Vakantie naar Kreta 2011

Europe » Greece » Crete » Rethymno
October 2nd 2011
Published: October 29th 2011

Vrijdag 30 september dag 8

Vanmorgen staan we op (oh nee, hijsen we onze stijve body's uit bed 😞 ) Na enig bewegen komen we wel min of meer op gang!

Eerst maar eens een ontbijtje (dan weer op gang komen, zo gaat het de hele dag door...😊 ) Vandaag gaan we nog eens een poging doen om de grot bij Zononia te bekijken. We voeren bij Tomtom de kortste route in, maar die zoekt dan allerlei onverharde paadjes uit waar we onze huurauto maar niet aan gaan wagen en dus zoeken we maar een beter berijdbare route.

Aangekomen in Zononia en de ingang van de Sfentoni grot blijkt dat we meteen aan kunnen sluiten bij een rondleiding.
Het is een hele mooie druipsteengrot, diverse "kamers" met allerlei stalagmieten en stalagtieten die de mooiste vormen hebben. Er schijnen diverse (blinde) beestjes te zijn, maar het enigste levende wezen dat ik zie is een vleermuis.

De grot wordt met wisselende kleuren licht beschenen die mooie effecten geven, al met al de moeite van een bezoekje zeker waard!

Hierna rijden we via wat omwegen en leuke bergdorpjes terug naar Rethymnon, waar we 's middags een paar uurtjes het strand opzoeken. Helaas is de stroming vandaag te sterk om te zwemmen!

Als we genoeg zon hebben gehad, rijden we naar de Lidl 😉 om wat eetbaars te kopen.
Er staat inmiddels vrij veel wind en op ons balkon is het niet echt lekker, dus verhuizen we tafel en stoelen naar de galerij, behalve wij is er zo te zien niemand meer op dit rijtje!

We eten vakantie-eten (onze befaamde gebakken piepers met spek, ui, knoflook en kaas) en wat tomaten en komkommersalade erbij. Met een wijntje erbij blijven we nog een tijd genieten van de warme avond!

Zaterdag 1 oktober dag 9

De 2e dag na zo'n inspanning als de 18 kilometer lange wandeling door de Samariakloof, geeft nog meer spierpijn als de 1e 😞 Het is nu echt heel moeilijk om in de benen te komen!!

Na ons ontbijtje rijden we naar Chania om deze stad eens te gaan bekijken, eerst gaan we de Kruismarkt bekijken (de overdekte markt gebouwd in een kruisvorm) Hier slenteren we lekker rond, kopen wat souvenirs in de vorm van olijfolie en honing. Het ziet er allemaal wel leuk en anders uit: als je bij de slager kijkt zie je nog wat voor beest je gaat kopen ipv onze folie kiloverpakkingen 😉

Na de markt gaan we verder de stad verkennen: er is nog een mooie Venetiaanse haven en genoeg leuke straatjes!

De haven is erg mooi nu, er staat een forse wind en daardoor een flinke branding, af en toe moet je opzij springen om droog te blijven 😊

Als we genoeg rond geslenterd hebben gaan we nog een rondje rijden door de omgeving: het stuk richting Samaria, waar we donderdag door de mist niets van gezien hadden: En...... we hebben inderdaad een mooi stuk gemist!

's Avonds nog maar eens Mezé's eten in het restaurant vlakbij, heerlijk, alleen de wijn was niet drinkbaar....

Zondag 2 Oktober dag 10

Vandaag gaan we maar weer een route rijden, stukje binnenland: een mooie rondrit door het Amaridal met allerlei leuke bergdorpjes zoals Spili bekend van de fontein met 25 leeuwen en Amari het hoofddorpje van het dal!

Na deze rondrit rijden we door naar het zuiden en naar de kust, in Matala gaan we naar het strand. Deze plaats was in de hippietijd de place to be. Er zijn nog wat sporen van terug te vinden. In de rotsen naast het strand zijn grotten, waarschijnlijk ooit Romeinse begraafplaatsen, maar in de al genoemde hippietijd onderkomens in de winter voor hen.

Na zonnen en bekijken van de grotten, rijden we terug en brengen nog een bezoek aan de ruïnes/ opgravingen van 2 oude paleizen uit de Minoïsche tijd (+/- 1500 voor Chr) Phaistos. Het is minder bekend als Knossos, maar interessant om te bekijken!

Dan hebben we nog een flinke rit terug naar ons appartement voor de boeg!

's Avonds maar weer eens lekker uit eten, we wandelen naar Platanias (1 km verderop) en vinden een leuke taverne waar we Kleftiko eten: lamsvlees met aardappel en allerlei kruiden ed in een pakketje van vetvrij papier. Errug lekker!

Maandag 3 oktober dag 11

We gaan vandaag maar weer eens een wandeling maken: We hebben de Rouwaskloof op het oog, dit betekent wel dat we eerst een stuk naar het zuiden van het eiland moeten rijden!
Maar door de mooie omgeving is dat helemaal geen straf!

Ons doel is het dorp Zaros, beetje bekend door de forellenteelt daar. We zetten de auto in het dorp neer en dan is het eerst 1 1/2 kilometer lopen langs de taverna's met de forellenvijvers naar een klein meertje waar onze wandeling echt gaat beginnen.

We wandelen via trapjes omhoog en dan langs de bergwand richting van het begin van de kloof, al snel komen we langs een klooster, klauteren over allerlei stenen in de rivierbedding en gaan langs de andere beekoever verder.

Het is redelijk steil en vrij warm (bovendien ben ik snipverkouden aan het worden) en we vorderen maar langzaam. Het is hier wel heel mooi en woest. Af en toe komen we geiten tegen die net zo makkelijk bijna recht omhoog en omlaag klimmen als wij over een vlakke weg wandelen!

Na een paar uur lopen zien we dat we best nog een heel lang stuk moeten en berekenen dat het dan wel erg laat gaat worden voor we terug lopen. We besluiten om dan maar meteen om te draaien!

Na nu een klauterpartij omlaag komen we weer bij het meertje en volgen dan de weg weer naar de auto, we kijken nog even bij een oude watermolen en zien een ontsnapte forel door een geultje zwemmen.

Terug in het hotel gaan we nog even zwemmen en 's avonds wandelen we naar Platanias voor een lekkere maaltijd (een Cretan plate, met souvlaki, gyros en dergelijke). Net als we klaar zijn begint het een beetje te regenen en vlucht iedereen naar binnen. We gaan na het afrekenen terug naar ons hotel: het is al weer droog 😊

Dinsdag 4 oktober

Vandaag doen we het rustig aan en lassen een stranddagje in. Er is bij Platanias een mooi zandstrand de zee is mooi blauw, evenals de lucht, in de verte zien we Rethymnon met het Fortezza. Af en toe vaart er een bootje voorbij, kortom alle ingrediënten voor een lekkere dag!

Het zeewater is heerlijk en geen stroming, dus kunnen we ook een beetje zwemmen.
Vlak bij het plekje waar we zitten ligt een stapeltje "rommel", het blijkt een afgedekt nest te zijn waar een zeeschildpad haar eieren heeft gelegd!

Na het strand doen we wat boodschappen en bij ons appartement richten we een plekje op de galerij in om te zitten (het is hier net even zonniger en warmer dan aan de balkonkant) We drinken een wijntje, lezen en computeren wat, eten een zelfgemaakte pastamaaltijd en genieten nog lang van het buiten zitten.

Woensdag 5 oktober dag 13

We ontbijten zo snel mogelijk, we hebben een lange rit gepland voor vandaag naar het zuidwestpuntje van Kreta!
Eerst volgen we tot een stuk voorbij Chania de "grote weg" om dan af te slaan het binnenland in.

Uiteraard langs van die leuke Griekse dorpjes, waar veel taverna's zijn, mooie kerkjes en de straatjes erg smal.
Na een paar van deze dorpjes komen we bij een kloof (de Topolia gorge) Eerst een mooi uitzicht: even een paar keer stoppen) dan rijden we door een oude smalle, lage tunnel en rijden de kloof dan al weer snel uit.

Verder richting zuidkust, als we hier aankomen bezoeken we eerst Chryssoskalitissa een klooster, mooi gelegen vlak boven de zee. Er is een piepklein museumpje bij met wat oude gebruiksvoorwerpen, best wel aardig om te bekijken!

Daarna rijden we door tot Elafonisi, hier is een prachtig strand, het zand bestaat ook uit veel rode zandkorrels, wat maakt dat het zand een roze gloed heeft! Er is een soort schiereiland die een flinke baai vormt met water tot kniehoogte.

We wandelen langs het strand naar de zeekant van het schiereiland, hier is echt een heel mooi strand, heel helder water, wat rotsen in het water, veel visjes (snorkelspullen liggen helaas in Nederland) Dus hier wordt het een poosje zonnen, beetje zwemmen, veel foto's maken enzo!

Later wandelen we nog een stukje over het strand en door het duin, waarna we via de baai terug lopen naar het vaste land!

Via nog een leuke omweg door het zuidwesten van Kreta gaan we richting Tsesmes en hotel.
We eten weer lekker op onze galerij en genieten van de moie avond!

Donderdag 6 oktober dag 14

We hebben vorige week genoten van het Kournaslake en besluiten nog een keer lekker te gaan waterfietsen!
Na een half uurtje rijden zijn we er en huren een "pedalo" voor 2 uur. Het is een stralend mooie dag en het is echt heerlijk om op het water te zijn, we fietsen langs de mooie oevers, spotten weer de nodige schildpadden en zien veel ijsvogeltjes vliegen (en nog veel meer water en andere vogels)

Bij het meer zijn natuurlijk een aantal souvenir winkeltjes en we zoeken nog iets leuks om mee naar huis te nemen! Daarna gaan we nog op zoek naar Argiroupolis, hier zijn wat watervalletjes en stroompjes vanuit de bergen te zien (dit water staat weer in verbinding met het Kournas meer)

Aan het eind van de middag weer terug, we gaan nog even zwemmen in het zwembad en genieten van een wijntje op onze galerij.
We zien een schitterende zonsondergang, met zeer fraaie kleuren!

Eten doen we in Platanias, in één van de gezellige taverna's.
We eten Giouvetsi, rundvlees met groente en een kleine pastasoort in een gezellig aardewerken schaaltje opgediend en uiteraard wat tzatziki erbij!

Vrijdag 7 oktober dag 15

De laatste dag alweer! Nog één keertje buiten ontbijten, hierna pakken we de tassen in en vertrekken dan voor een ritje langs de kust. Bij Petre zoeken we eerst een rotsig stuk kust op waar wat zoet water uit de (vulkanische) rotsen komt en dus een beetje brak water ontstaat. In diverse poeltjes zijn talloze visjes te zien, garnaaltjes, zee-egels ed.

Daarna gaan we naar een zandstrand, waar we nog wat van de zon genieten.
In een restaurantje in de buurt gaan we lunchen: een pita gyros Erg lekkere snack 😉

Via nog een omweggetje rijden we terug naar het hotel, geven de sleutels van de huurauto af, drinken nog een wijntje en wachten op de bus die ons naar de luchthaven van Heraklion brengt.

Op de luchthaven verloopt het inchecken redelijk chaotisch en bij de gate's zijn de procedures ook vrij vaag 😊 Ons vliegtuig vertrekt mooi op tijd en we komen zelfs iets te vroeg op Schiphol aan. Wel even wachten op de bagage natuurlijk en dan snel wat extra kleding aan (het is "maar" 20 graden kouder als vanmiddag aan het strand........

Met de trein naar Leiden en dan een taxi naar huis!

Het is weer een heerlijke vakantie geweest

29th October 2011

Beetje laat, maar hier is dan deel 2 van onze Kreta reis!

Tot: 0.1s; Tpl: 0.017s; cc: 7; qc: 24; dbt: 0.0261s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb