In the Red

Oceania » Australia » Northern Territory » Alice Springs
October 20th 2010
Published: October 24th 2010

Saa befinder vi os i Alice Springs. Det har vaeret lidt koldt her de sidste dage hvor vi har vaeret paa tur, men nu er solen ved at komme godt frem igen.
Vi ankom til Alice springs for 4 dage siden om formiddagen, saa vi havde god tid til at gaa lidt rundt i byen, hvilket ogsaa var rart efter en meget lang bustur hertil. Vi praesterede "kun" at koere en kaenguru og et stort firben ned paa vejen hertil.
Turen naeste morgen startede klokken 6, saa vi skulle tidligt op at have morgenmad. Vi startede med at koere et godt stykke tid, her fik vi bl.a. lov til at tegne paa viduerne i bussen, da vi skulle skrive vores navn derpaa og tegne noget der kendetegnede ens land, hvilket i vores tilfaelde blev den lille havfrue et Danmarkskort hvor vi placerede hende med en pil. Vi blev ogsaa noed til at tage turen omvendt af vad vi ellers skulee have, da vejen ud til Kings Canyon var oversvoemmet, hvilket ikke er helt normalt for denne tid af aaret, da der normalt ikke er regn. Regnen har vi dog ikke haft, men dagene inden vores ankomst havde det regnet rigtig meget, hvilket var grunden til det var koeligt.
Vi var blandt de yngste paa turen, men gjorde nu ikke noget, da nogle af de andre var meget ungsindede, saa selv Stephen paa 40 aar havde vi det rigtig hyggeligt med. Generelt var alle personer med paa turen rigtig soede, men selvfoelgelig var der ogaa et boom af asiater her, men det er det vidst alle steder hernede.
Well paa koereturen kunne vi bl.a. se Mount Connor, de et hurtigt stop saa vi kunne faa billeder og gaa lidt rundt i det roede sand. Endelig kunne vi ogsaa begynde at kunne ane Uluru (Ayers rock) i det fjerne. Saa efter vi havde hentet alle swags (den pose man kan sove i under aaben himmel) og faaet dem hen paa pladsen hvor vi skulle sove, koerte vi ud til Uluru hvor vi fik mulighed for at gaa basewalken rundt om stenen eller bestige den. Melanie valgte at bestige den, en meget haard tur, da det virkelig gaar stejlt op og mange giver op efter faa meter. Det lykkedes hende dog at komme hele vejen, og blev meget populaer blandt asiaterne paa turen, da de synes hun gik saa hurtigt og hun var saa sej til det. Jeg gik istedet rundt om stenen sammen med faa andre fra turen, gruppen blev dog hurtigt stoerre, da flere havde opgivet turen op. Undervejs paa basewalken saa jeg en black lisard og en inland taipan, som vores guide kun havde set en gang foer. Det er den slange i Australien der indeholder mest gift. De voksne er dog meget rolige og goer sjaeldent noget, men ungerne som denne er meget agressive saa det er bare med at passe paa, da man doer inden for 3min hvis man bliver bidt af den.
Efter vores gaatur kunne vi gaa rundt i kulturcenteret, hvor man kunne laese flere historier om hvad der var sket paa stedet og se noget kunst. Turen ender selvfoelgelig i en souvenirbutik.
Vi koerte ud til solnedgangsstedet, hvor vores guide Mike lavede aftensmad imens vi kunne se solnedgangen over Ayers Rock. Her samles der rigtig mange mennesker, der er paa halvdagstur til en pris der er 3 gange saa hoej som vores 3 dages tur, dermed mener mange af dem ogsaa at de har mere ret til at vaere der end vi har, men vi gjorde nu stadig krav paa vores pladser, da vi havde betalt samme indgangsentre til parken som de ogsaa havde 😊 Her saa vi saa stenen skifte farve. Mange mennesker har vi hoert kommentere at de ikke gad derind da det bare var en sten, dette kan vi dog sige at det ikke bare er, da der virkelig er noget magisk og fantastisk over stedet.
Saa blev det tur til at komme tilbage paa campingpladsen, hvor vi fik vores swags rullet ud og gjort klar til natten. Vi satte os hen til baalet - det vil sige alle asiaterne gik i seng og vi andre blev oppe og snakkede. Senere da vi blev endnu faerre satte vi os over til en anden gruppe der var paa samme tur, bortset fra det var deres sidste aften. De var dog en noget mere festbus end vores, men havde nok ogsaa noget at goere med at aldersgruppen i deres bus alle var i 20erne og i vores fra 18 til 40 aar.
Det er ret flot at ligge i swagen og kigge op paa stjernerne, saa det var bare en ekstra bonus oven i dagens oplevelser.

Anden dag blev vi vaekket klokken 4.30 om morgenen, hvor vi 15 min efter skulle forlade pladsen og koerte ud for at se solopgangen ved Uluru og derefter gik vi en lille tur ved foden af stenen og fik en masse kultur og historier fortalt.
Turen gik videre til Katja Tjua, hvor vi skulle ud paa en lidt laengere gaatur - noget mere i stil med hiking. Katja Tjua er et meget helligt sted for maend og derfor maa aboriginal kvinder ikke befinde sig her, hvilket vi ogsaa fik lidt fortalt om. Turen gik over smaa baekke, klipper og graessteppe, hvor der normalt heller ikke er graes paa dette tidpunkt, men det var nu meget groent nu her alligevel pga. regnen. Turen var utrolig smuk og der var nogle fantastiske udsigtspunkter. Vi var blandt de foerste tilbage til bussen - alle asiaterne gik aabenbart ret langsomt, hvilket ogsaa goer at de synes vi gaar utrolig hurtigt.
Turen gik videre mod Kings Canyon, hvor vi stoppede undervejs for at samle braende. Da vi kom ud i naerheden af Kings Canyon stoppede vi paa en campingplads, da det var ved at vaere sent. Her lavede vi baal af det baende vi havde samlet, saa vi kunne side ved varmen. Det var vores hykkeligste aften. Vi fik spillet uno med nogle af asiaterne, hvilket var meget underholdende, da de hele tiden kom med hoeje udbrud naar det gik godt eller daarligt = hele tiden.
Efter maden gik mange af dem allerede i seng, hvor vi andre sad ved baalet og snakkede og drak noget guene (noget hvidvins lignende drik som er et miks af en masse skrald). De asiater der ikke sov tog billeder af alle dem der sov. Den ene pige snorkede som en kat der spinder hvilket var ret sjovt. Denne nat var der masser af stjerneskud.

Vi fik lov til at sove helt til klokken 5 de naeste morgen, saa det var jo naesten luxus.
Turen gik til Kings Canyon, som var den haardeste hikingtur vi skulle ud paa. Vi kunne skifte til badetoej inden hvis vi ville bade i garden of eden, som vi da selvfoelgelig ville, der var dog kun 3 andre der ogsaa ville saa ud af ca, 20 personer var det ikke mange. Det foerste af turen gik op og op og op, hvor resten var en blanding af op og ned hele tiden. Man skulle vaere ret opmaeksom paa hvor man satte foedderne da det ikke var en anlagt sti, men man skulle kravle lidt rundt paa stenene for at komme fremad.
Da vi kom til Garden og Eden smed vi hurtigt toejet og oppede i. Vandet var mega koldt, men vi blev ret friske bagefter saa det var jo godt. Vi havde ogsaa et kaempe publikum paa, da det aabenbart er meget underholdende at se folk hoppe i isende koldt vand. Her var der ogsaa en del udbrud og klapsalver fra dem der saa paa. Det gode ved at bade her var at man ikke kan toeve med at komme under, da man ikke kan bunde allerede fra det foerste skridt man tager, saa det var bare med at hoppe ud og haabe man kunne sprojte lidt paa dem der sad paa land. Man toerede ret hurtigt da vi begyndte at gaa rundt igen, og man froes ikke bagefter hvilket vi ellers havde gjort lidt inden. De andre fra gruppen blev endnu mere facineret af os da vi nu var saa modige, tror de saa meget op til os, Stephen og Neil fra Canada.
Vi var tilbage ved bussen efter naesten 4 timers gaatur, hvor Mike skulle lave mad til os og vi kunne saa gaa en lille tur for foden af Kings Canyon. Her saa vi en python der laa over stien, den var ca. 2 meter. Saa lidt kryp har vi faaet set.
Tilbage til bussen spiste vi og koerte mod Alice Springs igen. Vi stoppede paa en farm med Cameler, hvor man kunne faa sig en tur til billige penge, saa det skulle vi da ogsaa lige proeve. Det var mega sjovt isaer da den loeb, det var dog godt der var haandtag, da det ikke er til at foelge en camels bevaegelser da den loeber ret sjovt og uden nogen takt i sig. Paa dette sted var der ogsaa en utrolig kaelen dingo, kaenguruer, alpacka, lama og fugle.
bagefter gik turen helt til hostellet i Alice Springs, hvor vi lige kunne naa at faa os et bad, inden vi alle skulle moede til aftensmad i baren paa hostelet og faa os en rigtig god afslutning paa turen. Nogle af asiaterne forsvandt hurtigt, men dem vi sad ved havde vi nogle hyggeligt samtaler med og de laerte at sige skaal. Der blev faerre og faerre som tiden gik, men dem vi havde det bedst med blev heldigvis ogsaa ved laengst tid. Det endte dog med det kun var Melanie og jeg tilbage sammen med vores guide, som var blevet ret fuld paa dette tidspunkt og fortalte en masse maerkelige ting han tidligere havde lavet. Her er det ret populaert at drikke 'snake bite' som er en blanding mellem oel, cider og hindbaer sirup, og det smager faktisk rigtig godt.

En fantastisk god tur, saa det var hele den lange tur vaerd!

Knus og Kram Melanie og Maria

26th October 2010

spændende tur
Hej igen Mogm! Rigtig spændende tur , lyder det til I har. Fortsat god rejse down under!Spændende læsning! Kh Marianne

Tot: 0.083s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.041s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb