Thailand en Cambodja

Asia » Cambodia » North » Battambang
August 28th 2011
Published: August 28th 2011

Beste mensen!

De vorige keer ben ik mijn blog geeindigd toen we op het eiland Koh Phangnan waren, dit eiland hebben we bezocht voor de beroemde "full moon party" mee te kunnen maken. Dit feest is op het strand van Haad Rin en is zoals de titel het ook zegt op de avond van de volle maan. Hier komen iedere maand circa 20.00 tot 30.000 mensen op af. Iedereen draagt fluoriserende kleding en accesoires, en overal zijn blacklights opgehangen om de kleuren nog beter te maken! Ook zijn de "buckets" hier erg bekend, dit zijn kleine emmers gevuld met een mix van sterke drank,redbull en fris welke met massa's worden aangeboden in de vele kraampjes langs het strand. Overal zijn ook shows te zien, meestal in combinatie met vuur! We zijn s'avonds om 10 uur begonnen en hebben doorgefeest todat de zon opkwam! Samengevat, dit was weer een feest om nooit meer te vergeten! Op Koh Phangnan hebben we ook voor 3 dagen een scooter gehuurd waarmee we het hele eiland rond hebben getourd, in het noorden van het eiland waren erg veel mooie stranden te zien waar je ook goed kon snorkelen. Na Koh Phangan hadden we onze zinnen op Bangkok gezet, hiervoor moesten we eerst de boot nemen naar Suratthani en daarna op de bus stappen richting bangkok. Een stukje voor bangkok werden we op het busstation afgezet en hebben we de "lokale bus" genomen naar het centrum. We waren deze reis om 4 uur begonnen en zijn om 7 uur s'ochtends eindelijk aangekomen in Bangkok. Gelukkig hadden we het hostel al gereserveerd dus we konden zo het bed in duiken. S'middags zijn we alle tempels gaan bezoeken, dit hebben we gedaan met een zogemaande tuktuk, deze heeft ons de hele dag rondgereden voor maar 20 baht
( 50 eurocent! ), het enige dat hij vroeg is dat we een kledingszaak bezochten zodat hij benzinebonnen kreeg! Wat grappig was, was dat je In bangkok voor 25 euro alle pasjes/diploma's/rijbewijzen kan laten namaken die je maar wilt! Gewoon op straat!!!
( en ook nog goed ! ) Ook heb ik me nog een blouse op maat laten maken die 2 dagen later klaar zou zijn. Ook zijn we onze visa's gaan regelen voor Vietnam, dit duurde 1,5 dag dus dit wilden we ook graag achter de rug hebben. S'avonds hebben we nog een pilsje op het terras gedronken. De dag erna hebben we een mooie boottocht gedaan over de rivieren die door bangkok heen lopen, en hebben we nog rondgelopen in het centrum. De 3e dag hebben we regen gehad en hebben we niet veel gedaan, we hebben onze visa's opgehaald en hebben onze reis voorbereid naar de volgende bestemming : Ayutthaya! Dit was de voormalige hoofdstad van Thailand. De stad was in 1767 verwoest door de Birmezen, maar de vele overgebleven ruïnes van de tempels en paleizen zijn erg mooi om te bezoeken.Ayutthaya is circa 90 kilometer ten noorden van Bangkok gelegen dus we hebben hiervoor de trein genomen voor maar 15 baht ( 38 cent !! ) In ayutthaya hadden we een hostel geboekt en via dit hostel konden we ook een motorscooter huren! Ideaal dus! Dezelfde avond hebben we de grootste tempel bezocht en de dag erna zijn we de kleinere tempels gaan bezoeken. Ook was er hier een olifantenkamp waar je op de olifanten kon rijden en waar een babyolifant de toeschouwers vermaakte. De volgende dag zijn we weer op de trein gestapt naar de volgende bestemming: Khao Yai National Park. Hier wilden we graag naartoe vanwege de bekende jungletours die ze hier deden. Na een 5 uur durende treinreis zijn we door het vantevoren geboekte hostel van het station opgehaald en hebben we bij het hostel zelf onze tour geboekt. Deze bestond uit anderhalve dag, eerst een halve dag bij de monnikken de vleermuisgrotten gaat bezoeken , daarna de 50 minuten lange stroom van uitvliegende vleermuizen gaat bezichtigen en daarna in een natuurlijke waterbron gaat zwemmen. De tweede dag was een jungletour in het national park zelf, deze begon om 7 uur s'ochtends en eindigde om 7 uur s'avonds! Tijdens deze tocht hebben we veel mooie beesten gezien waaronder: Gibbonapen, grote reen, schorpioenen, Tucons en olifanten! Gewoon super! S'avonds waren we uitgeput en zijn lekker vroeg naar bed gegaan ( mede ook omdat we de volgende dag WEER om 6 uur opmoesten om onze reis naar Cambodja te maken.....PFFF vakantie noemt men dat :-) ) De reis van Khao Yai naar Cambodja was behoorlijk ingewikkeld! We hebben om half zeven s'ochtends de taxi genomen naar het busstation, vervolgens zijn we in de bus gestapt die ( volgens hun ) naar de grens van Cambodja zou gaan.. Na 2 uurtjes zei de chauffeur dat we moesten uitstappen..Dit was niet de grens???! Nee..er komt een andere bus die jullie naar de grens brengt..Okee..dan maar wachten..45 minuten later arriveerde een andere bus die ons naar de grens bracht, alleen deze stopte een stukje voor de grens, dus je moest ook nog eventjes een tuktuk nemen....KLOP KLOP KLOP....GELD GELD GELD... Okee.. De tuktuk genomen en uitgestapt bij "de grens" (een wegversmalling met rode palen wat er uit zag als een grens en een kantoor waar je je visa voor Cambodja kon kopen) Volgens de Lonely planet ( onze reisgids ) koste een Visa 1100 baht en ze telden 1200.. Nou ja na al die geldklopperij doet 100 baht er ook niet meer toe! Visa genomen en op weg gegaan naar de grenscontrole..Maar wat zagen onze ogen!! Een 2e grens?? wat nou gebeurd was: Ze zijn hier zo slim geweest om een "nepgrens" VOOR de grens te bouwen zodat ze je 1200 baht voor de Visa kunnen vragen i.p.v de 800 bij de echte grens!! ( dit scheelt 10 euro per persoon ) STELLETJE (&%*9*^@#) !! Maja, na een formulier ingevuld te hebben dat we gezond waren mochten we de grens over! We waren al redelijk moe van al het gereis dus het kon ons allemaal niet meer zoveel interesseren! Eventjes een leuke foto genomen en snel naar de bus naar onze eindbestemming Siem Reap. 3,5 uur later arriveerden we in Siem Reap en moesten we weer een tuktuk nemen naar ons hostel! Ondertussen was het 20.30 uur en we waren al dik 14 uur aant reizen. Snel naar het hostel, een etentje, een biertje en heerlijk slapen..PFFFFFFFFFF! Wat een dag. De dag erna hebben we lekker uitgeslapen en zijn we ons gaan orienteren voor het bezoek aan het 8e wereldwonder: De Angkor Wat tempel! Dit is een hindoeistische tempel gebouwd tussen 1113 en 1145 en is tevens het grootste religieuze bouwwerk in de wereld! De tempel is een van de belangrijkste overblijfselen uit de periode van het Khmer-rijk. De tempel ligt 12km van Siem Reap af dus hadden hiervoor een tuktuk voor een dag geboekt die ons overal zou afzetten en op ons zou wachten. Om de tempel liggen ook vele andere tempels die we wilden bezoeken. We hiervoor een 3 daagse toegangskaart gekocht. Omdat niet iedereen interesse heeft in een heel verhaal over al deze tempels heb ik een mooie webpagina opgezocht waar de andere tempels ook zijn beschreven:

LINK

De tempels waren echt super! Mijn favorieten waren de Angkor Wat ( de grootste en bekendste ) , de Ta Prohm ( jungletempel met reusachtige wortels om de muren ) en de Bayon tempel ( een tempel welke bestaat uit 200 gezichten en 54 torens! )
Na de tempels zijn we lekker gaan uiteten en heb ik mezelf weer een nieuwe uitdaging toegelegd; In een Cambodjaans restaurant hadden ze een barbeque met diverse soorten "speciaal vlees" deze bestond uit Kangaroe,struisvogel,slang en krokodil!! Ik wilde het graag proberen dus dat doen we dan maar! Gelukkig was het allemaal goed te eten en kon ik weer wat dingen van mijn lijstje afstrepen!

Vandaag zijn we wederom weer vroeg opgestaan (06.00) om de scenic route (de boot) te nemen over de rivier van Siem Reap naar Battambang. Dit was weer een avontuur op zich! de rivier was soms erg breed maar soms ook supersmal en volbegroeid en dus moesten we ons af en toe een weg banen door de struiken, planten en boomstronken! ( we zijn 2 keer lichtelijk vast komen te zitten! ) Maar het was super, je ziet de drijvende dorpen, mensen die zijn aant vissen vanaf hun kleine bootje, kinderen die vanaf de kant helemaal enthousiast zijn aant zwaaien, rijstplantages. Samengevat: het ware Cambodja. Super! Morgen hebben we weer een tuktuk gehuurd om de tempels die deze stad biedt te bezoeken. Maar genoeg weer voor nu! Ik zal proberen wat goed weer van hier te sturen ( dit is ook niet altijd i.v.m. het regenseizoen ) maar ik doe mijn best!
Groeten uit Cambodja! Roy

28th August 2011

Hey neefke! Weer un sjoen verhaol en leuke foto's! De höbs daan wel ut Preuvenemint gemis, mer met ouch nog 'ns dit pokkeweer, wil iech wel met diech ruile...Die zon höbste neet de gooje kant oet gesjik....Iech hoop dat ze in zuid fraankriek is blieve haange ;-) Geneet nog mer volop! Ut is bijnao um...en dat vinde sommige luij gaaroet neet erg... XXLindaXX
29th August 2011

Thailand en Cambodja
Hoi Roy Wat hóbs ste weer eine prachtige blog geschreve en hiel veul en sjoen foto,s !!! auch eine geweldige tip naor de link gaank zoe door . .xxx pap& mam.
30th August 2011

Hey, kunnen we eindelijk weer reageren op je blog!!! Vorige keer helaas niet gelukt, maar vond je foto's van toen ook geweldig, vooral die van die dieren natuurlijk, en dit keer weer! En wat een feest daar zeg, ik zie me daar ook wel tussen staan!! Wat maken jullie allemaal mee zeg en wat een genieten! Wij gaan nu ook heerlijk genieten in Portugal! Ook wat zon meepikken en natuurlijk geen feestje overslaan! Wel dit keer zonder Royke, maar dat valt goed te maken bij de volgende vakantie waarschijnlijk! Gaan we dit keer samen genieten, ff ietsjes minder jaloezie van mijn kant! Have fun nog! En dit keer zeg ik maar: tot gauw!! x
31st August 2011
4. Khao Yai National Park (2)

Whaaaaahhhh!!!
Die kiek diech aon! Zoe vaan: iech kom diech pakkkeeeeehhhh!!!
31st August 2011
4. Khao Yai National Park (10)

Gatver!!
31st August 2011
4. Khao Yai National Park (15)

Haha
The Green Mile? ;-)
1st September 2011
1. Koh Phangnan (5)

compleminte
hoi leve jong. veer höbbe weer genote vaan dien avonturen. De weurs noch unne echte omnifoor(alleseter) knap vaan diech.Veer bivakeren noe in Fraankriek tot de 16e.compleminte en noch väöl plezeer winse diech.Fons, Kitty , Tom en Gerda. dikke poen!!!!
4th September 2011

ruigggg man
amigo wat ruig allemaal zeg pffff,word gek wil ook zo graag naar zo n mooie plekken haha hopelijk next year,nog 2 maanden genieten he,en dan kunne jullie me alle verhalen live vertellen,geniet r nog lekker van de komende 2 maanden hier regent het maar weer eens zoals gewoonlijk ;-) hasta pronto amigo xx
6th September 2011

Neat
Jezus Boudha Roy, Dat zal wel een ervaring zijn geweest en niet alleen de feesten. Emmertje drank toe maar. Ik zie je zo zitten versteend met gestrekte armen, redelijk nuchtere glimlach. Ben wel jaloers op jullie maar zo zie ik ook veel. Je zal straks wel een jaar nodig hebben om al die foto\'s te bekijken. Mooie foto\'s mooi verhaal. Maar de emotie moet van jouw krijgen, als je terug bent. Roy jongen haal het onderste uit de kan. Que la force soit avec toi. Wim

Tot: 0.067s; Tpl: 0.018s; cc: 8; qc: 28; dbt: 0.0284s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb