VAKANTIE 2013 GREEN CIRCLE COSTA RICA

Published: October 11th 2013

Total Distance: 0 miles / 0 kmMouse: 0,0

Green Circle route

Voorjaar 2013

Na een bezoek aan de vakantiebeurs en nog eens wikken en wegen thuis, viel het besluit: We gaan naar Costa Rica! We gaan een rondreis maken genaamd de Green Circle

De reis ziet er ongeveer zo uit:

REISBESCHRIJVING

Dag 1 Aankomst

Een "Green Circle" taxi staat op je te wachten bij het vliegveld Juan Santamaria gelegen bij de stad Alajuela. Het vliegveld bevindt zich op zo'n 20-30minuten van het eeerste Green Circle hotel. Hotel Grano de Oro.

Een onwaarschijnlijk mooi hotel gelegen aan de rand van het centrum van San Jose. Bij aankomst zul je informatie ontvangen over zowel het hotel als over je Green Circle reis.

Tevens ligt er een gratis voucher klaar voor een city tour door San Jose op de dag na aankomst. Deze attentie biedt Hotel Grano de Oro uitsluitend aan Green Circle gasten!

Dag 2 San Jose, Grano de Oro (www.hotelgranodeoro.com)

San Jose is de hoofdstad van Costa Rica en ligt in de Centrale Vallei, die wordt omgeven door grillige bergtoppen. Het heeft een compact stadscentrum met smalle winkelstraten en kleine overdekte markten waar granen, vlees, exotische groenten en fruit en kleding verkocht worden.

Er is ook een markt met alleen maar traditionele Costa Ricaanse artikelen en souvenirs, die hier goedkoper zijn dan in dorpen en steden met veel toerisme. Er zijn veel restaurants, maar je kan ook bij een Costa Ricaanse “Soda” (lokaal eetcafé) genieten van een ‘gallo pinto’, met een verse fruitshake.

In het stadscentrum zijn een aantal historische gebouwen te bewonderen, waaronder het Teatro National uit 1928 of het nationale postkantoor uit 1917. Daarnaast zijn er verschillende musea en leuke parkjes om even te zitten en te genieten van het drukke straatleven. Dit alles kun je dus onder begeleiding van een fantastische gids bezichtigen, die zelfs de geboren ‘Josefinas’ verrast met haar kijk op ‘hun’ stad.

Hotel Grano de Oro is een oase van rust in een hectische stad. Het koloniale pand is een samenvoeging van een aantal historische panden. Het fantastische restaurant, misschien wel het allerbeste in de stad, is in dezelfde stijl gebouwd en neemt je mee op een reis in het verleden. Grano de Oro is veel meer dan zo maar een hotel; de sociale betrokkenheid van het management en het personeel is ongeëvenaard.

Grano de Oro is de perfecte start van de perfecte reis door Costa Rica. De start van The Green Circle!

Ingelaste dagen 3 en 4: Tortuguero (Laguna Lodge, www.lagunatortuguero.com)

Vroeg op en op weg naar Tortuguero dat ook wel de kleine Amazone wordt genoemd omdat het net zo spectaculair is als het Amazone regenwoud in Brazilië.

Tortuguero staat bekend om zijn dichte regenwouden en exotische fauna. Je kan hier alleen per boot komen, dus worden jullie ´s ochtends opgehaald in San Jose door een bus die jullie naar de haven van Caño Blanco zal brengen. Hier vertrekt de boot naar Tortuguero.

Jullie verblijven in een lodge midden in de jungle waar de brulapen je ´s ochtends zullen wekken. Deze twee dagen maak je deel uit van een internationaal gezelschap. De maaltijden in deze lodge zijn inclusief, evenals een mooie boottour door de kanalen de volgende dag (waar je ook kaaimannen en schildpadjes kunt spotten!) en een bezoek aan het dorpje Tortuguero, beiden met een lokale maar Engelssprekende gids.

In het seizoen (juli-september) kun je ´s avonds als het donker is met een gids het strand op om de reuze groene zeeschildpadden hun eieren te zien leggen op het strand, een ervaring om nooit te vergeten!!

In de omgeving van de lodge valt er veel te beleven; jullie kunnen een heerlijk lange strandwandeling maken of een hike in de jungle. In deze tropische omgeving zie je overal exotische beesten, als je maar goed kijkt.... Houd je verrekijker en camera bij de hand!

Dag 5 Guapiles (Hacienda La Isla, www.haciendalaisla.com)

Vandaag begint de Green Circle pas echt. Na een heerlijk begin in een oud koloniaal hotel, gaan we geleidelijk aan de historie van Costa Rica en haar natuurschoon bij elkaar brengen. De perfecte plek hiervoor is hotel Hacienda la Isla op iets meer dan een uur rijden van je eerste bestemming.

De eigenaar, Jean Pierre Knockaert, is van Belgische komaf en een ontmoeting met hem is een ervaring op zich. Maar daar houdt het niet op natuurlijk....De kans is heel groot dat de apen je wakker zullen maken, de toekans voorbij zullen vliegen en dat een kaaiman bijna letterlijk naast je ontbijttafel zal liggen in het riviertje dat vlak langs het restaurant stroomt.

Heb je na het ontbijt nou zin om wat meer te weten te komen over die natuur, maak dan de prachtige wandeling over het landgoed van Hacienda la Isla en leer tegelijkertijd het een en ander over alles wat je tegen zult komen.

Terug in het hotel is een bezoek aan de historische tuin absoluut een must. Ook dit is weer een verhaal. Net als alle

andere verhalen die Jean Pierre uitbeeld in zijn eigen museum (zo’n halfuurtje rijden vanaf Hacienda La Isla) waar de 8

inheemse bevolkingsgroepen uit Costa Rica een plekje hebben gevonden. Het enige museum in het land waarin echt aandacht wordt gegeven aan deze culturen.

Na een een duik in het zwembad, een heerlijke diner en een goed gesprek met de eigenaar is het misschien een goed idee om niet te laat in bed te stappen. Dan kun je de volgende dag weer vroeg op om......

Dag 6 Guapiles (Hacienda La Isla, www.haciendalaisla.com)

..... te gaan raften?? Dit kan op een uurtje rijden in de rivier de Pacuare. Een rivier die bij de echte fanaten in de top 10 van hun verlanglijstje staat. De Pacuare ligt op een uurtje rijden van Hacienda la Isla. Voor degenen die het wat rustiger aan willen doen maar toch wel wat adrenaline willen voelen, is raften op de rivier Sarapiqui een perfect alternatief. Deze rivier ligt op een half uurtje van Hacienda la Isla.

Rondom het stadje, Puerto Viejo de Sarapiqui, zijn nog diverse andere opties. Wandelingen over hangbruggen, cacaotour, ananastour, een rondleiding over Heliconia Island en nog veel meer.

Dag 7 Boca Tapada, Maquenque Eco Lodge (www.maquenqueecolodge.com)

Het wordt vandaag prachtige dag met ook een autorit van zo’n 3 uur naar het volgende Green Circle hotel, Maquenque Eco Lodge. Maar niet zonder Hacienda la Isla te verlaten met een verrassing.... Uiteraard zullen we verder niks verklappen!

De rit naar je derde hotel voert door prachtige, afwisselende landschappen. Met vele opties voor excursies, uitstapjes en restaurants onderweg. Maar stop vooral ook gewoon in kleine dorpjes onderweg. Wandel binnen in het dagelijkse leven van de Costaricaan, of, vaak nog leuker, de kinderen van de Costaricanen.

Voetbal is de volkssport nummer 1 in Costa Rica en ook al geef je niks om dat spelletje, het verbroedert. Wanneer je je auto parkeert bij een voetbalveld waar de lokale teams elkaar bestrijden moet het raar lopen wil je niet binnen de kortste keren een geanimeerd gesprek hebben met 1 van de supporters. En niet snel daarna vind je jezelf met een Imperial of een Pilsen in je hand, een van de lokale biertjes.

Wat we eigenlijk willen zeggen is dit. Neem je tijd. Vertrek niet te laat uit je hotel en trek de hele dag uit voor je reis. Op die manier krijg je steeds meer het gevoel dat je echt in Costa Rica bent, en het land niet van achter je camera aan je voorbij ziet trekken. En belangrijker nog, je stapt op een hele andere manier op de boot naar je volgende bestemming.

Jawel, de boot. Je auto laat je achter langs de rivier want het hotel is per auto niet bereikbaar. En dat maakt de beloning alleen maar groter wanneer je aankomt.....

Dag 8 en 9 Boca Tapada, Maquenque Eco Lodge (www.maquenqueecolodge.com)

De familie Artavia, de familie die de lodge heeft opgezet, zijn Costa Ricaanse veeboeren die hun landerijen hebben teruggegeven aan de natuur. En op dit moment dus hun brood (of beter: rijst met bonen) verdienen met eco toerisme.

Een schoolvoorbeeld van een lokale familie die heeft ingezien dat het grootste bezit van Costa Rica haar natuur is. En dat in een kwetsbaar gebied als het Maquenque gebied.

Maquenque is om twee redenen kwetsbaar. In de eerste plaats is het het territorium van een aantal bedreigde diersoorten waaronder de Green Macaw (groene ara). Het leefgebied voor deze dieren wordt steeds beperkt en het aantal amandelbomen, het hoofdvoedsel voor deze vogels, neemt af.

De tweede reden is de opkomst van ananasplantages. Costa Rica heeft zich in 10 jaar tijd ontwikkeld tot de belangrijkste exporteur van ananas ter wereld. En dat dat consequenties heeft voor de natuur lijdt geen twijfel.

De familie Artavia leeft mee met de gevoelens van zowel de voor- als de tegenstanders. Zelf hebben ze jarenlang oerwoud gekapt om hun veestapel uit te kunnen breiden. Om te kunnen overleven. De kinderen moesten eten en naar school.

Geleidelijk aan zijn ze tot het inzicht gekomen dat juist die natuur hun toekomst kan bieden. En dat besef proberen ze nu te delen met andere bewoners in het gebied. Door zelf winstgevend te zijn met eco toerisme dienen ze als een voorbeeld voor anderen.

Eigenlijk doe je dus al aan bescherming van het primaire regenwoud door simpelweg een nacht bij ze te boeken!Maar natuurlijk is er veel meer. Het hotel is fantastisch gelegen en je waant je het middelpunt van overweldigende natuur. De tochten die je rondom de lodge kunt maken zijn prachtig en kunnen met of zonder gids gedaan worden.

Indien Pablo beschikbaar is.... twijfel niet om met hem op stap te gaan. Een tochtje over de rivier kan natuurlijk ook. Sterker nog, je kunt met de boot naar Nicaragua. Het grensdorpje Boca San Carlos kun je met een bezoek vereren en er zijn zelf mogelijkheden om zonder ingewikkelde procedures met paspoorten wat meer van dit fascinerende land te zien. Een tocht over de rivier San Carlos naar Nicaragua is absoluut een aanrader.

Neem vooral ook je tijd in en om de lodge. Vergeet je verrekijker niet en ga lekker vanuit het restaurant turen naar alles wat voorbij vliegt, zwemt, in bomen zit en over de grond loopt.

Maquenque Eco Lodge bestaat pas een jaar of 3 maar staat nu al met stip in onze Green Circle. En terecht! O ja, een leuke artistieke attentie ligt voor je te wachten wanneer je uitcheckt.

Gemaakt door een project wat door The Green Circle ondersteund wordt: Recicl-Arte.

Dag 10 El Castillo, Arenal, Rancho Margot (www.ranchomargot.org)

De helft van The Green Circle zit er alweer op. Ongetwijfeld ben je allang in de juiste stemming en dat is maar goed ook, want vandaag wordt het misschien nog wel mooier. Rancho Margot is waarschijnlijk de meeste duurzame plek in Costa Rica. Schrik niet, geen wereldverbeteraars, geen barbaarse omstandigheden maar een hotel dat alle zinnen prikkelt. En vooral ook stof geeft om over na te denken.

Maar eerst de rit er naar toe. Na wederom een uurtje hobbelen kom je weer op een goed geasfalteerde weg terecht. Niet gek om te stoppen in het dorpje Muelle, halverwege de reis van vandaag.

Een goeie lunch of gewoon een kop koffie smaken heel anders wanneer er zo’n 200 enorme leguanen in en om de rivier je aankijken.

La Fortuna is de volgende pleisterplaats. Vele lodges, vrijwel allen met uitzicht op de fameuze vulkaan Arenal. Maar helaas.... de Arenal is nauwelijks nog actief. Vele hotels lijden hieronder maar dat geldt niet voor het hotel waar je naar toe zult gaan.

Het is een van de weinige hotels in de omgeving die geen direct uitzicht biedt op de vulkaan. Simpelweg omdat dat niet is waar het omgaat bij je volgende bestemming: Rancho Margot.

Dag 11 en 12, El Castillo, Arenal, Rancho Margot (www.ranchomargot.org)

Juan Sostheim, de Chileense eigenaar en oprichter van Rancho Margot, heeft in de jaren ‘70 Burger King groot gemaakt in Europa. Geen logische start van dit verhaal. Na vele omzwervingen werd hij in de jaren ‘90 eigenaar van een chemische fabriek in Gorinchem.

Juan spreekt dan ook, naast vele andere talen, goed Nederlands. Gorinchem heeft een knop omgezet bij Juan. Een hartaanval heeft hem doen beseffen dat het roer rigoureus om moest en.... zo gezegd, zo gedaan.

Rancho Margot is letterlijk gelegen aan het einde van de weg. Het grenst aan een nationaal park en was 10 jaar geleden nog gedeeltelijk braakliggend terrein en werd gedeeltelijk gebruikt voor veeteelt. Op de Rancho wordt alles op volledig biologisch/organische wijze geproduceerd. Niet alleen voor de eigen keuken maar ook voor verkoop aan onder andere hotels in de omgeving.

Op Rancho Margot kun je zelf koeien melken, eieren rapen, kruiden plukken en zien hoe zeep gemaakt wordt van overtollig keukenvet.

Het water in de prachtige bungalows wordt verwarmd via een ingenieus systeem van waterleidingen die verwarmd worden door de mest van alle dieren op Rancho Margot. Zien is geloven. En het stinkt niet! Ook daar zit weer een verhaal achter....

Al die verhalen komen samen in de Rancho Tour, een tour die je gratis kunt maken over het imposante terrein. Die tour heeft de oprichters van Edventure ervan overtuigd dat dit de plek moest zijn waar ze zouden gaan trouwen. De rest is sinds 3 maart 2012 geschiedenis.

Gratis zijn ook de yogalessen, een absolute aanrader al is het alleen maar om de locatie waar deze lessen verzorgd worden.

Paardrijden kan natuurlijk ook, kajakken of zelf prachtige wandelingen maken over het terrein. Of ga gewoon in gesprek met het personeel of met 1 van de vrijwilligers die met z’n allen proberen om Rancho Margot elke dag nog iets mooier te maken onder het motto: Care to Learn, Learn to Care!

Natuurlijk kun je het terrein ook verlaten en een tour maken in het Nationale Park Arenal. Prachtige wandeling over een maanachtig landschap. Verder is er in de buurt van Arenal een prachtige waterval waar je een frisse duik in kan nemen en lekker kunt zwemmen.

Of maak een canopytocht en vlieg tussen en over de bomen van platform naar platform. Of ga naar Baldi, een ongelofelijk luxe maar mooi aangelegd complex van warmwaterbaden. Het grootste complex ter wereld!

Dag 13 Montezuma, Tangomar (www.tangomar.com)

The Green Circle begint zich langzaam maar zeker te sluiten. Maar niet zonder een prachtige strandlocatie bezocht te hebben. Costa Rica staat borg voor overweldigende natuur in vele facetten, zee en strand mogen dus niet ontbreken.

De rit naar je laatste bestemming is vrij lang maar absoluut de moeite waard. En wanneer je niet te laat vertrekt, is een bezoek aan het dorpje Nuevo Arenal zeker een aanrader. Toeristen rijden er meestal langs van of naar de vulkaan, maar er is hier genoeg te beleven. Voor sportievelingen is het een must de beginselen van het wakeboarden onder de knie te krijgen op het prachtige Lago Arenal.

Wil je gewoon een goeie kop koffie, stop dan bij The German Bakery. Tangomar is te bereiken via een prachtige brug die het schiereiland Nicoya verbindt met het vasteland of via een pontje dat je overbrengt vanuit Puntarena naar Paquera.

Beide opties kennen voor- en nadelen, maar beiden zijn zeer de moeite waard.

Zoals gezegd, het wordt een behoorlijke reisdag maar dan..... Tangomar is meer dan een waardig slotakkoord voor een perfecte Green Circle.

Dag 14 en 15 Montezuma, Tangomar (www.tangomar.com)

Tangomar

We kunnen hier nog een heel verhaal vertellen over alles wat je bij en in de buurt van Tangomar kunt doen, maar hier lijkt het ons echt beter om het verrassingselement zo groot mogelijk te maken. Want misschien wil je die laatste dagen wel helemaal niks.... juist dan is Tangomar ‘the perfect place to be’.

Dag 16 San Jose, Grano de Oro (www.hotelgranodeoro.com)

Bekend terrein. Een mooier begin van The Green Circle was niet denkbaar en vandaar dat we het slotakkoord dezelfde toon wilden geven. Het lijdt geen twijfel dat The Green Circle je geinspireerd zal hebben.

Je vrolijk heeft gemaakt. Je versteld heeft doen staan. Je ook misschien af en toe boos heeft gemaakt. Je heeft laten lachen. Je aan het denken heeft gezet. Maar vooral je heeft laten voelen hoe intens en hoe mooi alles kan zijn.

The Green Circle is niet in superlatieven te vatten. En dat doen we dus ook maar niet.

Dag 17 Vertrek Dag 18 Aankomst in Nederland

Je (eerste?) Green Circle zit erop. Maar of het hierbij zal blijven.... We hopen je nog vaak te zien en vooral ook nog veel van je te horen. Ervaringen worden nog mooier wanneer je ze kunt delen.

Graag nodigen we je uit omdat vooral ook met ons te doen.

Bedankt, goeie reis en tot ziens!!

Nou dit staat ons dus allemaal te wachten! Intussen hebben we ook een vlucht naar Costa Rica geboekt.

07 oktober Amsterdam-Atlanta-San José

23 oktober San José -Atlanta-Amsterdam (aankomst 24 oktober)

Al volop voorpret dus!

Zondag 06-10-2013

Nog één nachtje slapen.......

Alvast een excursie geregeld voor dinsdag,

ingecheckt voor de reis, de backpacks gepakt, de laatste zaken geregeld.

Het avontuur kan bijna beginnen!

Maandag 07-10-2013 1e vakantiedag

Om 8.00 worden we door onze wegbrenger opgehaald om naar Schiphol te gaan. Na het inchecken is het al snel tijd om naar de gate te gaan, we vliegen via de USA dus de nodige veiligheidscontroles! Er wacht ons eerst een lange vlucht (7066 km) naar Atlanta wat ongeveer 9 uur vliegen is.

Maar met wat tv kijken, lezen, een spelletje en af en toe een hapje en een drankje komen we de tijd wel door. In Atlanta hebben we inclusief een uur vertraging een overstaptijd van 4 uur. We kunnen ons in ieder geval wel een poosje vermaken met het gehannes rond ons vliegtuig, gatewisseling op het laatste moment, koffer die eenzaam op het asfalt staat en dat soort zaken. Dit vliegtuig heeft wat minder comfort, maar de meest rode hemel van de ondergaande zon die ik ooit heb gezien maakt dat weer goed!

Om 20.25 plaatselijke tijd landen we op het vliegveld van San José . We worden opgehaald door Janni die met een bordje met onze naam voor het vliegveld op ons wacht. De rit naar ons hotel duurt ongeveer een minuut of 20 en dan komen we in Grano de Oro aan (=gouden graan ofwel koffieboon) het is een prachtig koloniaal gebouw en onze kamer (met upgrade omdat onze citytour niet doorgaat) is prachtig. Alles heel smaakvol ingericht: Muy bueno!

We worden ontvangen met een cocktail, daarna zoeken we al snel ons bedje op, we zijn intussen 24! uur op.

Dinsdag 08-10-2013 2e vakantiedag

Onze ingebouwde klokjes zijn nog wat van slag en om een uur of 5 zijn we al klaarwakker. Dan maar wat schrijf/ typewerk doen, beetje rommel opruimen en even na 7 uur gaan we ontbijten. We kiezen natuurlijk het Tico ontbijt met Gallo Pinto (bonen en rijst) met spiegelei, flensjes met kaas en nog wat lekkere garnering!

Daarna nog even verder toilet maken en om 7.55 staat er een busje klaar voor onze excursie naar de Poas vulkaan. Er moeten nog wat andere mensen opgehaald worden tot er een internationaal koppeltje in de bus zit van Europeanen tot Amerikanen en Russen aan toe.

We maken een rit langs een koffiegebied en later langs een dorpje waar veel aardbeien geteeld worden.
Na deze mooie rit komen we aan in het nationale park Poas. Eerst maken we met onze gids Jesus een wandeling naar de hoofdkrater van de Poas.

Dit is de actieve krater van de Poas. Er is hier dagelijks activiteit in de vorm van geisers (hebben wij niet gezien) Het water in het krater meer is erg zuur Ph waarde is 0.8 (waar gewoon drinkwater 7 is) en is ongeveer 40 graden warm. Er stijgen ook flinke zwaveldampen op. Er hangt veel bewolking / damp boven de krater maar af en toe is er toch mooi uitzicht. We zien nog wat mooie vogels en ook een eekhoorn scharrelt rond.

Vervolgens een wandeling naar de Botos krater (een inactieve krater) zo'n 15 minuten wandelen naar 2700 meter hoogte. Dat is af en toe wat hijgen! Ook deze krater met koud water hangt in de nevelen.

Via een klim en een lange afdaling door het regenwoud wandelen we weer terug naar de bus.Daarna volgt de terugtocht naar het hotel.

We besluiten om de middag rustig door te brengen om wat dagboeken en foto's op orde te brengen. Als we bij het hotel aankomen, waar we rond 14.00 uur mensen van de reisorganisatie zouden ontmoeten, staat de manager van het hotel ons op te wachten om te vertellen dat de taxi klaar staat om ons naar downtown San José te brengen. Hier worden we opgewacht door Ed en Renee van Edventure, zij geven ons de rondleiding door San José!

Eerst een bakkie koffie in het café van Teatro Nacional. Hier krijgen we laatste info en tips voor de komende dagen. Daarna volgt een wandeling door de stad. We zien wat mooie plekken en hebben vooral ook leuke gesprekken! Om 16.30 staat de taxi weer klaar om ons via de drukte en files van San José weer naar het hotel te brengen.

Even een beetje bijkomen (de vermoeide voeten rust geven) Daarna gaan we heerlijk dineren in het mooie en goede restaurant van Grano de Oro.

Na een heerlijk maal zoeken we onze kamer op om nog wat te bloggen en daarna te gaan slapen.

Morgen verlaten we San José en gaan dan richting Caribische kust. Maar dat in deel 2 van deze vakantieblog

12th October 2013

genieten!
Hey Marja, wat superleuk om je reisblog te lezen. Het ziet er allemaal fantastisch uit. Wij zijn gisteren thuisgekomen, een heerlijke vakantie gehad. Je hoort het allemaal nog wel. Ik blijf jullie reis volgen, geniet ik een beetje mee. Heel veel plezier , groeten aan Bert, liefs Janine

Tot: 0.101s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 28; dbt: 0.0335s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb