Blogs from Liberec Region, Czech Republic, Europe

Europe » Czech Republic » Liberec Region » Liberec May 22nd 2023

The train ride from Zittau in Germany to Liberec in Czechia was cheap, comfortable and quick. The only problem was that as soon as we had crossed the border we lost 4G on our phones and were unable to use the Internet. That's not a huge problem as the scenery was wonderful and we had books to read, but on arrival it meant getting a taxi on the street instead of using an app, and that doubled the price! Our accommodation in Liberec was something a little bit different. We had booked an "apartment" in the tennis club on AirBnB. It was actually right inside the clubhouse! Out host, Markéta, was lovely and made sure that we were comfortably settled in. She's also the manager of the club and one of the tennis coaches, but we ... read more
North Bohemian Museum
Cool Trams
Jested ski lift

Europe » Czech Republic » Liberec Region » Semily October 13th 2017

Yesterday we sadly left Prague, heading for mountain country, in the Bohemian Paradise National Park. The park lies around one hour and half north east of Prague, which made for an easy drive along freeway for the majority of the journey. Bohemian Paradise National Park (Czech: Český ráj) was declared in 1955 as the first nature reserve in the Czech Republic. At first it was 95 square klms in area, whereas today it is almost 182 square klms. One of the most recognizable elements of the Bohemian Paradise is the sandstone rock which many of the surrounding towns are constructed of. There are many rocks in the park which have been shaped by wind, water, frost, erosion, and humans into unique and curious shapes. There are two significant castles, Trosky and Kost in the area. Within ... read more
IMGP8965
IMGP8967
IMGP8989

Europe » Czech Republic » Liberec Region » Liberec November 5th 2014

Po víc než půl roce putování po Asii (které ještě brzy dopopíšu) mě osud zavál do České republiky (捷克), jednoho z malých států ve vnitrozemí Evropské unie (欧盟). Po příletu na letiště v hlavním městě Praze (布拉格) mě krásně přivítali kamarádi, bývalí kolegové z práce, a také táta, se kterým jsem se pak přesunul metrem na západ města a pak velmi rychlým autobusem do Liberce (利贝雷茨), městečka v kopcovité krajině na severu státu. První dny se dostavil trojí šok. Za prvé časový šok: český čas je o šest hodin zpožděný oproti singapurskému, a země leží skoro na 50 rovnoběžce severní šířky, takže vlivem sklonu zemské osy je tam listopadový den výrazně kratší než řekněme květnový, takže se stmívá už po čtvrté hodině odpoledne. Za druhé teplotní šok: kvůli zmíněné severní a vnitrozemské poloze dochází k velkým ... read more

Europe » Czech Republic » Liberec Region » Harrachov January 22nd 2012

Even though my parents were trying to convince me to join them on their yearly skiing trip for quite a while now, somehow I always opted for sun holidays. Living in a country where I am cold most of the time, either due to no sun or never-ending winds, it always seemed like a logical choice. This time though the choice was made for me! Somewhere back in 2011 when we were talking with my family about my sister’s upcoming birthday (and quite a significant one for that matter!), she came up with an idea of a family winter holiday! Let me just start by saying that I haven’t tried any winter sports before, while my parents have been doing cross-country skiing the last few years, and my sister have studied on the Sports Academy and ... read more
view from the hotel
winter in Harrachov
it was snowing a bit!

Europe » Czech Republic » Liberec Region » Harrachov August 11th 2010

Woensdag, 11 augustus ... een zwoel mediterannee klimaat wekte ons uit onze dromerige slaap en toen we de gordijnen met een zwierlijke beweging de kamer lieten zien, klopten de zonnestralen op onze beddelakens ... (Zwijn Zweuvels) Afin ... na dit poëtisch hoogstandje wachtte ons Tjechisch ontbijt op ons. Keuze genoeg van warme en koude gerechten. Diegenen die hier klagen, hebben den oorlog ni meegemaakt. Ons Carine had den avond daarvoor weer zwaar aan t Googelen geweest en een heel program lag klaar. Start was bij de Szklarska Poreba Kamienczyk watervallen. Na een klim waar Je Zus zjaloes op zou zijn (we misten nog juist een kruis op het zeer, zeer hobbelige pad), vergezeld van honderden A Poolstelen (t was er precies de Meir), op een pad waar onze Rick´s hoedje-van-leer in t begin 8, vervolgens 12 ... read more
Photo 4
Photo 5
Photo 15

Europe » Czech Republic » Liberec Region » Harrachov August 10th 2010

de voorlaatste dag zit er weeral op! maar natuurlijk niet vooraleer er een blog is geschreven! om te beginnen zijn we gewoon in eigen dorpje gebleven (niet Zandvliet, maar Harrachov) en hebben we de berg beklommen die dicht aan het hotel grenst. de weg was, zoals bijna overal hier in Tsjechië, van die stomme makkadam. maar, onderweg had mijn onfeilbaar oog iets zien bewegen in de bomen!y EEKHOORNS!! en heel dichtbij! (zie foto's) door deze ziektedragende agressieve beestjes hebben we een halfuur vertraging opgelopen. verdergewandeld, komen we eerst aan aan de verkeerde kabellift, de pa dervan overtuigd dat het de juiste was! alle sjaans hadden we ons robinneke bij, die ons de juiste richting inwees en we zo dus toch nog juist uitkwamen. lang leve Robin! vervolgens iets eten op een terraske, waar ze ons volgens ... read more
Photo 13
Photo 3

Europe » Czech Republic » Liberec Region » Harrachov August 9th 2010

... nor Pragovsky Skaly en Carine, de Robin, de Rick en onze Werner mochten mee! Protsky Gatsky lag tussen Bylski Linkski en Bylski Regstky, in t verlengde van de Langsjte Bjenstje en onder de Borstsky van Carine. En nu serieus : het betrof een rotsengebied dat vroeger onder de zeespiegel lag en door een grote Protsky naar boven gekomen is. Enfin, volgens Carinsky is de zee uitgedroogd geweest geworden, maar ja ... vrouwen en techniek, ge kent dat hé. In ieder geval, onze Rick had zijnen "hum" teruggevonden en we zullen het geweten hemme; onze privé-DJ "verwende" (zullen we maar zeggen) ons met een Skala van songs, gaande van Hard Rick, over soft songs naar Eddy Wally en de fikskes. We kennen nu allemaal den tekst van "ik zit in mijn vliegmasjien", dat we 3 keer ... read more

Europe » Czech Republic » Liberec Region » Harrachov August 8th 2010

halloow zeker, da Tjechisch, da´s nog moeilijker dan t examen chemie van 30 jaar geleeje ... Met afgrijzen zien wij de verschrikkelijke beelden op t nifs van de overstromingen en de miserie die er mee gepaard gaat. We kunnen daar niks aan doen, al zijn we hier. We zien ook wel dat de beken verschrikkelijk uit hun oevers zijn getreden, maar hier in Harrachov (zo´n 700 meter boven de waterspiegel) hebben we er weinig last van behalve "wat" regen en enorm onstuimig water. Dat is vandaag overigens opmerkelijk minder dan gisteren. En t leven gaat verder. Zo ook hier. Wij zijn richting Spindleruv Mun of Zoietsj gegaan, een bekend skioord en inderdaad, vooral SKI-mogelijkheden en mountainbike in de zomer. Heel anders dan de Oostenrijkse bergen en wandelpaadjes, betreft het hier Mac Adam. We hielden het dan ... read more

Europe » Czech Republic » Liberec Region » Harrachov August 7th 2010

Toen we naar buiten keken deze morgen, zat het wreed tegen, zoals te zien op de foto was het weer nog niet gebeterd sinds gisteren. dus maar iets bezoeken dat relatief droog is, namelijk de "bozkovské dolomitové jeskynê" (*) of gewoon de grotten in boskov. de GPS had ons door de snelste en kortste weg gestuurd, niet moeilijk er was er maar één. maar het uitzicht was niet mis. eenmaal aangekomen in "bozkovské dolomitové jeskynê" moesten we een uur wachten voor ons vertrek, de grotten waren zeer koud maar mooi (zoals elke andere grot) na ons middagmaal te hebben opgegeten hebben we een glasmuseum/glasblazerij bezocht waar we geen foto's mochten trekken. (boejeuhhh! wij doen ons goesting!) na niet te kunnen gaan bowlen zijn we teruggedraaid naar het hotel waar we onderweg verschrikkelijk woeste rivieren zijn tegengekomen. ... read more
Photo 3

Tot: 0.201s; Tpl: 0.008s; cc: 9; qc: 82; dbt: 0.0719s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb