Zuid-Afrika rondreis 2015 (4)

South Africa's flag
Africa » South Africa » Eastern Cape
April 24th 2015
Published: May 1st 2015

Van Saltrock naar Heidelberg, met een vlucht tussen Durban en Port Elizabeth

Donderdag 23 april 2015 12e vakantiedag

We staan vanmorgen vroeg op, de wekker gaat alweer om 4.30 uur. We zetten een bakkie koffie en eten een deel van het ontbijt dat gisteravond al in onze kamer is neer gezet. Daarna is het tijd om de spullen in de auto te laden en naar King Shaka Airport Durban te rijden. Dit is zo'n 25 kilometer van Salt Rock vandaan. Daar aangekomen leveren we onze huurauto in en gaan dan inchecken voor onze vlucht naar Port Elizabeth.

Alles gaat supersnel en daardoor moeten we best lang wachten tot we moeten vliegen. Onze vlucht vertrekt wel mooi op tijd en om 9.15 uur komen we dus al in Port Elizabeth aan, het is ongeveer 5 kwartier vliegen. Onderweg zit ik in zo'n blad van de luchtvaartmaatschappij te bladeren en moet dan wel lachen: vliegen over Zuid Afrika en dan ineens een foto tegen komen van de Leidse Morspoort☺

Eenmaal uit het vliegtuig is de bagage er snel en dan zoeken we het autoverhuurkantoor weer op om onze volgende bolide te regelen. Eerst het papierwerk afhandelen, maar ondertussen gezellig kletsend met de dame die ons helpt, over Zuid-Afrika, Nederland, Oud(t)shoorn en nog veel meer.

Dan hebben we onze auto (weer een Toyota, alleen deze keer een zilvergrijze). De bagage kan er weer in, usb kabeltjes weer aangesloten om telefoons en dergelijke te kunnen opladen en zo rond 10.00 uur gaan we op weg voor de volgende bestemming. We hebben een B&B in Addo, maar we rijden dit dorp voorbij om eerst op zoek te gaan naar Addo's Elephant National Park.

Hier gaan we een mooie rondrit doorheen maken. Al snel spotten we de eerste olifant, heel veel vogels en koedoe's, de Leopard schildpad en wrattenzwijnen. Op een heuveltje ontwaren we nog veel meer olifanten en een kudde buffels. Er zijn een aantal asfaltwegen en een aantal "Loops" dit zijn onverharde wegen. De eerste Loop heet Gorahloop, daar zien we in de verte al snel nog veel meer olifanten en diverse auto's langs de weg.

Dichterbij komend zien we dat het een enorme grote groep is, misschien wel 150 of meer van die beesten. Groot en klein bij elkaar. Hier en daar wat gestoei onderling, soms het nodige getrompetter en dan ineens gaat de hele groep aan de wandel: zomaar dwars langs alle auto's heen. Prachtig en wat huiveringwekkend ineen! Zulke grote dieren vlak naast, voor, achter de auto, gelukkig raken ze ons niet, je zal maar zo'n kolos op je bumper krijgen ;-)

We hebben in ieder geval olifanten gezien. We rijden verder naar de Zuurkop Lookout, een heuveltop waarvandaan je fraai over de omgeving kijkt. We zien al verder rijdend rode hartebeesten, een hamerkop (een vogel met een kop als een klauwhamer) en heel veel wrattenzwijnen, oh wat zijn die toch lelijk. Leuk van lelijkheid dus!

We rijden naar een "hide" waar we een hek door moeten dat is beveiligd met schrikdraad en via kruipdoor, sluipdoor paadjes komen we bij een observatiepunt waar een poeltje is waar wat koedoe's en zwijnen rondlopen, we zitten hier een poosje te kijken als ineens een hele kudde met buffels arriveert die daar komen drinken. Ook al weer bijzonder om te zien! We merken wel dat ze ons in de gaten hebben ook al staan we verscholen in een observatiepunt.

We rijden langs nog wat poeltjes om te bekijken wat er is en zien ook weer heel veel mestkevers aan de gang om de olifantenpoep te recyclen! We zien nog wat mooie vogels en als de zon wat lager gaat, gaan ook wat roofvogels rustig in boomtoppen zitten.

We gaan zoetjesaan richting uitgang als we 2 hondachtige beesten over de weg zien lopen. Het zijn jakhalzen: De black backed Jackal. Helaas zijn ze te snel in de bosjes verdwenen om ze op de foto te krijgen. (Achteraf blijkt Bert toch een redelijke foto te hebben)

We besluiten om het park te verlaten en onze B&B te gaan zoeken, het is inmiddels 16.30.uur. Het is een kleine 20 kilometer terugrijden en onze navigatie leidt ons snel er naar toe, zelfs het laatste stukje zandpad weet hij te vinden!

We worden vriendelijk ontvangen en we worden naar een fraaie strohut gebracht. We krijgen een rondleiding over het terrein en krijgen als welkomsdrankje heerlijke zelfgemaakte citroenlimonade. Weer een leuk stekkie!

We hadden al doorgegeven dat we het diner daar wilden gebruiken en dat was wel een goed idee, er zijn nou niet bepaald veel restaurantjes in de buurt. Addo is maar een klein dorpje en behalve wat verspreid liggende lodges is er niets te beleven.

We hebben nog een klein uurtje voor het eten geserveerd wordt en gaan in de buurt van het zwembad in een overdekt stukje zitten, de enige plek waar wifi is. Zo kunnen we even bloggen terwijl we intussen lek worden gestoken door de muggen, deet of geen deet :-(

Om 19.00 uur zoeken we het restaurant gedeelte op, een halfrond gebouw, leuk ingericht. We krijgen als voorgerecht diverse loempiaatjes, daarna kip met sinaasappelsaus met bobotie, spinazie, gegrilde groente en wat rijst. Heerlijk en als toetje komt er nog een zelfgemaakte citroentaart.

We drinken er weer een glaasje Zuid-Afrikaanse wijn bij en we nemen nog een restje wijn mee naar onze hut om daar nog even na te genieten!

Vrijdag 24 april 2015 13e vakantiedag

We worden rond 6.00 uur wakker en zien dat het buiten flink mistig is. We blijven nog even liggen en ik bekijk vast in de reisgidsen wat ons vandaag te wachten staat en welke plannen we moeten maken. Om half 8 kunnen we ontbijten en behalve toast koffie, fruit, zelfgemaakte jam van tomaat , sapjes wordt er ook een lekker omeletje gemaakt met bacon, tomaat en champignons erin.

Na het ontbijt checken we uit en gaan op weg , eerst weer terug naar Port Elizabeth, hier rijden we wel in een bocht omheen en dan de grote weg op richting Tsitsikamma National Park. Het eerste stuk is niet bijster interessant, maar verderop zijn steeds vaker mooie stukjes en de bergen aan onze rechterhand zien er prachtig uit.

Onze route vandaag is ongeveer 300 kilometer en na zo'n 200 km bereiken we de afslag naar Tsitsikamma NP: de Storm River Mouth. Eerst weer inschrijven bij de gate en dan nog een paar kilometer tot aan het beginpunt van de wandelingen. We halen een plattegrondje op en beginnen de wandeling naar de Mouth, de riviermonding. Het pad is vooral gemaakt van traptreden van gerecycled plastic. Afwisselend moeten we klimmen en dalen. Onderweg verlaten we een paar keer het pad om via zijpaadjes naar mooie uitzichtpunten te lopen, hiervandaan hebben we dan weer prachtig uitzicht op de mooie rotskust waar de golven schuimend op breken. Schitterend.

We bereiken de riviermonding waar je kunt oversteken via een lange hangbrug. Hij heet de Suspension bridge en is wel 77 meter lang!

Vooral vanaf hier kijk je mooi de kloof van de Storm River in. We klimmen aan de overkant nog een stukje verder over een pad naar een uitzichtpunt, maar houden het halverwege voor gezien. Bert ziet nog een slangetje wegschieten over het pad. We klimmen weer naar beneden gaan terug over de "Suspension bridge" en steken dan nog 2 hangbruggen over en kunnen daarna weer omhoog klimmen langs een ander pad, terug naar het oorspronkelijke pad. We wandelen weer terug en maken een uitstapje naar de Mooi baai, hiervandaan hebben we ook al weer een mooi uitzicht over de Indische oceaan en de prachtige branding. Hierna verkennen we nog wat andere kleinere baaien en lopen dan weer terug naar het beginpunt.

Daar is een groot picknickterrein met uitzicht op een aantal rotsformaties waar de Klipdassies liggen te zonnen. Ook zijn er een aantal verschillende vogels te zien. Inmiddels is het alweer 15.00 uur, we gaan maar eens aanstalten maken om ons volgende overnachtingsadresje op te zoeken. We moeten nog ongeveer 100 kilometer rijden naar Knysna.

We komen nu in een veel toeristischer/ drukker gebied uit, heel anders dan we de afgelopen weken gewend waren. De Bed&Breakfast Aestas ligt net wat hoger dan de doorgaande weg. Het ziet er leuk uit, mooie kamer, mooie tuin. We worden hartelijk welkom geheten door de Nederlandse eigenaars (het echtpaar is hier 12 jaar geleden heen geëmigreerd en hebben er deze B&B geopend.)

We installeren ons op de veranda met uitzicht op de tuin en "de Heads" de twee heuvelpunten die aan weerskanten van de opening van de lagune naar de oceaan liggen.

Wijntje, even bloggen, genieten van het lekkere temperatuurtje, uitzicht en als het helemaal donker is en het inmiddels al ruim na 19.30 uur is, besluiten we maar eens een hapje te gaan eten. Het restaurant dat we op het oog hebben, is op loopafstand van de B&B. Het wordt de Anchorage, een visrestaurant, dat laat het interieur goed zien, al kan je hier ook genoeg anders dan vis verkrijgen.

Wij bestellen de tong, met een lekker sausje erbij, met een salade, en een flesje Chardonnay die volgens Tamara de serveerster als "juice" smaakt en ook weg drinkt als een sapje. Het verbaast haar dat we als de fles leeg is, haar aanbod om de volgende open te trekken, afslaan ;-)

We besluiten de maaltijd met een toetje: Malva, een soort gebak met een zoet-stroperige saus eroverheen, samen met wat ijs errug lekker!

Daarna wandelen we terug naar Aestas en vermaken ons daar nog een poosje met lezen, foto's kijken en het blog.

Zaterdag 25 April 2015 14e vakantiedag

We hebben weer prima geslapen, vooral Bert, er was eindelijk een bed waar hij ongeveer inpaste. We maken een bakkie koffie en om 7.45 uur gaan we ontbijten. Er is weer van allerlei lekkers op het buffet en extra te bestellen. Koffie, sapje, fruit, kaas-omeletjes, vleeswaar, kaas, gebakken ei , bacon en toast. We laten het weer lekker smaken!

Na het ontbijt gaan we richting een zaterdagmarkt (traditie moet je hoog houden) Het kost wat zoekwerk, vooral als je niet goed opslaat in welk dorp het ook al weer was. Maar we vinden het en slenteren wat rond over het marktje, behalve alle kraampjes is er ook een flink stuk waar volop mensen zitten te ontbijten, koffiedrinken en kletsen. Zo te zien is het meer een ontmoetingsplek!

Wij schaffen wat Afrikaanse spulletjes aan waaronder Afrikaanse koffiebonen, ook al zo'n traditioneel zaterdag gebeuren voor ons;-)

Na de markt rijden we naar The Heads, dit is een punt waarvandaan je zowel een mooi uitzicht hebt over de lagune van Knysna als over de Indische Oceaan.

Eerst nemen we de afslag naar Leisure island, in dit gedeelte van de baai zijn wat wad-achtige stukken, we zien bijvoorbeeld een lepelaar in een poeltje zijn kostje op scharrelen. We rijden het schiereilandje rond en gaan dan verder naar de Heads. Er zijn wat wandelpaden en uitzicht punten. Mooi hoor! We nemen alle paadjes en als we alle uitzichtpunten gehad hebben rijden we weer terug.

In Knysna zelf doen we wat boodschappen en rijden dan via het Waterfront, met een oud stationnetje met een stokoud treintje terug naar de doorgaande weg. Hier rijden we door tot de afslag naar de Buffel baai. Volgens zeggen één van de mooiste stranden van Zuid Afrika, wij parkeren echter bij een stuk strand waar allerlei rotsen in zee liggen.

Hier zitten we een poosje, alleen is de zon, die vanmorgen zo lekker scheen, steeds meer achter de wolken aan het verdwijnen. We wandelen dus maar een stukje over het strand, schelpen zoeken, poeltjes in de rotsen afspeuren naar visjes, anemonen en dergelijke. De kust is hier echt heel mooi.

We zoeken de auto maar weer op en rijden door een mooi gebied terug en gaan dan verder naar Brenton at the sea. Dit is aan de andere punt van het Buffelstrand, maar met de auto best een stukje rijden. Onderweg hebben we nog wat mooie uitzichten over de lagune van Knysna en bij Brenton zelf een mooi gezicht over de stranden. Onze volgende bestemming is Brenton on Lake, dit is net aan de andere kant van de landtong en dus aan de lagune kant. We parkeren vlak bij een steiger waar 4 mooie zwartwitte ijsvogels op palen zitten te fluiten, later zien we er een paar een duikvlucht maken en het water in plonzen om een visje te vangen, spectaculair gezicht!

Een meeuw staat te trekken aan een stuk vis, een reiger blijft stoïcijns op het dek van een bootje staan. Wij zoeken onze B&B op en installeren ons maar weer op de veranda met een glas wijn, er moet weer eens geblogd worden en de foto's geüpload, wat niet al te snel gaat. Het wordt weer langzaamaan donker.

In de avond zoeken we nogmaals The Anchorage op. Het is gisteren prima bevallen, we gaan graag nog eens terug. Vandaag kiezen we voor de Anchorage schotel, een visfiletje, mosselen in kruidenboter, gamba's en calamaris. Wat patatjes erbij en een heerlijk flesje "wit". Smaakt nog beter dan gisteren! We sluiten af met een Irish coffee en wandelen dan weer terug naar onze B&B Aestas.

Daar bloggen en lezen we nog iets tot het bed tijd is.

Zondag 26 april 2015 15e vakantiedag

Voor we gaan ontbijten loaden we nog snel een aantal foto's op en ik voorzie ze van commentaar en dan is deel 3 klaar! (Nou ja, min of meer, thuis ga ik nog eens alle taalfoutje en vergeten letters bijvoegen, gemiste spaties erbij zetten en misschien nog veel meer foto's)

Het ontbijt laten we ons weer goed smaken en daarna maken we ons gereed voor de reis. We nemen afscheid van Guus en Lidy en van opa en vangen dan het volgende avontuur aan. Het einddoel is Oudtshoorn vandaag, maar we besluiten een beetje een omweg te rijden. Eerst langs de kustweg de N2 naar George om van daaruit het binnenland in te draaien, we passeren de mooie Outeniqua pas en nemen dan de weg naar Uniondale. We moeten wel lachen: we rijden over een 2-baansweg en mogen hier gewoon 120 km/u rijden, dat mag bij ons soms niet eens op de snelweg ;-)

We rijden door een breed dal, met aan weerskanten mooie bergketens. Het is een prachtige rit en doordat er weinig verkeer op de weg is en de toegestane snelheden schiet het best op. Bij Uniondale rijden we de Koppiesbergpas en vervolgens beginnen we aan "Route 62". Alweer een prachtige route door mooi berglandschap, rustige, bijna verlaten wegen, alleen veel vogels en af en toe een klipdassie of een grond eekhoorn! Uiteindelijk komen we bij De Rust, een dorpje op een driesprong, hier rijden we naar de Meijringspoort.

Deze hadden we eigenlijk alleen maar vanwege de naam op ons lijstje staan, maar na een paar foto's bij wat naamborden rijden we toch maar een stukkie verder en komen dan in een immens mooie kloof. Smal, hoog oprijzende rode rotsformaties, waarvan het gesteente in golven waren te zien. Hier moeten echt giga krachten aan het werk zijn geweest. Na elke bocht (Drift) is weer een mooi uitzicht , het één nog indrukwekkender dan de andere. De driften hebben allemaal een naam die iets te maken hebben met een historische gebeurtenis.

Dit lezen we in een klein bezoekcentrum, waar de geschiedenis van de "Poort" , een weg door de kloof vermeld staat. Wel interessant. Hier is ook een pad die omhooggaat naar een verscholen waterval. Die gaan we uiteraard even bekijken. Het is er mooi, de moeite waard om even te bekijken. Verder zijn er wat jongens bezig om van de rotsen af te springen, het bassin onder de waterval in en ze springen wel van 5 meter hoogte af! Spektakel!

Bert maakt er ook even een spektakel van, hij glijdt weg van de gladde rotsen en belandt tot aan zijn dijen in het water. Gelukkig blijven camera en rugzak droog, is zijn broek van supersnel drogend materiaal. Alleen zijn bergschoenen zijn wel waterdicht, maar dat werkt niet als het water er van bovenaf inloopt 😊

Na deze wandeling en op droge sandalen rijden we verder de kloof door die al snel lager wordt en we het einde ervan naderen. We zien nog wat Bobbejanen (baboons ofwel bavianen) en draaien dan om, om nog eens genietend door de kloof terug te rijden!

Hierna is het tijd om verder te rijden naar Oudtshoorn, we zien al genoeg struisvogelfarms, hier staat de streek bekend om. We rijden wat door de straatjes van Oudtshoorn, maar het is niet een echt leuk plaatsje, we besluiten dus door te rijden naar ons Guest House La Plume. De omgeving is wel heel mooi.

La Plume ligt op een heuveltop met een prachtig uitzicht over landerijen en de omringende bergen. We krijgen omdat er weinig gasten zijn een upgrade naar een luxere kamer en die ziet er dan ook echt luxe uit, mooi meubilair, mooie decoraties en allerlei attente dingetjes. Ook een superluxe badkamer zit erbij. Hier willen we best verblijven. We worden uitgenodigd om op de veranda van het grote huis (de vroegere woning van de farm eigenaar, gebouwd in 1902) een glas wijn te komen drinken.

Intussen genieten we van het mooie uitzicht over de tuinen. We proberen wat te mailen en te whatsappen, maar het internet functioneert helaas amper, bloggen is er dus echt niet bij! Bert gaat wat lezen bij onze kamer op het buitenzitje, ik ga nog even wat zonnestraaltjes pakken van de ondergaande zon bij het zwembad en zit daar wat te lezen.

Om 19.15 wordt het diner geserveerd in de mooie eetkamer, ook al weer mooi gedecoreerd o.a met heel veel zilver op mooie oude kasten. Ons voorgerecht is springbok carpaccio, daarna kunnen we zelf een keuze maken bij het saladebuffet, echt supersmakelijk allemaal (we eten zo lekker hier in Zuid Afrika)

Het hoofdgerecht is struisvogelfilet, dit is echt supermals smakelijk vlees!! We kunnen er diverse groenten en gebakken piepers bij pakken van een buffet. Na dit heerlijks is er ook nog een buffet met lekkere toetjes, allerlei taartjes in mini formaat. Ook al zo lekker. We sluiten af met een koffie en zoeken dan onze luxekamer op!

Maandag 27 april 2015 16e vakantiedag

We staan om 7.00 uur op om toilet te maken en de laatste spulletjes weer in te pakken, maken zelf een écht bakkie koffie (geen nescafe hier) We zien door het raam aan de achterkant dat iemand bezig is om alle auto's te wassen. We maken nog een wandeling door de tuin en gaan dan ontbijten, dit is allemaal weer net zo lekker en uitgebreid als het diner, er is van alles opgediend in mooi zilver en kristal. Leuk om te zien.

Dan wordt het tijd om op te gaan stappen, we willen om 10.00 uur bij de Cango grotten zijn. We checken uit, maken nog een praatje en onderweg nemen we nog wat foto's van de plaatsnaamborden. Uiteindelijk moeten we ons nog haasten om op tijd bij de grotten te zijn, maar gelukkig we zijn net op tijd om aan te sluiten bij de rondleiding van 10.00 uur.

De Cango grotten horen tot de grootste druipsteengrotten ter wereld, wij bezoeken een aantal "kamers" die makkelijk bereikbaar zijn. De eerste heet de Van Zijl kamer genoemd naar de Nederlandse ontdekker van Zijl. Wij kunnen met licht via trapjes deze enorm grote ruimte bereiken, de ontdekker had natuurlijk niet meer dan touwen en een kaarslampje. Hij heeft nooit in een keer kunnen zien hoe enorm indrukwekkend groot en hoog deze ruimte was en welke druipsteenformaties er te zien waren.

(Er zijn ooit concerten gehouden in deze ruimte waar wel 800 mensen konden zitten en de akoestiek is geweldig)

Wij kunnen wel even ervaren met hoe weinig licht van Zijl toe moest, doordat even alle lichten werden uitgedaan. Maar met licht genieten wij toch wat beter van al het moois. Vervolgens gaan we naar de 2e ruimte, waar iedereen, iets van "wow" roept als de lichten worden aangedaan. Alweer prachtige druipsteen stalagmieten en stalagtieten.

De ruimte is droog en vrij warm 18-20 graden, dat komt omdat dit deel van de grotten in de berg ligt en niet onder de grond, hierdoor de aangename temperatuur jaarrond. Het droge heeft te maken dat deze bergen vroeger wel in een vochtig subtropisch klimaat bevonden waardoor de druipstenen konden ontstaan. Nu ligt dit gebied in een semi woestijn (de Kleine Karoo) en is het droog geworden, de druipsteenformaties groeien nu niet meer aan in dit gedeelte van de grotten.

We bezoeken nog een aantal kamers met fascinerende formaties. Het is erg mooi. Er is een mogelijkheid de grotten nog veel verder in te gaan (met de Adventure tour) maar dan moet je 600 trapjes af en later weer op en je moet door smalle rotsspleten kruipen (Toch maar niet vandaag:-)

Na een uur komt er een einde aan de rondwandeling en bezoeken we nog even de shop, waar we wat Oudtshoorn souvenirs scoren o.a. een vingerhoedje!

We rijden hierna terug naar Oudtshoorn en vervolgen dan onze weg over Route 62 naar Calizdorp, Laddismith en Barrydale. Allemaal kleine dorpjes langs deze weg gelegen in prachtige berggebieden. Elke keer als we een bergpas passeren verandert het landschap weer helemaal!

Na Barrydale nemen we de afslag naar een mooie pas: De Tradouwpas. Ook een mooie pas waar we een paar keer stoppen voor wat foto's. Na deze weg slaan we af richting Heidelberg en gaat de weg al snel over in een gravelweg. We moeten deze weg ongeveer 13 kilometer volgen, dan afslaan en nog eens 4 km zandweg en als we dan weer moeten afslaan en nog ruim een kilometer te gaan hebben zien we "Skeidingsfarm" al op de heuveltop voor ons liggen.

We worden weer gastvrij ontvangen en naar onze kamer de Guinea Fowl gebracht. Er is een zitkamer met keukenblok, een mooie slaapkamer en een flinke badkamer. Alweer een prima plekje. We installeren ons maar lekker voor onze kamer op een soort verandaatje (met een wijntje) en zitten dan heerlijk in het langzaam ondergaande zonnetje te genieten. We krijgen ook nog een prachtige zonsondergang! Beneden aan het grasveld is een gravelpad en daarachter is een veldje waar 2 bijna witte struisvogelvrouwtjes rondlopen, 1 mannetje en 13 kuikens. Leuk!!

Om 19.00 uur wordt het diner geserveerd. Er is een mooie eetkamer met een grote vuurplaats/ open haard waar al een lekker vuurtje aan het branden is. Er is nog een Nederlands echtpaar met hun 2 kindertjes, wij komen aan tafel met een Italiaans stel, die ergens uit Noord-Italie/ SüdTirol komen en een speciaal taaltje hebben het "Ladin". Wat totaal niet op Italiaans lijkt. Ze spreken gelukkig wel Engels!

We starten vandaag met Koedoe carpaccio, ook al erg lekker vlees, met wat salade en gesmolten kaasje erbij. Heerlijk! Daarna komt Neels, de farmer en eigenaar op het haardvuur de struisvogelfilets braaien. Deze smaken zo mogelijk nog lekkerder door het bbq (braai) smaakje eraan. Erbij hebben we nog wat piepers, zoete aardappelpuree, bonen en een heerlijke tomaat kaassalade. We drinken er heerlijke wijn bij, kletsen met onze tafelgenoten en met Neels en Anne-Lize. Vooral Neels zit vol met verhalen, al is hij door het snelle afwisselend Afrikaans en Engels sprekend met een accent soms lastig te verstaan!

We eten nog een heerlijk toetje een soort cake met brandy en ijs erbij. Schijnt ook een echt Afrikaans recept te zijn! Daarna nog een bakkie koffie en wat kletsen met Neels en dan zoeken we onze Guinea Fowl maar weer op.

Tot: 0.139s; Tpl: 0.023s; cc: 10; qc: 31; dbt: 0.0493s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb