Vakantie Zweden

Europe » Sweden » Dalarna County
March 15th 2019
Published: May 28th 2019

Maart 2019

We komen in de Kampioen een leuke aanbieding tegen van een vakantie naar Zweden.
10 Dagen naar regio Dalarna, naar Safsen, waar we een aantal jaren geleden ook al eens zijn geweest.
We vertrekken op zaterdag 11 mei met de auto naar Kiel, varen die nacht over naar Gøteborg en rijden zondags naar Safsen. Op zondag 19 mei weer terug naar Gøteborg en dan 's nachts terug naar Kiel. We komen dan maandag 20 mei eind van de dag weer thuis.

Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling om nu in het voorjaar op vakantie te gaan, maar vooruit: vakantie is altijd leuk!

ZATERDAG 11 mei 2019 1e vakantiedag

Om 8.30 uur zijn we helemaal reisvaardig en gaan op weg voor onze vakantie naar Zweden. We rijden eerst richting Amsterdam en gaan dan via de A9 naar de A1 die we gaan volgen tot de grens bij De Lutte. Het is zonnig, maar fris weer, heerlijk om te rijden en voorlopig is het rustig op de weg. Om 11.00 uur gaan we de grens over en rijden eerst op Osnabrück aan.

Hier bedenk ik ineens dat mijn jas en handschoenen nog thuis aan de kapstok hangen (niet slim dus)

Ook door Duitsland is het aanvankelijk lekker doortuffen, een paar keer wat rustiger aan ivm wegwerkzaamheden. De verwachte aankomsttijd in Kiel is ongeveer 15.00 uur. Daar komt af en toe wat bij als we even stoppen. Tijd genoeg: we kunnen van 16.00 uur tot 17.15 uur inchecken.

Bij Bremen is er ineens wel een file, we staan dan ook meteen zo goed als helemaal stil en die aankomsttijd loopt dan ook snel op naar over half 5.

Onze navigatie geeft een snellere route aan, maar dan moeten we na 2 kilometer de afslag nemen, dat duurt dus nog wel een poosje in dit tempo. Intussen komt er politie en brandweer aan tussen de rijen auto’s door er is dus wel wat aan de hand!

We nemen uiteindelijk de afslag en komen via een omweg weer uit op de autobahn, waar het verkeer gelukkig weer doorrijdt.

De rit gaat verder richting Hamburg, hier is het ook druk op de weg en veel wegwerkzaamheden, maar hier staan we nergens echt vast, we kunnen gewoon doorrijden. Na deze drukke stad rijden we over een rustig stuk richting Kiel waar we rond 16.15 uur aankomen. We kunnen meteen doorrijden naar de incheck, er staan maar een paar auto's voor ons, maar we moeten uiteindelijk wachten tot 17.15 voor we op de boot kunnen, al het vrachtverkeer, auto's met aanhangers enz. gaan voor.

We hebben een hut met uitzicht naar buiten op dek 8. Nadat we de spullen hebben neergezet, gaan we naar boven naar dek 11, helemaal boven. Hier is het al behoorlijk druk met groepen mensen die uitkijken, een drankje nemen enzo. Er rijden nog een aantal auto's aan boord en er worden nog wat opleggers geïnstalleerd (wat doen ze dat handig, die grote dingen manoeuvreren)

Om 18.00 gaan we varen, eerst een stuk achteruit tot we op een breed stuk water zijn, waar het gevaarte kan draaien, wat een enorm schip is het toch! Via de zeearm varen we in noordelijke richting, richting eilanden van Denemarken. Het wordt intussen flink koud (gelukkig had Bert 2 jassen in de auto gegooid, dus ik leen er eentje van hem) We gaan terug naar beneden, kijken even rond in de shop en gaan dan eten.

We hebben geboekt voor het buffetrestaurant en kunnen daar kiezen uit allerlei heerlijke hapjes, vooral de diverse vis en schaaldieren laten we ons goed smaken. Natuurlijk zijn er ook warme gerechten en niet te vergeten de lekkere toetjes en kaasjes.

De sfeer wordt opgeleukt door life muziek (niet helemaal onze smaak, maar toch wel gezellig)

Uiteindelijk zoeken we onze hut weer op om een beetje te proberen te slapen.

ZONDAG 12 mei 2019 2e vakantiedag

We zijn al weer vroeg wakker, de zon is al om 4.30 uur op en schijnt recht onze hut in. We hebben toch al niet echt goed geslapen, die bedden zijn niet geweldig aan boord en de lucht is erg droog. Maarja, dat hoort bij vakantie toch...

Er is buiten nog weinig te zien: in de verte een bootje, maar nog geen land. We blijven nog maar een poosje liggen.

Om 7.30 uur gaan we ontbijten: ook weer een buffet, ik ga voor een Engels ontbijt, aangevuld met yoghurt en een stukje fruit. Lekker hoor. Hierna gaan we naar het bovendek: we zijn inmiddels al een aantal eilandjes gepasseerd en de nodige boten die voor anker liggen. We zien de nodige kranen en andere havenattributen en naderen dan de grote Älvsborgbron, de 45 meter hoge brug over de zeearm waar de stad aan ligt.

Onze boot past er net onderdoor 😊 We zien dan ook Göteborg goed liggen. Dan is het nog een klein stukje varen naar de aanlegplaats van de Stenaline. Wij gaan onze spullen uit de hut halen, intussen wordt er omgeroepen dat we naar de auto's moeten gaan. Al snel begint het ontschepen, alleen staat er een auto voor ons zonder bestuurder, dus moeten we een tijdje wachten. Als die eindelijk arriveert zijn we zo van boord en kunnen direct van boord en het haventerrein af. Geen enkele controle dit keer!

We rijden al snel de E45 op en laten dan snel de stad achter ons. We rijden door de mooie glooiende natuur, soms hebben we een 4-baansweg, dan weer 2-baans. Het is niet druk en we rijden lekker door. Meestal mogen we 70 of 80 km/u rijden. Van de boot tot onze stuga in Säfsen is het ongeveer 385 kilometer, inclusief de nodige stops verwachten we daar rond 15.00 uur aan te komen. Helaas hebben we wel regen onderweg, maar gelukkig niet zoveel dat we niets kunnen zien van de omgeving. In een weiland zien we zomaar ineens een kraanvogel rondlopen. Leuk!

De wegen worden smaller en steeds stiller en de natuur blijft mooi groen, we rijden langs het kilometerslange Vänernmeer en talloze andere grote en kleine meertjes. Heel mooi. Na een laatste stop om nog eens de tank vol te gooien komen we aan in Fredriksberg, het dorpje vlakbij het Säfsenresort. We zien al wat bekende plekjes.

We checken in bij de receptie en zoeken dan onze stuga op, we hebben nr 307 in het gebied dat Östanvik heet. We zitten wel in een ander gedeelte als de vorige keer (beetje dichter bij de receptie en het begin van de wandelpaden)

Het huisje ziet er prima uit, mooie keuken met echt alles er op en eraan, zithoek, 2 slaapkamers en een douche en toilet en met een sauna. Verder een veranda, waar het nu wat te fris is om te zitten. We bergen eerst maar eens alle spullen op en ik ga dan maar wat schrijven in het dagboek en wat foto's uitzoeken om erbij te doen.

Intussen genieten we van een glas wijn! Omdat we op zondag aan zouden komen, hebben we maar wat etenswaar meegenomen en dus draaien we een lekkere pasta in elkaar. De avond brengen we door met wat lezen, schrijven en kijken een poosje naar een leuke film op tv (in het Engels met Zweedse ondertiteling)

We duiken op tijd ons bed in, we zijn allebei best moe, na de vorige nacht van weinig slaap!

MAANDAG 13 mei 2019 3e vakantiedag

We slapen heerlijk, zijn wel op tijd wakker en al snel gaat Bert een bakkie koffie zetten, die we lui in bed opdrinken. Na het opstaan en toilet maken, zetten we nog een bak koffie en we bakken pannenkoeken met kaas als ontbijt. Lekker hoor.

Buiten is het zonnig, maar voorlopig nog maar net boven het nulpunt. De wind voelt ook tamelijk fris. We vermaken ons eerst maar een poosje met foto's kijken, schrijven enzovoort. Rond 10.00 uur gaan we eens denken aan "iets" doen.

We hebben voor vandaag een wandeling op het programma staan, na 2 dagen veel in de auto zitten. We hebben de wandeling Mellanfallslederna op het programma staan. Het is even zoeken waar de wandeling begint: bij de receptie dus. We dalen via wat wegen langs de stuga's af naar de doorgaande weg, deze steken we over om naar de echte start van de wandeling te gaan. We lopen meteen een mooi bos in en dalen verder af richting het Säfssjon: het meer bij het resort. Het is meteen heerlijk stil, we horen wel veel vogels en af en toe de wind door de bomen. De paadjes slingeren door het bos, af en toe wat klimmen en dalen. Soms lopen we een stuk vlak langs de oever van het meer, dan weer een stuk meer het binnenland in, heuvels over, beekjes oversteken en moerassige gedeeltes door. Hier liggen dan vaak planken, zodat we het wel droog houden aan de voeten.

De zon doet intussen nog steeds zijn best en zo beschut tussen de bomen is het aangenaam weer, zodat de jas uit kan en we in een vest verder kunnen wandelen.

Als we het einde van het meer bereiken draait de route helemaal het binnenland in, nu wordt het vooral heuvel op wandelen. Het is echt heerlijk lopen zo, wat een rust. We zien (en horen) veel vogeltjes, zien vlinders en hommels en er zijn honderden bloeiende bosanemonen. Na een poosje komen we bij een splitsing: we moeten hier kiezen voor de 6 of 8 kilometer. We nemen die laatste maar. De weg slingert verder omhoog en uiteindelijk volgt een pittig stukje klim tot we uiteindelijk het bovenste punt bereiken: de Kyrkhjöden. Hier is een schuilhut, waar we even pauze houden.

We gaan nu wat meer afdalen, al is zeker het eerste stuk niet echt vlak. Het 2e gedeelte loopt via een wat breder pad en die wel steeds verder daalt. Het is in ieder geval lekker om te lopen en we blijven genieten van de stilte en rust. We zijn sinds vertrek echt nog niemand tegen gekomen.

Rond 14.45 zijn we weer terug bij onze stuga: de wandeling was volgens de borden 8 kilometer, mijn fit-programma op de telefoon geeft 12 kilometer aan (mijn voeten geloven het laatste).

We besluiten meteen even naar het dorp Fredriksberg te rijden (het dichtstbijzijnde dorp op een paar kilometer afstand), we hebben wat boodschappen nodig voor vanavond en alvast wat voor de komende dagen. Er is een klein Coöp supermarktje, maar we vinden wat we nodig hebben.

Op het sportveld van het resort zien een heleboel politiemannen en vrouwen met honden bezig.Later blijkt dat ze allemaal een aantal dagen op het resort verblijven. Heel veel stuga's om ons heen zijn bezet door agenten en honden. Vast heel veilig hier 😉

Terug in de stuga installeren we ons even op de veranda met een glas wijn, maar er staat een frisse wind, we besluiten dan maar binnen te gaan zitten.

We steken wel de bbq aan, om een soort karbonades te roosteren, aardappelpakketjes en wat asperges (uit eigen tuin die ik vrijdag nog geoogst heb) en ik maak er een salade erbij. Eten doen we wel binnen, gezellig met de kaarsjes aan, al gaat de zon om 21.30 uur onder en blijft het daarna nog hééél lang licht. 's Avonds vermaken we ons na het foto's kijken, blog bijhouden enz. en later met een natuurfilm op de tv.

We zoeken niet al te laat ons bed op, een mens wordt slaperig van al die frisse buitenlucht 😉

DINSDAG 14 mei 2019 4e vakantiedag

We zijn vroeg wakker: het is voor 4.00 uur al behoorlijk licht. We hebben vandaag een plan om naar het Rovdjurspark te gaan (het roofdierenpark). Dit is een flink stuk rijden en de maximum snelheid is niet al te hoog hier.

Na ons ontbijt met een pannenkoek maken we een "coffee to go" en gaan dan maar snel op weg richting Mora. Het is allemaal 2baansweg, af en toe moeten we een afslag nemen, verder altijd maar rechtdoor rijden. De natuur is prachtig, we komen langs tientallen meren en meertjes, het ene nog mooier dan het andere. Het is weer zonnig weer, maar nog wel fris. Lekker om te rijden! Na Mora rijden we over wat kleinere wegen, door dorpjes en zelfs een onverharde weg. Vlak voor het park komen we de eerste sneeuw tegen. Het park ligt tegen de top van een berg aan en vlak onder het park is een groot skigebied/ skioord.

We zijn er om 10.15 uur en na het kopen van de kaartjes gaan we aan de wandel. De dieren hebben enorme ruimtes om zoveel mogelijk hun natuurlijke gebied na te bootsen. Er staan heel hoge hekken om deze gebieden, maar er zijn vaak wel loopbruggen en uitkijkpunten die boven de hekken komen.

De eerst 2 dieren die we zien zijn 2 veelvraten die rondjes lopen en later rustig gaan zitten en liggen zodat we ze mooi kunnen zien. Daarna gaan we naar de ijsberen. Eentje zit vlak langs de waterkant te wachten op de vis die langs komt (er wordt regelmatig zalm losgelaten in de meertjes waar de beren leven, ook weer om zo natuurlijk mogelijke levensomstandigheden te creëren.

De volgende dieren die we gaan opzoeken zijn de sneeuwluipaarden en de Perzische luipaarden. De 2 sneeuwluipaarden liggen lui op een houten plateau. Mooie beesten! De Perzische luipaarden zijn wat actiever, die lopen meer rond , spelen wat met elkaar, maar gaan op een gegeven moment ook weer er bij liggen. Daarna gaan we naar Tiger Mountain: hier zitten een aantal Amoertijgers. Een mannetje heeft zijn eigen stuk, die loopt her rond, in de ruimte naast hem zitten 3 tijgers die net wat te eten hebben gehad: poten van een of ander dier. deze zitten wel in dozen verstopt, zodat ze wat moeite moeten doen om aan hun eten te komen.

Dan gaan we op naar de beren, er zijn wat Kodiakberen en bruine beren. Er is een bruine beer die 3 kleintjes heeft, erg leuk om naar te kijken. Eén van de kleintjes is bezig met een jerrycan, waarin voedsel wordt verstopt, het beestje valt de jerrycan steeds aan, maar blijft schrikken als de jerrycan dan beweegt of geluid maakt. En dan begint het te janken en loopt uiteindelijk maar naar moeder beer. Grappig!

We lopen verder langs een lynx en een sneeuwuil. Beide zitten half verstopt en bewegen niet. We wandelen door naar de wolven. Deze hebben een heel groot gebied met veel boen en heuvels, helaas lukt het niet om deze dieren te spotten.

Het is inmiddels na 13.30 uur geworden en om 14.00 uur worden de andere lynxen gevoerd, we wandelen dan maar die kant op: we komen nu nog langs een ander deel van het berenverblijf.

Eén van de lynxen komt net naar het hek gelopen en blijft vlak bij ons zitten: prachtig beest met de pluimpjes op de oren. Vlak daarna komt de dierenverzorger eraan. Hij vertelt wat over de lynxen (speciaal voor ons een stukje in het Engels) Er zitten hier 2 oudere lynxen, een mannetje en een vrouwtje, die beide in het wild zijn geboren, maar door verschillende redenen wees zijn geworden en hier terecht gekomen. Verder zijn er 2 jonge vrouwtjes - van het andere paar hier in het park. Men hoopt dat er wat nageslacht gaat komen.

De 2 oudere krijgen ratten om te eten, maar ze laten ze liggen en lopen weer weg. De 2 jonge vrouwtjes laten zich niet zien.

We wandelen nu maar terug naar de uitgang, we hebben een flinke wandeling gemaakt en aangezien het park tegen een berghelling ligt, veel geklommen en gedaald. We bezoeken tot slot nog de souvenirshop en ik scoor een koelkastmagneet. Daarna zoeken we de auto op en rijden terug naar Säfsen.

Rond 17.00 uur zijn we weer terug en drinken dan een wijntje op de veranda, er staat nu bijna geen wind en dus is het goed vertoeven daar. We maken weer wat lekkere dingen voor op de bbq: pakketjes met zalm, aardappelpakketjes nog wat asperges. En weer een salade erbij. Vandaag kunnen we buiten blijven eten. We zitten na het eten nog een tijdje buiten tot het wat frisjes wordt en we binnen nog wat gaan doen met foto's, tv kijken en dat soort dingen.

WOENSDAG 15 mei 2019 5e vakantiedag

We willen vandaag weer gaan wandelen: maar eerst een ontbijt en koffie, Het is weer zonnig en fris buiten, vroeg op de ochtend maar net een paar graden boven nul. We bekijken ook nog wat foto's, ik blog nog wat. We vertrekken om 10.30 uur. Het is al wat warmer en we kunnen de jassen thuis laten vandaag en meteen in een vest gaan wandelen. We hebben de Solbergsleden op het programma staan, een wandeling van ongeveer 10 km.

We wandelen eerst het resort af, steken de weg over en gaan dan meteen het wandelpad op. Het eerste stuk is vlak, door een moerasgebied en we lopen het hele stuk over planken, het is erg drassig. Aan het einde komen we weer bij een asfaltwegje, deze steken we over en dan kunnen we meteen gaan klimmen. Hoe hoger we komen, hoe mooiere uitzichten we krijgen over het meer en het resort en heel veel bomen en groen.

Het is heerlijk wandelweer en zoals we al weten heel stil, alleen het geluid van veel vogels. Een stuk hoger zien we een grote telefoonmast op de bergtop, dit is het eerste doel in de wandeling, we hebben nog een stukje te gaan dus. Boven aangekomen zien we een huisje en wat schuren, allemaal verlaten. We wandelen langs de mast en nog een stuk verder over de bergrug. Ook hier smalle bergpaadjes, mooie natuur en mooie uitzichten.Na een poosje gaan we flink afdalen en weer wat klimmen uiteraard daarna, tot we ineens voor een sneeuwveld staan, deze moeten we oversteken en aan de overkant komen we in het skigebied van Solberget aan. We moeten nu via een steil pad omhoog naar de top. Hier is nog meer sneeuw en hier zijn dan ook divers ski en stoeltjesliften.

We kijken wat rond en gaan daarna weer verder met de wandeling. En...... vanaf de top is het nu vooral weer afdalen. Ondanks dat we hier hoog zitten is het pad vaak heel drassig, we moeten door modder en beekjes lopen, gelukkig liggen ook hier veel planken zodat we het een beetje droog houden. We komen langs behoorlijk steile stukken afgewisseld met wat makkelijkere afdalingen. We wandelen in een boog naar beneden. En na een lange afdaling bereiken we een asfaltweggetje, deze steken we over en ja... aan de overkant gaan we dan maar weer klimmen. De voeten gaan een beetje protesteren, maar voorlopig hebben we nog wel een aantal kilometers te gaan.

We komen langs wat verlaten huizen en komen weer dichter bij de top. Aan de overkant van het dal zien we de hellingen met sneeuw van de Solberget. Na nog wat klimmeters draaien we rond de helling van de heuvel, komen langs een hut bij een meertje waar je zou kunnen bbq'en. Wij beginnen uit te zien naar het einde van de wandeling, lopen er nu voorbij, ook het meer verderop laten we "rechts" liggen, misschien komen we er één van de volgende dagen nog langs. Na nog een stuk via een mooi wandelpad zien we de kerk en de huizen van Safsbyn, we lopen er met een boog omheen en besluiten een andere keer te gaan kijken.

We wandelen de laatste kilometer naar het resort en naar onze stuga. Het weer is heerlijk en we installeren ons op de veranda. Prima uit te houden in een warm zonnetje.

Ook vandaag gaat de bbq aan, nogmaals pakketjes met zalm en aardappelpakketjes, de laatste asperges en een salade (deze met een heerlijke dilledressing, gescoord bij de plaatselijke Coöp).

We blijven nog lang na genieten met een glas wijn buiten in het zonnetje, totdat deze verdwijnt achter de heuvels.

DONDERDAG 16 mei 2019 6e vakantiedag

Vandaag starten we weer eens met koffie en een pannenkoek met kaas. (aan te bevelen als ontbijt!) We gaan weer een wandeling maken, maar kiezen vandaag een iets kortere. De Osterbergetleden, de variant van 5 kilometer. We vertrekken weer rond 10.30 uur, de zon schijnt en de temperatuur gaat al snel naar hoge waarden en kunnen we aan het t-shirt wandelen. Heerlijk! We lopen eerst via een bospad een stuk omhoog, tot we een zijpaadje bereiken voor de rest van de route, we klimmen via dit paadje weer omhoog door een dennenbos, afgewisseld met o.a berkenbomen. Het duurt dan ook niet lang of onze camera's zijn weer geel van het stuifmeel. (slecht gebied voor mensen met hooikoorts).

Het is weer stil, op allerlei vogels na en we zien weer heel veel vlinders, waar we dan ook vaak bij stilstaan om op de foto te krijgen, ook andere insectjes zijn er genoeg te zien zoals mooie groene sprinkhaanachtige beestjes. We wandelen heerlijk en genieten van de rust en de mooie natuur. Wel blijven we verder omhoog gaan tot we het hoogste punt bereiken, de hut van Osterberget.

Hier houden we even pauze om daarna te beginnen aan de terugweg: af en toe dalen, klimmetje tussendoor en regelmatig stops voor een foto. Ruim een uur later komen we bij een splitsing en komen dan op het pad waar we gisteren ook gelopen hebben. Nu hebben we wel even de tijd om bij de hut te gaan kijken, we pauzeren even op een bankje met uitzicht op een klein, spiegelend meertje, mooi! Vervolgens nemen we een klein paadje naar een groter meer, we lopen over grote mospollen, waar je diep in weg zakt en uiteindelijk door een moerassig stuk, waar we tot aan de bovenkant van onze schoenen in weg zakken. We houden maar net droge voeten!

Dan komen we aan in Safsbyn, het dorpje net naast het resort, hier is een kerkje, helemaal van hout, ook het hele interieur is van hout. Ziet er prachtig uit! Om de kerk heen zijn graven en op een korte afstand staat de klokkentoren, ook helemaal van hout. Typerend voor de streek.

In vroeger tijden, zijn hier "Bos-Finnen" heen gekomen, Finnen die zich hier in de bossen van Zweden vestigden, er is al documentatie van rond 1630, en er zijn her en der nog sporen zichtbaar in onder andere bouwstijl, Veel Zweden stammen trouwens af van deze Finnen.

Na het bekijken van Safsbyn wandelen we terug naar onze stuga en besluiten meteen de auto te pakken en naar Fredriksberg te rijden voor boodschappen. We gaan weer naar de Coöp: het enige supermarktje hier. We besluiten om voldoende in te kopen voor de laatste dagen hier en "beladen" met wat vlees, groente, melk en dergelijke gaan we weer huiswaarts.

Het is heerlijk weer en dus installeren we ons maar weer op de veranda, Bert met een biertje, ik met een wijntje. Tablet mee om foto's up te loaden en nog eens te bekijken en natuurlijk om wat te schrijven. Als de zon wat gaat zakken, zitten we helemaal in de zon en wordt het echt heel warm. Het lijkt wel vakantie 😉 De bbq gaat aan, we hebben biefstukjes gekocht, met weer een aardappelpakketje erbij (dat klinkt wel elke dag hetzelfde, maar is elke dag een beetje anders), verder wat sla en gemarineerde courgette plakken. We laten het ons prima smaken en genieten nog lang na op onze zonnige veranda!

VRIJDAG 17 mei 2019 7e vakantiedag

We zijn natuurlijk vroeg wakker, gaan natuurlijk ontbijten met koffie en pannenkoek. We bekijken de weersverwachting eens voor de komende dagen. Voor vandaag wordt nog zonnig weer verwacht, voor morgen staat er regen op het programma. Dan gaan we vandaag weer wandelen!

We doen nog een keer de Mellanfjallsleden, nu de kortste variant. Het is echt heerlijk weer, lekker lopen in het tshirtje. Eerst volgen we de route langs het meer. Er is nu een stuk minder wind dan de 1e keer, het geeft toch een ander beeld dan. Er zijn nu nog veel meer vlinders te zien, ook grotere exemplaren zoals de citroenvlinder en koolwitjes. Maar vooral veel groene vlindertjes en wat blauwtjes. We fotograferen weer wat af.

De route langs het meer is hetzelfde als de lange route en ook een stukje het binnenland in, daarna lopen we een nieuw stuk.

Ook vandaag komen we geen enkele andere wandelaar tegen, het enige teken van leven is een net wegrijdend "polis"busje op een bospad die we kruisen. We genieten van de stilte en al het moois dat we tegenkomen. Het pad lijkt weinig gebruikt, de planten aan weerszijden groeien bijna tegen elkaar aan. Ook op dit gedeelte krioelt het van de vlinders, torretjes, bijen en dergelijke.

Onze camera's zien al snel weer helemaal geel van het stuifmeel (wij ook maar dat valt iets minder op)

We klimmen, dalen, wandelen over drassige stukken, soms over de neergelegde planken en gaan uiteindelijk een flink stuk afdalen tot we op een wat breder bospad komen, deze gaat glooiend omlaag. Dit pad volgen we een heel stuk richting Safsbyn en het resort en met nog één extra stukje over een zijpad, bereiken we het resort weer.

Het is nog aardig vroeg in de middag en we besluiten even wat omgeving te verkennen. Een stuk verderop langs de doorgaande weg is een groot meer, daar willen we gaan kijken. Langs het meer bij het resort zien we dan eerst een wulp scharrelen. Leuk!

Het is zo'n 15 kilometer naar het Lisjon meer. Het meer is groot en mooi, maar er loopt helaas geen wandelpad in de buurt en er staat daar ook een frisse wind, dus gaan we, na een poosje rondkijken, weer verderop. Tegenover het weggetje naar het meer is nog een klein weggetje: onverhard, we rijden er een stukje op, na zoeken op googlemaps zien we dat het doodlopend is en dus keren we weer om. Wel zie ik dat er wat dichter bij Fredriksberg ook een onverhard zijweggetje is die met een grote bocht richting ons resort gaat.

Hier rijden we dan maar heen. Het is een leuke route, we komen weer langs talloze meertjes, hier en daar een huisje. Het is helemaal leuk dat rijden over onverharde weggetjes (we krijgen alweer zin in onze vakantie met een 4 x 4 in Afrika van het najaar)

Tot slot van de rit komen we op een asfaltweggetje uit die vlak langs het resort uitkomt. Was een prima ritje zo.

Terug in de stuga installeren we ons weer op de veranda, het is flink warm, mooi om nog een keer te bbq'en. We hebben nog een biefstukje met zelfgemaakte kruidenboter, sla, pieperpakketjes. En ook nu genieten we nog lang na van het lekkere weer met een glas wijn op de veranda.

De "Polis" zijn allemaal vertrokken in de loop van de dag, hun oefeningen zullen er wel op zitten. Wel komen er nu veel eigenaren van de stuga's voor het weekend naar hun huisjes. Zoveel mensen hebben we nog niet gezien hier 😉

ZATERDAG 18 mei 2019 8e vakantiedag

Na het inmiddels bekende vakantieontbijt besluiten we om wat meer van de omgeving te gaan zien. We zijn behalve de rit naar het roofdierenpark alleen maar op en om het resort geweest. Via wat kleinere asfaltwegen en allerlei kleine dorpjes gaan we op weg naar Ludvika, de grootste plaats in de omgeving. Na een paar kilometer op weg kunnen we maar net een hert ontwijken die besloten had om over te steken. Wie is er nu het meest geschrokken?

We stoppen even bij een mooi meertje met mooie weerspiegelingen. Er zit heel veel vis, die nogal eens boven water komen. Zelfs als je op de grond stampt, hoor en zie je een hoop gespetter 😉

We rijden door langs kleine dorpjes: het is zaterdag en heel veel mensen zijn bezig met grasmaaien. Gezellig. We rijden een stukje door een andere provincie: Värmland en komen op een grotere doorgaande weg uit en bij de plaats Grängesberg. Het is een redelijke plaats, maar nergens iets te bekennen wat op een dorpscentrum lijkt, dan maar door naar Ludvika.

Hier vinden we wel een klein centrum, wat winkels en restaurantjes. We hebben net een optreden gemist van de plaatselijk muziekkapel. Verder zijn er wel wat wandelaars en wordt er geflyerd voor de komende EU verkiezingen. We zijn redelijk snel uitgekeken daar, we zoeken nog naar een toeristenbureau, maar deze is gesloten.

We besluiten dan maar via een andere route terug te gaan rijden naar Säfsen. Als we het dorp uitrijden zien we een markt: er is een soort vloooienmarkt gaande. Hier slenteren we dus maar een poosje rond. Daarna hebben we een mooie route langs het Väsman meer. Dit is weer een heel groot meer, later rijden we langs allerlei kleinere meertjes, waar trouwens hele gele lagen op liggen van al het stuifmeel. We missen ergens een afslag en komen dan weer uit op de weg die we vanmorgen hebben gereden, dan maar een stuk dezelfde route. We stoppen bij een groot, oud, houten waterrad, dit hoorde vroeger bij een heel systeem van waterwegen. (hoe het precies in elkaar zat, snap ik niet, mijn Zweeds is erg beperkt en het staat niet in een andere taal aangegeven)

We tokkelen dan terug naar onze stuga. Ondanks de sombere voorspellingen, is het toch heel aardig weer geweest, maar nu begint het wel wat te betrekken. Op onze veranda is het nog steeds prima vertoeven! We installeren ons daar met een glas wijn. De lucht wordt steeds grijzer en uiteindelijk krijgen we een flinke regenbui te verwerken, op de veranda blijft het wel droog. We bedenken dat we een sauna hebben, die gaan we dan eerst maar eens opstoken en gebruiken. Lekker hoor!

Na de saunagang installeren we ons toch maar weer op de veranda. Als Bert even naar de auto loopt om iets te pakken, komt hij lachend terug: ook de plassen rondom de auto zijn helemaal geel: een groot deel van het verzamelde stuifmeel is er afgespoeld!

We eten vanavond pasta, we waren er vanuit gegaan dat het vandaag geen bbq weer zou zijn. Maar we kunnen toch heerlijk nog eens buiten eten. Als de buien zijn weggetrokken blijft het nog best een tijdje aangenaam buiten.

Vanavond is het songfestival, wordt uiteraard ook in Zweden uitgezonden. We kijken er een tijdje naar, maar hebben geen zin om de hele uitzending uit te zitten: We horen wel hoe het afloopt, zulke fans zijn we nou ook weer niet, haha.

ZONDAG 19 mei 2019 9e vakantiedag

We moeten vandaag alweer langzaam richting huis 😞 Eerst nog maar eens ontbijten met een kaaspannenkoek en koffie. Daarna pakken we onze spullen in en maken de stuga weer spic en span! We hebben als planning om rond 10.00 uur te vertrekken, maar zijn al een uur eerder klaar.

We gaan de sleutel inleveren en ik koop nog een houten Dalarnapaardje als souvenir. Hierna gaan we rustig op weg. In Fredriksberg gooien we eerst de tank vol, volgens de navigatie is het eerstvolgende tankstation meer dan 110 kilometer verderop en de tank begint aardig leeg te raken. Dat gaan we maar niet gokken.

We nemen een andere route dan op de heenweg, we rijden langs de andere kant van het Vänernmeer. Toen we nog in ons huisje bezig waren viel er nog een bui regen, maar inmiddels is het opgeklaard en doet de zon flink haar best, lekker weer om te rijden. We maken een mooie tocht, ook in dit deel van het land is er prachtige natuur, met mooie spiegelende meren, bossen, afgewisseld door dorpjes met de kenmerkende rode huizen.

Af en toe stoppen we even, voor een foto, om de benen even te strekken, een sanitaire stop en als we al aardig richting Göteborg opschieten, gaan we nog eens koffiedrinken. Het is inmiddels gewoon warm buiten. Heerlijk!

Na een mooie rit arriveren we in Göteborg, we hebben niet echt tijd om de stad nog in te gaan en rijden meteen door naar de terminal. Hier is het inchecken al begonnen ondanks dat het vroeg is, we moeten dan nog wel even wachten om de boot op te mogen. Mooi dan heb ik even tijd om wat te bloggen. Wel is mijn tablet aan blijven staan, de batterij is aardig leeg aan het raken, maar ik kan nog wel een stukje typen, om de wachttijd door te komen.

Het duurt niet al te lang voor we de boot op kunnen. We kunnen vanaf hier alleen met de lift naar het 10e dek waar onze hut is, de auto staat op autodek 4, maar de lift gaat steeds eerst naar dek 3 en stopt dan helemaal vol bij ons. Duurt een poosje dus voor we de hut bereiken 😉

We leggen onze spullen in de hut en vertrekken dan naar het zonnedek, waar we ons in het zonnetje installeren, op een punt met mooi uitzicht. We halen een biertje / wijntje en genieten van het heerlijke weer en de bedrijvigheid om ons heen.

We vertrekken om 17.45 uur, eerst weer een draai maken, dan onder de grote brug door en verder langs de vele eilandjes. Het gaat wel bewolken en we voelen zelfs een enkele spetter, maar het blijft voorlopig warm genoeg. In de verte zien we een fikse regenbui en mooie regenbogen. De lager staande zon geeft mooie effecten over de zee en we maken maar weer een serie mooie foto's.

We blijven nog lekker lang aan dek zitten en kunnen om 20.30 uur gaan dineren. We genieten wederom van alle lekkere happen van het buffet, vooral de vis is erg lekker, maar ook de rest smaakt prima!

We zoeken daarna de hut weer op voor het nachtje aan boord. Halverwege de nacht wordt ik wakker en kijk naar buiten, de boeien met de lichtjes van de vaargeul zijn door de mist nog net te zien, Het zit potdicht en de misthoorn loeit regelmatig!

MAANDAG 20 mei 2019 10e vakantiedag

Na nog wat uurtjes slapen, blijkt het nog steeds erg mistig te zijn. We gaan boven op het dek kijken, zelfs halverwege het schip zie je de voorkant nauwelijks, nu is die boot wel zo'n 200 meter lang, maar dat betekent toch minder dan 100 meter zicht!!

We gaan eerst maar ontbijten, vandaag geen pannenkoeken, maar eieren met spek, gerookte zalm en wat haringhapjes, jus d'orange erbij, koffie, yoghurt met honing. Lekker hoor! Intussen turen we door de mist om te zien of we de haven al bereiken en ja, heel vaag in de verte zien we het eilandje met de vuurtoren opdoemen.

We gaan in de hut onze spullen bijelkaar zoeken, zodat we na het aanleggen startklaar zijn en gaan weer naar het bovendek. Langzamerhand gaan we wat meer zien, maar pas als we vlak bij de aanlegsteiger zijn, trekt de mist wat op, we blijven kijken totdat we bijna aanleggen en gaan dan pogen beneden op het autodek te komen. Het gaat weer net zoals op de heenweg: Nu stopt de lift op het 11e dek en komt dan vol bij ons langs, het duurt een hele tijd tot dat 11e dek leeg is en wij zijn de laatsten die naar beneden gaan. Alle auto's voor de onze zijn dan al lang weg 😉

We rijden door een redelijk drukke ochtendspits richting autobahn, allereerst richting Hamburg. Eenmaal op de autobahn valt het mee met de drukte, de mist is helemaal weg en de zon gaat lekker schijnen. Prima om te rijden dus.

En zo maken we af en toe een stop om wat de benen te strekken, iets te drinken en later voor de grens nog eens de tank vol te gooien (scheelt bijna 20 cent per liter) We waren van de grote weg afgegaan voor het tanken, daarna wijst de navigatie ons via een toeristische route weer naar de autobahn. Dit geeft wat extra reistijd, waardoor we uiteindelijk in Nederland ook in de drukte terecht komen. Om ongeveer 17.00 uur bereiken we dan toch veilig ons huis, na een heerlijke vakantie!!!

We rekenen meteen maar uit dat het nog 110 dagen duurt voor we weer op vakantie mogen 😊

We hebben nog een weekje vakantie, we doen het nodige in onze moestuin,( hiervoor moet je dan een andere website bekijken https://marja-s-lupine-30-2019.webnode.nl/ ) We gaan een dagje naar de Apenheul, bezoeken een optreden van de: 倭 -Yamato The drummers of Japan en tot slot gaan we nog een keertje naar Duitsland naar Biotoop park Anholter Schweiz samen met nicht Marjan

30th May 2019

Mooie foto's van een prachtige vakantie in Zweden. Vooral de foto van de terugweg naar Göteborg is erg mooi. Was volgens mij foto 84.
30th May 2019

Dankjewel
Het was daar ook erg mooi! (Foto 85)
6th June 2019

Dat ziet er weer uit als een prima vakantie ☺️ Ik heb goeie herinneringen aan vakantie in Zweden toen we daar nog familie hadden wonen...

Tot: 0.197s; Tpl: 0.038s; cc: 12; qc: 28; dbt: 0.0298s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb