VAKANTIE 2013 GREEN CIRCLE COSTA RICA 2

Published: October 17th 2013

Woensdag 09-10-2013 Vakantiedag 3

Om 6.00 uur staat een busje en onze gids Randall van Tortuguero Lodge klaar om ons mee te nemen naar Tortuguero. Eerst moeten we nog wat medereizigers ophalen en dan rijden we San José uit en via een mooie route door regenwoud en Braulio Carrillo N.P. naar Guapiles waar we om 8.00 uur aankomen. Hier in Selva Tropical (een restaurantje) staat ons ontbijt te wachten.

Er komen nog wat medereizigers bij en dan rijden we verder via een smallere weg en later een onverharde weg naar de rivier waar de boot naar Tortuguero klaarligt.

De tocht op de boot van meer dan een uur, voert ons over een kronkelende smalle rivier met hier en daar wat kleine stroomversnellingen waar we, door de lage waterstand, langzaam doorheen kunnen varen. Eerst is er een lage begroeiing, dit maakt later plaats voor regenwoud. Een prachtige tocht!

We komen vlak bij de grens met Nicaragua (3km ervandaan) en bereiken een veel bredere rivier die uiteindelijk bij Tortuguero uitkomt en zich hier splitst in diverse andere rivieren en uiteindelijk in de Caribische zee uitkomt.

Ons hotel ligt net buiten Tortuguero op een landtong tussen de lagoon en de Caribische zee. We krijgen een lodge toegewezen en hebben dan even tijd om ons op te frissen. Het is 38 graden en vochtig warm! Daarna kunnen we meteen aanschuiven voor de -uitgebreide- lunch.

Na de lunch hebben we een poosje siësta. Even bijkomen van de reis, zittend in schommelstoelen voor de lodge, met uitzicht over de mooie tuinen waar veel vogels zijn en waar een grote leguaan komt langswandelen!

Om 15.30 maken we een wandeling met onze gids die allerlei planten en bomen aanwijst en daar vooral de geneeskrachtige werking van verteld. Na de tuin lopen we verder naar het strand waar in het seizoen de schildpadden eieren komen leggen. Dit is nu bijna afgelopen. Maar wij zien wel de jonge schildpadjes naar zee zwoegen!

Tot slot gaan Bert en ik nog een kijkje nemen in het bosje bij het zwembad, hier zitten heel veel roodoogkikkers. Leuke beestjes om te zien. Maar ze komen pas na de schemering (die hier al om 17.30 begint) We weten er een paar te spotten en op de foto te krijgen.

Nog een poosje kijken we uit over de rivier en dan dineren we in het restaurant gelegen langs de lagune. Ook na het eten zitten we een poosje met een glas wijn over het water uit te kijken.

Donderdag 10-10-2013 4e vakantiedag

We staan vroeg op na een nacht met veel onweer en regen. We kunnen extra deelnemen aan een "awakening tour". Deze start om 5.30, met slechts 4 mensen, de gids en de bootsman gaan we op weg, eerst door de brede lagune richting dorp, onderweg zien we al de nodige apen, leguanen en heel veel vogels. Bij het dorp/begin van N.P. moeten er toegangs tickets worden aangeschaft en dan kan de tour echt beginnen.

Op dit vroege moment als de zon net op is en de natuur ontwaakt is er prachtig licht. Alleen al de stilte en het varen door de adembenemende natuur is fantastisch. Alle beestjes die we dan zien zijn de extraatjes. We zien de groene macaw, die aardig zeldzaam aan het worden is, ara's en allerlei klein, kleurig spul. We horen de brulapen en zien een raccoon.

Schitterende tocht!

Om 7.30 varen we weer terug en hebben dan net tijd om te ontbijten en moeten dan al snel weer aantreden voor de tour die inclusief in het programma is.

Ook dit is een boottocht door het N.P. We nemen nu een andere route, wat smallere bochtige lagunes, maar ook dit is prachtige natuur. Door het latere tijdstip is het licht heel anders, al met al hebben de tochten een heel eigen karakter. En de apen blijven leuk, het over de het water lopen van een Jesus Christ basilisk grappig. Ook zien we een mooie rood blauw gekleurde Trogon (kraaiachtige vogel) we zien een kaaiman en wat grote vissen.

Ook weer een tocht om van te genieten!

Terug bij de lodges gaan we wat rondwandelen op het park, hier zijn ook genoeg vogels, leguanen, apen e.d. te zien.

Er blijkt ook een botanische tuin te zijn. We wandelen er even in, maar het blijkt veel groter dan verwacht. Allerlei plantenfamilies bij elkaar met heel veel soorten. Ook diverse insecten, paddestoelen en zelfs een krabje die verblijft in het water van een bromelia.

Uiteindelijk moeten we ons nog haasten om op tijd te zijn voor de lunch (eerst nog wel een snelle douche, het is warm en al het gekriebel van vliegjes en muggen.........)

Na de lunch even tijd voor siësta in de schommelstoel, daarna met de gids met de boot naar het dorp. Na een rondje door het -kleine- dorp wandelen we via een pad vlak langs het strand weer terug naar de lodge.

We gaan dan nog eens kijken naar de roodoogkikkers, zien ook nog wat padden en besluiten vervolgens nog even het zwembad in te gaan. Al zwemmend zien we ook nog "vissende" vleermuizen, een fregatvogel en gieren rondvliegen. Het is ineens donker geworden en we gaan terug naar onze lodge om toilet te maken voor het diner

De avond sluiten we al schommelend af met een glaasje rode wijn!

Vrijdag 11-10-2013 5e vakantiedag

Vandaag mogen we uitslapen en dus loop ik om 5.00 uur al weer buiten rond :-) De vogels zijn al weer wakker en ook de brulapen laten zich horen. Op het strand zie ik dat er vannacht nog een schildpad is geweest om haar eieren te leggen.

We vertrekken vandaag al weer uit Tortuguero, om 9.00 gaat de boot. De ochtend begint helder en zonnig, maar al snel betrekt het en horen we wat onweer gerommel in de verte.

Eerst maar weer de backpacks inpakken, ontbijten en dan is er nog tijd om wat blogs bij te houden, tot het tijd is om te vertrekken.

We hebben weer een ruim uur durende tocht voor de boeg, door het schitterende gebied, ook nu valt er genoeg "wild life" te spotten.

We genieten weer volop van de tocht, eerst weer met een flinke vaart over de brede rivier, daarna rustig aan door het kronkelende smalle riviertje.Het vergt veel stuurmanskunst om zonder problemen stroomopwaarts te komen, de schipper moet regelmatig de buitenboordmotor uit het water halen om niet vast te lopen. Door het rustige tempo, zien wij weer genoeg beestjes zoals de basilisken, vogels enz.

Onderweg een klein beetje regen, maar dat zet pas door als we bij het eindpunt aankomen. We moeten even wachten op onze bus en dan rijden we terug naar Guapiles en het restaurant waar we gaan lunchen (hetzelfde restaurant als op de heenweg). Onze huurauto staat al klaar, maar als we de bagage er in zetten, blijkt het slot van de achterdeur kapot. Er moet een andere auto uit San José komen en dat laat op zich wachten, eerst maar lunchen en afscheid nemen van onze medereizigers en gids Randall.

Uiteindelijk krijgen we toch onze auto en dan kunnen we op weg naar ons volgende adres. Haciënda La Isla. Dit ligt niet al te ver hier vandaan.

Het is even zoeken, want het kleine bordje rijden we zo voorbij. Maar als we weer terug gereden zijn, zien we het wel en rijden via een hobbelpaadje naar ons hotel, mooi gelegen midden in een grote tuin met een stuk regenwoud er omheen en een kleine lagune bij het restaurant. Mooi oud gebouw. We leggen onze spullen in de kamer en besluiten om een wandeling via de trail van het hotel te maken.

We nemen eerst de korte route en lopen dan even terug naar de kamer om insectenspul te halen. Dan starten we met het langere stuk, maar een flinke bui regen maakt dat we snel weer terug gaan. We kunnen rustig bij onze lodge onder een afdak zitten en benutten de tijd met foto's en blogs!

's Avonds dineren we in het restaurant met naast ons in de lagune een kaaiman. Na de (prima) maaltijd praten we wat met Jean-Pierre, de Belgische eigenaar van de haciënda.

Vervolgens genieten we nog wat na bij onze lodge!

Zaterdag 12-10-2013 6e vakantiedag

Natuurlijk zijn we alweer vroeg wakker (het is licht om 5.00 uur) we besluiten om nu de trail van het hotel te wandelen. We zien eekhoorns, veel vogels zoals gieren, tanagers, oropendola's en allerlei anderen waarvan we de naam niet kennen, vlinders in alle mogelijke kleuren. De zon komt op over de bergen in de verte, het weer ziet er mooi uit.

Na het ontbijt komt Jean-Pierre even langs om ons wat tips te geven voor vandaag.

We besluiten om eerst naar Braulio Carrillo N.P te gaan. Hier maken we een mooie wandeling door een mooi regenwoud, met prachtig bemoste bomen vol met ander planten zowel epifyten als parasitaire planten. Elke boom is een micro biotoop op zich. We zien sporen van een tapir, maar hij laat zich verder niet zien. Wel weer veel vlinders, vogels en mooie bloemen te zien.

Na zo'n 2 uur lopen zijn we terug bij de auto en gaan we op weg naar "Frogs Heaven" dit is een tuin waar veel kikkers zijn. José de eigenaar heeft zijn beroep als gids grotendeels opgegeven om iets terug te doen voor de natuur.

In het voorste gedeelte van de tuin staan allerlei kruiden, waar José's dochter van 4jaar, ijverig blaadjes haalt om ons de kruiden te laten ruiken (en later afscheid neemt met 'doei'. Er komen namelijk veelal Nederlandse en Belgische toeristen!

Als we de tuin verder in lopen is het eerste wat we zien een jonge luiaard. Daarna zien we groene ibissen, die nogal weinig hier voorkomen dus onze gids is enthousiast! Ook zijn er veel andere vogels in de tuin, kolibries, tanagers, kiskadees en nog veel meer. Maar we komen voor de kikkers, we zien blue jeans kikkers, groenzwarte, roodoogkikkers en nog wat meer nachtkikkers.

Jose weet van alles te vertellen zowel over zijn tuin als over Costa Rica in het algemeen.

Na nog een kop koffie keren we terug naar de Hacienda, waar net een flinke hoosbui losbarst. We gaan dan maar wat relaxen onder ons afdakje!

Om 18.00 hebben we nog een excursie, Jose de kikkerman komt nu hierheen en neemt ons, met nog 2 anderen mee voor een nachttour. Dat kan hier om 18.00, het is stikdonker!

We zien nu weer veel nachtkikkers, sommige zo klein als een duimnagel. . Behalve kikkers ook grote spinnen, soort kameleon, hagedissen, basilisken.En grappig genoeg zien we het meeste vlak bij de gebouwen en minder in het regenwoud zelf.

Na al deze mooie indrukken vandaag, sluiten we de dag af met een heerlijk diner in het restaurant van de Hacienda.

Zondag 13-10-2013 7e vakantiedag

Vandaag gaan we al weer op weg naar een nieuw adres. Na ontbijt en inpakken verlaten we Hacienda La Isla en gaan richting Noorden. Onderweg doen we wat inkopen en dan brengen we een bezoek aan Heliconia Island. Dit is een door een Amerikaan aangelegde tuin, omgeven door water, die inmiddels gekocht is door een Nederlands echtpaar.

Het in een prachtige tuin met een grote verzameling Heliconia's maar ook gemberachtige planten, palmen en veel meer. Het is een paradijsje. Hier zijn ook volop vogels te vinden we zien spechten, een uil en kolibries. Op de punten van het eiland (het is een bootvorm) is ook wat jungle te zien, kort geleden nog een keer overstroomd, na flinke regenval in de bergen.

We drinken een kop koffie en praten wat met de eigenaars als er weer een tropische bui losbarst. Toch maar even wachten met vertrekken. Als het opklaart gaan we verder op weg. We rijden door een mooie heuvelachtig gebied, klimmen tot op zo'n 500 meter hoogte en dalen dan af naar het noordelijke laagland. Komen langs plaatsjes als Agua Zarcas, Pital en verlaten hier de geasfalteerde wegen om de laatste 35 km onverharde weg naar Boca Tapada te rijden. Aanvankelijk hebben we nog wat buien, maar ineens zijn we in kurkdroog gebied.

We komen dan vlak bij Maquenque eco lodge, hier rijden we de auto tot vlak bij het water: bagage eruit en auto op parkeerplaats, dan komt een bootje ons ophalen, want de lodge ligt aan de overkant van de snelstromende rivier. Aan de andere kant wacht een trike met aanhanger, die ons een stukje hogerop brengt naar de lodge.

We komen bij prachtige tuinen, lagunes omringd door jungle. De lodges zijn allemaal vlak bij het water gelegen, met mooi gezicht over water. Bij het centrale gebouw met restaurant en dergelijke zitten tientallen soorten vogels. De hotelmanager weet ze allemaal bij naam en wijst ons veel aan.

We relaxen even in onze eigen lodge en gaan daarna lekker eten in het restaurant, zien nog een kleine krokodil in de lagune.

'S Avonds bij onze lodge zien we vuurvliegjes en horen allerlei jungle geluiden in het donkere bos om ons heen!

Maandag 14-10-2013 8e vakantiedag

Als gewoonlijk op tijd wakker zitten we over de lagune uit te kijken en zien een mooie zonsopkomst, er zitten veel vogels om ons heen, ook hard schetterende groene ara's.

Om 7.30 gaan we ontbijten, waar we eigenlijk nauwelijks tijd voor hebben, zoveel mooie kleurige vogels zijn er te zien! Ook na het ontbijt blijven we nog een uurtje bij het restaurant hangen om vogels en vlinders te bekijken.

Het is hier zo mooi en rustig, heerlijk om alleen al te zitten en te kijken.Het is hier echt geweldig! Toch wordt het ook wel tijd om wat te gaan doen. Bij de lagune liggen kano's die je zo mag pakken om mee te gaan varen. We peddelen in een stralend zonnetje (30 graden) over de lagune, langs onze lodge, maar we moeten wel veel drijvende en restanten van boomstammen ontwijken. We varen langs de rand van de jungle waaruit we allerlei geritsel horen en regelmatig schrikken wij van basilisken die weer van ons zijn geschrokken en al lopend over het water ervandoor gaan!

We peddelen 2 uurtjes in de rondte en dan moeten we echt wel wat schaduw opzoeken en voor wat drinken zorgen na de warmte. Even rusten op onze veranda, waar onder het afdak ook 4 kleine vleermuisjes een onderkomen voor de dag hebben gevonden.

In de middag maken we kennis met Paolo onze gids, die ons meeneemt voor een verkennings-tour over de ranch. Hij laat ons een stukje van de botanische tuin zien, de vijver voor de kikkers en we maken een wandeling door de jungle. Hierbij krijgen we allerlei uitleg over wat er zal te zien is. we zien wat brulapen en ook spider monkeys die als ware acrobaten meters ver van boom tot boom springen, zelfs met hun baby's op de rug.

Ook zien we een prachtig roodgekleurde Trogon, een flink grote vogel. Na de wandeling drinken we een biertje en praten nog wat na met de gids. Vervolgens brengen we nog maar wat tijd door bij onze lodge, ook hier valt genoeg te genieten: IJsvogels die van boomstronken het water induiken, langsvliegende Toekans, luidschetterende papegaaien, leguanen en nog meer van dat spul.

Het is hier echt een heel mooi plekje!

In het begin van de avond gaan we naar het overdekte restaurant waar we bij het bargedeelte even wifi hebben om onder andere dit blog bij te werken. Terwijl we er zitten zien we een soort vuurbal langs komen, waarschijnlijk een flinke meteoriet, die vlak voor het neerkomen opgebrand is! Fascinerend gezicht!

Dinsdag 15-10-2013 9e vakantiedag

We zijn vroeg uit de veren om de zon op te zien komen boven de lagunes, een kleine krokodil zwemt rustig door het water en talloze vogels vliegen rond, de brulapen worden wakker en laten goed horen waar ze zitten, maar behalve wat heen en weer zwaaiende takken zien we niets. We verkassen naar het bargedeelte van het restaurant waar we nog veel meer vogels zien: kleine toekans, chacalaca's, spechten, jacarana's, tanagers. Je wordt hier bijna vanzelf birdwatcher. Ik heb al een lijstje waar je aan kunt strepen welke vogels je al hebt gezien :-)

Na het ontbijt halen we wat spullen inclusief paspoorten voor een boottocht over de San Carlos rivier. Dit is een snelstromend brede rivier (soms 60-80 meter) van 150 kilometer lang die uiteindelijk uitkomt in de San Juan rivier de grensrivier met Nicaragua.

In zo'n 2 uur varen we langs de oevers om wat krokodillen te bewonderen, koereigers en vooral ook het gebied te zien. Dit is een landbouw gedeelte van Costa Rica, hier worden veel koeien gehouden met name voor kaas. Er is alleen een weg aan de oostoever, voor elektriciteit aan de overkant hangen lange stroomkabels over de rivier, om aan de overkant te komen heb je een bootje nodig. Als de koeien naar de overkant moeten: zwemmend, jawel over een snelstromende rivier met krokodillen!!!!

We bereiken het dorpje Boca de San Carlos en varen even -illegaal ;-) - Nicaragua in. In Boca San Carlos moeten we ons melden bij de grenspolitie. Daarna bekijken we het dorp. De hoofdstraat is een verhard pad van een meter breed, ernaast zijn de huizen met tuinen en dergelijke. Daarachter begint de jungle. In het dorp zijn huizen, een flinke school (kinderen lopen hier in uniform) de kerk is niet meer dan een groot zeil naast een huis opgehangen. Verder de politiepost en een cafe annex restaurant annex feestzaal voor het dorp. In een gemeenschapshuis is internet en daar zitten de mensen met hun computer.

Na het verkennen van het dorp is het alweer tijd om naar de lodge terug te keren. Heerlijk nog een stuk varen! Terug in de lodge houden we even siësta om erna een flinke wandeling over het landgoed te maken.

We lopen langs de lagunes de weilanden met de koeien en behalve alle vogels hier op de grond en in de bomen zien we ook duizenden vogels (haviken, gieren, valken, adelaars en dergelijke) hoog boven ons zwevend op de thermiek. Miljarden vogels trekken deze tijd van Noord-Amerika naar Zuid-Amerika om de kou te ontvluchten (Big Migration) Indrukwekkend!

Het wordt langzamerhand steeds grijzer en de donder is steeds dichter bij te horen, we besluiten de bar op te zoeken voor een biertje. Goed plan, want we zijn nauwelijks binnen of we krijgen een echte tropische onweersbui te verwerken, die een paar uur aanhoudt. (Daar is een Nederlandse wolkbreuk kinderspel bij!)

Er zit niets anders op dan lekker te blijven zitten waar we zijn! Maar we amuseren ons best met rondkijken.

'S Avonds na het eten is het eindelijk ongeveer droog en kunnen we onze camera's ongeschonden terug naar onze lodge meenemen.

Morgen verkassen we weer naar een volgend stekje. Hierover meer in het volgende blog!

17th October 2013

Hallo daar! wat leuk om allemaal te lezen! Lekker genieten van de prachtige natuur van Costa Rica. Wij vertrekken vanmiddag naar Rhodos voor een weekje nazomeren; zin in! adios.

Tot: 0.829s; Tpl: 0.016s; cc: 7; qc: 58; dbt: 0.5801s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb