Fiji en Sydney

Oceania » Fiji » Yasawa Islands » Yasawa Island
August 27th 2011
Published: September 6th 2011

Fiji

Er zijn een aantal dingen die je moet weten als je naar Fiji gaat: Bula=Hallo, Vinaka=Bedankt en Fiji-time= alles gaat volgens de planning van de mensen, daar dus vaak niet op tijd!

Aangekomen op het vliegveld kwamen we al direct in aanraking met de Fiji-Time. Onze pick-up naar het hostel bleek er niet te zijn. De vriendelijke mensen van het vliegveld wisten ons te vertellen dat ze vast wat later waren, maar nog wel zou komen! Wij dus wachten, maar na een uur wachten hadden we genoeg van de Fiji-time en hebben we toch maar een taxi gepakt (die het hostel betaald heeft). Het hostel zelf was prima, we kregen een upgrade vanwege de vergeten pick-up en we hadden heerlijk geslapen. De volgende ochtend viel eigenlijk maar 1 ding tegen… het weer! Het was namelijk aan het regenen! Na de kou in Nieuw Zeeland hoopten we op wat warmte uit Fiji, krijg je in plaats van zon alweer regen. Maar ja niks aan te doen! Na het ontbijtje werden we opgehaald en naar de haven gebracht. Vanaf daar zou onze boot naar Mananuca islands gaan waar wij 2 nachten wilden verblijven op Malolo island, op het Funky Fish Resort. De bootreis was prima en na ongeveer een uurtje varen werden we gedropt op een groot eiland. Hiervandaan werden we met een kleinere boot naar het Funky Fish resort werden gebracht. Wat opvalt is dat alle mensen hier heel aardig en vriendelijk zijn, ze doen echt alles voor je! Dit zijn we niet echt gewent in Nederland! Eenmaal aangekomen op het resort werden we naar onze kamer gebracht en konden we meteen aanschuiven voor de lunch! Wat was dat lekker zeg! Het resort was niet echt groot en er waren in totaal slechts ongeveer 10 gasten. Dit maakte het resort heel knus, persoonlijk en gezellig. Met de andere gasten konden we lekker kletsen, kaarten en Fiji Gold (bier) drinken en het personeel kende iedereen bij naam. Ondanks dat het dus slecht weer was, was de temperatuur aangenaam. De eerste middag zijn we dan ook maar even bij het zwembad gaan zitten. Op het moment dat het diner begon werd er door de barman op een grote houten drum geslagen zodat iedereen wist dat je aan tafel kon. Ook het diner was weer heerlijk, eigenlijk was alles fantastisch op het weer na dan. Tijdens het avond eten hadden we afgesproken met een aantal andere mensen om de volgende ochtend te gaan surfen. Vier andere mannen en Sjoerd zouden gaan surfen, Myrthe en twee andere meiden gingen mee de boot op om te kijken/snorkelen etc. Het surfen op Fiji is wel wat anders dan in Nederland. Ten eerste hoef je geen wetsuit aan, ten tweede zijn de golven veel hoger en komen ze beter aan en als derde breken de golven niet op een strand maar op een rif, waardoor je met de boot naar de surfspots gebracht moet worden. En vooral dat laatste zorgde ervoor dat Sjoerd het stiekem wel eng vond, want als je valt en op het rif komt lig je helemaal open. Gelukkig waren er twee gasten uit California die heel erg ervaren waren en mee zouden helpen om op de goede plek erin te peddelen. Na een goede nacht was het de volgende ochtend zover, we gingen surfen. De omstandigheden waren goed, redelijk hoge golven en bijna geen wind alleen was het nog steeds bewolkt. De eerste break waar we naar toe gingen was ‘Willkes right’, een redelijk moeilijke golf die rechtsaf breekt. Met een boot werden we gedropt op de surfspot en het laatste stukje moesten we peddelen. De golven die kwamen waren echt enorm en de gasten die er surften waren echt heel erg goed. Sjoerd liet het er niet bij zetten en probeerde een aantal golven te pakken, uiteindelijk was er 1 die echt goed ging. Na een dik uur gingen we weer de boot in, op naar de volgende break, ‘Cloud Break’ genaamd. Deze break schijnt onder surfers echt heel erg beroemd te zijn (top 10 beste golven ter wereld) en kan enorm groot worden, iets wat wij niet wisten. Wij weer het bootje uit, peddelen naar de break en Sjoerd begreep toen maar al te snel waarom deze break heel beroemd was. De golven waren heel hoog en kwamen heel strak binnen. Na lang twijfelen had Sjoerd 1 golf goed gepakt, een van de Amerikanen dacht zelfs dat hij bijna over hem heen zo klappen (barrel), maar dat gebeurde niet en Sjoerd liet zich vallen. Dit was de enige golf die Sjoerd hier gepakt heeft maar het was heel vet! De andere gasten waren echt heel goed! Ook voor Myrthe vanuit de boot echt super gaaf om te zien. Alsof je naar een surffilm aan het kijken bent! We hadden nog wat tijd over en gingen naar de laatste break met een hele mooie naam; ‘Swimming Pools’. Hier gingen alleen Sjoerd en nog 1 andere gast surfen, deze break was een stuk lager maar wel heel vermakelijk! Al met al was het echt top! Myrthe had niet gesnorkeld aangezien we ver op zee zaten en het slecht weer was, maar ze heeft wel live iemand een barrel zien pakken! Echt vet! Voldaan zijn we toen terug gegaan naar het resort en hebben een gezellige laatste avond op Funky Fish gehad! De volgende dag werden we vroeg met de boot weggebracht naar een andere boot die ons naar de Yasawa eilanden zou brengen. Ook hier kwam het begrip Fiji-Time weer naar voren, want de boot was bijna een uur te laat. En wij ondertussen op de andere boot maar ronddobberen, haha. Gelukkig was het weer opgeknapt en hadden we een mooi uitzicht op alle bounty eilandjes die we voorbij vaarden. Wij gingen naar het eiland Waya en zaten we op het luxueuze Octopus resort. Hier kunnen wij vooral over zeggen dat het echt een bounty eiland is. Witte stranden, palmbomen, azuurblauwe zee, goed snorkelen en een hele goede voorzieningen op het resort zelf. Ik zeg bekijk de foto’s! Hier hebben we drie heerlijke dagen gehad met eindelijk lekker weer! We hebben nog een snorkeltrip gedaan waarbij we zelfs een Manta ray hebben gezien (een hele grote rog) echt heel vet! Helaas vloog de tijd voorbij en was het na drie dagen tijd voor de volgende stad: Sydney. Met de boot weer terug langs alle mooie eilandjes, zonsondergang mee pakken en op naar het vliegveld!

Sydney

Sydney, wat is dat een fijne stad zeg! Het is een stad die echt alles heeft! Mooie witte stranden, goede surf, een mix van oude en nieuwe gebouwen, aardige mensen en zelfs een rosse buurt (waar wij toevallig sliepen, haha). Wij zouden zo in Sydney kunnen wonen! We hadden maar twee volle dagen dus die moesten we goed benutten. De eerste dag zijn door de stad gaan lopen waar we de botanische tuinen, de Opera House, Harbour bridge en de rest van de stad hebben gezien. Aan het eind van de middag zijn we met de boot naar Manly Beach gegaan waar het heerlijk uitwaaien was. Op de terugweg met de boot zagen we Sydney bij zonsondergang, echt heel mooi met al die lichtjes! De tweede dag hebben we besteed door lekker naar het strand van Bondi beach te gaan. Je kunt hier ook goed surfen, dus Sjoerd had een plank gehuurd om vervolgens ruim een uur te surfen. De golven waren niet heel hoog, maar het was wel leuk om te doen. Myrthe wachtte nog even met surfen totdat ze op Bali zou zijn, het water bij Bondi was nog net even te koud. De avond hebben we zelf gekookt in het hostel en zijn op tijd naar bed gegaan. De volgende morgen was het op tijd op staan om naar het vliegveld te gaan want het volgende land stond op het programma: Indonesië! Alleen ging het inchecken niet helemaal als gepland. Aangezien we vanaf Kuala Lumpur (Maleisië) terug vliegen en nog niet wisten hoe en wanneer we hier naar toe gingen, konden we niet aantonen d.m.v. een ticket dat we Indonesië gingen verlaten. Hier deden ze nogal moeilijk over bij het inchecken en we mochten niet mee zolang we geen ticket konden laten zien, het vliegtuig ging al bijna over een uur dus we hadden stress!!!! Wij rennend en vliegend over de luchthaven op zoek naar internet om een ticket te boeken. Uiteindelijk vonden we een spot met gratis internet en binnen 5 minuten hadden we een ticket geboekt vanuit ergens in Sumatra naar Kuala Lumpur. Myrthe had maar een datum gegokt, dit bleek achteraf precies 30 dagen te zijn vanaf het moment dat we aankwamen. Dit was zeer gunstig aangezien we maar een visa hebben voor 30 dagen, goede gok dus. Wij vervolgens op zoek naar een printer, waar we flink afgezet werden voor het printen van 2 pagina’s (6 AUS$). Daarna weer snel terug rennen naar de incheckbalie. Gelukkig waren we nog net op tijd en mochten we mee met het vliegtuig!!! Het verliep wat stressvoller dan gepland, maar eindelijk konden we echt naar Indonesië, met bestemming Bali!

Kus ons!!

7th September 2011

Whoa! Monstergolven in een tropisch paradijs! Vooral die break in Fiji krijgt een schoonheidsprijs. Die stranden ook, maar wat doet die lelijke gast steeds in beeld? ;-) Succes in Bali, Myrthe... Emile vond de golven daar, nou, laten we zeggen \'uitdagend\' Take care, Mick P.s. wie van jullie schrijft nou eigenlijk? P.p.s Sjoerd, wie is die grote Japanner en wil hij eigenlijk wel met jou op de foto?!
8th September 2011

Hee Mirt, Ziet er heeerlijk uit. Heel herkenbaar, dat Fiji time :-) Geniet van Indonesie! Annet

Tot: 0.215s; Tpl: 0.02s; cc: 14; qc: 58; dbt: 0.0457s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb