Zuid-Afrika rondreis 2015 (3)

South Africa's flag
Africa » South Africa » KwaZulu-Natal
April 19th 2015
Published: April 26th 2015

Van Swaziland naar Salt Rock

Zondag 19 april 2015 8e vakantiedag

Vandaag gaan we Swaziland alweer verlaten. We worden vandaag iets minder natuurlijk wakker want één van de bussen die vlak bij de Beehives geparkeerd staan, besluit om 6.00 uur zijn motor te starten en deze een poosje te laten draaien. De vogels zijn meteen stil en de Impala's komen vanmorgen niet grazen bij de hutten.

Na een bakkie koffie pakken we de boel in en op weg naar het ontbijt gooien we vast het een en ander in de auto. We zitten op ons inmiddels vaste plekkie bij het water. Vanmorgen is er ook een buffet en er wordt ter plaatse eitjes naar smaak gebakken, Bert kiest een spiegelei en ik laat een lekker omeletje fabriceren. Gebakken bacon, worstje, toast, koffie en sap maken het geheel af! De overgebleven stukjes toast kieperen we in het water voor de supergrote meervallen die vechten erom!

Na het ontbijt gaan we de rest inpakken en via de shop voor wat Swaziland souvenirs gaan we bij de receptie uitchecken. We verlaten Mlilwane Wildlife Sanctuary en gaan op weg naar de doorgaande weg en verder richting grens, maar dit is dan nog een dikke 120 kilometer verderop.

Het is bewolkt weer, vanmorgen viel er nog een flinke bui regen en tijdens het rijden door de bergen komen we weer in de mist terecht. Maar er is ook voldoende gelegenheid om van het landschap te genieten. Her en der langs de weg lopen mensen in gekleurde doeken met een afbeelding van Koning Mswati 111 van Swaziland, die vandaag jarig is. Koningsdag dus hier vandaag.

Wij rijden naar de grens waar er natuurlijk weer een heleboel gestempeld moet worden en waar we en passant de douanier nog wat Nederlands leren (goedemorgen, bedankt en tot ziens).

Onze paspoorten komen ook steeds voller met stempels en uiteindelijk worden we weer welkom geheten in Zuid Afrika. Vlak over de grens staat een enorme goederentrein, die Bert vooral even wil bewonderen. En direct vanaf de grens/ spoorbaan begint een groot natuurgebied waar we vervolgens een stuk langsrijden.

We rijden nu in de provincie KwaZuluNatal en pakken al snel een grotere doorgaande weg richting St. Lucia. We hebben vandaag een rit van 335 kilometer te gaan dus op een gegeven moment willen we wel opschieten. Bij Mtubatuba verlaten we de N2 weer en hebben nog zo'n 30 kilometer naar St Lucia te gaan. Hier vinden we de weg al snel naar Elephants Guest House, waar we al opgewacht worden door de -Nederlandse- eigenaar.

We krijgen een glas jus aangeboden en worden vervolgens bijgepraat over het guesthouse, St. Lucia en de omgeving, de restaurantjes en wat we allemaal kunnen doen hier! We krijgen heel veel informatie, fijn!

Hierna worden we naar onze mooie kamer gebracht (wat een verschil met onze tent in Kruger en Beehive in Swaziland). We hebben een balkon met uitzicht op zwembad, tuin en bosrand. Hier gaan we ons relaxed installeren, met een glas wijn en........ wifi!!! Eindelijk weer gelegenheid om aan mijn blog te werken, ik loop bijna een week achter.

We hadden al gehoord dat er regen zou komen tegen 18.00 uur en af en toe valt er al een spetter, waar we nog geen last van hebben. Maar na een tijdje gaat het wat harder regenen en besluiten we maar naar binnen te gaan. Dan breekt er een enorme tropische regen en onweersbui boven ons los, bijna net zo hevig als in Krugerpark.

Na een half uurtje is het ergste over, al regent het nog wel een poosje door, het weerlichten gaat zelfs een groot deel van de nacht door.

Wij zoeken een restaurantje op, één van de aanbevolen restaurants: Ocean's Bucket. We pakken hiervoor wel de auto vanwege de regen én de mogelijk straten onveilig makende Hippo's.
Ocean Bucket is een visrestaurant, we bestellen een heerlijke schotel met klipvis en op 3 manieren klaargemaakte calamaris, samen met wat patatjes en een Griekse salade een superlekker maaltje. (De eigenaar is van Griekse afkomst, vandaar allerlei Griekse elementen in het restaurant)

Na dit maaltje rijden we nog even door de naaste omgeving, niet te ver, het is stikdonker overal. We zien een genetkat (een hele kleine wilde kattensoort op straat jagen op een loopvogel. Helaas wordt het door ons gestoord en weet zijn prooi te ontsnappen.

We keren terug naar ons Guesthouse en zoeken daar al snel ons bed op: Morgen vroeg opstaan!!!

Maandag 20 april 2015 9e vakantiedag

De wekker gaat vanmorgen om 4.30 uur! Snel een douche, kop koffie, spullen bij elkaar pakken, beneden uit de koelkast ons ontbijt pakket ophalen en dan naar buiten waar Berthie al op ons wacht (een Zuid-Afrikaan met Friese genen) Vandaag is de conversatie een mengelmoes van Zuid-Afrikaans en Nederlands!
We klimmen in de jeep, er kunnen 9 personen mee, maar vandaag zijn we de enigen. De zeilen van de auto gaan nog wel dicht, want het is nog donker en koud en we moeten eerst zo'n 50 minuten over gewone weg naar het park. We komen eerst door het Hippo gebied en ja hoor daar loopt zo'n kolos over de straat! Wat een enorm ding toch!

Dan rijden we snel verder en komen om 5.55 uur aan bij het Hluhluwe-Imfolozi park. Berthie begint vast de zeilen op te rollen tot de poort om 6.00 uur opengaat en dan rijden we verder naar de receptie van het park. Hier gaan we eerst ontbijten. De koeltas die we mee hebben gekregen bevat naast broodjes, beleg, yoghurt, sap en appels ook bordjes, bestek en een doekje. Supergoed verzorgd! Berthie heeft koffie bij zich en ook nog Ouma's ontbijtkoekjes, een soort koek met allerlei zaden en noten erin. Genoeg voor een uitstekend ontbijt dus.

Hierna gaan we echt op weg voor onze full day game drive door het Imfalozi deel van het park (het zijn eigenlijk 2 bij elkaar gevoegde parken)
We zitten mooi hoog en kunnen goed rondkijken, het is nog wel iets bewolkt en het is best nog fris, vooral door de wind en dus blijven de warme truien nog een tijdje aan!
Al snel spotten we de eerste zebra's en giraffes en we verlaten het geasfalteerde weggetje die trouwens vol zit met "potholes", joekels van gaten in de weg dus. We rijden verder over onverharde wegen om dichter bij de dieren te kunnen komen. We zien de zebra's en giraffes van dichtbij en zien al snel op een heuvel iets verder weg een grote groep buffels grazen.

Al verder rijdend zien we de wrattenzwijnen en volop impala's en dan ineens 2 witte neushoorns. Prachtige maar prehistorische beesten. Een stukje verderop spot onze gids een olifant, wij hebben wat meer tijd nodig om het beest in het vizier te krijgen. Maar zien hem dan toch ook al wapperend met zijn grote oren een boompje slopen!

We rijden weer verder en na 1 1/2 uur rijden houden we even stil in een restcamp. Een sanitaire stop en we kopen zelfs al een souveniertje in een klein winkeltje. De rit gaat verder en de zon krijgt steeds meer kracht al blijven de truien nog wel aan vanwege de wind. We komen nu in het gebied waar de katachtigen voor moeten komen. Maar al speuren we alledrie de omgeving af geen leeuw of luipaard te bekennen!

Wel zien we de één na de andere neushoorn, de teller staat al ruim boven de 15 stuks. Leuk, in Krugerpark hebben we er maar eentje gezien. Ook zien we her en der olifanten en natuurlijk ontbreken de koedoe's, gnoe's, zebra's, impala's en giraffes ook bepaald niet!

We stoppen diverse malen bij uitzicht punten en steken een rivier over. Maar ook nu geen leeuwen of luipaarden. Wel een mooie zwaluw die op de rand van de brug zit. We vinden dit park trouwens veel en veel mooier dan het Krugerpark!

We komen rond 12.00uur aan bij een picknick plek bij de rivier en Berthie maakt hier een vuurtje aan voor de braai. Er gaan worstjes op met gnoe vlees en een paar steaks. Uit de koelboxen komen ook nog een salade en aardappelsalade, broodjes, slasaus en sapjes, genoeg voor een heerlijke bush lunch. Ook een tafelkleed, allerlei bestek, borden en dergelijke ontbreekt niet. Gezellig pratend met Berthie genieten we van het eten, lekker dit alles, volgens Berthie heeft hij de worst zelf gemaakt, super lekker en bijzonder.

Als alles weer opgeruimd is en weer terug gezet in de auto gaan we weer op weg, zoetjesaan wordt het tijd om de terugreis te aanvaarden, maar we rijden toch ook nog langs wat uitzichtpunten en blijven we speuren naar de grote katten. Ook wordt de weg even versperd door een neushoorn met grote zoon die rustig over de weg loopt te banjeren, uiteindelijk wandelen ze toch maar de bosjes in.

Bijna aan het eind van de rit komen we een auto tegen met een echtpaar dat lichtelijk in paniek is: er staat iets verderop een olifant die hen aanvalt zeggen ze. Wij rijden naar de olifant toe, die rustig aan het grazen is en waarvan we mooie foto's kunnen maken. Het echtpaar komt ineens met een noodgang langs gescheurd, een zwarte walm achter de auto van het gas geven. Ze waren duidelijk echt bang, de olifant is echter super relaxed! (Onze gids vertelt dat sommige dieren nerveus worden als je de motor aan laat staan)

Langzamerhand rijden we dan toch naar de uitgang: We hebben bijna al 9 uur in het rond gereden! De natuur was prachtig, afwisselend, we hebben heel veel gezien behalve de katachtigen. Maar we hebben ongelofelijk genoten van deze rit.

Bij de uitgang van het park vullen we nog het gastenboek in en na nog een sanitaire stop en het dichtdoen van het zeil voor ons gaan we op weg naar St. Lucia. Het is lekker warm weer, maar het zeil houdt in ieder geval de wind tegen, we rijden flink hard door!

Rond 16.00 uur komen we weer aan in het guesthouse, waar we een poosje relaxen op ons balkonnetje met uitzicht op de mooie tuin.

Het was weer een fantastische dag!

's Avonds gaan we weer lekker eten in Ocean Bucket, dit keer eten we klipvis met garnalen erbij. Ook al errug lekker, wit Afrikaans wijntje erbij.......

Dan is het tijd om te gaan slapen, het was een lange dag met veel indrukken!

Dinsdag 21 april 2015 10e vakantiedag

Vandaag mogen we wat rustiger aan starten, als we eenmaal wakker zijn en het buiten al aangenaam gaat worden installeer ik me al even op het balkon met mijn tablet om wat blogwerk te doen. Het is redelijk bewolkt, maar er komt ook wat blauw en de zon laat zich dan ook zien.

We kunnen om 7.45 uur ontbijten op de veranda in de zon. Er is weer allerlei lekkers, eieren met bacon, toast, kaas en vleeswaren, fruit sapjes, cereals, en echte koffie!

Na dit lekkere ontbijt zoeken we onze spullen bij elkaar en gaan op weg voor een dagje door iSimangaliso Wetland Park. Net buiten het centrum van St. Lucia is de ingang van dit park wat zich flink uitstrekt naar het noorden zelfs tot langs Swaziland richting Mozambique.

Wij gaan echter niet verder dan Cape Vidal ongeveer 34 kilometer ver. Onderweg zijn er diverse "loops" onverharde wegen die een slinger door het omringende gebied maken en de nodige mooie uitzichten bieden.

De eerste loop: de Pan Loop brengt ons tot een droogstaand poeltje de "iMboma Pan". Hier zien we een Afrikaanse zeearend die op zijn gemak een prooi naar binnen staat te werken en af en toe eens met zijn vleugels klappert.

Daarna gaan we bijna meteen de Vleiloop op, waar eerst een groene slang vlak voor ons de weg over kruipt, maar snel in de bosjes verdwijnt. Een klein stukje verder is er een bruingele slang, die wel een poosje blijft poseren voor ons. Verder zien we regelmatig wat bokkensoorten.

De natuur is weer heel anders dan we de afgelopen dagen zagen, maar ook veel afwisseling: stukken met gras en palmen, duingebieden, uitgestrekte savanna achtige velden. Heel mooi weer. En het is mooi weer ;-) Zonnig en 25 graden, al dreigen er ook een aantal flinke wolken die wel eens op onweer kunnen duiden!

De volgende afslag brengt ons naar Mission Rocks. Hier parkeren we de auto en kunnen naar het strand: Nou ja, hier en daar is wat zand en verder vooral veel rotsen, maar dan wel rotsen waarop volop te bekijken valt: Er zijn volop poeltjes, die wel kleine aquariums lijken. Zeewier, zeeanemonen, koraaltjes, visjes, krabbetjes van alles te zien. Soms zien we vissen van de ene naar het andere poeltje springen, prachtig, soms zie je in een poeltje van net een vierkante meter wel 5 of 6 verschillende soorten visjes.

Als we de nodige indrukken hebben opgedaan zoeken we de auto weer op en gaan op weg naar de volgende bezienswaardigheid. We rijden naar de kuNkamfuna Pan, hier kan je vanuit een observatiehut een vlakte bekijken, er zijn wat bokjes en 1 aap die een soort van bang naar de bosrand kijken, maar dan toch steeds dichterbij gaan tot ze allemaal in het bos zijn verdwenen, geen idee wat er aan de hand was!

We rijden weer door naar een uitzichtpunt over de Catalina Bay. Hier zien we in de verte wat hippo's in het water, wat dichter naar de kust van het grote meer zien we diverse reigerachtige soorten, waaronder de Goliath Heron (de reusereier) de grootste reigersoort ter wereld. Het beest zit op z'n knieën, maar dan met de onderpoten naar voren, maf gezicht! Verder zijn er ook nog wat ooievaars en kleinere waadvogels te zien.

De reis gaat weer verder, en we rijden de Duneloop, hier is behalve de mooie natuur geen bijzondere zaken te zien. Dan gaan we verder naar Cape Vidal. Hier gaan we even het strand op, hier is vooral een heel lang zandstrand wat nog honderden kilometers doorloopt. We kijken wat rond en ik ga even pootjebaden in de Indische Oceaan, die hier een redelijke temperatuur heeft omdat er vanaf Madagaskar een warme golfstroom komt die precies hier aan deze kuststrook het water opwarmt.

Na een poosje relaxen gaan we weer op weg, dit was het eindpunt van de rit, we gaan dus min of meer de terugweg beginnen, maar moeten nog een Loop hebben. Maar hoe we ook zoeken: niet te vinden, we rijden wat heen en weer, maar keren teleurgesteld terug.

Na een aantal kilometers terugrijden zien we een afslag naar een bushlodge, we rijden deze dan maar in om nog wat extra van de omgeving te zien. We komen meteen een koppel buffels tegen, waarvan eentje wel 6 vogeltjes op zijn rug heeft (die teken eten) (Red billed oxpecker) Na een stukje rijden ontdekken we dat we toch op de Grasland loop rijden, we komen langs de mooie Red Dunes (eZibomvini) de zon is al flink aan het zakken en het licht op de duinen daardoor echt mooi.

We rijden verder en zien een eenzame baviaan, nog wat buffels en een Wolnek-ooievaar. Als we nog een stuk verder zijn gereden begrijpen we waarom we het begin van het pad niet konden vinden, de weg houdt hier ineens helemaal op. We draaien om en rijden de weg terug, het landschap word steeds mooier in het licht van de ondergaande zon. We komen terug op de doorgaande weg en gaan verder richting ingang park. We maken nog een uitstap naar het uitzicht punt bij Catalina Bay en zien dat er een stuk verderop 2 hele grote groepen vogels zijn neergestreken, we kunnen van deze afstand niet zien wat het zijn.

En verder gaat het terwijl de zon steeds lager zakt, nemen nog foto's van wat zebra's in de ondergaande zon en dan.....een neushoorn, met een heel klein jong! Dat is echt heel bijzonder, de kleine loopt gezellig om moeder heen te dartelen Dit is schitterend, we blijven een poosje kijken maar als moeder en kind verder de bush in wandelen gaan we nu echt op weg naar de uitgang.

We moeten ons weer afmelden en daarna rijden we met een kleine omweg om het dorp, naar ons Guesthouse Terug. Het is inmiddels helemaal donker geworden. We zijn even bezig met onze foto's en rijden dan naar het dorp om te gaan eten. Vandaag gaat we naar Braza, een restaurant met wat Portugese invloeden die samen met Ocean Bucket werkt. De concepten zijn gelijk, alleen wordt in de keuken van de één het vlees bereidt en in de andere de vis!

Wij kiezen voor Espetada, een vleesspies, die aan een mooie constructie boven het bord hangt, geserveerd met echt lekkere gegrilde groente en pompoenschijf, daarbij nog een lekkere salade. Deze keer nemen we er een Pinotage bij, een rode wijn uit Zuid Afrika.

Woensdag 22 april 2015 Vakantiedag 11

Vanmorgen zijn we niet al te vroeg wakker. We bloggen nog even wat en pakken de boel vast in, we gaan in de loop van de dag verder richting Salt Rocks. Maar eerst laten we ons het ontbijt goed smaken, koffie, sapjes fruit, gebakken eieren, spek, kaas, vleeswaar toast en als we zouden willen ook nog allerhande ander lekkers. Na het ontbijt checken we uit, nadat we hartelijk afscheid hebben genomen van Albert en Ciska, de eigenaars van Elephant Coast Guesthouse.

We hoeven maar een paar honderd meter te rijden, dorp uit, brug over en dan het parkeerterrein op bij de steiger waar al een boot ligt te wachten voor onze Crocodile en Hippo tour. Samen met een Duits echtpaar zijn we ruim op tijd, de andere 4 komen een pietsje te laat aan. Dan kan de boot vertrekken voor onze tour over het meer, gelegen in het iSimangaliso Wetland Park. De schipper belooft dat we heel veel hippo's gaan zien en mogelijk krokodillen, maar dat kan hij niet garanderen.

We zien trouwens af en toe al Hippo's opduiken als we nog aan wal liggen. We varen naar de overkant en zien dan meteen de eerste krokodil. Hier zijn Nijlkrokodillen, ze hebben een beetje een groene kleur.

Na nog een stukje varen in een zijkreekje zien we de 2e Croc, deze heeft een tandeloos bekkie. Krokodillen kunnen héél veel tanden wisselen, maar als ze eenmaal op zijn hebben ze een probleem, dan kunnen ze niet meer eten en zullen een langzame hongerdood sterven. Maar dat kan wel 18 tot 24 maanden duren.

We varen verder, het is een zonnige warme dag, maar er staat een verkoelend windje. We zien al snel wat groepjes hippo's, maar we gaan op zoek naar een grotere groep, als er maar een paar zijn laten ze zich meteen onder water zakken. Onderweg zien we ook wat watervogels en bekijken we een stukje mangrovebos. Er zijn 2 soorten mangrove en ook hierover krijgen we de nodige uitleg.

We arriveren dan bij een hele grote groep hippo's waarvan het dominante mannetje fraaie naar buiten groeiende tanden heeft (is normaal niet zo!) De Hippo's communiceren met allerlei gegrom naar elkaar en kunnen onder water ook met sonargeluid communiceren. Overdag verblijven ze in het water, waar ze wat in de modder rusten of ze wandelen over de bodem: zwemmen kunnen ze niet.

In de donker komen ze aan land om te eten, waarbij ze ongelofelijke hoeveelheid gras eten, in gebieden waar droogte is kunnen ze hierbij wel 40 kilometer per nacht afleggen én dat met die zware lijven en korte pootjes. Ze kunnen trouwens met diezelfde pootjes en lijf wel 50 kilometer per uur rennen als ze zich bedreigd voelen. We zien de hele familie, er zijn ook wat kleintjes bij.

Meestal zijn de kleintjes in de groep vrouwtjes, jonge mannetjes worden niet snel getolereerd en zelfs gedood, door het dominante mannetje. We zien intussen ook nog een croc van een zandbank komen en rustig weg zwemmen over het meer. Als we allemaal tig foto's hebben gemaakt, steken we het meer weer over en kijken nog eens een poosje naar een andere groep hippo's (die trouwens Europese Nijlpaarden heten).

Dan wordt het tijd om de terugreis aan te vangen. Wel stoppen we nog regelmatig bij vogels: zoals een goliath reiger, verder zien we nog meer crocs en hippo's. We genieten nog even van de mooie omgeving en het heerlijke water. Dan is het tijd om bij de steiger aan te leggen en moeten we helaas dit mooie gebied verlaten. We kijken nog even rond in de shop, waar veel kunstnijverheid te vinden is. Een paar stenen beeldjes gaan wel mee met ons......

Nu gaan we op weg naar ons volgende overnachtingsadres. Wel een beetje jammer om deze omgeving te verlaten, er is hier echt veel moois te zien!! We rijden vooral doorgaande weg nu, er is niet veel bijzonders te zien, ook niet veel wat de moeite van een omweg waard is.

We moeten zo'n 190 kilometer rijden en komen dan aan in Salt Rock, waar we alweer een leuke B&B hebben "Saffron house". We worden weer gastvrij ontvangen en hebben wederom een leuke kamer.

Nadat we onze spullen hebben neergezet gaan we het strand even bezoeken, een kleine wandeling, maar wel zo'n honderd traptreetjes af :-) De kust is mooi, maar omdat het diep beneden aan de rots ligt is ook het laatste streepje zon al snel van het strand af. Na een kort poosje aanvaarden we dus maar de klim terug naar onze B&B.

Voor onze kamer hebben we een terrasje vlak aan het zwembad en daar zitten we dan maar lekker met en wijntje en rommelen wat met blogs en foto's. We zoeken een restaurantje niet al te ver weg, maar vanwege alle heuvels en dalen en een heel lang donker stuk weg, nemen we toch maar de auto. We rijden naar Tiffany's, dit is een winkelcentrum en wij kiezen daar voor Jack Salmon, een visrestaurant. Bert neemt een viscurry en ik heb gebakken vis en garnalen. Het smaakt superlekker, nog beter dan in het restaurant in St Lucia! Goede keus!

Na deze maaltijd zoeken we onze B&B weer op waar we al onze spullen weer in de backpacks proppen.......zoveel hebben we toch niet aangeschaft?? Na nog een wijntje gaan we onze bedjes in. Morgen weer vroeg op!

Tot: 0.131s; Tpl: 0.021s; cc: 13; qc: 30; dbt: 0.0452s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb