India 2012, 16 oktober


Advertisement
India's flag
Asia » India » National Capital Territory » Delhi
October 19th 2012
Published: October 19th 2012
Edit Blog Post

Na een paar reizen naar Zuid-Amerika is een vlucht naar India van 7 uur niet echt intimiderend meer. De vlucht was 90 minuten voor vertrek met 3 stoelen was overboekt en ik kreeg uiteindelijk de laatste stoel toegewezen;<span><span><span><span><span><span><span><span>een groepje van drie andere IBPers bleef helaas staan. Eenmaal aan boord volgde er een flinke stoelendans want allerlei mensen die bij elkaar wouden zitten zaten dat niet, en aan het eind van het verhaal eindigde ik zonder erom gevraagd te hebben in een Economy Comfort stoel – een goed begin van de reis!

De vlucht verliep daarna rustig, afgezien van wat lichte turbulentie boven de Caucasus en Hindu Kush maar dat was te verwachten. Bij aankomst in Delhi bleek de metro om onduidelijke redenen gesloten, dus ik moest wel met de taxi naar het hotel. Ik had vlak voor landing van de vlucht nog het hoofdstukje 'Scams' in de Lonely Planet gelezen en dat kwam goed uit want ik kon de theorie meteen in de praktijk brengen.

Blijkbaar is het in Delhi een populaire trend onder taxi chauffeurs om toeristen te vertellen dat hun hotel overboekt/niet bereikbaar/onvindbaar/etc is om ze vervolgens een ander (duur) verblijf aan te bieden bij een 'good friend' voor een 'special price'. Deze scam voltrok zich voor mij exact zoals beschreven staat in de Lonely Planet, tot aan het louche Tourst Office toe waar ik naartoe werd gereden en te horen kregen dat er blijkbaar road blocks waren waardoor het hotel onbereikbaar zou zijn. Bovendien was het een "Muslim neighbourhood, very dangerous" – ik weet niet of ze daarmee op Hindu of op Westerse onderbuikgevoelens inspeelden maar het past allebei. Gewapend met de 'rebuttals' uit de Lonely Planet ("I have pre-paid for this hotel", "This is not my first visit to India, I have been several times before", "I re-confirmed earlier today and I know they are open and there are no road blocks") pareerde ik al deze pogingen met gemak en wist er zowaar uit te wurmen dat ze mijn hotel wel kenden want ze wisten hele specifieke informatie te melden die ik zelf ook al uit wat recensies had gehaald maar die je anders nooit zou kunnen weten. De chauffeur had me aanvankelijk verzekerd het te kennen maar maakte eenmaal onderweg duidelijk dat ie echt geen idee had, en dat dat ook maar weer een reden was waarom toch maar beter een ander hotel kon boeken. Uiteindelijk zagen ze in dat er aan mij niets te verdienen viel (afgezien van een veel te hoog taxitarief) en hebben ze me toch maar m'n eigen hotel gebracht. Van road blocks of moslimgeweld bleek geen spoor te bekennen, en de chaffeur had uiteindelijk weinig moeite om de juiste weg te vinden.

Voor alle duidelijkheid, het werd geen moment onvriendelijk of gevaarlijk, ze probeerden alleen een commisie op te strijken voor een service waar ik niet op zat te wachten. Afgezien daarvan vond ik het allemaal hele vriendelijke mensen die graag kletsen over hun eigen land en cultuur en zeer nieuwsgierig zijn naar mijn achtergrond. Zo kwam ik er meteen al achter dat ik blijkbaar met mijn neus in de boter ben gevallen want het Festival of Lights is op dit moment gaande: één van de vrolijkste feesten van de Hindoe kalender. Het hangt overal vol met lampjes en versieringen, er is ’s avonds vuurwerk en er zijn een hoop optochten en andere activiteiten. Daarnaast heb ik heb alvast een hoop highlights van Delhi 'by night' gezien met uitgebreide beschrijving van mijn gids, de taxi chauffeur.

Advertisement



Tot: 0.06s; Tpl: 0.009s; cc: 8; qc: 48; dbt: 0.0396s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb