Great Barrier reef - Dag 10

Oceania
December 18th 2009
Published: December 18th 2009

I dag var vi så omsider ude på Great Barrier Reef, som jo var hele hovedformålet med at tage til Cairns. Vi boardede kl. 9.15 på en katamaran motorbåd, som skulle sejle os 40 km (1½ time) ud til det ydre rev, hvor de har deres dykkerplatform liggende. Sejlturen derud var ikke for sarte sjæle. Båden rullede og gyngede, så japanere og kinesere kastede op i et langt væk. Vi holdt dog alle skansen. Rikke og Pauline på soldækket, Mikkeline og Kim i kabinen.
Fremme ved pontonen blev vi læsset af og fik udleveret maske, snorkel og svømmefødder samr svømmevest til børnene. Derefter var det bare at kaste sig ud i vandet og udforske revet indenfor det afmærkede område, som livredderen dækkede. Pigerne blev meget hurtigt komfortable med dykningen og det var dejligt at opleve deres begejstring ved at være så tæt på fiskene og koralerne og selv kunne svømme rundt. Man skulle jo ikke tænke for meget på afstanden til land og på stinger eller hvid hajer.
Vi blev ikke hajføde, men så et væld af forskellige koraler, fisk og en enkelt havskildpadde. Ved hjælp af et udlejningskamera fik vi taget lidt billeder, som I kan se på siden.
KatamaranenKatamaranenKatamaranen

med pontonen i baggrunden

Udover selve pontonen havde arrangøren også en semi-sub, som er en dybt skroget båd , hvor man gennem glasruder på siden kan se, hvad sub’en sejler forbi. Der var også en traditionel båd med glasbund og endelig en helikopter platform til landing for helikopteren. Vi havde firmaet mistænkt for, at de medvirkede til ekstra søsyge på vejen ud for at kunne sælge helikopter billetter til turen hjem.
Vi prøvede både semi-sub og glasbundsbåden. Helikopterturen var for dyr. Turen hjem gik hurtigt og smertefrit og vi så ingen søsyge. Her til aften har vi pakket vores stumper og ser frem til at køre sydpå i morgen. Pigerne sov tidligt efter en dag med masser af oplevelser, saltvand og frisk luft.
Vi håber, at I nyder vintervejret derhjemme. Her hos os har der næsten været for varmt i dag med 36 grader ude på revet.

Indsejlingen til CairnsIndsejlingen til Cairns
Indsejlingen til Cairns

2 vandflyvere er forankret udenfor indsejlingen
Kufferten....Kufferten....
Kufferten....

med koden til affyrring af USA's kernevåben arsenal. Eller var det bare til det udlejede vandkamera???

18th December 2009

snevejrshilsner
godt at I ikke blev hajføde - ja, dykning er bare helt fantastisk !! vi er slet ikke misundelige. fortsat god tur og vi ser frem til at høre mere spændende ! kh mormor & ole

Tot: 0.103s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0532s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb