Na10 dagen vol verrassingen...


Advertisement
China's flag
Asia » China » Beijing » Haidian district
September 27th 2014
Published: September 27th 2014
Edit Blog Post

Deze week heel wat uren in het labo doorgebracht en de frustraties beginnen lichtjes te groeien. De sfeer tussen de Chinezen onderling is goed, maar jammer genoeg wordt er absoluut geen Engels gesproken. Enkel als er expliciet iets tegen mij gezegd wordt is het in het Engels, maar zelfs algemene dingen die voor iedereen bedoeld zijn inclusief mezelf worden meestal niet vertaald tenzij ik ernaar vraag. Als ik iets vraag is iedereen wel heel vriendelijk en helpen ze erg goed dus ik denk dat ze gewoon erg onzeker zijn over hun Engels. Ik hoop dat het verbeterd één keer ik echt meewerk aan experimenten.

Op het einde van de verhuis trakteerde de prof het hele labo op een etentje. Er was geweldig veel en lekker eten dat op een draaischijf in het midden van de ronde tafel werd gezet. Het is echt een heel gezellig manier van eten want je deelt echt met zn allen het eten. Ieder neemt gewoon een hapje van wat hij wilt, en als er niks lekkers in de buurt staat draai je de schijf tot dat je wel iets vind dat je bevalt. Er zijn ook heel wat beleefdheidsregels die gevolgd moeten worden. Het was
Temple of Heaven  Beijing Temple of Heaven  Beijing Temple of Heaven Beijing

A day without smog, a day with a view!
echt een hele ervaring, ik keek mijn ogen uit. Alle soorten eten worden hier door elkaar gegeten: vlees, vis, dessert, broodjes, fruit... Wel jammer dat ik ook nu de groepsgesprekken weer niet kon volgen. Ik probeer me nog in te schrijven voor chinese lessen want ik vind het echt een geweldig fascinerende taal en dan kan ik ook wat meer deelnemen aan de gesprekken op het labo.

In België heb ik het lang kunnen volhouden met mijn oldschool GSM, maar hier is het echt moeilijk om te leven zonder WeChat, de Chinese WhatsApp. En dus heb ik de sprong gewaagd en een smartphone gekocht, of beter: online besteld. Supermarkten verkopen hier helemaal niet zoveel dingen als bij ons, want iedereen koopt alles -maar écht alles- online. Natuurlijk zijn alle websites uitsluitend in het Chinees maar de behulpzaamheid van de Chinese studenten heeft mij nog maar eens verbaasd!

Als het me wat teveel wordt met de Chinezen zijn er gelukkig Yana en andere internationale studenten waarbij ik altijd terecht kan om wat stoom af te blazen. Na een beetje klagen zien we de humor van de situaties al snel weer in en zo wordt elke dag een superdag. Er zijn deze week weer zoveel onvoorstelbare voorvallen gebeurd, echt teveel om op te noemen. Communicatieproblemen bij de vleet! Hoewel, de Chinezen zelf vinden het precies niet echt een probleem. Die blijven gewoon voort ratelen in het Chinees.

Eén van de toppers deze week was toch wel de wetenschappelijk lezing die ik wilde volgen, en plots niet in het Engels maar wel in het Chinees bleek te zijn. De organisator had gezien dat er buitenlanders in het publiek zaten en wist heel goed dat wij geen Chinees kunnen. Toch vroeg hij ons aan het begin van de lezing of we het oké vonden als het in het Chinees gegeven werd!? Hij zei er nog bij dat de slides zeer goed waren en in het Engels. Ik denk dat mijn mond een uur lang heeft opengestaan van verbazing en ik heb mijn lach moeten inhouden want dat Chinees is een grappig taaltje als je erop begint te letten!

De eetgewoonten zijn ook nog een vermelding waard, vooral dan het uitspuwen van visgraten en watermeloen-pitten. Het eten is hier meestal al in stukjes als je het krijgt, maar vlees of vis bevat dikwijls nog botjes of graten. Hetgeen niet hoort opgegeten te worden laten de Chinezen gewoon weer uit hun mond op tafel vallen. Zelf probeer ik voorlopig vis en watermeloen te vermijden als ik met Chinezen ga eten. Bij mijn vorige poging watermeloen eten botsten de pitten terug op nadat ik ze uitspuwde en vielen ze van de tafel op de grond. Woops!

Na een week werken en regelen had ik vandaag een vrije dag kunnen regelen. Het had niet beter kunnen zijn want het was een prachtige zonnige en smog-loze dag! Het weer is hier iedere dag anders -van ‘grijs en mistig/smoggy/bewolkt’ tot ‘wat blauwe lucht en een zonnetje’- maar vandaag was veruit de beste dag tot nu toe. Samen met een hoopje international students trok ik naar de Temple of Heaven. Wat een aanrader als je even aan de drukte wil ontsnappen! Leuke companie, prachtige parken, zingende Chinezen en voor het eerst ook vergezichten met traditionele tempels en moderne skyscrapers; meer heb ik niet nodig om gelukkig te zijn!


Additional photos below
Photos: 5, Displayed: 5


Advertisement



Tot: 0.046s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0234s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb