20 oktober

India's flag
Asia » India » Rajasthan » Jaipur
October 30th 2012
Published: October 30th 2012

Vandaag was feitelijk een kennismakingsdag, en meteen de eerste reisdag waarin we van Delhi naar Jaipur reden. Sommige mensen hadden elkaar al gevonden tijdens de vlucht maar ik had niet veel meer kunnen doen dan iedereen de avond ervoor de hand te schudden. We zijn een gezelschap van 13 man inclusief reisleider, met 6 vrouwen en 7 mannen. Er zijn drie stelletjes, een vader en zoon en vijf singles. Afgezien van de noordelijke provincies is heel Nederland zo´n beetje vertegenwoordigd en er is één Vlaamse. Qua leeftijden is het een min of meer gelijk verspreid in de leeftijdscategorie 30 tot 60 met 4 man van rond mijn leeftijd en beroepen variërend van fabrieksarbeider tot DJ/jongerenwerker tot bestuurlijk ambtenaar. De reisleider begeleidt al 13 jaar reizen over de hele wereld bij Djoser en is als hij dit werk niet doet docent voor een toerismeopleiding in Amsterdam.

De rit naar Jaipur nam de gehele dag in beslag maar we reden voor een groot deel door een redelijk dichtgewoond gebied met veel mogelijkheden om stops te maken bij tempels, marktjes en om bijvoorbeel d koeien en olifanten op de weg te fotograferen. Tegelijkertijd was er tijdens de lange rit en met name de lunch (die we heerlijk buiten in de schaduw van een paar bomen konden nuttigen, de beste plek om in India de dag door te komen) uitgebreid tijd om elkaar te leren kennen, dus de dag ging voor het gevoel snel voorbij.

Vlak voor Jaipur hebben de Monkey Temple bezocht waar een heilig bad was en de lokale apenbevolking een eindeloze bron voedsel had gevonden in de constante stroom toeristen. We overnachtten in Jaipur in een voormalig paleis (Bissau Palace), een levend museum dat grotendeels in originele staat is gelaten met bontbeschilderde muren en talloze schilderijen, opgezette dieren, standbeelden, antieke tafels en kasten, etc. Dit leidde wel tot grote verschillen in de kwaliteit van de kamers want waar de één sliep in de voormalige slaapkamer van de prins met alle luxes van dien, sliep onder andere ik in een vrij vies en krakkemikkig buitenverblijf wat van de bedienden moet zijn geweest. Diner was op het dak van het paleis, een lopend buffet met allerlei Indische gerechten. Dit was lekker maar er was nauwelijks verlichting dus vraag niet wat het precies was...

Tot: 0.065s; Tpl: 0.008s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0418s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb