Wouter Snijders

WouterSnijders

Europe » Italy » Campania » Caserta May 11th 2014

Vandaag ben ik de dag begonnen waar ik gisteren gebleven was: in het Centrum Storico. Een tweetal bezienswaardigheden waren toen niet (meer) open dus heb ik die vandaag ingehaald. Het begon met de schitterende kathedraal van Napels, de Duomo, en daarna bij de archeologische opgravingen van het Romeinse forum. Na een lunchpauze ben ik toen op de trein gestapt naar Caserta, de plaats een klein uurtje buiten de stad waar het koninklijke paleis van Napels zich bevindt. Dit stamt uit de tijd dat Napels een onafhankelijk koningrijk was, de 18e en 19e eeuw. Het Reggia di Caserta zoals het officieel heet, staat bekend als het Versailles van Italie hoewel in feite Versailles bekend zou moeten staan als het Caserta van Frankrijk, want Caserta is in elk opzicht de vergrotende trap van Versailles: nog groter, nog bombastischer, ... read more
Duomo, cathedraal van Napels
Duomo schip
Duomo altaar

Europe » Italy » Campania » Naples May 10th 2014

Het stond al een jaar in de planning, en eindelijk is het dan zover: 17 dagen Campania en Rome. De eerste haalbare vlucht stond er relatief slecht voor, maar ik gokte erop en kwam zowaar mee met de allerlaatste stoel: 1F, business class. Nou stelt business class binnen Europa niet bijster veel voor, maar toch een relaxed begin van de reis met een goede lunch aan boord, wat toch weer wat tijd bespaart ter plaatse. Na een vlucht op Rome was het een weinig eventementvolle treinreis met hogesnelheidstrein naar Napels, waar ik tegen 15:00 uur incheckte bij mijn hotel voor de komende week -- een simpel 2-sterrenhotel, maar wel met ruime 3-persoonskamer en strategisch gelegen vlakbij het station -- een ideale uitvalsbasis voor dagtripjes. Na me opgefrist te hebben ben ik het oude stadscentrum, een UNESCO ... read more
Via dei Tribunali
Cisterne bij kaarslicht
Santa Caterina a Formiello

North America » United States » California » Stanford October 1st 2013

Op mijn laatste volle dag in de VS heb ik Silicon Valley bezocht. De officieel geheten Santa Clara Valley ligt ten zuiden/zuidoosten van de San Francisco Bay, net ten zuiden van de stad zelf. Het is de bakermat van de moderne computerrevolutie. Al voor de Tweede Wereldoorlog ging de locale en toen al prestigeuze Stanford University zich richten op high-tech onderzoek, en tegelijk stimuleerde het studenten en staf om hun eigen bedrijfjes op te richten (feitelijk wat de Universiteit Twente nu doet: de ondernemende universiteit). Eén van de eerste successen hierin was het bedrijf van twee jonge studenten, Bill Hewlett en Dave Packard, die in 1939 al Hewlett-Packard oprichtten om aanvankelijk wetenschappelijke instrumenten te verkopen (oscilloscopen, voltmeters, signaalgeneratoren). Vele andere successen zouden volgen in de decennia daarna: Intel, Apple, Cisco, Oracle, Logitech, Symantec... read more
Memorial Church
Google ingang
Androidbeelden

North America » United States » California » Oakland September 30th 2013

Vandaag ben ik naar de East Bay geweest. Dit is een verzamelterm voor het gehele gebied ten oosten van de San Francisco Bay, een gebied zo groot als de provincie Utrecht met tientallen steden en 2,5 miljoen inwoners. Uiteraard kan ik dit in één dag niet verkennen op de manier waarop in San Francisco in 10 dagen heb verkent, maar ik heb wel 3 belangrijke plaatsen aangedaan. Ik begon de dag in Oakland, met een bescheiden 400,000 inwoners de derde grootste stad in de Bay Area en nummer 47 in de VS, maar het is wel één van de belangrijkste havensteden van het land. Dat blijkt ook wel uit het feit dat er teams uit Oakland meedoen in alledrie de grote nationale sporten in de VS: baseball, basketbal en American football. Dat kunnen een hoop grotere ... read more
USS Hornet Museum
Uitzicht over het flight deck
Parkeren alleen voor Nobelprijswinnaars

North America » United States » California » San Francisco September 29th 2013

De dag begon vandaag met het afscheid nemen van de Djoser groep: op twee na vliegen ze allemaal weer naar huis, en de twee die ook langer blijven zitten in een ander hotel dus zie ik ook niet meer. In de hotellobby hebben we elkaar uitgezwaaid en daarna ging ik weer op pad. Het was eigenlijk mijn bedoeling om van vandaag een stranddag te maken -- lekker een dagje chillen op China Beach -- maar uitgerekend vandaag was feitelijk de eerste dag van de hele vakantie met wat minder weer. Het was behoorlijk bewolkt en hoewel zeker niet koud, ook niet warm genoeg om aan het strand te gaan liggen. Dus ben ik maar weer de stad ingetrokken om het laatste stukje van San Francisco te verkennen dat niet een doodgewone woonlijk is (zoals Sunset, Sunnyside ... read more
Picasso
Clement Street
Japantown

North America » United States » California » San Francisco September 28th 2013

Terug in San Francisco doe ik het de komende twee dagen lekker rustig aan. Vandaag ben ik, na lekker uitgeslapen te hebben, verder gegaan waar ik gisteren gebleven was: Mission. Deze wijk heeft 2 parallelle winkelstraten vlak naast elkaar waar veel te zien is: Valencia en Mission Street. Ik ben hier op m'n gemakje doorheen gelopen, Valencia is meer een straat met allerlei kleine, onafhankelijke winkeltjes, waar in Mission Street de Latino cultuur sterk de hoofdmaat voert met talloze taqueria's, Zuid-Amerikaanse restaurants en soevenirswinkels en meer Spaanse dan Engelse tekst op winkelpuien en reclameborden. Het is wel duidelijk waar het geld zit in Mission: de huizen langs de weg in Valencia zijn nog heel netjes verzorgd terwijl in Mission Street wel mooie Victoriaanse woningen staan maar deze zijn helaas aan het verpauperen. In het zuiden worden ... read more
Balmy Alley (1)
Uitzicht vanaf Potrero Hill
Kerk aan Valencia

North America » United States » California » San Francisco September 27th 2013

Salinas ligt vlak bij San Francisco dus we reden vandaag in enkele uurtjes weer dwars door Silicon Valley terug naar ons beginpunt: San Francisco. Hier heeft het grootste deel van de groep nog twee dagen om deze stad te verkennen, hoewel ikzelf nog een paar dagen langer blijf om wat bij te komen van de lange trip en om ook een deel van de rest van de Bay Area te verkennen. Nadat alle bagage bij het hotel was gedropt (hetzelfde 4-sterrenhotel als de eerste nacht van de Djoserreis), zijn we meteen doorgereden naar Twin Peaks. Dit zijn twee heuvels vlak naast elkaar die het hoogste punt vormen van San Francisco en als zodanig in alle windrichtingen een spectaculair uitzicht over de stad bieden -- zover het weer dit toestaat natuurlijk, dat is in San Francisco altijd ... read more
Laatste blik op de bus
Dolores Park
Castro

North America » United States » California » Big Sur September 26th 2013

We zijn vandaag langs de kust omhoog geklommen tot net buiten San Francisco. De weg liep hierbij dwars door Big Sur heen, een spaarzaam bewoonde ruige kuststrook waar het Santa Lucia gebergte abrupt uit de Stille Oceaan oprijst en de weg voor grote delen langs de contouren van de buitenste heuvels loopt. Een steile klif is het enige wat het verkeer scheidt van de golfslag tientallen tot honderden meters lager. Dit levert een zeer spectaculair landschap op om doorheen te rijden; ondanks dat we bijna de hele dag in de bus hebben gezeten hebben we ons geen seconde verveelt. Gelukkig zaten we niet de gehele dag in de bus, we hebben onderweg een flink aantal stops kunnen maken. De eerste was nog iets voor Big Sur, in Morro Bay. Hier zijn vaak zeeotters te bewonderen, en ... read more
Julia Pfeiffer Burns State Park
Plaza aan zee in Monterrey
Zeeotters bij Morro Bay

North America » United States » California » Santa Barbara September 26th 2013

Vandaag was weer vooral een reisdag. We hebben Los Angeles verlaten op weg naar Big Sur, waar we morgen doorheen trekken. Hierbij hebben we een korte stop gemaakt in Malibu, dat bekend staat als een mooie, warme badplaats perfect voor zonnen en surfen. Helaas wou het weer op de eerste paar uur van de dag niet meewerken: het was volledig bewolkt en de temperatuur was in vergelijking met wat we gewend zijn van de afgelopen weken ronduit fris. Hierdoor was het er ook niet echt levendig in Malibu: op een doodenkele surfer en visser na was het er compleet verlaten. Dat levert nou niet bepaald het plaatje op van deze badplaats wat je kent van tv, hoewel eventjes lekker uitwaaien op een pier wel fijn is voor de afwisseling. Tegen de tijd dat we bij onze ... read more
De Land Shark
Echte Deense producten
Paradise Cove pier in Malibu

North America » United States » California » Los Angeles September 24th 2013

Vandaag hadden we een vrije dag in Los Angeles. Het is nauwelijks te doen om de stad op eigen houtje te verkennen in één dag, je kunt in feite alleen maar bustours doen (al dan niet hop-on, hop-off) maar dat hebben we gisteren feitelijk ook al gedaan en daar zit wat mij betreft een limiet op. Dus besloot ik vandaag maar met het gros van de groep mee te doen door Universal Studios Hollywood te bezoeken, een pretpark gebouwd naast de opnamestudios van Universal Studios. Uiteindelijk is Los Angeles toch primair bekend als de thuisbasis van de filmindustrie en hoewel ik (correct) niet aannam dat ik veel van de daadwerkelijke productie van films te zien zou krijgen, heeft het er toch enigszins mee te maken. Mijn verwachtingen waar niet heel hoog, maar deze werden ruimschoots overtroffen, ... read more
Set van Jaws
Alles moet kapot
Hoofdingang

Tot: 0.14s; Tpl: 0.007s; cc: 14; qc: 89; dbt: 0.1008s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb