Blogs from Manang Mustang, Annapurna, Nepal, Asia

Asia » Nepal » Annapurna » Manang Mustang May 16th 2013

Hi all, First of all many thanks for all the kind congratulation messages on here and on facebook, email etc. It's been a bit surreal being in the middle of nowhere and not celebrating as we would if we where at home - so it's been nice to get all the messages from friends and family. We're now in Manang and enjoying a couple of rest days. We'd been trekking for 9 days straight so it's good to stick the feet up. Our tea house is relatively luxurious, we have an en-suite lang drop with shower, which is warm between 2 and 3 in the afternoon!! There's even a tiny wee cinema in the town, it's only got 4 different DVDs to watch but it feels like the height of civilisation compared to the last couple ... read more

Asia » Nepal » Annapurna » Manang Mustang November 6th 2012

Day 4 5 am alarm to get us up for our 6:30 flight to Jomsom. We had coffee on the roof of the airport as the sun rose over the Himalayas. Spectacular. The runway in Jomson is short so landing is dramatic. As I write this, we are sitting in Jomsom waiting for our bikes that were coming overland. This is a hurry up and wait day…with the bikes always being a ‘’little bit” late…all day. We did a short hike through a local village. The landscape here is very dramatic or maybe severe or barren or some other similar descriptor. But strangely, the major local crop is apples. I have a huge bag of dried apples sitting beside me that I paid about $1 for and that I may demolish before I finish writing this. ... read more
Kagbeni local
Mountains!
Next mountain top

Asia » Nepal » Annapurna » Manang Mustang May 7th 2009

Niets hielp en ik werd alleen maar zieker. Via de noodtelefoon in het dorp gebeld voor advies. Dat was eensluidend: zo snel mogelijk naar het ziekenhuis. Om hier weg te komen wordt een helikopter van het leger besteld. Dat is nog een heel gedoe. Voordat de reddingsactie wordt ingezet moet er eerst betaald worden. En dat is vrij vervelend zonder goede telefoonverbinding. En niet ieder hotel heeft hier een pinautomaat staan, zullen we maar zeggen. Niels-Ingvar belde onze reisverzekering en kreeg op zijn kop omdat hij toch echt duidelijker moest spreken omdat ze hem niet konden verstaan aan de andere kant van de lijn. Hij ontplofte zowat toen hij n de wacht werd gezet omdat ze eerst een dossier op mijn naam moesten aanmaken. Geprobeerd om contact te zoeken met het consulaat. Uiteindelijk Saligram ervan overtuigd ... read more
Aankomst van de helikopter
Daar gaan we dan...
Fris en fruitig toch?

Asia » Nepal » Annapurna » Manang Mustang May 6th 2009

Mijn gezondheidstoestand is niet verbeterd. In de loop van de ochtend hebben we geprobeerd om naar Bagarchhap (het volgende dorp) te lopen, maar na een half uur gooide ik al mijn eten er weer uit. Saligram adviseerde me dringend om terug te gaan naar Dharapani. Daar weer aangekomen in beraad gegaan wat we moeten doen. We kunnen ons doel bijstellen en een minder lange route lopen of we kunnen hier blijven tot ik beter ben en dan teruglopen naar Besishahar. Ik word inmiddels steeds zieker. En ik begin me ook serieus zorgen te maken, vooral ook omdat ik behalve eten ook geen drinken meer kan binnenhouden. Een paar dagen zonder eten kan nog, maar zonder drinken wordt het een heel andere zaak. Saligram heeft geprobeerd in het dorp een dokter te vinden, maar die is in ... read more

Asia » Nepal » Annapurna » Manang Mustang May 5th 2009

Bastiaan begon de dag met het laten staan van de helft van zijn ontbijt. Nu is bekend dat hij geen groot liefhebber van kokos is, ook niet in de muesli, maar voor zo’n wandeling is natuurlijk wel energie nodig. Tijdens het lopen bleek al duidelijk dat het voor Bastiaan ook snel teveel werd, vooral toen na een paar kilometer ook nog eens de rest van zijn ontbijt naar buiten kwam. De route van vandaag was geen succes: we moesten enkele keren behoorlijk klimmen om een alternatieve route te nemen omdat het oorspronkelijke pad afgesloten was. De Nepalezen zijn bezig hier een weg aan te leggen die deze oude trekkingroute (gedeeltelijk) zal vervangen. Dit megaproject wordt hier met een dubbele bril bekeken. Saligram vindt het maar niks, want hij ziet zijn broodwinning in gevaar komen. Als de ... read more

Asia » Nepal » Annapurna » Manang Mustang May 4th 2009

We komen nu langzamerhand hoger in de bergen en dat leidt tot mooie tafereeltjes. Er is een heel ingenieus systeem dat de bevolking hier van water voorziet. Smeltwater wordt opgevangen en via een stelsel van zwart kunststof slangen naar beneden geleid om het land te irrigeren en om de bevolking van water te voorzien. Is er water nodig, dan halen de mensen hier slangen even uit elkaar, nemen ze het water dat ze nodig hebben en worden de slangen weer in elkaar gezet. Op enkele plekken is er een kraantje op de slang aangesloten die permanent open staat. Onder de kraan zit dan een putje waarin het water weer verder kan. Dat functioneert goed, als je tenminste geen zeep gebruikt bij het wassen of je er het vieze bipsje van je kind wast, want dan gaat ... read more
Explosies in de bergen

Asia » Nepal » Annapurna » Manang Mustang May 3rd 2009

Rond half acht ’s morgens ging de regen, aan het geluid op ons dak, nog hevig tekeer. Onze conclusie was dat we dus niet weg zouden kunnen en vandaag in Bahundanda zouden blijven. Toen werd er op de deur geklopt door Saligram: “Good afternoon!” Hij had zijn ontbijt al anderhalf uur achter de kiezen en vroeg zich af waar wij bleven. Alle andere gasten waren reeds vertrokken en de regen was inmiddels ook echt opgehouden (in ons kamertje van houten planken en een metalen golfplaten dak klonk de regen een stuk heviger dan daadwerkelijk het geval was). We gingen snel ontbijten, zoals inmiddels gebruikelijk met pannenkoek met banaan, en er weer met frisse moed tegenaan. Prachtige wandeling met het uitzicht op twee besneeuwde bergtoppen, die in de voorafgaande nacht met sneeuw waren bedekt (Saligram sprak over ... read more
We doen ons best!
Onze Dipak wacht op de andere pakezeltjes
Mooie man in beeld

Asia » Nepal » Annapurna » Manang Mustang May 2nd 2009

Om zes uur ging de wekker en toen we onze ogen opendeden kwamen we erachter dat we een nacht het bed hadden gedeeld met een kakkerlak die gezellig tussen ons beiden in lag. Moet kunnen, toch? We hebben toch maar even de overige bagage en de schoenen gecontroleerd voor we alles aantrokken in inpakten en zijn vervolgens naar het ontbijt gegaan. Toast met een omelet voor mij en een pannenkoek met honing voor Niels-Ingvar. We werden door een Nepalees mannetje in een Walibi-t-shirt geholpen, maar hij had geen flauw idee wat Walibi was of waar dat shirt vandaan kwam. Eenmaal buiten genoten al meteen van de heerlijke temperatuur. Prima wandelweer. De tocht begon met een klauterpartij naar beneden en daarna liepen we een tijd lang door een vrij vlak ruraal gebied. Het blijft bijzonder te zien ... read more
Watervalletje
De afwasdienst
Natuurschoon

Asia » Nepal » Annapurna » Manang Mustang May 1st 2009

Vandaag, op 1 mei, gaat onze trekking beginnen. De bedoeling is om in 16 dagen van Besishahar naar Nayapul te lopen, om het Annapurnagebergte heen. Dat is een tocht van 200 kilometer. Vanaf daar gaan we naar Pokhara. Hoogste punt tijdens de tocht is de Thorong-La pas, op 5416 meter boven de zeespiegel. Eigenlijk lopen we dus gewoon de vierdaagse van Nijmegen, maar dan in ruim twee weken en met klein detail dat we ruim vierenhalve kilometer de lucht ingaan en ook weer dalen. Rond een uur of negen hadden we voldoende uitgeslapen van het feestgedruis de volgende dag en al onze spulletjes gepakt. Drie rugzakken vol: onze grote rugzak, de fototas en een kleine rugzak van de Postbank. We hebben alleen het hoogstnoodzakelijke meegenomen, maar als je zowel rekening moet houden met tropische temperaturen als ... read more
Hotel Kakkerlak
Het Nepalese zitje zit er al vroeg in!

Asia » Nepal » Annapurna » Manang Mustang April 8th 2009

Getting to Manang was like getting to the land of Canaan, or fruit and honey, ambrosia and nectar. We had all started to fantastise about Manang, hot baths, fluffy towels, spa type facilities.....actually when we got there we had rooms with an ensuite squat toilet and shower and this was absolute luxury!!! Although very snowy, the sky was piercingly blue and the sun hot. Clean once more and happy in the knowledge that we could spend 2 nights here, the mood of the group lifted considerably. We went to the Himalayan Rescue Association's talk on Altitude Sickness. Its very good and no one who has been to the talk has ever died of AMS apparently. My stats are really good, very low pulse and my blood oxygen levels pretty high - around 95%. Feel fine, no ... read more

Tot: 0.155s; Tpl: 0.006s; cc: 6; qc: 82; dbt: 0.0687s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb