Dag 10 – Rondreis Roemenië – donderdag 6 september 2018 – Verplaatsing naar Bran (211km)

Romania's flag
Europe » Romania » Transilvania » Mures » Sighisoara
September 6th 2018
Published: September 6th 2018

SighisoaraSighisoaraSighisoara

citadelkcomplex in Transsylvanië gekoloniseerd door de Saksen sinds de 13e eeuw
Dag 10 – Rondreis Roemenië – donderdag 6 september 2018 – Verplaatsing naar Bran via Sighisoara (211km)

Reisdag naar Bran in het zuiden van Trans-Sylvanië, de bakermat van de Dracula-mythe.

Naar Roemeense maatstaven over een perfecte 'snelweg' met 2 vakken. Toegelaten snelheid 100km/u die om de halve km verandert naar 50 en 30, met doorlopende witte lijnen. Verboden in te halen. Maar dat kennen de Roemenen niet. Ze steken altijd en overal voor, ook als het eigenlijk niet kan of niet mag. Gevaarlijke toestanden. Als je stopt voor een rood licht, zijn er nog die je leuk dubbelen en door het rood licht vlammen. De opeenvolgende dorpen bestaan uit lintbebouwing langs de weg, Voet- of fietspaden zijn er nergens. Voetgangers en fietsers overal. Alles gaat over de 'snelweg'. Ook nog de sporadische paardenkarren en enkele loslopende grazende ezels langs de kant. Raar dat we tot nog toe geen erge ongevallen gezien hebben. Zouden het dan toch geweldige chauffeurs zijn ?

We merkten vandaag ook de invloed van de verschillende historische bevolkingsgroepen onderweg. Van noord naar zuid zagen we opeenvolgend de Hongaarse invloeden in huisvesting en vooral de kenmerkende kledij van de mensen op straat. Kleurrijke kleren tot op
SighisoaraSighisoaraSighisoara

geboortehuis van Vlad Dracul (1431-1476)
de enkels voor de vrouwen en hoeden met extra brede randen voor de mannen. Stijl Zigeuners. Ook geen Orthodoxse kerken meer, wel spitse kerktorens, meestal Evangelische. Vervolgens zagen we meer Duitse invloeden in bouwstijlen, vanwege de Duitse kolonies die hier eeuwen woonden tot in de jaren 1970 toen die Saksen, na WO-2 hier ongewenst, massaal betere oorden opzochten in een nieuwe heimat. Het 'Wir schaffen das', toen al, maar dan zonder integratieproblemen.

pleintje

toegangspoort

typisch straatje

typisch straatje

tuk-tuk
Sighisoara

hier verkopen ze ook oorbellen
RupeaRupea
Rupea

grote vesting met meerder niveaus aan vestingmuren (13de-17de eeuw)
RupeaRupea
Rupea

binnenin de vesstingmuren

7th September 2018
Sighisoara

Als die Tuktuk ook op de autosnelweg gaat dan snap ik dat de snelheid 30/u is. Waarschijnlijk vinden die Roemenen dat die Belgische motorhomes rijden als gekken: zo plots stoppen voor een rood licht: gevaarlijke Belgen!

Tot: 0.132s; Tpl: 0.01s; cc: 12; qc: 30; dbt: 0.1132s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb