleek de metro om onduidelijke redenen gesloten, dus ik moest wel met de taxi naar het hotel. Ik had vlak ... read more

Tot: 0.114s; Tpl: 0.007s; cc: 7; qc: 85; dbt: 0.07s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb