Ruta 40: Rio Mayo a Cueva de las Manos.. Waar zijn die handjes..

Argentina's flag
South America » Argentina » Santa Cruz
November 30th 2010
Published: December 5th 2010

's Morgens was er nog altijd geen electriciteit en bijgevolg ook geen water.. geen probleem, buiten in de wind was het ijskoud, dus we waren direct wakker.. ff ons vehicle geladen/ koffers op t dak gegooid en terug de R40 op richting estancia Los Toldos +-150 km, 3uurkes rijden..

Vandaag start eigenlijk onze reis door het echte Patagoniƫ. Vanaf Rio Mayo is de weg niet meer verhard. Dit is het land bewoond door Tehuelches, Onas en Mapuches. Zo ver je kan zien alleen maar steppe met af en toe een poortje/cipressen die aangeven dat er 'ergens' een estancia ligt.. Na ongeveer 200 km komen we aan een smal zijpad, dit pad brengt ons aan een nog smaller wandelpad. Tijd voor n stevige Hike: we dalen af in de Canyon van de Pinturas rivier, om daarna aan de andere kant terug omhoog te gaan, uiteindelijk komen we uitbij de 'Cueva de los Manos'. Dit is een grot/rotswand met rotstekeningen van +-10.000 jaar oud (te vergelijken met bijv. Lascaux), dit staat sinds kort op de werelderfgoedlijst van Unesco . In de canyon zelf liggen heuvels van stof van een chileense vulkaanuitbarsting van 19 jr geleden.. Het is moeilijk om te zeggen wat het meest impressionant is: de Canyon of de grot met zijn rotstekeningen. Het laatste stuk naar de estancia wandelen we dan ook maar terug.. de heuvels in de verte zijn niet meer te zien omwille van al het stof dat hier rondwaait.

We overnachten in "Estancia Los Toldos", nu Estancia Cueva de las Manos kwestie van de toeristen wat aan te trekken ;-)

Een estancia is een ranch, in dit geval 10.000 ha. land/steppe en 100.000 beesten: schapen, guanaco's, paarden, koeien.. m.a.w. alles wat straks nog op de parilla/uw bord kan terechtkomen ;-).. Voor de rest zie je hier nog wel eens condors, roze 'flamenco's, struisvogels, konijnen.. onvoorstelbaar groot, dus 't is niet altijd even gemakkelijk om de beestjes te spotten, laat staan dat ze voor de camera willen poseren.. tenzij het overblijfselen zijn van beestjes die de winter niet hebben overleefd..
De gaucho's zijn de 'cowboys' die het vee bijeen drijven..

Buenos noches..

Tot: 0.089s; Tpl: 0.011s; cc: 13; qc: 58; dbt: 0.0386s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb