Zuid-Afrika rondreis 2015 (5)

South Africa's flag
Africa » South Africa » Western Cape
April 28th 2015
Published: May 5th 2015

Route van Heidelberg naar Capetown (Sea Point)

Dinsdag 28 april 2015 17e vakantiedag

We starten de dag maar weer buiten met een bakkie koffie, zien de zon mooi opkomen en maken ons klaar voor onze tour over de farm. Om 8.00 uur moeten we ons op de parkeerplaats verzamelen samen met de andere Nederlandse familie. Er staat al een terreinwagen, klaar met een aanhanger waarop zakken voer liggen + een hond. Een andere hond springt vast op de laadbak van de auto, waarop wij ook klimmen en op de bankjes gaan zitten.

We rijden naar één van de schuren waar nog meer dierenvoer wordt ingeladen en ook 2 knechten in en opstappen. Dan kunnen we op weg eerst gaan we naar de struisvogels, waar voer wordt neergestrooid , we genieten nog maar weer van de 13 kuikens die achter moeders aan rennen.

Hierna rijden we heuvel af en gaan halverwege een weiland in waar honderden schapen met lammetjes rondlopen. Hier wordt het nodige voer rond gestrooid en komen de schapen al snel aangelopen. We rijden verder, slaan af naar een andere weg en gaan opnieuw een weiland op. Nu wordt duidelijk waarvoor de honden meegaan: De schapen moeten naar een ander weiland, hierbij moeten ze de weg oversteken. Er is een mooie samenwerking tussen de 2 honden, de medewerkers die al roepend achter de schapen aan gaan en de auto (waar we op zitten) die al toeterend rondrijdt.

We verwachten een tour, maar we zijn dus aan het schapendrijven. Heel speciaal! Onderweg vinden we een lammetje dat er slecht uitziet. Volgens Neels lijdt het aan "bloednier" ze nemen het mee naar de boerderij om te zien of ze het met medicijnen nog kunnen oppeppen. We zien ook een lammetje dat echt net geboren is, de navelstreng is nog te zien én dan toch meteen mee rennen met de rest van de kudde!

Na het drijven is één van de honden helemaal uitgeput, deze wordt de aanhanger weer ingetild. Hij blijkt ook nog last van zijn ogen te hebben, die worden tijdens het vervolg van de rit door een medewerker gedruppeld. En dat in een hotsende aanhanger!

We rijden naar een volgend weiland, hier lopen drachtige schapen, deze moeten ook naar een ander veld gebracht worden, waar meer eetbaars is. Er blijken een aantal ooien met lammetjes tussen te lopen, deze horen niet bij deze groep en moeten apart gehouden worden, er zijn extra drijvers nodig, dus moeten wij meehelpen de schapen de goede kant uit te krijgen.

Uiteindelijk lukt het, al zitten er nog 2 ooien met een lam bij die groep, Neels en zijn medewerkers weten er nog 1 stel tussen uit te plukken. De andere dan maar later.

Na nog meer schapenvoer rondgebracht te hebben, en als alle voerzakken leeg zijn, gaan we naar een veld waar bonen zijn ingezaaid, hier worden nog wat slakkenkorrels uitgestrooid, anders vreten die beestjes al het net uitgekomen gewas op! (Redelijk herkenbaar)

Daarna rijden we in een flinke vaart terug naar de farm, waarbij we bijna van de open laadbak afwaaien (en ach, dat zieke lammetje in de aanhanger) Wij worden bij het guesthouse afgezet en gaan genieten van een lekker ontbijt (of brunch?) het is al 9.30!

Natuurlijk weer met heel veel lekkers, er staan wel minstens 10 soorten zelfgemaakte jam. En hier hebben ze eindelijk "echt" brood in plaats van de onvermijdelijke toast. De bacon is deze keer struisvogel bacon en de worstjes echte "boerewors". Lekker dus allemaal.

We blijven nog even kletsen met onze mede schapendrijvers en gaan dan onze bagage bij elkaar zoeken en inladen, het is ondertussen al bijna 10.45 uur. Het uitchecken kost even tijd omdat er onduidelijkheid was over het wel of niet al betaalde diner, maar een telefoontje maakt alles weer duidelijk.

Helaas wordt het weer tijd om verder te gaan, dit was toch weer een enorm leuk plekje om te zijn, met erg hartelijke ontvangst. We rijden weer terug via de zandwegen naar de Tradouwkloof en rijden terug naar Route 62 door dit mooie stukkie. Vanaf Barrydale rijden we richting Montagu, waarbij we onderweg wat kleine gehuchtjes passeren en weer krijgen we allerlei afwisselende berggebieden voorgeschoteld, van ronde toppen tot scherpe pieken, nauwe kloven en brede valleien. Wel over het algemeen erg droog, maar we zijn nog steeds in de kleine Karoo.

We rijden richting een park, die volgens de boekjes erg mooi moet zijn, maar je kan er alleen terecht als je van te voren geboekt hebt. Jammer dus. Langs het toegangspad naar dit park, loopt een klein bokje eenzaam achter een hek, als hij de auto ziet komt hij aanrennen en rent dan wel met 60 km/u met de auto mee, we denken dat hij per ongeluk daar terecht is gekomen, maar we kunnen niets voor hem doen. Het ziet er wel zielig uit!

De rit gaat verder via Ashton en Robertson, dan verder richting Worcester. Hier raken we de route even kwijt, maar ook nu brengt het navigatiegebeuren weer uitkomst. Via, wat omwegen via wat mindere wijken van deze plaats vinden we de weg weer, we hadden een afslag over het hoofd gezien! We gaan verder naar Villiersdorp en gaan dan richting weer een mooie pas, eerst langs de Theewaterskloofdam, een stuwmeer. Heel mooi en dan verder via de Franschhoekpas, alweer een hele mooie pas en komen dan uit in Franschhoek, waar inderdaad veel Franse invloeden terug te vinden zijn. Zowel in de wijnbouw, als in de namen, van huizen en dergelijke . Het is afkomstig van de Franse Hugenoten die zich hier in dit gebied vestigden: de Franse hoek dus!

Hierna komen we al snel in Stellenbosch uit en komen we terecht in druk verkeer, stoplichten en dergelijke: Afkicken van de rust! We zoeken ons Guest House voor de komende twee nachten op: Rosenview Guest House, gelegen tussen Stellenbosch en Somerset West. Wel vlakbij een drukke weg, maar verder wel rustig gelegen.

We zijn de afgelopen tijd ernstig verwend met ofwel luxe ofwel erg gastvrije of bijzondere onderkomens, hierdoor doet dit wat gewoontjes aan. Op zich niets mis mee, maar wat saai ingericht, een zeer eenvoudig zitje buiten en weinig mooi uitzicht. (Maar dat komt waarschijnlijk omdat de druiventijd is afgelopen en de wijnstokken bruin en kaal worden.

Als we buiten een poosje zitten en een poging doen tot internetten, gaat de deur naast onze kamer open en blijkt het Italiaanse stel dat gisteren bij ons aan tafel zat, precies de kamer naast ons te hebben. Grappig!

In de avond gaan we eten bij Buena Vista Social Café, aan de andere kant van de doorgaande weg. Hier eten we een heerlijke visschotel, met calamari's, mosselen, gamba's, mootje vis en allerlei garnituur. Het smaakt alweer prima! Zuid- Afrika is wel een land voor lekkerbekken zoals wij :-)

Woensdag 29 April 2015 18e vakantiedag

Voor vandaag staat er een Bike and Wine tour op het programma. Eerst maar eens ontbijten, in ieder geval met erg lekkere koffie, er zit een koffiebranderij naast het guest-house, helaas niet open voor publiek behalve op zaterdag. Verder staan er natuurlijk weer allerlei lekkere happen op het buffet en krijgen we naar smaak aan tafel bezorgd.

Na het eten zoeken we onze spullen bij elkaar voor de fietstocht. De dag is begonnen met een flinke regenbui, maar het lijkt wel wat op te klaren. In ons routeboek die we van de travelagent hebben gehad staat dat we om 10.00 uur opgehaald worden bij het Guesthouse, maar dan zien we dat op de voucher 9.45 uur staat en een ander adres. We wachten maar af, in ieder geval gaan onze Italiaanse kennissen ook een fietstocht doen, het zal wel goed komen!

Het blijkt inderdaad dat er een taxi richting dat andere adres is gegaan, maar gelukkig is er genoeg plaats in de auto voor de Italianen en kunnen we mee naar de Bikeshed. Hier ontdekken we dat we een privé tour hebben, samen met gids William, we ontdekken ook dat het meer "Wine" dan bikes wordt. We hoeven maar zo'n 8 kilometer te fietsen ;-) De eerste wijnproeverij is al na een kilometer fietsen en dus arriveren we omstreeks 11.00 uur bij het eerste wijnhuis. Dit is "Lovane" een kleine wijngaard, ze produceren ongeveer 12.000 flessen wijn per jaar. Eerst proeven we een wijn uit 2006, hun eerste wijnproductie jaar. Hier worden alleen rode wijnen geproduceerd.

We proeven hier in totaal 4 wijntjes, waarvan de laatste een zoetere wijn is. De dame die de proeverij begeleidt vertelt met veel passie over de diverse wijnen. Leuk, interessant en lekker!

Met een iets zwaardere rugzak stappen we op de fiets, op weg naar het volgende adres. Onderweg kletsen we gezellig met William en hebben erg veel pret, met allerlei grappen maken tegen elkaar. We moeten een flinke heuvel opfietsen (toch nog een beetje fietsinspanning) waarna we de wijnvelden in gaan en verder fietsen tussen de druivenstruiken. Alle druiven zijn inmiddels geoogst, hoewel: een enkele tros is achtergebleven en we kunnen een paar heerlijk zoete druifjes proeven. De bladeren van de druiven hebben hier al hun herfstkleuren (we bedenken dat ze thuis op het punt van uitlopen staan).

Na de tocht door de wijngaarden fietsen we verder naar het volgende wijnhuis "Nederheim" heet deze. Het is een mooi landgoed met een prachtige tuin eromheen. In één van de struiken in de tuin ontwaren we een mooie kameleon. William laat hem op zijn arm kruipen en het beestje vergezelt ons een poosje tijdens de wijnproeverij. In dit wijnhuis worden veel meer soorten wijn geproduceerd en valt er ook veel meer te proeven.

We starten met een mousserende wijn, een rosé, een droge chardonnay, daarna rode Merlot en Pinotage, om te eindigen met een blend van allerlei druiven, welke ook meteen de allerlekkerste was. (Jaja, nog een extra fles in de rugzak)

Inmiddels is het lunchtijd, we eten hier op het landgoed, die dus ook een restaurant heeft. William heeft de kameleon inmiddels teruggebracht naar een plekje in de tuin. Bert eet oxtail en varkens"belly" , ik ga voor de Zuidafrikaanse Bobotie. Bert neemt een biertje erbij, ik nog maar een glaasje wijn. Ook tijdens de lunch praten we gezellig met onze gids, allerlei onderwerpen ook over Zuid-Afrika, milieu enz., enz. komen aan bod.

Na de lunch fietsen we nog een stukkie en komen dan uit bij een Brandy stokerij "Van Rijn". Hier krijgen we uitleg over het destilleerproces en daarna krijgen we een 10 en een 12 jaar oude brandy te proeven (Het mag natuurlijk geen Cognac heten omdat dit alleen in het Franse plaatsje Cognac gemaakt wordt, maar het is uiteindelijk hetzelfde proces en de smaak ligt niet ver uit elkaar)

Na deze proeverij rest ons alleen nog het stukje terug fietsen naar de bikeshed waar een eind komt aan deze excursie, weinig gefietst, veel geproefd en vooral veel gelachen. Het is inmiddels 15.30 uur, de dag is omgevlogen. We moeten nog even wachten op de taxi die ons terugbrengt en rond 16.00 uur zijn we weer in ons Guest House. We slepen onze buitenstoelen even naar een zonnig plekje, waar ik een poosje kan bloggen, helaas geeft wifi het na een uurtje op en is het uit met de pret.

We wandelen nog wat rond het guest house, spotten 2 uilen in de bomen en nog wat ibissen en duiven, genieten van een mooie zonsondergang.
Vanwege het late tijdstip van de redelijk overvloedige lunch besluiten we het diner maar over te slaan en ons te houden bij wat snacks.

Donderdag 30 april 19e vakantiedag

We gaan om 8.00 uur ontbijten en daarna snel spullen inpakken en uitchecken, we hoeven vandaag als we de kortste weg nemen, maar zo'n 45 kilometer te reizen. De dag begint een beetje regenachtig en bewolkt. We rijden eerst naar de N2 en volgen deze weg richting Kaapstad, maar al snel nemen we de weg naar de kust. We stoppen even bij een strand/ duingebiedje en rijden verder en krijgen nog maar eens een regenbuitje te verwerken en het is behoorlijk nevelig. De weg loopt langs de kust, met hier en daar behoorlijke contrasten, links de armoede van de hometowns, rechts overdadige strandvoorzieningen.

We gaan door naar Muizenberg, hier begint onze tour over de Kaap. De baai hier heet de False bay, er voer wel eens een schip de verkeerde baai in. Na Muizenberg rijden we langs St. James, hier staan mooie felgekleurde strandhuisjes. Het weer is wel iets opgeklaard en de zon laat zich zelfs ook zien. De kust is mooi en we ronden een aantal baaien en komen langs een aantal aardige plaatsjes.
We komen aan in Simon's Town, hier vlak doorheen is The Boulders, hier zoeken we een parkeerplaatsje en ondernemen we een kleine wandeling naar de plaats waar de Pinguïn kolonie is. Deze Pinguïns zijn Afrikaanse pinguïns, een vrij kleine soort die alleen in Zuidelijk Afrika voorkomen. Er zijn wat kolonies op eilanden en nog een paar aan de kust van Namibië en Zuid Afrika.
We zien tientallen van die beestjes, sommigen zijn aan het broeden, anderen hebben al kuikens in verschillende leeftijden. Het is komisch om te zien hoe ze af en toe in een flink tempo richting zee waggelen om een duik te nemen. Er zijn diverse plankieren waar je over heen kan wandelen en we bekijken de pinguïnsop allerlei plekken.

Ze broeden op allerlei plekken: in kuiltjes op het strand, in de duinen en hogerop tussen boomwortels, maar ook in kunstmatige broedplaatsen (er zijn heel veel plastic vaten ingegraven) Leuk uitstapje al met al! (En we liepen alweer de Italiaantjes tegen het lijf ;-)

De reis gaat weer verder langs de kust, met mooie uitzichten over de Atlantische oceaan. Bijna de hele kaap hoort bij het Table Mountain NP. Wij gaan bij de main gate het park van Kaap de goede Hoop in en rijden naar het puntje van de kaap. Eerst gaan we naar Cape point waar we een bezoek brengen aan de top waarop een vuurtoren staat. Een hele klim, daarom nemen we maar de Funiculaire. We moeten dan toch nog een stukje omhoog maar vooruit dat hoort erbij! Het uitzicht over de rotsen is de moeite waard, we bevinden ons nu op het meest zuidwestelijke puntje van Zuid Afrika.

Na het bezoekje hier rijden we naar beneden waar Kaap de Goede Hoop zich echt bevinden maken dus ook hier maar weer de nodige foto's. Daarna rijden we nog een rondje door het NP, hier is al het nodige te merken van de bosbranden eerder dit jaar rond Kaapstad. We moeten nu wel richting de stad gaan rijden, we hebben nog een aardig stuk te gaan en juist ook hele mooie stukken waar we ook tijd voor nodig hebben.

Vanaf de main gate rijden we naar Scarborough en Kommetjie om van daaruit een stukje binnenland te nemen om daarna naar de mooie maar ook wat griezelige Chapman's Peak Drive te gaan. Deze smalle, kronkelige weg is uit de rotsen gehakt en je hebt prachtige uitzichten. Maar ook hier hebben de bosbranden danig huis gehouden en is de kans op vallend gesteente toegenomen.
Er wordt wel hard gewerkt om weer nieuwe netten en dergelijke op te hangen om dit te voorkomen. We stoppen uiteraard wel een paar keer voor foto's, gelukkig zonder vallende rotsblokken om ons heen.

Maar hoe dan ook een prachtig stukje weg om te rijden! Na Chapman's Peak komen we aan in Houtbaai gaan verder langs Llandudno en opeens ziet Bert iets op de zee. We stoppen en zien dan diverse fonteintje opspuiten van walvissen. Met de verrekijker kunnen we af en toe ook een staart ontwaren: superleuk! Al snel staan er nog wat kijkers de zee af te speuren, er zijn verschillende walvissen te zien. Jammer genoeg net niet dichtbij genoeg voor een foto.

We vervolgen de reis via Bakoven en Camps Bay (erg populaire plek , waar we ook een filmset ontwaren) Hierna rijden we Sea Point binnen waar we onze B&B Sweet Orange al snel vinden.
We hebben weer een leuke dag gehad zo! In de eetkamer van de B&B drinken we een glaasje wijn en hebben dan even tijd voor foto en blog.

We eten in een restaurantje om de hoek, na een lange dag hebben we geen fut meer om op zoek te gaan naar Capetown zelf. Maar de loempiaatjes met eend en de klipvis smaken hier ook prima en het is een druk, gezellig plekje.

Vrijdag 01 mei 2015 20e vakantiedag

Het was wat onrustig slapen vannacht, er stonden ergens in de nacht mensen aan te bellen, de houten vloer maakt voetstappen lawaaiig, maar nouja, komt ook wel weer goed. Dat is het verschil tussen de stad en het platteland
Hier in deze B&B is het ontbijt zo mogelijk nog overvloediger dan in de vorige adresjes, en ze hebben er echt lekkere broodjes!

Vandaag staat sightseeing Capetown op het programma, eerst maar eens op zoek naar een geldautomaat. Maar voor we die gevonden hebben... na kilometers lopen richting centrum is de 1e die we tegen komen out of order. De volgende vinden we dan eindelijk in Waterfront en zijn we meteen in een heel leuk gedeelte van de stad. Echt een gezellig sfeertje, waar we wat rond slenteren. We houden ons echter aan ons eerste plan en stappen op de hop on hop off bus.

Er zijn 3 lijnen die we kunnen nemen, we starten met de rode lijn: de city tour, maar na een paar haltes stappen we over op de gele lijn, die een rondje door het centrum en het 6e district maakt. District Six, is een wijk die tijdens de apartheid "schoongeveegd" is: de zwarte bevolking hoorde niet in de stad thuis, maar in eigen hometowns. Er zijn nu nog lege, kale stukken die de herinnering aan die tijd bewaren.

Na het gele rondje stappen we weer over op de rode lijn. (Waar we -hoe toevallig weer- onze Italianen tegenkomen) Bij het dagkaartje voor de bus krijg je een koptelefoontje die je in (of liever op de bus, we zitten natuurlijk steeds boven) kan inpluggen, je kan dan in alle mogelijke talen horen wat er in de omgeving te zien of doen valt.
Na de stad gaan we omhoog richting het dalstation van de kabelbaan. Als ik zie hoe steil dat ding omhoog gaat, haak ik meteen af, mij niet gezien! Hiervandaan is er wel weer een fraai uitzicht over de stad.

Na de stop hier gaat de bus verder richting Camp Bay en verder langs Bantry Bay, Sea Point weer terug naar The Waterfront. Hier lopen we weer even rond, om daarna de blauwe lijn te nemen die via de Rhodes Drive rondom de Tafelberg en de bijbehorende toppen heen rijdt, we komen langs botanische tuinen, in de buurt van wijnhuizen en langs een hometown: variatie genoeg dus weer.

De volgende stop is Houtbay waar we de benen even strekken in het havengebied, er wordt muziek gemaakt, er zijn mannen bezig om reepjes vissenhuid te snijden om daarmee de zeerobben te lokken, die dan op de kant komen, maar ook snel weer achter de lekkere hapjes aan duiken als ze in het water gegooid worden. Alleen is één keer een meeuw de robben te snel af, waarbij natuurlijk een tumult ontstaat door andere meeuwen die mee willen genieten.

We stappen weer op en rijden verder weer op Cape Town aan. De zon gaat intussen aardig zakken en het koelt dan ook pijlsnel af en we krijgen het best koud. De bus heeft ook een stop vlak bij onze B&B in Sea Point en we besluiten hier uit de bus te stappen.

In de B&B warmen we op met een glas wijn. Later gaan we bij de Griek eten, ook vlak om de hoek, maar voor we de helft van ons voorgerecht ophebben (tzatziki en hummus met pitabrood) staat de warme hap (Lamsvlees) al op tafel. We protesteren wel flink, maar eten het gerecht toch maar op en nemen het voorgerecht dan maar erna. (Wel heel veel excuses hoor!) We sluiten af met Malvapudding waarna we onze B&B maar weer gaan opzoeken!

Zaterdag 2 mei 21e vakantiedag

We zorgen ervoor om om 8.00 uur aan het ontbijt te zitten, want we moeten om 9.00 uur klaar staan voor onze excursie. We worden al om 8.45 uur opgehaald door Joepie die ons naar Langa brengt.

Langa is de oudste township van Capetown, veel van de inwoners zijn uit District Six afkomstig. We krijgen een rondleiding van Daniel, een jongeman die hier woont. We wandelen langs allerlei oude zeecontainers waar mensen hun bedrijfjes in starten zoals kappers en beautysalons. Daniel vertelt veel over de mensen, de apartheid, hij heeft een zachte stem en een wat lastig te volgen accent, waardoor soms wat details verloren gaan.
Op een gegeven moment lopen er wat kindertjes mee die het leuk vinden om op de foto te gaan. Later als ze de klompjes aan mijn rugzak zien, zijn ze daar helemaal weg van. (Bert had dat wel in de gaten, maar dat vertelde hij pas achteraf, anders had ik er iemand blij mee kunnen maken)

We gaan een daklozen/ ziekenopvang/ kinderopvang bekijken. De oprichtster, een 70 jarige dame, vertelt vol enthousiasme over haar passie voor de opvang van kinderen en hoe dat zich ontwikkelde in de loop van de tijd. Van het opvangen van kinderen waar de ouders van werkten (voor ze goed en wel begonnen was een reuze wachtlijst) door naar het opvangen van moeders met kinderen, daklozen en nu met name mensen met een handicap of ziekte. Erg interessant, maar ook schrijnend om te zien hoeveel gebrek er aan alles is: huisvesting, voedsel, voldoende hulp voor zorg aan de patiënten.....

Na deze indrukken wandelen we weer verder, we worden erg vriendelijk bejegend door alle mensen uit het township en er komen ook allerlei mensen wat vragen of vertellen aan ons. We lopen nu een echt heel armoedig stuk in met alle golfplaten hutjes, zo klein en alles vlak op elkaar gebouwd en een troep, alleen dat al maakt het zo'n ongelofelijk trieste plek om te wonen. Wel zijn er wat water tap punten gebouwd waar mensen water kunnen halen, de was doen en dergelijke. Er zijn ook wat toiletten (waar ik zelf liever geen gebruik van zou willen maken) maar waar 1 toilet voor 4 families is! We zien een dooie rat en horen dat dit zeker met regenachtig weer een groot probleem is.

Wat een tegenstelling met alle luxe die een paar kilometer verder op aanwezig is!

Ons volgende doel is een "Mandela-huis" er worden inmiddels betere huizen voor de mensen in de townships gebouwd. Kleine betonnen huisjes met stromend water, een zonneboiler op het dak. Mensen boven de 40 kunnen zo'n huisje gratis bewonen, ze moeten dan wel afstand doen van hun oude krotje zodat de grond daar weer gebruikt kan worden voor nieuwe huisjes.
We bezoeken een familie in zo'n huisje. Het huisje is misschien 4 x 4 m. Wel een trap naar boven waar 2 slaapkamertjes zijn. Het huisje heeft geen behang of vloerbedekking ofzo, alleen de kale betonnen muren, vloer en plafond. Er is een keukenhoekje, badkamertje en een woonhoekje. Hier wonen dan 6 mensen in.

En ongelofelijk, we hebben zelden mensen gezien die zo blij zijn met deze buitenkans die ze gekregen hebben: a life changing move. Van zulke armoede en narigheid, naar een echt huis, al is het voor onze begrippen een echt poppenhuis!
Dit laat je weer goed beseffen hoe ongelofelijk goed wij het hebben en hoe makkelijk je aanvaard dat je een huis hebt, een baan en voldoende geld om ook nog eens allerlei luxe te hebben zoals kunnen reizen. Deze mensen waren in de tijd van wonen in de krotjes zelfs nog nooit buiten het township geweest!

Na deze indrukwekkende ervaring wandelen we terug naar het begin van onze rondwandeling. Hier bezoeken we nog een soort medicijnman: hij heeft ook een zeecontainer als onderkomen, het hangt en staat vol met flessen, doosjes, poppetjes, kruiden, dierenhuiden en ik weet niet al wat meer, maar alles ziet er oud en viezig uit. De man zelf vertelt dat alles wat hij weet uit dromen geleerd zijn. Hij brandt wat kruiden die goed zijn om het huis schoon te maken, om geluk en fortuin te krijgen en tooit zich dan met wat huiden en kwasten en dan mag ik met hem op de foto. Meer duidelijkheid krijgen we niet. Beetje vaag geheel :-)

We schaffen buiten nog een aandenken aan: een soort schilderijtje gemaakt van blik en ander "afval".

Hierna brengt Joepie ons weer terug naar naar Capetown. Hij zet ons af in The Waterfront. Wel weer een enorme tegenstelling met vanmorgen!

Het is inmiddels begonnen met regenen, we besluiten om een binnenactiviteit te gaan doen. We gaan naar het 2 Ocean’s Aquarium. Een flink groot aquarium met zoals de naam al zegt, met vissen en andere bewoners uit de Indische en Atlantische oceaan. Er is van alles te zien, van aquaria met allerlei tropische vissen, clownsvissen en met garnalen. Kleine aquaria met allerlei bijzondere kreeften, anemonen, zeesterren en koraal.

Een enorm groot aquarium waar roggen, schildpadden en haaien en andere grote vissen in rondzwemmen. Er is een kelpbos nagebouwd, ook hier zwemmen vissen tussen.

Er is een stuk strand nagebouwd met pinguïns en oystercatchers. Met golven in het water die de branding voorstellen. Ook zijn een aantal rivier biotopen nagemaakt. Er is een stukje waar je allerlei wieren, kelp, zeesterren enzo mag aanraken en er staan mensen uitleg te geven bij allerlei bakjeswaar onder andere ieniemienie kleine kwalletjes in zwemmen die alleen met hulp van een microscoop zichtbaar zijn.

Verder natuurlijk overal borden en plaatjes met veel uitleg. Echt mooi dus.

Na dit bezoek slenteren we nog wat rond door The Waterfront en wandelen dan helemaal via de waterkant richting Sea Point. Het is gezellig druk met wandelaars, fietsers, hardlopers, gezinnen met spelende kinderen. Soms komen er paragliders landen op het grasveld, zij zijn van Signal Hill boven Sea Point gesprongen of gevlogen (hoe noem je dat?)

We zien de zon langzaam ondergaan en blijven kijken tot hij helemaal ondergaat. Van een groot schip dat voor anker ligt in de baai verdwijnt al snel de bovenkant in de mist en uiteindelijk verdwijnt ook de zon in diezelfde mist en valt er niet te genieten van een mooie zonsondergang. Wel wordt het meteen ijzig koud en zoeken we snel Sweet Orange op.

We gaan in de avond weer eten in dat gezellige restaurantje van eergisteren. Vandaag genieten we van een heerlijke carpaccio en als hoofdgerecht Cajun Calamaris. Ook superlekker. Natuurlijk een heerlijk wit Zuid Afrikaans wijntje erbij om het geheel te vervolmaken ;-)

Zondag 02 mei 22e vakantiedag.

De vakantie gaat op een eind lopen, maar we hebben nog wel wat te doen. Eerst maar starten met een ontbijt (nog eens een omeletje, gebakken spek, geroosterde pompoen, gebakken aardappeltjes, jusje, koffie, smoothie (en dan sla ik vandaag de lekkere broodjes, vleeswaar, kaas en yoghurt maar over)

Daarna moeten we zien dat we alle spullen weer in de backpacks gepropt krijgen. Ik heb nog een leuke strandtas aangeschaft, daar kan ook nog wat in en kunnen we ook de aangeschafte souvenirs meenemen.

We checken uit, dit kost wel effe wat tijd. Sweet Orange behoort tot een kleine keten van 5 B&B (allemaal met een kleur en een vrucht) En ze hebben maar één creditcard apparaat dus moet er iemand met een brommertje langskomen. Er werken eigenlijk alleen maar jonge mensen en ze doen het leuk en enthousiast.

We sjouwen de bagage de auto in en hebben dan nog een paar uurtjes te gaan. We gaan dan nog maar een autoritje maken. Nog een keer een stukje langs de kust en vervolgens over een bergpasje en weer op Kaapstad aan, ik bedenk dat we nog niet op Signal Hill zijn geweest.

W e rijden eerst naar Lion’s Head waar we een mooi uitzicht op de stad en de baai hebben. Dan rijden we door naar Signal Hill (soms ook de romp van de "lion" genoemd, hier kijken we uit over Sea Point. Er zijn al weer paragliders bezig en we zien er een paar vertrekken.

Nu loopt het al weer tegen de middag en gaan we weer naar The Waterfront waar we de auto in de parkeergarage zetten (we rekenen uit dat we voor een dagje ongeveer 5 euro omgerekend aan parkeergeld kwijt zijn!)

We hebben voor vanmiddag een tocht naar Robbeneiland op het programma. We moeten ons om 12.30 uur melden. Het duurt een poosje voor we op de boot mogen, maar er is genoeg te lezen over het geologische ontstaan van dit eiland en uitgebreid over de geschiedenis vanaf de 14e eeuw tot heden.

Robbeneiland ligt ruim 11 kilometer uit de kust vandaan en we varen er in 40 minuten naartoe.

De mensen worden in 2 groepen verdeeld. Wij wandelen eerst naar de gevangenis, waar alle politieke gevangenen (en dan met name de strijders tegen apartheid) waaronder Mandela waren opgesloten. De mannen die de rondleidingen doen zijn voormalige gevangenen en weten dus alle feiten uit eigen kennis te vertellen.

Erg indrukwekkend, we bezichtigen cellenblokken, zien het verschil tussen de grote cellen waar groepen verbleven en de kleinere cellen voor de leiders, die strikt apart werden gehouden van de anderen. We horen welke werkzaamheden er uitgevoerd werden door de gevangenen, welke sporten ze mochten doen. Maar ook het schrale dagelijkse terugkerende menu waarop precies stond hoeveel gram brood, groente, suiker en dergelijke ze per dag kregen én dan werd er ook nog onderscheid gemaakt tussen verschillende bevolkingsgroepen.

Tot slot kunnen we de cel van Nelson Mandela bezichtigen en is de rondleiding door de gevangenis afgelopen.

Hierna kunnen we bussen in en krijgen een rondrit over het eiland. We zien het dorp waar de bewakers woonden (en nu ex gevangenen en ex bewakers) We zien graven van Lepralijders die hier verbleven al ver voor de apartheid.

We zien een gebouw waar Robert Sobukwe verbleef (oprichter van Pan African Congress) Hij werd hier niet als politiek gevangene benoemd en woonde eenzaam in een huis op Robbeneiland waar de bewakers niet met hem mochten praten.

Wat ik erg leuk vind zijn alle vogels hier op het eiland, daar zou ik best nog wel een poosje naar willen kijken, maar dat is geen deel van de rondleiding. We kunnen uiteindelijk nog even uitstappen bij een soort cafeetje waar de bewakers vroeger hun drankjes dronken en waar nu ook een kleine bar is. Verder wordt hier zeewater opgepompt voor gebruik in het dorp.

Na deze korte stop rijden we terug naar de haven waar we al snel weer aan boord kunnen van de boot en waarna we met meer deining dan op de heenweg terugvaren Het is inmiddels helemaal dicht getrokken, ook de Tafelberg ligt in de mist.

Om 16.30 uur zijn we weer terug op The Waterfront. We zoeken een terrasje op waar we wat gaan drinken.

Rond 17.30 uur zoeken we een restaurant op, vooral ook omdat het frisjes wordt op het terras. We gaan eten bij de Fish Market, en natuurlijk eten we daar iets visachtig. Om het af te leren kiezen we maar weer eens voor een schotel met mosselen, gamba’s, calamaris , viskoekjes en gefrituurde stukjes vis met wat patatjes en een lekkere koolsalade. Daarbij nog een laatste keer de lekkere Zuid Afrikaanse wijn.

Ja en dan……..tijd om richting vliegveld te gaan! Eerst de auto uit de parkeergarage halen. Hier blijkt het weekendtarief te gelden. We moeten voor die 7 uur parkeren (bij de meest toeristische plek in Capetown!) de gigasom van ongeveer anderhalve euro betalen ;-)

Het is een kleine 25 kilometer naar de airport, we tanken nog even benzine en gaan dan de auto inleveren. Een trolley zoeken voor de bagage en kijken waar de terminal is.

We gaan inchecken en dan zie ik nog net op tijd, dat we stoelen op verschillende rijen hebben. Vreemd want we hadden de stoelen al gereserveerd tijdens het boeken. Gelukkig vinden we nog net 2 plekjes naast elkaar. Als de boarding kaarten worden geprint zien we ineens staan dat de boardingtijd 02.15 uur is. Hoe kan dat nou, we moeten toch om 22.55 uur vliegen. Even later zien we het: 3,5 uur vertraging.

De balies voor de bagage dropoff zijn nog helemaal leeg, we hopen niet dat we hier ook uren met onze bagage moeten staan.

Gelukkig komt hier snel leven in de brouwerij en we kunnen onze backpacks inleveren.

We krijgen bonnen voor een maaltijd en een drankje en dan begint de lange zit. Samen met nog een aantal anderen ontdekken we dat erbij “Café Dulce” een pilaar is waar we met hulp van wat gecombineerde stekkers diverse telefoons tegelijk op kunnen laden en dat we via de wifi van het café gratis kunnen internetten.

Hier zien we dat we vanmiddag een mail van de KLM hebben gehad over de vertraging. Maar ja..... toen hadden we geen internetverbinding.

Ik had een redelijke achterstand met bloggen dus ben ik flink aan het inhalen gegaan. Het vliegtuig uit Amsterdam komt ongeveer om 01.45 uur aan. Het blijkt dat het oorspronkelijke vliegtuig technische problemen had en niet zo snel gerepareerd kon worden. Het kostte dus de nodige moeite om een ander vliegtuig te regelen. Dat verklaart ook meteen de andere stoelnummers.

Uiteindelijk vertrekken we even na 03.30 uur en hebben we weer zo’n 11 uur vliegtijd te gaan, beetje eten en drinken, filmpje kijken, dutten, bloggen. We hebben een groot deel van de vlucht wat lichte turbulentie, we hobbelen dus redelijk wat af.

We hebben boven Nederland een vrij helder zicht en kunnen we zelfs onze rij huizen en de windmolens ontwaren! Daarna draaien we een stukje over zee en zien we de bollenvelden!

Om 14.30 uur landen we dan op Schiphol waar we na bijeen garen van de bagage buiten wachten op onze "ophaler" Willem. Na een ritje waarbij Bert best weer moet wennen aan het weer gewoon rechts rijden (ipv richtingaanwijzer de ruitenwisser aan....) komen we weer op de Vrouwenweg aan!

Weer veilig thuis na een Fantastische Vakantie!!

Tot: 0.172s; Tpl: 0.025s; cc: 11; qc: 30; dbt: 0.0442s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb